l1
l2


 

Elhunyt Ferjáncz Attila

Április 23.
Életének 70. évében elhunyt Ferjáncz Attila örökös magyar bajnok, az MNASZ tiszteletbeli elnöke, MOB tagja és több állami kitüntetés tulajdonosa.

A legendás raliversenyző halálhírét fia, Ferjáncz András jelentette be közösségi oldalán: „Édesapám! Szeretlek. Felneveltél egészségben, jólétben, szeretetben. Magyarország ikonja vagy, a Magyar Autósport mindent neked köszönhet. Te, most már a legnagyobbakkal versenyzel egy jobb helyen. Királyként éltél és királyként távoztál! Ég veled édesapám!!

Pályafutását 1964-ben a Műegyetem rakparton megrendezett autós ügyességi versenyen kezdte, ahol a táv egy részét műszaki okok miatt tolatva teljesítette. 1964-től 1966-ig Bodnár György navigátorral egy Wartburggal indult a raliversenyeken. 1966-ban az 1000 köbcentis géposztályban nyerte első magyar bajnoki címét. 1967-ben új társsal versenyzett Zsembery Jenő személyében, egy Opel Kadett Coupéval, amellyel ismét kategóriájának legjobbja lett a magyar bajnokságban. Még ebben az évben Magyarországra került 3 db Renault 8 Gordini versenyautó, melyek közül az egyiket Ferjáncz vezethette.

1968-ban az akkori szabályok szerint nyugati gyártású kocsival nem lehetett elindulni a magyar versenyeken, így egy Skodával indult a hazai futamokon, ahol a sok meghibásodás miatt nem sikerült bajnokságot nyernie. Eközben a nemzetközi porondon a Renault-val egyre jobb eredményeket, kategóriagyőzelmeket értek el. 1969-ben Ferjáncz saját tulajdonába került a R8 Gordini, mellyel 1969, 1970, 1971 bajnoka lett.

A 70-es években minden szezonban sikerült újabb bajnoki címekhez jutni, míg az autók továbbra is a Renault gyárból kerültek ki (R12 Gordini, Renault Alpine, R17 Gordini, R5 Alpine). 1974-ben megszerezték a magyar rali történetének első Eb-futamgyőzelmét Bulgáriában, és összesítésben 4. helyezést értek el az Európa-bajnokságon. Ennek a szezonnak a végén Zsembery Jenő befejezte versenyzői pályafutását. Helyére Iriczfalvy Ferenc, majd 1977-től dr. Tandari János került a navigátorülésébe. Tandarival ismét sikerült visszaverekednie magát Európa élmezőnyébe: 1979-ben a 10., 1981-ben a 3., 1984-ben a 7., 1986-ban a 3., 1987-ben az 5. helyen végeztek az Európa-bajnoki összesítésben. Mindeközben a magyar bajnokságban is több bajnoki címet szerzett különböző Renault-típusokkal, majd Audi Quattróval és Lancia Delta Integraléval. Tandari 1992-ben visszavonult, helyére Tóth Csaba került.

 

Ferjáncz 1998-ig versenyzett. Pályafutása során két Európa-bajnoki bronzérmet, 23 Eb-futamgyőzelmet, 32 OB győzelmet (ebből 29 rali, 3 hegyi bajnokság). Az év magyar autóversenyzője volt 1972, 1974–1982, 1986 és 1987-ben. Az Autósport Örökös Magyar Bajnoka. 1981-ben a Sportérdemérem arany fokozatának kitüntetettje. 2000-ben kimagasló pályafutása elismeréseként a Magyar Köztársasági Érdemrend lovagkeresztje kitüntetésben részesült.

Versenyzői pályafutása után, 1999-től a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) elnöke lett 2007-ig, majd 2008 decemberétől újra ezt a posztot töltötte be. 2000-től a Magyar Nemzeti Sportszövetség elnökségének a tagja volt.

forrás: Wikipedia

Fri