l1
l2


+

 

Mexikóban szépítene a Toyota

Március 2.
Nagy lelkesedéssel készül az évad első murvás versenyére a Toyota Gazoo Racing csapata. A Mexikó rali a szezon egyik legnehezebb állomása, ennek ellenére Ott Tanak, Jari-Matti Latvala és Esapekka Lappi is bizakodva várja a rajtot.

Még csak márciust írunk, de a srácok már két futamot is letudtak – a harmadik hónapba belépve pedig a világbajnokság harmadik állomása kerül terítékre a jövő hétvégén. Március 8-11. között az a Mexikó rali következik, mely az idei évben először viszi a résztvevőket murvás gyorsasági szakaszokra. A Toyota Gazoo Racing reméli, bemutathatja a Yaris WRC-vel elért haladást, és ígéretesen tudják folytatni a kilométereket: a csapat második helyen áll a gyártók bajnokságában (csak egy ponttal vannak elmaradva az első helytől). A saját érdekeik mellett természetesen a banda három versenyzője, Ott Tanak, Jari-Matti Latvala és Esapekka Lappi is figyelemmel lesz arra, hogy a Toyota számára a lehető legtöbb pontot hozzák.

A Mexikó ralit a magas környezeti hőmérséklet jellemzi - az elmúlt évek tapasztalatai alapján 30 fok az átlag, valamint a kijelölt szakaszok a szokottnál magasabban helyeznek el a tengerszinthez képest. Pontosan ez utóbbi jellemző miatt értékelődik fel különösen a mérnökök feladata - a rendelkezésre álló levegő mennyisége miatt körülbelül 20 százalékkal csökken a motor teljesítménye.

A verseny résztvevői csütörtök este a sorozat talán leghangulatosabb rajceremóniájával, Guanajuato történelmi belvárosánban indítják a versenyt. Ezenkívül további nézőbarát helyszíneket jelöltek ki a szervezők León városában és természetesen a gyorsasági szakaszokon mind pénteken, mind szombaton. A pénteki tervezet magába foglalja az El Chocolate részt kétszer is, mely a maga 31.44 kilométeres távjával a futam leghosszabb szakasza, és egyben a szezon legmagasabb pontját is rejti, 2700 méteres tengerszint feletti magasságban. Vasárnap három gyors lesz, mely napon a Las Minas második alkalommal jelenti majd a harcot a plusz powerstage pontokért.

Tommi Makinen (Toyota Gazoo Racing csapatfőnök): "Nagyon sokat dolgoztunk az elmúlt hónapokban, hogy javuljon a tavalyi évben mutatott teljesíményünk. Mexikó egyébként kemény volt számunkra az új autóval. Az ott történteket folyamatosan elemeztük. Az elmúlt hónapokban javítottunk a hűtésen és a motorban is elvégeztünk pár módosítást. Japánban még komolyabb tengerszint feletti magasságokat is megjártunk azóta az autóval. Sok erőfeszítést tettünk bele a fejlesztendő területekre, és remélem, hogy ezek a módosítások elegendőek lesznek ahhoz, hogy egy versenyképes hétvégét tudjunk le Mexikóban, de valójában csak akkor lehetünk biztosabbak a dologban, ha a verseny már folyamatban van."

Jari-Matti Latvala (Toyota Yaris WRC #7): "Mindig is szerettem Mexikóba menni, és a tél után először lehetünk melegben és a Napon. Itt a szakaszok, tudnak nagyon gyorsak és gyors váltásban nagyon lassúak lenni, sok laza kőzet van az utak szélén, így a pontos vezetés értékes helyezéseket jelenthet. Ha dobogón tudnánk végezni, az igazán jó lenne a bajnokságban. Úgy gondolom, a teljesítmény egyértelműen ott van az autóban. A múlt héten egy jó murvás tesztet tudtunk le Spanyolországban: természetesen Mexikóban melegebb lesz, de ez a legjobban hasonlító hely, amit Európában ebben az évszakban fellelhetünk. A felfüggesztéssel kapcsolatban némi frissítést kaptunk, és éreztem, hogy a fékezés és a tapadás jobbak, mint a tavalyi év végén voltak."

Ott Tanak (Toyota Yaris WRC #8): "Mexikóban először ülhetek a Yaris WRC-be murvás szakaszokat teljesíteni. Sok új dolog van, amit még tanulnom kell, de a múlt héten két napig teszteltünk Spanyolországban, ami nagyon hasznos volt. A lehető legtöbb dolgot kipróbáltuk az autón, csak azért, hogy megértsük, mire hogyan és miért reagál. Murván egyébként az első benyomások meglehetősen pozitívak: igaz, még mindig van néhány dolog, amit meg kell szoknunk, és akad néhány dolog, amiben fejlődnünk kell. Mexikóban nem lesz rossz rajtpozíciónk, hiszen ötödikként vágunk majd neki a szakaszoknak. Négyen már lemennek előttünk, ami azért nagy segítség lesz. Viszonylag nagy mexikói tapasztalatom van, így bizakodva tekintünk a versenyhétvégére, ahol szeretnénk minél előkelőbb helyen végezni."

Esapekka Lappi (Toyota Yaris WRC #9): "Ez lesz az első alkalom, hogy Mexikóban versenyezhetek, bár a tavalyi pályabejáráson ott voltam, így van némi elképzelésem arról, hogy mit várhatok. A talaj hasonló a spanyolországi kavicsos utakhoz, ahol csapattársaimmal az esemény előtti tesztelést elvégeztük, de úgy gondolom, hogy a szakaszok sokkal keményebbek lesznek Mexikóban a második körben. A tengerszint feletti magasság szintén megkavarhatja a dolgokat: soha nem vezettem még olyan helyen, ahol érezhető az oxigén nyomás csökkenése. Ennek következtében kisebb lesz a motor teljesítménye, emiatt pedig a vezetést kicsit át kell gondolni. Elégedett vagyok azzal, ahogy elkezdődött a szezon, és remélhetőleg Mexikóban is folytatódhat a pontgyűjtés. A fő célom, hogy hiba nélkül teljesítsek minden gyorsaságit, és a jövőre vonatkozóan hasznos tapasztalatokkal gazdagodjak."

Statisztika (Rally Guanajuato Mexico): 

Év

Jari-Matti Latvala

Ott Tanak

Esapekka Lappi

2017

6

4

-

2016

1

6

-

2015

15

22

-

2014

2

15

-

2013

16

-

-

2012

DNF

5

-

Lara

 

 

 

 

 

 

 

 

33