Magazin: "Teljes gázzal sehogy máshogy!"
Colin McRae (1968-2007) élete 4. rész

Április 17.
Pályafutása legsikeresebb éve volt az 1995-ös esztendő, Colin McRae, máig legfiatalabb versenyzőként, a britek közül elsőként megszerezte a Világbajnoki Címet .

1995

A ’94-es év egy kissé felemásra sikerült Colin számára, hiszen műszaki hibából és balesetből is bőven kijutott a skót versenyzőnek, viszont futamgyőzelmeivel tehetségét is bebizonyította a. A Subaru továbbra is bizalmat szavazott neki a ’95-ös évre. Sainz-zal pedig amúgy sem volt gond, így a csapat alap összeállításán nem változtattak. A harmadik kocsiban az év során több pilótát is kipróbáltak, attól függően, hogy milyen jellegű, útburkolatú versenyt rendeztek.

Monte-Carlo
A Montéra mindig rengeteg versenyző nevezett, 1995-ben 199 versenyzőpáros jelezte részvételi szándékát. A Prodrive három Subarut nevezett a futamra, a harmadik kocsit, aszfaltos versenyről volt szó, az „aszfaltspecialistának” titulált Piero Liatti kapta.

 

Az első gyorsasági szakaszt száraz útviszonyok közt kellett teljesíteniük a versenyzőknek, de a következő pálya már jeges volt. Colin nyerte az első szakaszt, de a második pályán lecsúszott az útról és közel három percébe került, míg az aszfaltra vissza tudott térni. Ekkor McRae csapattársa, Sainz vette át a vezetést, amit a nap végéig meg is tartott. Több rossz gumiválasztás ellenére Delecour a 2. helyen fejezte be a napot. McRae a 9. helyről várta a folytatást +3,13 hátránnyal.

A második napon Sainz és Delecour csatázott, váltakozó sikerrel. Ez azt jelentette, A nap végére Sainz maradt az élen, de Delecour-nak sikerült a hátrányából lefaragnia. A különbség azonban még így is 26 másodperc maradt. A nap utolsó szakasza egy hosszú, jeges felületű pálya volt. Ezen a szakaszon Colin és Liatti is kicsúszott. Az olasz kocsiját fél óra időveszteséggel sikerült kiszabadítani, Colin-é viszont annyira összetört, hogy felesleges lett volna visszarakni az útra.

A harmadik napon csak három pályát kellett teljesíteniük a versenyzőknek, amiből az egyik éjszakai volt. A nap végére az élboly sorrendje nem változott. 1. Sainz; 2. Delecour (+0.12); 3. Makinen (+1.04).

A zárónap hat szakaszát többnyire éjszaka kellett a mezőnynek teljesítenie. Az időket nézve komoly harc volt kilátásban az első helyért, de a csata elmaradt, ugyanis Delecour kocsijának megsérült a felfüggesztése. Ennek ellenére nagy időveszteség árán el tudott jutni a célig és megszerezte a második helyet. Sainz úgy nyert, hogy a 21-ből 7 gyorsaságin volt a leggyorsabb. A harmadik Subaru-val Piero Liatti is célba ért, az abszolút 8. helyen.

Svédország
Mivel a VB sorozat egyetlen havas versenye a svéd futam volt és korábban a skandinávok szerepeltek rajta a legeredményesebben, ezért több csapat is északi pilótákkal egészítette ki a csapatát. A Subaru Mats Jonsson-t szerződtette, aki számtalanszor indult havas versenyen. Ráadásul ’92-ben és ’93-ban megnyerte a Svéd Rallye-t, ’94-ben pedig második lett.

 

Az első nap papírforma eredményt hozott, két skandináv versenyző állt az élen. A két Mitsubishi pilóta, Makinen és Eriksson szépen nyerte a szakaszokat és a nap végére a 3. helyen érkező McRae is kapott 41 másodpercet. (A két Mitsubishi között mindössze 2 másodperc volt a különbség.)

Másnap a Mitsuk tovább növelték előnyüket, míg mások gondokkal küzdöttek. Estére még mindig Eriksson vezetett, de az előző napi két másodperc előnyből már csak egy maradt. A Toyota leggyorsabb embere Radström volt, aki annyira jó formában volt, hogy még McRae-t is megelőzte négy másodperccel és a nap végére másfél perces hátránnyal a 3. pozíciót foglalta el. Sainz motorhiba miatt kiesett.

 

Colin nem tudta tartani negyedik helyét, mert a 18. szakaszon Mats Jonsson-nal együtt kénytelenek voltak feladni a küzdelmet. Carlos Sainz-hoz hasonlóan, az ő kocsijukban is a motor robbant le. Kár volt azért a csúfos kudarcért, mert amíg mentek a Subaru-k, addig jól szerepeltek. McRae 2, Sainz 1 és Jonsson 3 gyorsaságit nyert meg a kényszerű kiállásig. A svéd futamot Kenneth Eriksson nyerte 12 másodperccel megelőzve az ugyancsak Mitsubishi-vel versenyző Tommi Makinen-t.

Portugália
Márciusban a rendezők, hagyományosan murvás pályákat jelöltek ki Portugáliában. A Subarunál ezúttal a harmadik kocsit a brit Richard Burns kapta meg.

 

Az első nap Kankkunen, Auriol és Sainz csatáját hozta. A nap utolsó előtti szakaszán Kankkunen elcsapott egy sziklát, amitől megsérült a kormányműve és emiatt lelassult. Ez jól jött Sainz-nak, aki így átvette a vezetést. Auriol a 3. helyen zárta a napot.

Másnap, miután megcsinálták Kankkunen kocsiját már tudta tartani a tempót Sainz-al, sőt meg is előzte és a nap végére 22 másodperces előnyt gyűjtött össze. Auriol hiába igyekezett, nem tudta utolérni a vezető duót. Ellenben McRae utolérte a franciát és le is szorította a harmadik helyről.

 

A záró napon még tíz szakasz várt a versenyzőkre, amit esőben kellett teljesíteniük. Ekkor élesedett ki igazán a gumiháború, mivel a Subaru Pirellit, a Toyota Michelint használt. Az sárban a Pirelli volt a nyerő, Sainz fokozatosan ledolgozta a hátrányát Kankkunen-nel szemben és négy szakasszal a vége előtt meg is tudta előzni. Végül 12 másodperces előnnyel a spanyolnak sikerült nyernie. Sainz győzelmével, 3 ponttal vezette a tabellát, Kankkunen előtt. A Subaru csapatnak ez alkalommal mindhárom kocsija célba ért. Nem kis teljesítmény volt, mert a 119 indulóból mindössze 39-en fejezték be a futamot. A „kékeknek” nem lehetett okuk a panaszra, mert McRae a 3. lett igaz, ő már csak tisztes távolságból (+3,14) figyelte az első helyért folyó harcot. Richard Burns a 7. helyen zárt.

Tour de Corse
Az 1995-ös bajnokság első igazi aszfaltversenyém Korzika Rallye-n mutatkozott be a Mitsubishi Lancer EVO III, amit korábban sokat teszteltek Korzikán, így nem volt meglepő, hogy a csapatnak magasak voltak az elvárásai a versenyzőivel szemben. (Makinen és Aghini)

 

Ennek ellenére az első napot a Ford-ok kezdték jobban. Bruno Thiry életében először vezetett egy vb futamon, néhány másodperccel lemaradva követte őt Delecour. A leggyorsabb Subaru-s Sainz volt, ő az 5. helyen zárta a napot.

A második napon még mindig Thiry vezetett, sőt előnyét sikerült 35 másodpercre növelni csapattársa, Delecour előtt. Az élbolyt Sainz negyedikként, Liatti ötödikként követte.

 

A futam utolsó napján Bruno Thiry kis híján megszerezte első győzelmét. Egész nap jó formában autózott, de az utolsó előtti szakaszon komoly futómű gondjai akadtak. Valahogy még eljutott a szervizig, de a szerelők nem tudták megjavítani a Fordot. Végül Auriol nyert a Toyota-val. A nap egyik leggyorsabb embere Andrea Aghini volt, aki vissza tudta előzni a Subaru-kat és a 3. helyen zárta a korzikai viadalt. A „kékek” nem szerepeltek túl fényesen. Az élbolyba autóztak, de a dobogós helyezésekbe nem tudtak beleszólni. A 4., 5., 6. helyet a Prodrive pilótái szerezték meg. Sainz (+1,18), McRae (+1,43) és Liatti (+2,27) sorrendben.

Új-Zéland Rally
A szezon 5. futamára magabiztosan érkezhetett McRae, hisz a megelőző két évben ő nyert. Sainz egy bicikli balesetben megsérült, ezért nem tudott a rajthoz állni. Helyette Richard Burns indult, a harmadik kocsit pedig a helyi menő, "Possum" Bourne vezette.("Possum" Bourne-re azért esett a csapat választása, mert rendszeresen indult hasonló futamokon és addig már kétszer nyert Asia-Pacific Rally bajnokságot is.)

 

McRae keményen kezdett és az első 44 km-es szakaszon 35 másodpercet adott a második Auriol-nak. Colin később is igyekezett, de nem tudta tartani az üldözőit. Auriol és a két Mitsubishi is megelőzte. A nap végét Tommi Makinen zárta az első helyen. Mögötte Eriksson, Auriol és McRae és volt a sorrend.

A második napon McRae jelentősen felgyorsult, minden előtte levőt megelőzött és az élre állt. Előnyét egész nap tudta tartani, sőt növelte is. Mögötte Auriol, Schwarz és Kankkunen autózott. (Burns kiállt a 19. szakaszon motorhiba miatt.)

 

A záró napon több pályát is törölni kellett, mivel a rossz időjárás alkalmatlanná tette az utakat a versenyzésre. Colin továbbra is az első helyen állt és már senki sem tudta elvenni tőle a győzelmet. Ez volt pályafutásának 4. világbajnoki futamgyőzelme. Nagyon ráérezhetett az új-zélandi pályák ritmusára, mert a négy győzelméből hármat a távoli szigetországban szerzett. Hiába igyekezett a három Toyota, Auriol 44 másodperccel, Kankkunen +1,09, míg Armin Schwarz +1,45 hátránnyal ért a célba. "Possum" Bourne a 7. helyen vitte be a célba a másik versenyben maradt Imprezát.

McRae győzelmével a vb összesítésben előre ugrott a 4. helyre, bár hátránya még mindig 11 pont volt az élen álló Auriol-al szemben. (Sainz a második volt, egy ponttal Auriol mögött.)

Ausztrál Rally
Az ausztrál futamon Sainz visszatért, de sokak szerint kétséges volt, hogy ennyi idő alatt tökéletesen helyre jött-e a válla? Minden esetre, a spanyol vállalta a versenyt. A harmadik Impreza-t ismét "Possum" Bourne kapta.

 

A futam pénteken egyetlen szakasszal kezdődött, a Langley Park-ban rendezett Szuper Special 20.000 nézőt vonzott. Az igazi verseny azonban másnap reggel kezdődött. "Possum" Bourne nem sok üzemanyagot használt el, mert már a 3. gyorsaságin összetörte a Subaru-t. Már a futam elején komoly küzdelem kezdődött, aminek az lett a vége, hogy Sainz átgázolt több bokron, ami kilyukasztotta a hűtőjét. Emiatt elfolyt a Subaru hűtővize és túlmelegedett a motorja. A napot Kankkunen zárta vezető pozícióban. Mögötte volt Colin 17 másodperccel lemaradva, majd Makinen, Eriksson és Schwarz volt a további sorrend.

Vasárnap Kankkunen sok időt vesztett, mivel első autóként rajtolt el, és neki kellett takarítania a pályákat. Ráadásul gondjai voltak a kocsija lengéscsillapítóival is. Ezek a problémák visszavetették a 4. helyre. Az első hely megszerzéséért Colin és Eriksson küzdött, váltakozó sikerrel.

Az utolsó napon, ha csak egy kicsivel is, de Eriksson gyorsabb volt, mint McRae, így sikerült megnyernie a versenyt. Colin nagy csata után, Eriksson mögött 19 másodperces hátránnyal másodikként haladt át a célon. Ők ketten nagyon elhúztak a mezőnytől, mert a 3. Kankkunen közel két percet, a 4. Makinen pedig 3 és fél percet kapott.

 

Két érdekességet említenék megezzel a futammal kapcsolatban. Az egyik az, hogy a verseny 1995-ben elnyerte az "Év Ralija" címet, amelyet főleg a Langley Park-i szuper speciál szakasznak köszönhetett. A másik, hogy benevezett a megmérettetésre egy német páros is, egy Trabanttal! Ráadásul teljesítették a teljes távot, és a Michael Kahlfuss - Ronald Bauer páros a 45. helyen fejezte be a versenyt.

Két futammal a bajnokság vége előtt még akár négyen is pályázhattak a világbajnoki címre. A bajnokságot Kankkunen vezette 62 ponttal az 55 pontos McRae előtt. A harmadik Auriol volt 51-, a negyedik Sainz 50 ponttal.

Katalán Rally
A Subaru Team a két "alap" versenyzője mellett ismét Liatti-t indította a futamon. Colin-nak ez volt az első versenye Spanyolországban.

Az első szakaszokon Kankkunen volt a leggyorsabb, őt Sainz és McRae követte. A nap végére Kankkunen 22 másodperc előnyt gyűjtött össze Sainz-al szemben.

 

A finn a második napon ezt az előnyt 51 másodpercre tudta növelni, amikor a 16. gyorson lecsúszott az útról és egy fának csapódott. Az első helyet Carlos vette át, de csak 8 másodperccel Colin előtt. Auriol volt a harmadik (+0,52), majd következett Liatti és Makinen.

A zárónapon Colin volt a leggyorsabb, átvette a vezetést, de még sem ő nyerte a futamot. A győzelmet Colin-nak csapatutasításra át kellett engednie spanyol csapattársának. Az első három helyen a Subaru csapat három pilótája végzett. 1. Sainz, 2. McRae 51 mp hátránnyal, 3. Liatti 1p 58 mp-el lemaradva. (Liatti, miután megelőzte a kormánymű problémával küzdő Auriol-t, a 3. helyen ért célba.) Ezzel az eredménnyel egy új helyzet állt elő. Sainz és McRae 70-70 pontot szerzett addig a bajnokságban. Így, a világbajnoki cím sorsa az utolsó brit futamon kellett, hogy eldőljön.

 

Merthogy a versenynek nem csak a Subaru hármas győzelme miatt vonult be a Rally VB történelemkönyvébe. A futam után a technikai bizottság megvizsgálta Auriol autóját és súlyos szabálytalanságot (vagy nevezzük inkább csalásnak) fedezett fel. A szabályok szerint a turbószűkítő mérete szigorúan meg volt határozva. Ezt a Toyota Castrol Team úgy játszotta ki, hogy egy olyan anyagot alkalmazott a turbóban, ami hő hatására kitágult és kevésbé fojtotta le a turbót. Természetesen miután a motor és a turbó lehűlt "visszahúzódott" az eredeti, szabályos méretre. Igazán okos ötlet, de valami oknál fogva a csalás Spanyolországban mégis kiderült. Természetesen megvizsgálták a többi autót is, és kiderült, hogy szó sem lehetett véletlenről. Auriol-t rögtön kizárták a versenyről. Ennyivel azonban nem úszta meg a csapat. Törölték az egész éves eredményüket, de nem csak a gyári versenyzőkét, hanem azokét is, akik év közben "beugróként" szerepeltek a Toyotánál. Nem tudni, hogy mióta alkalmazták ezt a megoldást, de így a korábbi sikereknek egy kicsit elhomályosította a fényét, a csalás ténye. Természetesen az év utolsó futamán a Toyota csapat már nem indult.

Network Q Rally
A spanyol futam után következett a mindent eldöntő RAC Rally. A Subaru ezúttal a brit Richard Burns-t ültette a harmadik autóba. Tommi Makinen kezdett a legjobban, de miután kiütött egy fát a 8. gyorson, kénytelen volt feladni a versenyt. A gyártók vb címéért csak a Subaru és a Mitsubishi maradt harcban az utolsó futamra. Makinen kiesése nagyon megnehezítette Kenneth Eriksson harcát a három Subaru-val. Aztán a 18. szakaszon a svéd is egy fának csapta a Lancer-t. Ezek után a Mitsubishi-nek nem maradt semmi esélye, hogy megszerezze a gyártók világbajnoki címét.

 

A Prodrive csapatának azonban nem volt semmi komoly gondja. Csapatutasítás sem volt, így mindenki azt autózta ki magából, amit tudott. Az első helyért végig McRae és Sainz küzdött. Colin elsöprő volt. Még úgy is meg tudta előzni Sainz-ot, hogy kapott egy defektet, amit kénytelen volt kicserélni.

1994-es győzelmét ’95-ben is meg tudta ismételni. 36 másodperccel győzte le spanyol csapattársát. A spanyolországi sikert a brit futamon is meg tudta ismételni a csapat. Az első három helyen megint három Subaru végzett. Azonban, hogy McRae és Sainz mennyire kiemelkedett a mezőnyből az látszik az időeredményeken. Burns 6p 39mp-et kapott harmadikként. (A futamon indult Colin öccse is egy Ford Escort RS Cosworth-al. Alister McRae a 4. helyen fejezte be a versenyt.)

 

Ötödik világbajnoki futamgyőzelmeit Colin McRae lett az 1995-ös év világbajnoka. Az első brit és egyben a világ legfiatalabb világbajnokaként vehette át a győzelmi serleget! A Subaru pedig megszerezte a gyártók világbajnoki trófeáját!

Colin McRae (1968-2007) élete 1. rész - 1968-90
Colin McRae (1968-2007) élete 2. rész - 1990-93
Colin McRae (1968-2007) élete 3. rész - 1994
Colin McRae (1968-2007) élete 4. rész - 1995
Colin McRae (1968-2007) élete 5. rész - 1996
Colin McRae (1968-2007) élete 6. rész - 1997
Colin McRae (1968-2007) élete 7. rész - 1998
Colin McRae (1968-2007) élete 8. rész - 1999
Colin McRae (1968-2007) élete 9. rész - 2000
Colin McRae (1968-2007) élete 10. rész - 2001
Colin McRae (1968-2007) élete 11. rész - 2002
Colin McRae (1968-2007) élete 12. rész - 2003
Colin McRae (1968-2007) élete 13. rész - 2004
Colin McRae (1968-2007) élete 14. rész - 2005
Colin McRae (1968-2007) élete 15. rész - 2006
Colin McRae (1968-2007) élete 16. rész - 2007

Bóka István