l1
l2


 

Öt ok és egy videó a Finn Rali mellett

Július 12.
Megkezdődött a visszaszámlálás a rali világbajnokság következő, finn állomásának rajtáig. A finn rali mindig is unikumnak számított a menetrendben, hiszen az eszméletlen tempó mellett a látványos ugratások feledhetetlen élményt nyújtanak a versenyzőknek és a nézőknek egyaránt. Most mégis felsorolunk öt okot, miért érdemes figyelemmel követni a Neste Rally Finland-ot – idén is.

Páratlanul izgalmas világbajnoki szezon szemtanúi lehetünk az idei esztendőben – évtizedek óta nem volt példa ennyi győztes márkára és versenyzőpárosra, a további küzdelmek így tehát garantáltak. A 2017-re kiírt futamokból nyolcat már letudhattak a résztvevők, öt pedig még hátra van – a négyszeres világbajnok, Sebastien Ogier az M-Sport színeiben pedig rákészülhet a jó eredményekre, ha címvédés a célja, hiszen a finn ralihoz közledve mögötte mindössze tizenegy pontos lemaradással érkezik Thierry Neuville a Hyundai i20-assal, aki az előző, lengyel futamot is az élen tudta zárni a komoly időjárási körülmények és látványos defektje ellenére. Most tehát az ezer tó vidékére és az ugratók hazájába utazunk. De vajon miért érdemes ezt az eseményt is figyelemmel követnünk 2017. július 27-30. között?

  1. A 2017-es elszabadult fenevadak

Az új generációs WRC-k az első olyan fejlesztések, melyek bizonyos szinten hajaznak a rali fénykorára, a B-Csoportos korszakra. Az autók hihetetlenül gyorsak, ezt a tempót pedig még jobban visszaadják a finn utak, amelyek alapból is magas átlagsebességükről híresek.

Ha nem műszaki oldalról közelítjük meg a WRC-ket, hanem külsőre, már akkor is szembetűnő változások mentek végbe az idei fejlesztéseken – sokkal drasztikusabb és masszívabb autókkal láthatjuk a csapatok versenyzőit harcolni a bajnoki pontokért. Már a tavalyi autókkal is a világbajnokság történelmének leggyorsabb állomása volt Finnország, idén pedig biztosra vehetjük, hogy megdöntik a srácok ezt a rekordot.

  1. A csapatok és versenyzők példátlanul szoros pontállása

Az FIA drasztikus módosításai nemcsak az autók külsejére vonatkozóan hoztak színt a sorozatba, hanem győztesek és szoros bajnokság tekintetében is. Mind a négy gyártó képes volt győzelmet bezsebelni az első négy fordulóban – most a nyolcadik forduló után vagyunk, öt különböző győztessel.

A bajnoki ponttáblát elemezve Sebastien Ogier áll az élen, aki eddig négy világbajnoki cím birtokosa. A francia versenyző útban van az ötödik év végi elsősége felé, azonban a dolga nem egyszerű, hiszen mögötte mindössze tizenegy pontos lemaradással érkezik a korzikai, az argentin és a lengyel győztes, Thierry Neuville.

A Hyundai mellett további nyomást gyakorolhat az M-Sport versenyzőjére még a hazai színeket képviselő Jari-Matti Latvala a Toyotával, a lengyel futamon szinte az utolsókig domináló Ott Tanak, vagy akár a tavalyi győztes, Kris Meeke, aki egy rövidebb pihenő után tér vissza a Citroen C3-assal.

  1. Egy új gyártó – a rali szívében

A WRC versenyképességének bizonyításaképpen a bajnokságba idén újonnan belépett a Toyota csapata. A márka ugyan Japán, de az autó fejlesztése Finnországban történt meg, egészen pontosan 20 percnyi autóútra a rali központjától, Jyvaskyla-tól.

Itt pedig nem szabad elfelejtkezni a csapatvezetőről, Tommi Makinen-ről, aki négy világbajnoki címmel a háta mögött vállalta a fiúk irányítását. A Toyota ahogy azt tudjuk, 100%-ban finn résztvevőkből áll – Makinen mellé Jari-Matti Latvala, Esapekka Lappi és Juho Hanninen szegődött.

Az idei szezon új belépője már a második, svéd futamon egy győzelemmel bizonyította teljesítményét, most pedig hazájában mozgolódhat, mely további határozottságot adhat a bandának.

  1. Finn tehetségek ugródeszkája

Az utóbbi pár világbajnoki futamon egészen pontosan két fiatal tehetség is feltűnt a királykategóriában: Esapekka Lappi a tesztpilóta „munkakörből” kikerült a versenyzők mezejére, míg Teemu Suninen a WRC2-esek közötti mozgolódás után egy Ford Fiesta WRC-ben debütálhatott első ízben a nagyok között.

Lappi esetében Portugáliában történt meg a debütálás, és második rajthoz állásakor Szardínián az összetettbeli negyedik helyet csípte el, mely mellé a csapat legnagyobb örömére hat szakaszgyőzelem társult. Suninen a lengyeleknél ült be a Fiesta WRC-be, melynek első versenynapján rögtön egy szakaszgyőzelemmel bizonyította versenyképességét, a célban pedig a hatodik helynek örülhetett.

Nem szabad elfelejteni ez esetben, hogy Suninen karrierje 2014-ben indult, amikor is megválasztották a jövő rali sztárjának Finnországban. Az AKK Sports, a finn rali promótere 2015-ben Jari Huttunen-re tette a voksát, tavaly Juuso Nordgrent illette meg ez a cím, akik mind a ketten a WRC2-esek között hálálhatták meg a bizalmat. Az idei év sztárja Emil Lindholm lett, aki a juniorok között köszönheti meg a támogatást július végén.

  1. Klasszikus szakaszok, maratoni távok

A finn rali azon népszerű események közé tartozik, melynek nézőszáma akkor sem csökkenne, ha az útvonalban nem generálnának módosításokat a szervezők. Ennek fényében tehát drasztikus változások nem történtek, de azért apró, izgalmas módosításokat belecsempésztek a 2017-es felvonásba.

A futam versenykilométerben 314,2-es távot jelent majd, melyből nem hiányozhat a legendás Ouninpohja, melyet tavaly megfordítottak, de idén a megszokott irányba bonyolítják le. A szombati menetrendben helyet kap még Paijala, mely szintén egy olyan szakasz, ami önmagában tükrözi a finn rali sajátosságait.

Az első versenynapon, pénteken kemény órák várnak a párosokra, hiszen egy olyan maratoni nap elé néznek a résztvevők, mely közel 16 órás elfoglaltságot igényel – ebbe pedig tizenkét szakasz fér majd bele. A közönségkedvenc Jukojarvi marad, mellé olyan visszatérők csatlakoznak, mint Urria, Laukaa vagy éppen Lankamaa.

Lara