|
Július 6. Régi ralis idők ismert szereplője került középpontba az elmúlt napokban egy születésnapi meglepetés jóvoltából Miskolcon. Kelecsényi László neve a mai generáció számára talán nem sokat mond, ám aki picit is benne érzi magát a rali vérkeringésében, annyit talán mondhat rá, hogy hallotta már ezt a nevet, a mögötte meghúzódó kemény munkát és eredményeket azonban már nem ismerheti. Az idei esztendőben hetvenegyedik életévébe belépő matador az utóbbi években gyakran feltűnt hazánkban a gyorsasági szakaszok mentén, akit inkább csak azok a rajongók ismertek fel, akik testközelből átélték az 1970-es évek második felében, illetve az 1980-as évek első felében zajló ralis eseményeket. Természetesen akad pár megszállott fiatal, aki abszolút képben van az 1985-ös évig aktívan mozgolódó versenyző szerepléseivel. Számukra egyértelműen nem kell bemutatni őt, ám főként a születésnapi meglepetés alkalmából érdemes kicsit elidőznünk az évtizedekkel ezelőtt nemzetközi szinten is elismert versenyző karrierjén. Az első nagy lépés 1977-re tehető, mely esztendőben a Magyarországon megrendezésre kerülő Taurus Rally-n Lovas János navigálásával, és egy Lada 1300-assal rajtolt el az akkor még Európa Bajnokság részeként megrendezésre került eseményen. A siker ugyan elmaradt, de minden tekintetben értékes tapasztalatokkal gazdagodtak. Az ezt követő években, egészen 1983-ig magyar terepen bizonyította versenyképességét egy VAZ 21011 társaságában. Az egyik legemlékezetesebb pillanatot 1979-ben élte át, mely szezonban pontosan egy olyan paraméterekkel rendelkező Ladát sikerült közel totálkárosra törnie, amilyenről éppen az elmúlt napokban húzta le a leplet. Az aktív versenyzés az esést követően majdnem be is fejeződött, ám az akkori Egri Volán Szakosztály vezetője felkereste őt a rajthoz állás újbóli lehetőségével, mely újabb lendületet és motivációt adott a további értékes kilométerek megtételéhez. Évtizedeket visszapörgetve az idő kerekén "Kele" még most is frissen emlékezik vissza azokra a futamokra, melyeken az autóban, a jobb egyben Deme Tibor után több alkalommal is Jablonkai Lajos diktálta a kanyarokat. Harminchat évvel ezelőtt több nemzetközi futamon is részt vett a miskolci versenyző, miután hivatalosan BBK, azaz Béke és Barátság Kupa válogatott lett, mely a szocialista országok kiválóságait gyűjtötte össze egy csokorba. Az utolsó pillanatokig titokban zajló projekt vezetője, Müller Roland pontosan ezeket a szerepléseket ragadta meg – egy olyan autót álmodott újra társaival, mellyel az 1980-as évek kilométereit teljesítette Kelecsényi, akihez egyébként rokoni szálak is fűzik. Keresztapjának hosszú és szorgos előkészületeket követően végül 2019. július 4-én a kora esti órákban ünnepi keretek között adhatta át a régi dizájnban tündöklő és teljes mértékben a jelenleg érvényben lévő FIA Historic szabályzatának megfelelő Lada 21011/2016-os versenyautót. A megvalósítás gyakorlati része hét hónapot vett igénybe, ám a minél alaposabb és igényesebb előkészületek miatt végül Roland két társával együtt úgy döntött, nem kapkodják el az egyébként hetvenedik születésnapra szánt meglepetést. "Jó munkához idő kell" - tartja a mondás, melyet megfogadva az átadás perceiben tényleg visszacsöppenhettünk a harminc, negyven évvel ezelőtti ralis életérzésbe. A projekt az elsődleges tervek alapján Kelecsényi László és Deme Tibor számára volt megálmodva, ám Tibor végül az egészségét szem előtt tartva nem vállalta a leendő, fizikailag is megterhelő versenykilométereket. A navigátori poszt így arra a Jablonkai Lajosra esett, aki szintén több alkalommal volt a segítségére a gyorsasági szakaszokon. Az autó műszaki paraméterei igazán kecsegtetőek - a Gruppe 2-es szabályok alapján megálmodott Lada 21011/2016-os egy 1300-as Zsiguli rozsdamentes (!) karosszériájával lett felvértezve, melyben egy 1600-os Weber-es motor duruzsol. A négyfokozatú váltó mellé természetesen hátsókerék hajtás társul. Ez a modell lényegében nem jelent egyedi kivitelezést, hiszen 1976-ban, Svédországban homologizálták az oroszok az izgalmas paraméterekkel rendelkező versenygépet. "Most már nem titok, az elsődleges tervünk az lett volna, hogy keresztapám hetvenedik születésnapjára készítjük el a versenyautót, melyet tavaly ünnepelhettünk meg. Az átépítés során beleütköztünk egy-két problémába, ami felett nem szerettünk volna szemet hunyni. Az FIA Historic szabályzatában leírtakat betartva készítettük el ezt a csodás és egyben nem mindennapi Zsigulit - a határidő kicsit eltolódott ugyan, de bízom benne, hogy annál jobb technikát adhatunk át, mellyel számos értékes kilométert gyűjthet be a páros a közeljövőben." - mondta Müller Roland, a projekt vezetője. Lara |
33 |