l1
l2


 

Tanak nyerte a Német Rali első napját

Augusztus 23.
A vezető pozícióból, ám minimális előnnyel várhatja a német futam szombati versenynapját Ott Tanak. Az észt versenyző a pénteki hat szakaszt követően közel három másodperccel volt gyorsabb Thierry Neuville előtt. A harmadik idővel a Citroen érkezett Sebastien Ogier jóvoltából.

A bajnoki cím legnagyobb esélyese, Ott Tanak magabiztos teljesítménnyel zárta a 2019-es ADAC Rallye Deutschland első teljes versenynapját. A Toyota Gazoo Racing észt színeket képviselő versenyzője előnye hat gyorsasági megtétele után finoman szólva minimális, mindösszesen kettő másodperccel és nyolc tizeddel mozgolódik az egyik legnagyobb vetélytárs, Thierry Neuville előtt.

A péntek délelőtti rajthoz nem kellett egyébként korán érkeznie a párosoknak, hiszen tíz óra után tudhatták le az első éles kilométereket. A szakaszok a páratlan atmoszférát jelentő szőlőültetvények között kerültek kijelölésre, melyeket háromszor két körben tudhattak le az esemény résztvevői. A csata hatalmas adok-kapokkal indult, hiszen Ott Tanak a bajnoki cím szem előtt tartása mellett egyértelműen mindent elkövet annak érdekében, hogy idei ötödik győzelmét zsebelhesse be német terepen. Az észt a nap folyamán négy szakaszelsőségre is szert tett – a délelőtti legelső gyorson a nem megfelelő tapadás hiányában egy-két rész ugyan meglepte a Yaris WRC-t, mindezek ellenére a minimálisan begyűjtött hátrányt hamar ledolgozta a soron következő részeken, majd visszaszerezve az első pozíciót sikeresen meg tudta tartani azt egészen a pénteki utolsó méterekig. Tanak előnyét ugyan nem nagyon tudta növelni, ám aggodalomra nem feltétlen van oka, hiszen két versenynap még a mezőny előtt áll a pontok eldöntésére.

"Abszolút nem mondhatom el, hogy kényelmesen érzem magam, hiszen hatalmas küzdelemben vagyunk benne." - mondta el Tanak. "Thierry nagyon jól teljesít, és ha nem adódnak váratlan problémák, akkor igen komoly harcot fogunk vívni az elsőségért. Nem lepődöm meg az eredményen, hiszen ez Németország – gyors szakaszok, minimális különbségek. A szombat nehéz nap lesz, különösen a több, mint negyven kilométeres Panzerplatte."

Thierry Neuville látványos és egyben élvezetes aszfaltos autózással tudhatta le a pénteket – a belga versenyző igen jól kezdett, hiszen reggel szakaszgyőzelemre ébredt, majd ezt követően is folyamatosan ott tudott loholni versenytársa nyakán, melynek meg is lett az eredménye. Hat gyorsot letudva három másodpercen belül maradt Ott Tanak időeredményéhez képest.

A Citroen számára jelen pillanatban a dobogó legalsó foka lehet reális, ám az autó a német hétvégén sem akarja az igazat. Sebastien Ogier a frissített motorral úgy gondolta, minden a legjobban alakulhat, de azért a technika ördöge nem könnyíti meg a helyzetet. A C3-asban a francia címvédő alulkormányzottsággal küzdött, a motor leállásával értékes másodperceket veszített, majd egy mezőre is kicsúszott, ami szintén nem kedvezett számára az abszolút értékelésben. Neuville után tizenkilenc másodperccel toporog, ám a mögötte negyedik helyen érkező Kris Meeke-re azért kell figyelnie, hiszen a brit Toyotás három és fél másodperccel van a nyakán. Dani Sordo a pénteki utolsó előtti részen a dobogóközeli helyen toporgott még, ám a spanyol i20-as WRC-je váltógondokkal küzdött, és a zárórészre csupán az első fokozat működött használhatóan. E probléma miatt egészen a kilencedik pozícióig zuhant vissza.

Jari-Matti Latvala a rajtceremónián még teljes koncentrációról próbálta meggyőzni magát, ám a szombati hat szakasz után már átértékelte a helyzetet. „Buta hibát követtem el. Szerettem volna nyomni, faragni a másodperceket, ám több kanyart nem a megfelelő íven vettem be. Értékes másodpercek maradtak ott. Most át kell gondolnom, holnap hogyan tovább.” – mondta el a finn, aki két másodperccel szerepel Meeke mögött.

Andreas Mikkelsen közel hasonló kilométereket él át, mint Seb Ogier, hiszen a norvég i20-asa is alulkormányozottságról ad tanúbizonyságot. Kicsúszások nála is akadtak, ám a hetedikként érkező Esapekka Lappi is borzasztó csalódottsággal gurult le a zárószakaszról. "EP" egy kanyarban megforgással is örvendeztette a nézőket, melynek ő személy szerint nem annyira örült. Jó pár másodperc elúszott vele – azonban még így sincs minden veszve, hiszen tizenkét másodpercre van tőle az ötödik pozíció.

Az M-Sport Ford bizakodóan vágott neki a német terepnek, a lendület azonban már az elején megtört. Teemu Suninen motorhiba miatt már pénteken kora délelőtt a pálya szélére kényszerült, Gus Greensmith pedig ismerkedve az aszfalttal a nyolcadik helyről várja a folytatást.

A WRC2-esek Pro kategóriájában Kalle Rovanpera igazi északi nyugodtsággal dominál legfrissebb fejlesztésű Skodájával, míg márkatársa, Jan Kopecky a második helyen érkezik közel húsz másodperces lemaradással. A harmadik időt Mads Östberg szerezte meg, akinek a délután folyamán nem mindennapi élményben volt része – a szőlőültetvények és az út közötti sziklafalról leérkezett a magasból egy néző az autója elé, gyors reakciójának köszönhetően pedig szerencsére nem történt komolyabb gond.

Folytatás egy várhatóan további izgalmakat jelentő szombat keretében, ahol az országutas részek mellett a katonai bázist is beveszik a versenyben maradt párosok. A második teljes versenynapra kiírt nyolc gyorsasági szakasz közel 160 versenykilométert fog jelenteni.

A 2019-es ADAC Rallye Deutschland pénteki eredménye:
1. Tanak Ott / Jarveoja M. - Toyota Yaris WRC 59:12.4          
2. Neuville T. / Gilsoul Nicolas - Hyundai i20 Coupe WRC +2.8
3. Ogier S. / Ingrassia J. - Citroen C3 WRC +22.1
4. Meeke Kris / Marshall S. - Toyota Yaris WRC +25.6
5. Latvala J. / Anttila Miikka - Toyota Yaris WRC +27.8
6. Mikkelsen A. / Jaeger Anders - Hyundai i20 Coupe WRC +40.0
7. Lappi Esapekka / Ferm Janne - Citroen C3 WRC +52.9
8. Greensmith Gus / Edmondson E. - Ford Fiesta WRC +1:05.5
9. Sordo Dani / Del Barrio C. - Hyundai i20 Coupe WRC +1:15.1
10. Rovanpera K. / Halttunen Jonne - Skoda Fabia R5 Evo +2:58.5
11. Katsuta T. / Barritt Daniel - Toyota Yaris WRC +3:03.1

Lara

 

 

 

 

 

 

 

 

33