Barumra hangolva

Augusztus 12.
Ifjabb Tóth János és Tagai Róbert a Barum-ralira hangolt: a Peugeot 207 S2000-essel száguldó páros 40 kilométeres aszfaltos teszten vett részt Lengyelországban, Rzeszów környékén. A hétszeres abszolút bajnok pilóta elmondta: hasznos volt a tréning, mert egyrészt már régen vezetett aszfalton (versenykörülmények között április végén, a miskolci ob-futamon), másrészt meg akarta ismerni az autót, felvenni a ritmust, hogy a jövő hét végi viadalnak már az elejétől kezdve gyors legyen. A mezőny ugyanis világszínvonalú, itt nem fér bele semennyi tartalék sem.

- Rendkívül hasznos volt a teszt, a tavalyi Barum-ralin használt rugó-lengéscsillapító kombinációval mentünk, a beállításokat azonban megváltoztattuk, ami által könnyen irányítható lett a Peugeot, és remekül fordul - mondta ifjabb Tóth - Ez az új abroncsoknak is köszönhető, hiszen azon kívül hogy rám állították a Peugeot-t, a gumikat is teszteltük. Megkaptuk a BF Goodrich új keverékét, amelyet bizonyos külső hőmérséklet fölött lehet optimálisan használni, és sokkal jobbak a paraméterei, mint az eddigi legjobb guminak, amit használtam. Kilométerenként körülbelül fél másodpercekkel gyorsabb, s különösen a kanyarsebességnél érezhető a javulás. Szóval készen állunk a versenyre, de ha bármi segítségre még szükségünk lenne, akkor megkapjuk a Peugeot Sport tesztjén születő adatokat is, így lesz teljes a kép.

Érdekesség, hogy most először a Peugeot lengyel leányvállalatának csapatától bérli az autót a magyar páros, ez azonban "Janika" szerint az ő szempontjukból semmiféle változást sem jelent. Szabály ugyanis, hogy minden autóban benne vannak a legújabb fejlesztések - ráadásul a mérnököt, aki a lengyelekkel dolgozik, jól ismerik a mieink, hiszen 2007-ben az ő munkájukat is segítette.

S hogy Peugeot 207-es és Peugeot 207-es között van-e különbség?
- Minimális differenciák persze lehetnek, de ezek annyira kicsik, hogy nem is érzem őket. Minden autót rá lehet állítani a pilótára a pedáltól kezdve a futóművön keresztül a magasságig - a versenyző saját szája íze szerint. A kategória különlegessége, hogy itt nagyon kevés különbség van az autók között - ezért is zajlik ilyen kiegyenlített küzdelem.

A kérdésre, hogy kötelez-e a tavalyi eredmény (a kis világbajnokságnak nevezett IRC-sorozat tavalyi cseh futamán ifjabb Tóth János hatodikként ért célba és három pontot szerzett...), a pilóta elmondta, ha az eredmény nem is, de az mindenképpen, hogy a támogatóknak meg kell felelni. És aki nem tudná, "Janika" egyébként is maximalista.

- Megnéztem a nevezési listát, és ez a mezőny már tényleg majdnem olyan, mint a világbajnokságon. Jóval komolyabb, mint tavaly, szerintem ilyen erős mezőnyben még nem is versenyeztem, vagy talán csak 1998-ban a világbajnokságon. Megtiszteltetés ennyire remek pilótákkal küzdeni...

No igen, a mezőny erősségét kiválóan demonstrálja, hogy a tavalyi bajnok Nicolas Vouilloz csupán a 16-os rajtszámot kapta (ifjabb Tóthék a 18-assal indulnak), arról már nem is beszélve, hogy hány korábbi világbajnoki menő száguld a cseh utakon - elég ha csak Roman Krestát, Freddy Loix-t, Kris Meeke-t, Juho Hänninent, vagy éppen Andreas Mikkelsent említeni. A versenyre rekord számú nevezés érkezett (119-en adták le a jelentkezésüket) és soha ennyi Szuper2000-es (szám szerint 25) sem indult még soha a kisvilágbajnokság egyetlen futamán sem.

Az IRC-sorozatba beszámító Barum-ralit a jövő hét végén, augusztus 21-23-án tartják.

Peugeot Total Hungária Rally Team