l1
l2


 

Zárkózni akar a Ford az új helyszínen

Szeptember 12.
A győzelem igényével érkezik Törökországba az M-Sport Ford csapata – Malcolm Wilson csapata bízik benne, hogy vasárnap lesz mit ünnepelniük a Török Rali céljában.

Az M-Sport Ford World Rally Team a hétvégén újra felkeres egy régi ismerőst, miután a Világbajnokság nyolc év kihagyás után visszatér Törökországba - a Ford reklámok igazi otthona, ahol kifejezetten a Transit aratott hatalmas sikereket a márka palettájáról. Az elmúlt évtizedben már volt szerencséje a Fordnak meghódítani a törökök szakaszait, és egészen jól is alakult némely esemény – 2006-ban például kettős győzelemmel ünnepelhetett a Ford, miután Marcus Grönholm és Mikko Hirvonen dominanciával fejeződött be a tizenkét évvel ezelőtti megmérettetés. A most következő hétvégén Marmaris üdülőhelyét elfoglaló központtal, az idei esemény teljesen új kihívást jelent a gyorsasági szakaszokkal, melyeket még soha nem iktattak be a világbajnokság versenykiírásába. A csapatoknak nincsenek korábbi adataik ezekről a különleges murvás szakaszokról, és a párosoknak szinte pár kilométer alatt kell összeállítaniuk az ismeretlenről a használandó itinert - ezáltal az egyenlőség biztosított mindhárom versenynapra.

Felkészülés céljából a csapat Görögországba utazott, ahol négy napos teszt keretében próbáltak ráhangolódni a nagy melegre és a durva kavicsokra. A kilométerek során a mérnökökkel közösen úgy döntöttek végül a csapattagok, hogy az aero csomagon is eszközölnek némi változtatást – az eredeti terelőkre térnek vissza Törökországban az EcoBoost meghajtású Fiesta WRC-k. Finnországban és Németországban a legfrissebb aero csomaggal láthattuk a versenyautókat, melyek  a nagy sebességek során voltak a párosok előnyeire, ám Törökország sokkal lassabb átlagsebessége egy határozott megállj parancsolt aero tekintetben. Ford részről külön érdekesség, hogy nemcsak a fő csapat három párosát illetve Yazeed Al-Rajhit láthatjuk majd Fiestában mozgolódni, hiszen egészen pontosan a mezőny 67%-át teszi ki a kék ovál, R5-ös és R2-es nevezőket is beleértve.

A három Fiesta WRC mellett tehát ott lesz Yazeed Al-Rajhi is egy korábbi fejlesztésű Fiesta WRC-vel, valamint 10 EcoBoost-meghajtású Ford Fiesta R5-össel is számolhatunk - ezek közül nyolc a WRC 2 kategóriában bizonyíthat. Az egyliteres EcoBoost Ford Fiesta R2-esből nem kevesebb, mint 21 lesz látható a török pályákon szeptember 13-16. között.

Malcolm Wilson, az M-Sport Ford csapatfőnöke: "Nagyon sok idő telt el azóta, hogy új eseményt üdvözölhettünk a sorozatban. Az egyenlő feltételek miatt biztos vagyok benne, hogy mindannyian egy izgalmas esemény szemtanúi lehetünk a hétvégén. Régebben ugyan volt szerencsénk Törökországhoz, de más régiót vettünk akkor be, így minden teljesen új lesz a párosoknak, a csapatoknak.

Semmilyen korábbi adat nem áll rendelkezésünkre a gyorsasági szakaszokra vonatkozóan, így a párosoknak a nulláról kell felépíteniük a hétvége jegyzetét. A többi esemény is természetesen mindig jelent kihívást, de ez most teljesen más, az újdonság erejével hat, így bármi megtörténhet.

Úgy gondolom, Sebastien és Elfyn is jól felkészült, hiszen két-két napos teszten hangolódtak rá a murvára Görögországban. Sebastien számára a pénteki rajtpozíció talán hátrány lesz, de egyértelműen mindent el fog követni egy erős élmezőnybeli eredményért.

Teemu ez alkalommal tesztelés nélkül áll oda a rajthoz, ám semmilyen következtetést nem szabad levonni ebből. Nagyon gyorsan tud alkalmazkodni az új körülményekhez, és mivel ez mindenkinek új lesz, így szerintem számára garantált egy jó eredmény."

SEBASTIEN OGIER – JULIEN INGRASSIA
Amikor a francia páros legutoljára Törökországban járt, akkor már WRC-ben a nagyok között Citoen-nel bizonyíthattak. Nyolc év után nem kevesebb, mint 43 futamgyőzelem, és 5 világbajnoki cím szerepel a nevük mellett.
Rajthoz állások száma: 1
Legjobb eredmény: 4. (2010)

Ogier: "A török rali érdekes esemény lesz, hiszen senki sem tudja, mire számíthat. Hosszú idő után teljesen új futam elé nézünk. 2010-ben ugyan volt szerencsém Törökországhoz, de az idei felvonás meg sem közelíti az akkori versenykiírást.

Nagyon sokat kell majd dolgoznunk a pályabejáráson, hogy minden elsőre tökéletesen sikerüljön. Minden egyes méternek jelentősége van ezeken az új részeken. Kemény hét, illetve hétvége lesz, de kíváncsian várom a futamot.

Célunk a lehető legjobb eredmény elérése, de maga a durva és egyben laza kavics felület komoly kihívást jelent. Másodikként rajtolhatunk el pénteken - nem feltétlen lesz előnyös számunkra ez a pozíció, inkább az utánunk következő párosok járhatnak az első napon nagyobb szerencsével. Itt nem a szakaszgyőzelmeken lesz a hangsúly a mi esetünkben, hanem azon, hogy megpróbáljunk az élmezőnyben maradni, és szombaton kedvünkre javítani az eredményeket. Legfontosabb a bajnoki pontok gyűjtése lesz, így nagy kockázatot biztosan nem fogunk vállalni ismeretlen terepen.

ELFYN EVANS – DANIEL BARRITT
Elfyn Evans és Daniel Barritt - a versenytársakhoz hasonlóan - egy teljesen új kihívással fog szembesülni a török rali keretében; elhatározásuk és siker utáni vágyuk azonban továbbra is olyan erős, mint az előző futamokon. A brit páros jól felkészültnek érzi magát, és a srácok bíznak abban, hogy előnyös pénteki rajtpozíciójuk előnyükre válhat.

Evans: A hétvége során belecsöppenünk az ismeretlenbe. Biztos vagyok benne, hogy egy érdekes verseny lesz és kíváncsian várom, hogy megtapasztaljam, amit kínálnak a török szakaszok. Ami fix, hogy nagy meleg lesz, és ez külön odafigyelést igényel. A szakaszok első ránézésre durvának tűnnek, de pár autó elhaladtával letisztulhatnak az utak, mely a később rajtolók számára igen jó előny lehet.

Kétnapos teszt keretében Görögországban készülhettünk fel az eseményre, mely során úgy éreztem, hogy a Fiesta még sohasem volt ilyen erős. A harc nemsokára kezdődik, ahol a teljesítmény mellett a koncentráció és a kitartás is meghatározza majd az eredményt. Bízom benne, hogy erős eredménnyel sikerül bizonyítanunk gyors alkalmazkodási képességünket az új körülményekhez."

TEEMU SUNINEN – MIKKO MARKKULA
Teemu Suninen és társa, Mikko Markkula bizonyos világbajnoki futamokon zöldfülűként áll rajthoz, ám most ez mindenkire elmondható lesz – az új terepen semmilyen hátránya nem adódhat a finn párosnak. Ugyan tesztelési lehetősége nem volt a párosnak a futamot megelőzően, de pontosan ők azok, akik kifejezetten híresek gyors alkalmazkodási képességükről. A hétvégén mindenre fény derül.

Suninen: "Az idei év legtöbb futama új volt számomra, ám ez a török futam mindenki számára ismeretlen lesz. Ez a tény a dolgokat nagyon érdekessé teheti, és lehetőséget teremthet nekem, mivel mindannyian hasonló tapasztalatokkal rajtolhatunk el.

Törökországban senki sem tesztelhetett, így az első valódi képet a körülményekről a pályabejárás, illetve a már versenykörülmények között zajló shakedown fogja adni. Beállításra vonatkozóan első körben a csapattársakra hagyatkozom, aztán pár kilométer után jöhet a finomhangolás, ami már az én stílusomhoz fog illeni.

Nem tudom, mit várhatok a hétvégétől, de természetesen mindent meg fogok tenni annak érdekében, hogy erős eredménnyel bizonyíthassak."

Lara

 

 

 

 

 

 

 

 

33