|
Július 24.
Lengyelországot követően egy kicsit északabbra utazva az ugratók birodalmát veszik birtokba a rali világbajnokság résztvevői. A Neste Rally Finland az egyik legnépszerűbb futamnak örvend látványos ugratói és különlegesnek mondható murvás talaja miatt. A Toyota Gazoo Racing idén lépett be a VB vérkeringésébe egy Toyota Yaris WRC-vel, melynek fejlesztései pontosan ebben az északi országban zajlottak, zajlanak. A csapatvezetőtől kezdve a pilótákon át 100%-ban finn egyesületről beszélhetünk, így számukra még értékesebbé válik a július 27-30. közötti esemény. A finn rali az ugratók mellett még egy jellemzővel bír, mégpedig a nagyon komoly átlagsebességgel. Ezt pedig akár kanyarodás közben is láthatjuk - a szervezők több olyan nézői pontot is kijelöltek az elmúlt években, ahol tempósan keresztben érkező és egyben ugrató versenyautókat csodálhattunk meg, miközben harcolnak a fizikai határokkal. A szakaszok egyébként többnyire szélesek és egyenletesek, melyek tovább növelhetik a sebességet az idei extra erős új fejlesztésű WRC-knél. A központ változatlan - idén is Jyvaskyla látja vendégül az esemény résztvevőit, érdeklődőit. Csütörtökön este a városi Harju szakasz nyitja meg a küzdelmeket, míg pénteken egy igazán aktív nap vár a párosokra, tizenkét gyorsasági szakasszal. Szombaton további 8 gyors lesz, beleértve a legendás Ouninpohja-t is. Vasárnap négy résszel zárulnak a küzdelmek, egészen pontosan a helyi idő szerint 13:18-kor kezdődő Oittila teszi majd fel a pontot az i-re. A főszereplők, Latvala, Hanninen és Lappi mellett a csapatvezető, Tommi Makinen számára is hazai eseménynek számít a finn rali, aki egyébként itt négyszer tudott pályafutása során VB győzelmet bezsebelni. Ő most már az irányító szerepét tölti be a háttérben – az aktív résztvevők közül Latvala számára is egészen kedvező a helyszín, hiszen a rajongók támogatása mellett azért sikereket is könyvelt már el - 2010-ben, 2014-ben és 2015-ben nem volt tőle gyorsabb. Hanninen 2014-ben és 2015-ben a top6-ban végzett, míg Lappi nyolcadikként végzett az elmúlt két évben a WRC2-es kategória résztvevőjeként. Tommi Makinen (Toyota Gazoo Racing csapatfőnök): "A most következő finn rali egy nagyon kedves esemény a számunkra, hiszen hazai utakon autózhatunk. A versenyzőim magabiztosak és amíg ezt látom rajtuk, addig én is az vagyok. Úgy gondolom, ez az a futam, melyre a legjobban fel vagyunk készülve, hiszen ezek azok a körülmények, ahol életre keltettük a Yarist. Finnországban fejlesztettük ki, és fejlesztjük a mai napig, hiszen mindig új dolgokat fedezünk fel és csempésszük bele az autóba. Már most tudom, hogy hihetetlen élménnyel fogunk gazdagodni, bárhogy is alakuljon a versenyhétvége. Versenyzőim mind kedvelik az utakat, így szerintem erősek leszünk!” Jari-Matti Latvala (Toyota Yaris WRC #10): "Monte Carlo mellett a finn rali a m ásik olyan futam, amelyet mindenki meg akar nyerni - ráadásul még finnek is vagyunk, így duplán azon fogunk dolgozni, hogy nyerjünk. A rajongók itt megsokszorozódnak a pálya szélén, de ezt abszolút pozitív nyomásként fogom fel. Lényegében nem feltétlen előny, ha finn vagy, hiszen olyan szakaszok kapnak helyet a menetrendben, melyet más nemzetiségű, állandó résztvevők ismernek." Juho Hanninen (Toyota Yaris WRC #11): "A finn rali egy olyan esemény, melyen a legtöbbet szerepeltem, és emiatt úgy érzem, magabiztosan állhatok rajthoz. Nem akarok konkrét célokat meghatározni, de az biztos, hogy keményen fogok küzdeni a még jobb pozícióért. Valójában itt nincs választásod – az elejétől toppon kell lenni, hiszen a nagy sebesség miatt egy apró baki is végzetes lehet. A teszten most főként a felfüggesztésre helyeztük a hangsúlyt és szerintem egészen jól sikerült megtalálni a helyes beállítást." Esapekka Lappi (Toyota Yaris WRC #12): "Borzasztóan izgatott vagyok, hogy hazai eseményen WRC-vel versenyezhetek – életemben először. Szerintem a dobogós esélyeink megvannak, már ha minden a tervek szerint alakul, és váratlan dolgok nem szólnak közbe. Én úgy érzem, az autónk nagyon jól illeszkedik a finn utakra, illetve most már a váltó és az aerodinamika is abszolút erősnek mondható. Navigátorom, Janne is kemény fába vágta most a fejszéjét – lesz mit visszaolvasnia bőven ezekről a murvás, ugratós részekről. :)” A statisztika (Rally Finland): Év Jari-Matti Latvala Juho Hanninen Esapekka Lappi 2016 2 - 8 2015 1 6 8 2014 1 6 - 2013 17 32 31 2012 3 - 25 2011 2 10 32 Lara |
33 |