l1
l2


 

Még sikeresebb második félévben bízik az M-Sport

Július 26.
A töréssel záruló Ogier teszt ellenére az M-Sportos srácok úgy érzik, felkészültek a nagy menetre, és jöhet, aminek jönnie kell! Az ugratók birodalmába három győzelemmel és számos dobogós helyezéssel érkeznek a Fordosok, akik vasárnap ismét pezsgőt szeretnének bontani.

Finnország izgalmas és egyben különleges útjait veszi birtokba a világbajnokság mezőnye július utolsó hétvégéjén. A sorozat kilencedik állomása szép számban bővelkedik unikumokban – a különleges murva mellett ez az a helyszín, ahol a legtöbbet töltik versenyidejüket a levegőben a résztvevő párosok. A győzelem nem lesz egyszerű - a nehézségek ellenére sokan kedvelik ezeket a körülményeket, így az M-Sportos duók mellett mindegyik konkurens márka az első helyet tűzte ki célul.

NESTE RALLY FINLAND – A MURVÁS NAGYDÍJ
A finn rali murvás nagydíjként is ismert - lényegében azért, mert gyors... Nagyon gyors! A Rally VB történetében a tíz leggyorsabb állomás közül kilencszer a finnek útjai arattak, várhatóan pedig a rekord hétvégén is megismétlődik, hiszen az új generációs WRC-k még nagyobb teljesítményre képesek.

A futam azonban ahogy tudjuk, nemcsak a komoly átlagsebesség miatt közkedvelt. A technikás, széles, kanyargós, ugratós szakaszok igazán nagy koncenrációt és odafigyelést igényelnek a páros mindkét részéről. Mindezek mellett pedig a háttérben is elengedhetetlen az együttműködés - a csapat minden egyes tagjánál elvárható ezen a helyszínen a precíz, mondhatni mérnöki pontosság.

A pilótának előrelátónak kell lennie az ugratóknál, míg társának tökéletes ritmusban kell lennie a pályával és az itinerrel. A szervízben pedig a szerelők részéről a kiváló finomhangolás a feladat.

A 2017-es finn rali 314,2 versenykilométerrel büszkélkedhet. A küzdelmek a közkedvelt városi részen, csütörtökön este Harju-n kezdődnek meg, mely Jyvaskylaban, a központban kerül kijelölésre idén is. Péntek a menet legkeményebb napja lesz – 15 órás talpon állás, 12 gyorsasági, melyek között olyan részek tűnnek fel, mint  Jukojarvi, Urria, Laukaa és Lankamaa. Szombaton a leghíresebb, versenyzők és nézők által egyaránt kedvelt Ouninpohja került bele a menetrendbe, míg vasárnap 4 gyors zárja a július végi küzdelmeket.

MALCOLM WILSON – AZ M-SPORT CSAPATFŐNÖKE
Malcolm Wilson pontosan azon csapatvezetők közé tartozik, akinek volt szerencséje versenyzőként teljesíteni a finn ralit, így nagyon jól tudja, mire kell felkészíteni fiait. Legelőször 1986-ban állt rajthoz, majd visszatért északra 1990-ben és 1993-ban, mely kilométerek során azért a top10-es helyezéseket minden egyes alkalommal sikerült biztosítania. 1996 a következő év, mely fontos lehet Wilson számára - ekkor nem ő versenyzett már, hanem a csapata által készített Escort RS Cosworth jutott főszerephez Jarmo Kytolehto és Arto Kapanen jóvoltából. Több, mint húsz évvel ezelőtt a páros az összetettbeli harmadik helyet biztosította a cumbriainak, mely eredmények az idő előrehaladtával szépen javultak.

Ezt követően 1997-től az M-Sport kibontakozásba kezdett és a Fordos csapat a húsz év alatt 19 dobogós helyet és 5 győzelmet zsebelt be a finn megmérettetéseken. Az első győzelem 2003-ban az észt Markko Martin nevéhez kötődik, míg 2006-ban és 2007-ben Marcus Grönholm volt a leggyorsabb az akkori Focus-szal. 2009-ben Mikko Hirvonen a negyedik elsőséget hozta a Fordnak, rá egy évre pedig Jari-Matti Latvala diadalmaskodott.

Most 2017-es írunk, amikor is Wilson akár többszörös dobogós helyet is el tud képzelni, hiszen tehetséges fiai egytől egyig mind kedvelik a hétvégére kijelölt szakaszokat.

"Régen volt már arra példa, hogy a finn rali idejére ilyen szoros maradjon a bajnokság, mint az idei szezonban. Ettől függetlenül ez egy olyan esemény, melyet mindenki nagyon vár – a páros, a szerelők, a mérnökök, a nézők és természetesen a csapatfőnökök. A nagy tempó a résztvevőknek adhat adrenalint, míg a látványos ugratók a nézőknek kedveznek igazán.

A Ford számára egészen kedvező Finnország, hiszen az elmúlt évtizedekben elég kedvező eredményeket mutathattunk fel. Idén nagyon sokat dolgoztunk és dolgozunk azon, hogy ez a tendencia megmaradjon.

Nem öröm, ahogy a tesztük véget ért - Ott sikeresen letudta a kilométereit, Seb azonban rövidre zárta a dolgokat, de mindezek ellenére mind a ketten sikerre éhesen, bizakodóan tekintenek a hétvégére. Mindkettőjük motivált, aztán majd meglátjuk, mit mutatnak az időeredmények.

Nagyon szoros csatában bízom, ez azonban nem feltétlen gond, hiszen izgalmassá teszi az egész bajnokságot az, amit idén láthatunk. Várjuk a rajtot, és bízom a győzelemben."

SEBASTIEN OGIER ÉS JULIEN INGRASSIA – A BAJNOKSÁG ÉLLOVASAI
A pilóták összetettbeli ponttábláján a francia versenyző 11 ponttal vezet versenytársa, Thierry Neuville előtt. Ogier és Ingrassia a finn futamban nagyon bízik, és remélik, sikerül növelni a különbséget versenytársukkal szemben. Legutoljára 2013-ban nem találtak legyőzőre, és főként emiatt is szeretnék ezt az élményt újból átélni 2017-ben.

Rajthoz állások száma: 9
Legjobb eredmény: 1. (2013)

Ogier: "A finn rali a szezon csúcspontja. A szervezők tisztában vannak azzal, mitől döglik a légy, és tényleg olyan utakat írnak bele a menetrendbe, mely tükrözi az igazi finn murvát. Nagyon gyors futamról beszélhetünk, ahol a tapadás is kulcsfontosságú dolog. A látványos és élvezetes ugratók pedig még több odafigyelést igényelnek a részünkről, de ez egyáltalán nem gond, hiszen olyan pluszt ad cserébe, amit elmondani nem lehet.

Az időjárás úgy tűnik, mintha rendezetlen lenne, de azért figyelünk rá, hátha kiderül, mire számíthatunk pontosan a hétvégén. Tökéletesen kell szerepelnünk, hiszen egy apró hiba is a végét jelentheti.”

Kétnapos teszttel készültünk a ralira, azonban eldobtam a Fiestát. Borzasztóan sajnálom a csapattársakat, akik emiatt utánam nem tudtak beleülni az autóba, ami egyébként fantasztikusnak tűnt. Várom a rajtot, és bízom a legjobbakban."

OTT TANAK ÉS MARTIN JARVEOJA - A BAJNOKSÁG NEGYEDIK HELYEZETTJEI
Miután csúnyán elbúcsúzott Tanak és Jarveoja a lengyel győzelemtől, most felszívták magukat annak érdekében, hogy kedvezően rendezzék összetettbeli pontjaikat.  Az észt páros reméli, hogy a finneknél már be is tudják fejezni, amit elkezdenek - akár egy győzelemmel. Céljuk egyértelműen a dobogó lesz, azon belül pedig nem lenne ellenükre, ha a legmagasabb fokot foglalnák le maguknak vasárnap délután.

Rajthoz állások száma: 7
Legjobb eredmény: 5. (2015)

Tanak: "A lengyel futam nem úgy végződött, ahogy azt terveztük. Benne vagyunk azonban a dolgokban, megfelelően felkészültünk a futamra, és alig várom a finn rajtot, mely egyébként a kedvenc eseményem is egyben a nagy tempó és az ugratók miatt.

Szerintem nemcsak én várom a hétvégét, minden versenytársam izgatottan tekint a most következő versenyre. Ha az elején elkapod a ritmust, akkor már nem lehet szinte semmi baj, kitarthat a végéig.

Az utak igazán gyorsak, és bőven akadnak vak részek benne, ahol teljes mértékben a jegyzetedre és a navigátorodra kell hagyatkozni. Itt elengedhetetlen a bátorság és a magabiztosság. Ha nem érzed magad kényelmesen az autóban, akkor szerintem lehetetlen a maximumot kihozni, értékes időt veszíthetsz ezáltal. Mi sikeresen letudtuk a tesztet, jó érzések vannak most bennem az autóval kapcsolatosan, várjuk a rajtot."

ELFYN EVANS ÉS DANIEL BARRITT - A BAJNOKSÁG HATODIK HELYEZETTJEI

Evans és Barritt is azon párosok közé tartozik, akik várják a hétvégét, és szívesen térnek vissza a finn utakra.

A Fordos és egyben Dmackos páros az északi erdőkben jó tempót diktált az eddigi tapasztalatok szerint, és ezúttal bíznak abban, hogy egy erős eredményt képesek lesznek biztosítani az egyik legnépszerűbb eseményen.

Rajthoz állások száma: 6
Legjobb eredmény: 7. (2014)

Evans: "A szezon legélvezetesebb versenye következik, és biztos vagyok benne, hogy velem együtt mindenki várja ezt a futamot. Már tavaly is volt sebesség, most azonban az új generációs autókkal még nagyobb tempó garantált.

Az időjárás valahogy nem akarja az igazat, nem látjuk még most, mire számíthatunk, hiszen szinte mindenből jut. Meglátjuk majd, mit hoz az előrejelzés, de nem lenne ellenemre, ha Lengyelországhoz hasonló körülmények uralkodnának.

A szakaszok nagyon gyorsak, éppen emiatt elengedhetetlen a pontosan összeállított itiner. Ha felveszed a ritmust, akkor élvezed minden méterét a pályának.

Nagyon szórakoztató ilyen utakon autózni, ám a határt nagyon be kell tartani, hiszen ha elkapod az út szélét, akár végzetes is lehet az eset. A múltban egészen kedvező sebességet mutattunk fel, idén pedig remélem, egy jó eredményt kiérdemlünk e tapasztalatoknak köszönhetően."

TEEMU SUNINEN ÉS MIKKO MARKKULA - A CSAPAT ÚJDONSÜLT RÉSZESEI
Lengyelországban a WRC-k között debütáló finn páros most hazai pályán térhet vissza legújabb generációs Fiestájával. Suninen királykategóriás szereplésének első hat szakaszában biztosítani tudta élete első szakaszgyőzelmét - ennek köszönhetően pedig olyan kiválóságok közé iratkozott fel, mint Carlos Sainz vagy éppen Sebastien Ogier.

Suninen még csak 23 éves, de három hazai szereplés már szerepel a listáján - 2014-ben először jelentkezett finn VB rajthoz állásra, és rögtön győztesként is zárta a WRC3-as kategóriát. A hétvégén pedig a lehető legjobban reménykedik.

Rajthoz állások száma: 3
Legjobb eredmény: 10. (2016)

Suninen: "Mindig is különleges dolog számomra, hogyha hazai futamon állhatok rajthoz. Ez azonban most valahogy mégis másabb, kedvesebb, hiszen az élmezőnyben versenyezhetek.

Nagyon gyors utakról van szó, és finn létemre nem mondhatom azt, hogy ismerem őket. Nincs sok tapasztalatom, hiszen mindössze háromszor teljesítettem csak világbajnokságon. Ouninpohja például legendás szakasz, de ebbe az irányba, ahogy idén lesz, még sohasem versenyeztem rajta.

Természetesen izgatott vagyok, hiszen a tudat, hogy hazai futamon versenyezhetek, plusz adrenalint ad. Szeretnék célba érni, és a lehető legjobb eredményt biztosítani."

Lara

 

 

 

 

 

 

 

 

33