l1
l2


+

 

Neuville nyerte a Svéd Ralit

Február 18.
A Hyundai sikerrel zárult az ide Svéd Rali, Thierry Neuville pályafutása első havas VB futamgyőzelmét ünnepelte a célban. A dobogó második fokára egy ír versenyző, Craig Breen hozta be a Citroen C3 WRC-t, Skandináviát Andreas Mikkelsen képviselte a dobogón, a WRC-ben viszont a japán Katsuta végzett az élen.

Azok után, hogy az idén végre tényleg igazi téli körülmények várták a világbajnokság mezőnyét Svédországban, a legtöbben arra számíthattunk, hogy a skandináv versenyzők (és most had soroljuk idei az észt Ott Tanakot is) csatáznak majd a dobogós helyekért. Hasonlóra számíthattak a gyári csapatok is, hiszen mindenki hozott magával egy-egy északi versenyzőt a szezon második állomására. A Toyota mindhárom pilótája az északi iskolából került ki, míg a Hyundai-nál Mikkelsen, a Fordnál Sunninen, a Citroennél pedig Östberg igyekezett öregbíteni a skandinávok hírnevét.

A fentiekkel ellentétben a Svéd Rali utolsó napjának úgy vágtunk neki, hogy a WRC2-ben egy japán pilóta szinte rajt-cél győzelmére volt a legnagyobb esély, míg az összetett elsőségért egy belga és egy ír versenyző pályázott a legvérmesebb reményekkel. Thierry Neuville a vasárnapi utolsó három szakasznak már viszonylag megnyugtató bő 22 másodperces előnnyel vágott neki, Breenek azonban nem volt lehetősége nagyon hátra dőlni, mivel a mögötte lévő Mikkelsen hátránya még a 10 másodpercet sem érte el.

Ráadásul Neuville a kelleténél kicsit óvatosabban kezdte a napot, így Breen egy gyorsasági alatt csaknem lefelezte hátrányát, a középső pályára azonban odafigyelt a belga, így a Power Stage-en már csak azt kellett szem előtt tartania Neuville-nek, hogy ne kövessen el nagyobb hibát. Ezt természetesen nem tette meg, sőt a negyedik legjobb időnek köszönhetően még két extra pontot is zsebre vághatott első svéd győzelmét követően, amivel átvette a vezetést a bajnokságban.

"Hihetetlen ez az eredmény!" - lelkendezett Neuville. "A szezon kezdtetünk Monacóban csalódás volt, de nem törtünk le. Koncentráltak tudtunk maradni és egy jó eredményért utaztunk Svédországba. Arra nem számítottunk, hogy ilyen korán az élre tudunk állni, ezért észnél kellett lennünk, hogy megőrizzünk valamennyit az előnyünkből a végéig. Már tavaly is úgy éreztem, hogy megérdemeltük volna a győzelmet, de ezen a hétvégén még inkább.  A power stage-en már nem akartam kockáztatni a győzelmet, így különösen örülök, hogy két extra pontot is szereztünk. Élre álltunk a bajnokságban, így most a terveink szerint alakul a szezon, amiért köszönet az egész csapatnak. A színfalak mögött nagyon sokan dolgoznak fáradhatatlanul nap-mint-nap azért, hogy ilyen jó autóval versenyezhessünk. Ez a győzelem most az övék, köszönet a fantasztikus hétvégért!"

Bár Craig Breennek szinte az utolsó méterekig reális esélye volt a győzelemre is, valószínűleg nem sokat bánkódott azon, hogy a Svéd Rallyn a második helyen érkezett célba. Breen ugyan mindig jól teljesített a havas pályákon, idén viszont rátett még egy lapáttal, ha nem kettővel. Péntek délelőtt ugyan becsúszott egy apró hiba, ha az nincs akár első futamgyőzelme is meglehetett volna, de így is egyéni legjobbjával rukkolt elő havon a C3 WRC-vel.

"Teljesen azt érzem, mintha a világ tetején állnék, hihetetlen hétvége volt!" - mondta boldogan Breen a célban. "Mindig is nagyon élveztem ezt a ralit, de azt kell mondanom magam is megleptem ezen a hétvégén azzal, hogy szinte hiba nélkül az egész verseny alatt az elejében tudtam menni. Mindig is azt hittem, hogy a gyors versenyek nem fekszenek nekem igazán, de erről már nincs többé szó. A C3 WRC egyszerűen tökéletes volt, ennek köszönhetően tudtuk megszerezni ezt a nagyszerű eredményt a csapatnak, akik nagyon keményen dolgoztak ezért.”

Andreas Mikkelsen is boldogan zárta a versenyt, hiszen az után, hogy a Volkswagennel és a Citroennel már sikerült, most a Hyundai-jal is felállhatott a dobogóra. "Fantasztikus érzés először felállni a dobogóra a Hyundai Motorsport színeiben. Az egész hétvégénk rendben volt, a Power Stage-en szerettem volna átnyomni, viszont a dobogós helyemet nem akartam nagyon kockáztatni. Végül mégis sikerült három pluszponttal gazdagodnunk és megszerezni az abszolút harmadik helyet, ami nagyon bíztató. Ezen túl az egész csapat számára is fantasztikus hétvége volt, ezúton is gratulálok Thierrynek és Nicolas-nak ehhez a borzasztóan jó eredményhez. Csodálatos hogy részese lehetek ennek a sikerének, és hogy a márka-világbajnokság élén láthatom a csapatom, még akkor is, ha a szezon ilyem korai fázisában is járunk."

Vasárnap az egyik legnagyobb párharcot Hayden Paddon és Esapekka Lappi vívta a negyedik helyért. Az új-zélandi és a finn fiú között az utolsó méterekig tartott a küzdelem, melyből most Lappi jött ki jobban, a sors így valamit jóváírt számára abból, amit elvette tőle Monacóban. Ott a zárószakaszon bukta el a negyedik helyet, Svédországban viszont Paddont érte utol a balszerencse, amikor az utolsó métereken lefulladt az i20 WRC, a negyedik hely így Lappié lett, aki megnyerte a Power stage-et is, Paddon pedig egy ötödik hellyel kezdte az évet.

Paddon mögött a Citroen beugró skandinávja, Mads Östberg érkezett célba, míg a hetedik helyen a futam tavalyi győztese, Jari-Matti Latvala következett. A Ford számára gyengén sikerült a mostani hétvége, elég ha csak azt vesszük, hogy a márka VB ponttáblázatán az utolsó helyre csúszott vissza Malcolm Wilson csapata. Teemu Suninen egy dolognak tudott örülni a célban, hogy ő lett a legjobb Fordos, de a verseny végi nyolcadik helyet csalódásként értékeli. Ott Tanak számára valószínűleg a hétvége legnagyobb öröme az lehetett, hogy egyszer véget ért a verseny, a Toyota észt pilótája a kilencedik helyért járó két pontja mellé egyet a power stage-en is szerzett.

Normál esetben Sebastien Ogier-nek kellett volna célba érkeznie az egy pontot érő tizedik helyen, azonban Malcolm Wilsonék gondoltak egy merészet. Mivel Ogier-t egész hétvégén sújtotta a kedvezőtlen rajtpozíciója, ezért úgy döntöttek, kerül amibe kerül, legalább a power stage-en megnézik mire képesek. Ogier szűk félórás érkezett az időellenőrzőbe, így a tizedik helyet átadta csapattársának, Elfyn Evans-nek, és a húzás bejött, mert bár a szakaszgyőzelmet nem sikerült megszerezni, a második helyért is jár négy pont, ami még mindig eggyel több, mint amit Ott Tanak vihet haza Svédországból.

Talán nem nagy bátorság kijelenteni, hogy a szezon eddig legnagyobb szenzációját egy fiatal japán pilóta, Takamuto Katsuta szolgáltatta. Katsuta két évvel ezelőtt került Tommi Makinen szárnyai alá, azzal a céllal, hogy a Toyota számára fiatal és tehetséges japán versenyzők pályafutását egyengesse. Hirokai Arai-jal párban az elmúlt években egy-egy R5-ös Ford Fiestával jobbára a Finn bajnokságban gyűjtötték a tapasztalatot, most azonban lecsaptak! Katsuta a pénteki nyitó szakaszon rögtön az élre állt a WRC2-ben és a verseny végéig csak egy gyorsasági erejéig engedte ki a vezetést a kezéből. Győzelmének jogosságához nem férhet kétség, a megrendezett 19 gyorsasági szakaszból 10-en (!!!) jegyezték be a neve mellé a legjobb időt (egy szakaszgyőzelmet honfitársa, Hiroki Arai is szerzett), azt a Pontos Tidemand-ot taszította a második helyre, aki világbajnoki címvédőként, hazai pályán maradt alul Katsutával szemben, igaz a svéd fiú hátránya mindössze 4,5 másodperc volt a célban.

A másik japán fiú, Hiroki Arai végül a kategória hetedik helyén zárt, kettejük között azonban csak skandináv versenyzőt találunk. Katsutát és Tidemand-t a norvég Veiby kísérhette fel a dobogóra, majd Adiellson, Tuohino, Huttunen volt a sorrend.

A világbajnokság a hagyományoknak megfelelően március elején Mexikóban, a szezon első murvás versenyével folytatódik.

A Svéd Rali végeredménye:
1. T. Neuville/N. Gilsoul, Hyundai i20 Coupe WRC 2:52:13.1
2. C. Breen/S. Martin, Citroen C3 WRC +19.8
3. A. Mikkelsen/A. Jaeger, Hyundai i20 Coupe WRC +28.3
4. E. Lappi/J. Ferm, Toyota Yaris WRC +45.8
5. H. Paddon/S. Marshall, Hyundai i20 Coupe WRC +54.4
6. M. Ostberg/T. Eriksen, Citroen C3 WRC +1:15.3
7. J. M. Latvala/M. Anttila, Toyota Yaris WRC +2:04.9
8. T. Suninen/M. Markkula, Ford Fiesta WRC +2:52.2
9. O. Tanak/M. Jarveoja, Toyota Yaris WRC +3:44.4
10. E. Evans/D. Barritt, Ford Fiesta WRC +5:27.4...

Fri

 

 

 

 

 

 

 

 

33