Petter remek szezonon van túl

December 15.
Petter Solberg egy remek szezonon van túl: hatalmas teljesítményt nyújtva privát csapatával megszerezte az év végi dobogó alsó fokát. 2003 világbajnoka beszél jelenről, jövőről, Rally VB-ről, IRC-ről, GT-ről, tervekről...

Petter, gratulálunk az idei szezonodhoz. Harmadik lettél a bajnokságban, sikerült nyolc dobogós helyet szerezned. Gondoltad volna év elején, hogy így alakul számodra 2010?

Petter Solberg: "Tudtam, hogy egy kis költségvetésű privát csapat vagyunk és mindössze két autó áll rendelkezésünkre egész évben. Ha lett volna egy komolyabb balesetünk, ott szerintem véget érhetett volna számunkra az idény. De azt is tudtam, hogy elég gyors vagyok egy ilyen eredmény eléréséhez, egyébként sosem kezdtem volna bele az egészbe!”

Melyek voltak 2010 legszebb pillanatai?

PS: "Mexikó nagyon különleges volt, ott szereztük meg a nyolc dobogós hely egyikét. De a többi rally is nagyon jól sikerült, egyedüli kivétel a Svéd Rally. Új-Zélandon óriási esélyünk volt a győzelemre, de taktikusabban és ügyesebben kellett volna versenyeznünk. Kiemelkedő volt még talán a Wales Rally és a spanyol futam."

Portugália után navigátort cseréltél. Sikerült összeszoknotok Chris Patterson-al? Hiányzik Phil Mills?

PS: "Természetesen nagyon hiányzik, de Chris hihetetlenül jó munkát végez. Nagyon okos srác, tudja, mi a dolga. Nagy nyomás helyeződött rá, mivel rengeteg feladatot és terhet raktam a vállára. Azt akarom, hogy minden tökéletesen működjön, de Chris meglepően jól alkalmazkodott, mindent hibátlanul megold."

Az utolsó futamokat saját zsebből finanszíroztad. Mennyire volt nehéz egy saját csapatot üzemeltetni?

PS: "Ahogy korábban is mondtam, sosem tudhatod, milyen váratlan költségekkel kell számolnod a rallyban. Ha valamit elkezdesz, azt be is kell, hogy fejezd. Nagyon kemény munka volt, keveset tartózkodtam otthon. És sajnos ez a szezon végeztével sem változott, hiszen jelenleg próbálom a 2011-es évet összerakni, amiből eddig csak a Monte-n való indulás biztos a Peugeottal. Jó érzés, hogy legalább ezen a versenyen biztosan ott lehetünk."

Ahogy mondtad, a Monte Carlo Rally-n egy Peugeot 207 Super 2000-el fogsz indulni. Várod már, hogy kipróbálhasd az autót?

PS: "Nagyon várom már és remélem, hogy ezáltal nőnek az esélyeim a Citroennél (a Citroen és a Peugeot is a PSA konszern része). Nagyon kemény futam lesz, de egyben remek lehetőség visszazökkenni a versenyzésbe, tanulni az autót, a váltót, a kevesebb lóerőt. Ez egy kisebb autó, a gumik Michelin gyártmányúak lesznek. Nagyon fontosnak tartom, hogy gyűjtsem a verseny-kilométereket, mielőtt a WRC szezon indul, a Monte egy remek lehetőség lesz erre a célra.”

Elég komoly mezőny ígérkezik a Monte-ra. Mit gondolsz, hogy fogsz tudni teljesíteni?

PS: "Minden aszfaltos futamon gyors voltam, sikerült küzdeni Sebastien-el (Loeb). Azt gondolom, jók az esélyeim, a Peugeot győzelmet vár tőlem. Úgy fogok versenyezni, mint általában: keményen fogom nyomni! Viszont nagyon oda kell figyelni a taktikára, ezen a futamon nagyon sok múlik rajta!"

Mit gondolsz az IRC-ről?

PS: "Egy nagyon jó sorozatnak tartom. Nagyon jó megjelenést biztosítanak a Monte Carlo Rallynak az élő TV közvetítésekkel. Nagyon jók a marketing terén, de számomra a Rally Világbajnokság a fontos - a legmagasabb osztályban és WRC-ben kell versenyezni - ennyi!"

Megtudhatunk kicsit többet arról, hogyan alakul a 2011-es éved?

PS: "Semmit nem tudok jelenleg mondani. Dolgozom rajta, remélem, sikerül mindent összerakni a hátralévő rövid idő alatt. Igyekszem mihamarabb lefixálni a jövő évet, de még nincs aláírt szerződésem a támogatókkal, még nem állt össze teljesen a kép. De nem aggódok, megteszek minden tőlem telhetőt!"

Az utóbbi két évben Citroennel versenyeztél. Van alapja a pletykáknak, mely szerint a Citroen Junior csapatában folytathatnád?

PS: "Amennyiben a Citroen Junior csapatánál folytatom, abban az esetben ők lesznek a felelősek mindenért. A szponzoraim csak akkor állnak mellém, ha a csapat neve ’Petter Solberg World Rally Team’ lesz. Tehát ha a Junior Teamnél fogom folytatni, úgy nekik kell a pénzt hozni és fizetni mindenért. Nagyon bonyolult és nehéz helyzet ez..."

Mi a helyzet a Ford-al és a Mini-vel? Náluk nincs esélyed?

PS: "Bármi megtörténhet. Őszintén szólva, nyitott vagyok bármilyen lehetőségre. Több tárgyalásom is volt Malcolm-al (Wilson - M-Sport vezető), de nem kaptam semmilyen visszajelzést, így nehéz tovább menni a tárgyalásokkal. Azt gondolom, folytatnom kell az eddigi stratégiámat, menni a dolgok után és megoldást találni a Citroennel. Ha nem sikerül, ennyi volt..."

Korábban nyilatkoztad, hogy érdekel a pálya versenyzés. Előfordulhat, hogy ott láthatunk?

PS: "Igen, lehetséges. Ha nem áll össze az egész évünk és nem lesz esélyünk arra, hogy a győzelemért harcoljunk, akkor más lehetőségünk nem lesz. Egyszerű a helyzet: ha nem kapod meg, amit akarsz, akkor oda mész, ahol várnak téged. A Le Mans series-ben tudom, hogy szívesen látnának, több GT csapat is érdeklődött már. A másik lehetőség, hogy Amerikába megyek szerencsét próbálni.Egyenlőre próbálom összehozni a WRC-ben való indulást, aztán meglátjuk, hogy alakul..."

A WRC-k életében lezárult a Wales GB-n egy időszak. Mit gondolsz, milyenek lesznek az új specifikációjú autók?

PS: "Azt gondolom szoros küzdelem lesz a gyártók között. Könnyebb lesz új gyártókat bevonni a sorozatba a szabály módosításoknak köszönhetően. Kisebb autók - jó ötlet. Szerintem ugyanolyan jó lesz ezeket az autókat is nézni - ne aggódjatok, ha kapok egy ilyen autót, őrült módjára fogom nyomni! Harcolni fognak a pilóták!"

Loeb már a Svéd Rallyra készül a DS3-mal
A hollandok kapnak a Citroen DS3 WRC-ből
Wilson szerint Hirvonnen jövőre újra gyors lesz

Krizsanyik Zoltán