l1
l2


 

Tanak nyerte a Portugál Ralit

Június 3.
Drámai véghajrát követően, zsinórban második futamgyőzelmét aratta a Világbajnokságon Ott Tanak, a Toyota észt versenyzője mellett két legnagyobb riválisa, Thierry Neuville és Sebastien Ogier állhatott fel a dobogóra, míg a WRC2-ben az új R5-ös Skoda kettős győzelemmel debütált.

Vasárnap öt gyorsasági szakasszal zárult az idei Portugál Rali, és ki gondolta volna, hogy éppen a befejező nap tartogatja majd a legtöbb fordulatot a verseny három versenynapja közül!? Vasárnap ugyanis az első tíz helyezett közül egyetlen egy párosnak sikerült megőriznie szombat esti helyét.

Persze azért nem is teljesen meglepetés, ami történt, hiszen a vasárnapi szakaszok előtt kevesebb, mint 10 másodperc választotta el az első három helyezettet, Ott Tanakot, Kris Meeke-t és Thierry Neuville-t egymástól. A nap első három szakasza még nagyjából nyugalomban telt az élmezőny számára, a szakaszgyőzelmeken az élen álló két Toyota osztozkodott, miközben Ogier kissé leszakadt Neuville-től. Ebben már a taktikának is volt némi szerepe, hiszen Ogier számára nem lett volna olyan rossz a negyedik hely, mert ezzel Szardínián nem neki kellett volna takarítania a pályát az első versenynap.

A nap második gyorsaságiján azonban már beindultak az események, Esapekka Lappi egy szűk jobbosban felszaladt a partoldara, ami megborította a Citroen, ami néhány fordulat után végül talpra állt. A finn fiú balszerencséjére a bukfenc akkora port fel maga körül, hogy a páros azt sem tudta merre van az arra. Lappi ugyan a szakaszról végül le tudott jönni, a következő gyorsasági szakaszig azonban már nem jutott el.

Az élmezőny sorsa az utolsó két szakaszon kezdett átrendeződni, melynek kulcsfigurája Kris Meeke volt. Az utolsó-előtti szakaszra a Toyota versenyzője 10 másodpercre növelte előnyét Thierry Neuville-len szemben, itt azonban megforgott és kénytelen volt helyet cserélni Neuville-lel, aki 7,4 másodperces hátránnyal a belga mögött érkezett a power stage-re. Bevallása szerint Meeke harmadik helyét már nem akarta kockára tenni a záró szakaszon. Ennek ellenére búcsút kellett tőle intenie, ugyanis egy jobbos kanyarban eltalált egy fűben megbújú fatönköt, ami azonnal megálljt parancsolt az észak-ír versenyzőnek.

A harmadik hely így annak a Sebastien Ogiernek az ölébe hullott, aki legszívesebben visszaadta volna a dobogós helyet. Ogier ugyanis még Meeke előtt rajtolva úgy kalkulált, hogy negyedik lesz, ami neki pont jó, mert így a takarító szerepet átruházza a portugál futamgyőztes Ott Tanak számára. Az észt fiú viszont a power stage célja előtt inkább lassított, így Ogier a portugál harmadik hellyel ás a power stage-n aratott győzelmével ott maradt a bajnoki ponttáblázat élén, Tanak pedig két ponttal lemaradva követi.

"Nagyon nehéz és nagyon hosszú hétvégén vagyunk túl és egész biztos, hogy pályafutásom egyik legnehezebb győzelmét szereztem most meg.” - mondta Tanak a verseny végén.  "Pénteken nagyon jól teljesítettünk, különösen rajtpozíciónk tükrében. A szombati nap nagyon küzdelmes volt, vasárnap pedig minden a helyén volt."

Thierry Neuville számára győzelemmel ért fel a második hely, azok után mekkorát esett legutóbb Chilében. A belga fiú a mostani ezüsttel ugyan maradt a harmadik helyen a bajnokságban, de 10 pontra csökkentette hátrányát Ogierrel szemben. "A Chile-i nagy borulásunk után nagyon a legfontosabb, hogy visszatértünk az élmezőny csatájába!" - emelte ki Neuville. "Nem egy sima hétvége volt a mostani, de megmutattuk, hogy továbbra is erősek vagyunk. Összességében elégedettek vagyunk a második hellyel, a péntek reggeli nyitószakaszon elvesztett időnk majdnem annyi, mint amire a vasárnapi utolsó szakaszon szükségünk lett volna. A bajnokság felénél a harc a várakozásoknak megfelelően nagyon nagy, nincs lehetőség a hibázni ilyen szoros küzdelemben, úgyhogy nagyon keményen kell nyomi a folytatásban is."

"Nem számítottam rá hogy 20 pontot tudunk szerezni ezen a hétvégén." - mondta kissé meglepve Sebastien Ogier. "A rajtpozícióinkból fakadóan esélyünk sem volt most a győzelemre, ennek ellenére és a körülményekhez mérten abszolút beleadtunk mindent. Ebben az értelemben ez az eredmény ajándék. Reméltem, hogy Szardínián nem nekem kell majd elsőként rajtolnom, de könnyen lehet, hogy a végelszámolásnál egy-két pont is nagyon sokat fog számítani. Annak viszont nagyon örültem, hogy a Power Stage-en versenyképesek tudtunk lenni!"

A drámai hajra egyik legnagyobb nyertese az M-Sport csapata volt, hiszen Lappi és Meeke hibáját kamatoztatva Teemu Suninen az abszolút negyedik, Elfyn Evans pedig az ötödik helyen fejezte be a ralit.


Parádésre sikerült a vadonatúj Skoda Fabia R5 Evo világbajnoki premierje, hiszen a cseh csapat két autója kisajátította a kategória első két helyét a nagyabszolútban pedig Kalle Rovanpera az igen előkelő hatodik, míg cseh csapattársa, Jan Kopecky a nyolcadik és a kategória második helyén érkezett célba a csapat legújabb fegyverével. Kettejük közé a balszerencsés Jari-Matti Latvala ékelődött be, az RC2-es kategória harmadik és az abszolút kilencedik helyen az immár régi R5-ös Fabia-val versenyző a francia Pierre-Louis Loubet fejezte be a versenyt, míg a tizedik helyre Emil Bergkvist kapaszkodott fel egy R5-ös Fiestával.

A Rally de Portugal végeredménye:
1. Ott Tanak/M. Jarveoja, Toyota Yaris WRC 3:20:22.8
2. T. Neuville/Nicolas Gilsoul, Hyundai i20 Coupe WRC +15.9
3. S. Ogier/J. Ingrassia, Citroen C3 WRC +57.1
4. Teemu Suninen/Marko Salminen, Ford Fiesta WRC +2:41.5
5. Elfyn Evans/Scott Martin, Ford Fiesta WRC +7:08.3
6. Kalle Rovanpera/Jonne Halttunen, Skoda Fabia R5 Evo +10:34.2
7. Jari-Matti Latvala/Mikka Anttila, Toyota Yaris WRC +11:28.2
8. Jan Kopecky/Pavel Dresler, Skoda Fabia R5 Evo +11:41.9
9. P. Loubet/Vincent Landais, Skoda Fabia R5 +12:46.3
10. Emil Bergkvist/Patrik Barth, Ford Fiesta R5 +14:28.4...

Fri

 

 

 

 

 

 

 

 

33