l1
l2


 

Kemény küzdelemre készülnek a Toyota versenyzői

Május 28.
Két tengerentúli murvás futam után ereje teljében tér vissza Európába a Toyota. A chilei győzelem mámorában Ott Tanak újabb sikerre törekszik Portugália és Szardínia útjain, aki mellett Jari-Matti Latvala és Kris Meeke is szeretné gyarapítani a konstruktőri pontok számát.

Két dél-amerikai verseny után újból európai terepen mérheti össze erejét a rali krémje. A Toyota Gazoo Racing Argentínában ugyan csak egy negyedik hellyel elégedhetett meg Kris Meeke jóvoltából, ám az ismeretlen terepet jelentő Chile igazán jól feküdt Ott Tanak számára – az észt versenyző magabiztos előnnyel elsőként gurulhatott át a célvonalon, értékes versenyzői és konstruktőri pontokra szert téve. A két óceántúli eseményt letudva a srácok visszatértek európai földre, és az akklimatizálódás után május 30-án már bele is vághatnak a következő menetbe Portugália szakaszain.

A portugál ralit gyors és egyben technikás utak jellemzik murvás, homokos felületen. Ez a felszín az eddigi tapasztalatok alapján korlátozott tapadást biztosít azok számára, akik a szakaszokon elsőként haladhatnak át - pár autó után az utak sziklássá válnak, és a második kör már igen komoly defektveszélyt jelenthet, mindenki számára. Az esemény ismét Matosinhos-ban lesz, Porto városának szélén, majd délre, Coimbra-ba indulnak a résztvevők csütörtökön, a pénteki akció pedig a közeli Arganil mellett zajlik le, mely területet a világbajnokság utoljára 2001-ben vette uralma alá. Három szakasz két körben kerül teljesítésre egy déli szervizparkos kitérővel, majd egy Lousada szuperspeciálon is megmutathatják potenciáljukat a versenyben maradott párosok.

A futam hátralévő része a résztvevők számára már ismerősebb lesz - szombaton szintén három szakasz fut majd két körben, míg vasárnap öt szakasz zárja az idei felvonást, köztük a híres-neves Fafe résszel.

Portugália után Szardínia szigete következik – szintén murvás körülmények között. A Rally Italia Sardegna gyors, keskeny szakaszokból áll, finom homokos felülettel. Az úton és annak szélén megbújó sziklák és fák okozhatnak kellemetlen perceket, ha épp a határon túllép egy versenyző, ám komoly kihívást jelent még az eseményen az időjárás is - a hőmérséklet gyakran nagyon magasra kúszik, próbára téve a résztvevők állóképességét. A központ újból Alghero lesz, ahol csütörtökön este egy szuperspeciállal kezdenek be a párosok. A menetrend nagyon hasonlít a 2018-as eseményhez, csak kisebb eltérések fedezhetők fel benne. Pénteken az észak-keleti részen négy szakasz két körben került betervezésre, míg szombaton három gyors várja a párosokat szintén két körben, mely napon látható többek között a Micky’s jump is. Vasárnap az Alghero-tól északra eső részen feszül egymásnak a mezőny, egy pár ismétlődő szakaszban.
Ahogy az Argentínában és Chilében megrendezett két korábbi találkozó esetében, a portugáliai és szardíniai események is „összekapcsolt gyűléseknek” minősülnek, az időbeli közelség miatt. Ez azt jelenti, hogy Portugáliában az utolsó szakaszban alkalmazott alvázt, motort és sebességváltót (beleértve az átviteleket is) kell használnia az egységeknek Szardínián.

Tommi Makinen (a Toyota Gazoo Racing csapatvezetője): "Miután Chilében nagyszerű és sima utakkal találkozhattunk, most visszatérünk egy keményebb felületre a következő két esemény keretében, különösen Szardínián. Portugália általában nem rossz: a körülményektől függően elég szép és gyors lehet. A rali első versenynapja, a péntek ezúttal új lesz az Arganil körüli szakaszoknak köszönhetően - utoljára 2001-ben látta vendégül ez a térség a világbajnokságot. Ez egy kihívást jelentő terület, ahol a szervezők kedvükre variálhatják az útvonal irányokat. Sokat dolgoztunk az autón, hogy viselkedjen durvább körülmények között és néhány nappal ezelőtt egy hasznos tesztet tudtunk le Portugália északi részén. Bízom benne, hogy ezek a kilométerek segítettek nekünk felkészülni ezekre a közelgő eseményekre."

Ott Tanak (Toyota Yaris WRC #8): "A soron következő két esemény különlegesek számomra, hiszen élvezet vezetni a szakaszokon, és mindkettőjüknek fontos jelentősége van: Portugália volt az első világbajnoki futam, ahol rajthoz állhattam, és Szardínia az a hely, ahol az első dobogót és az első győzelmemet ünnepelhettem meg. Mindkét futam nagyon gyors és egyben technikás, ahol kemény küzdelmek ígérkeznek idén is. De a csapat nagyon keményen dolgozik, és úgy gondolom, hogy jól felkészültek vagyunk. A chilei győzelem kulcsfontosságú volt a számunkra, hiszen visszakaptuk az önbizalmat és versenyben vagyunk a bajnoki címért. Most összpontosítanunk kell, és meg kell próbálnunk néhány jó pontot összeszedni a következő két eseményen."

Jari-Matti Latvala (Toyota Yaris WRC #10): "Portugália Argentínára emlékeztet - a homokos utakra, ám kevésbé durva kiadásban. De ebben az évben pénteki napon Arganil-ba megyünk, amely az 1980-as és 90-es évek közepén igen meghatározó része volt a portugál futamnak, és ahol az út egy kicsit kavicsosabb, sziklásabb. Szardínián picit másabb a helyzet, hiszen az utak keményebb bázissal rendelkeznek, szűkebbek, és a széleken sok termetes szikla bújik meg, amelyeket jobb elkerülni. Boldog voltam a múlt hétvégén végzett tesztet követően: úgy érzem, javítottunk az autón durva körülmények között, ezért várom a versenyt, mely során bebizonyosodhat az érzésünk, hogy van egy erős és gyors autónk. Szeretnék végre dobogón ünnepelni."

Kris Meeke (Toyota Yaris WRC #5): "Alig várom Portugáliát. Ez egy olyan futam, amit jól ismerek, és ahol mindig is nagyon erős voltam - 2016-ban nyertem, majd két évre rá is képes voltam vezetni az összetettet. Ami Szardíniát illeti, az utóbbi években nem sokat voltam ott, bár még mindig jól ismerem a szigetet a múltból. Az elmúlt néhány esemény bosszantó volt. Úgy érzem, megvan a sebességünk egy dobogós eredményhez, amire végig szeretnék majd koncentrálni a versenyhétvégék alatt. Hétfőn egy sikeres tesztet tudtunk le, ahol kedvező irányba sikerült néhány apró beállítást eszközölni az autón."

A statisztika:

Év

Rally de Portugal

Rally Italia Sardegna

Tanak

Latvala

Meeke

Tanak

Latvala

Meeke

2018

DNF

24

DNF

9

7

-

2017

4

9

18

1

2

DNF

2016

DNF

6

1

5

2

-

2015

5

1

4

14

6

24

2014

DNF

14

DNF

21

3

18

2013

-

3

-

-

3

-

Lara

 

 

 

 

 

 

 

 

33