l1
l2


+

 

Fényes jövőt szán a Citroen legújabb R5-ösének

Március 27.
Újabb fejezet nyílik a Citroen Racing életében - a Rali Világbajnokságon szereplő C3 WRC mellé hamarosan megérkezik a WRC2-be, az EB-re és a nemzeti bajnokságba szánt R5-ös változat is, amitől nagyon sokat várnak a franciák, például már idén világbajnoki címet.

A Citroen C3 WRC tavalyi bevezetését követően a 2018-as év újabb előrelépést jelent a márka életében – a napokban bemutatásra került az eggyel kisebb kategóriás modell, mely a Citroen izmosabb és kompaktabb R5-ös verzióját takarja, ezúttal az ügyfél versenypiacra. Annak érdekében, hogy versenyképes legyen a WRC2-es kategóriában  - és a különböző FIA regionális bajnokságokban (mint az ERC és a MERC), valamint a nemzeti bajnokságok széles körében, a Citroen Racing egy új modellt hozott le a tervezőasztalról, amely radikálisan különböző autót jelent a tesztek alapján az elődhöz képest (Citroen DS3 R5).

A projekt mérnöke a tapasztalt Olivier Maroselli, aki számos sikeres raliautót fejlesztett már ki pályafutása során. A projektben részt vevő további húsz emberből álló csapat minden részletre aprólékosan ügyelt a kezdettől fogva, annak érdekében, hogy a legjobb műszaki megoldások legyenek megvalósítva a legújabb fejlesztésben. Ezt a megközelítést az a tény is vezérelte, hogy a kategória elvárásai magasabbak, mint valaha, és számos nagynevű, illetve eredményes gyártó komolyan gondolja az R5-ösök fejlesztését. A fő kihívások konkrét szabályokra vonatkoznak, amelyek sokkal szigorúbbak, mint a WRC-k esetében (homologizációs tekintetben). A versenytársaknak csak az első két évben öt frissítési csomagot engedélyeztek (mindössze kettőt biztonsági vagy megbízhatósági okok miatt), majd öt továbbit a következő két évben. Pontosan emiatt fontos, hogy már a kiindulási pontban az autó teljesítményorientált és megbízható legyen, hiszen később kevesebb lehetőség van plusz módosításokra, csomagokra.

A mérnökirodában történt hagyományos tervezési szakasz után, 2017 szeptemberében - az autó első gyakorlati kilométereinek megtételét követően - a projektcsapat megkezdte a C3 R5 tesztelését nehéz, kihívásokkal teli körülmények között. Első körben aszfalton vetették be, 18 colos gumiabroncsokkal ellátva a korzikai utakon, valamint Franciaország keleti (Vosges) és déli részén (Tarn). Versenykörülmények között azért ha óvatosan is, de bevetették a legújabb fenevadat a franciák - a tavalyi év novemberében a Rallye du Var egyik nullás autója volt, amelyet Yoann Bonato irányított. A teljes körű tesztsorozat rendkívül sikeresnek bizonyult, mind a rajongók, mind az autó iránt érdeklődők tekintetében. Itt természetesen nem állt meg a projekt – a világbajnokság legelterjedtebb talajtípusa, a murva következett, mely tesztlehetőségek útjait már Spanyolországban jelölték ki az illetékesek.

Hat ezer kilométernyi tesztelés után a Citroen Racingnél úgy érzik, most már tényleg képes bemutatni egy kiváló fejlesztést, amelynek részleteit még bizonyos speciális felületeken finomítani fogják. Ennek gyakorlati megvalósítása a következő hónapokban várható.

FRANCOIS WALES, A PROJEKT FEJLESZTÉSI IGAZGATÓJA

Honnan jött az ötlet a C3 R5-ösre vonatkozóan?

"Nos, nyilvánvaló, hogy a semmiből kezdtünk építkezni. Célunk az volt, hogy egy megbízható és gyors autót találjunk ki, különös tekintettel arra, hogy az R5-ös osztály - amely már jó másfél évvel ezelőtt is napirendünkre került - folyamatosan növekszik, új versenytársak csatlakoznak a kategóriához."

Milyen kihívásokkal kell szembesülni, ha R5-ös kategóriáról beszélünk?

"Nagyon sok minden tartozik ide. Először is, nagyon kevés mozgásteret biztosítanak a szabályok (öt frissítés csomag az első 24 hónapban, illetve öt másik ezt követően), miután az autót homologizálták. Emiatt már a kezdetektől nagyon kell ügyelni a tervezésre. Hasonlóképpen, az alváz és a felfüggesztési rendszerek szempontjából a lehetséges interfészek száma nagyon korlátozott. Természetesen szeretnénk mindennek megfelelni, és fő irányunk, hogy mind az aszfalt, mind a murvás változtatot fejlesztjük, különféle formatervezési mintákat alkalmazva. Végül a motor vonatkozásában a szűkítő/elzáró szelep kombinációja különösen bonyolulttá teszi ezeket az autókat: mindenkinek többé-kevésbé megvan a szükséges teljesítménye és nyomatéka a próbapadon, de a különbségek akkor látszódnak igazán, amikor olyan tényezők nehezítik a versenyt, mint a magasság vagy éppen a hőmérséklet. Ezért fektettünk be egy sokkal erősebb ECU rendszerbe, amely jelentős finomhangolást eredményezett, illetve nagyon jó eredményeket hozott."

Hogyan épült fel a fejlesztési munka?

"Bár a szoros menetrend nagyon kevés helyet hagyott a hibáknak, minden jól ment. 2016. végén kezdtünk el dolgozni az előzetes tervrajzokon, a C3 R5-ösön alapuló tervezési munkát azonban nem kezdtük meg gyakorlatban, csak 2017 januárjában, az első versenybe épített tesztet nullás autóként pedig 2017. szeptemberében tartottuk. Azóta semmilyen probléma sem volt a legfontosabb komponensekkel. A motor tartóssági tesztjei probléma nélkül fejeződtek be, így igazán bizakodva tekintünk új modellünkre. Különféle aszfalttípusokon tettük próbára az autót, és a visszajelzések alapján jó alapkonfigurációt határoztunk meg. Természetesen ugyanez vonatkozik a murvára is, megpróbálunk homokosabb és kavicsosabb jellegű pályákra is ráhangolódni. A finomhangolások tovább zajlanak Monte-Carlo-ban, Svédországban, Finnországban, Walesben és Németországban."

Számos versenyző vett részt a tesztelésben: Stephane Lefebvre, Yoann Bonato, de Craig Breen, Kris Meeke, Yohan Rossel, Paolo Andreucci és Simone Tempestini is megfordult az R5-ösben. Mi volt a cél?

"Hisszük, hogy a gyors, erőteljes raliautónak sokoldalúnak kell lennie, különösen, amikor egy ügyfél versenyautóról van szó. Ezért döntöttünk úgy, hogy több nagyszerű versenyzőt is bevonunk a projektbe - így nem csak átfogó képet kaphatunk, hanem hamarabb meg tudunk érteni minden olyan területet, amelyet korrigálni kell az autóban, több vélemény összehasonlításával."

A WRC2-ES KATEGÓRIA PÁROSA – STEPHANE LEFEBVRE ÉS GABIN MOREAU

A csapat számára az elsődleges versenyzőpáros ezúttal Stephane Lefebvre és navigátora, Gabin Moreau lesz. Ők azok, akik a kezdetektől fogva aktív szerepet játszottak a C3 R5-ös fejlesztésében, a Citroen legújabb programjában, és részt vettek a tesztek többségében. Feladatuk az lesz, hogy bebizonyítsák az autó versenyképességét a világbajnokság WRC2-es kategóriájában.

Lara

 

 

 

 

 

 

 

 

33