l1
l2


 

Lappi nyerte a Török Rali első napját

Szeptember 13.
A
Citroennek bejött a péntek 13, Esapekka Lappi az első helyről várja a szombati folytatást, míg a második helyen Sebastien Ogier érkezik. A harmadik idővel a Hyundai színeiben Thierry Neuville fordulhat rá a szombati kilométerekre.

Páratlan izgalmakkal teli első versenynapon vannak túl a világbajnokság tizenegyedik futamának résztvevői – a párosokra már szinte mondhatni, hogy ők a túlélők, hiszen kőkemény körülmények és szokatlan események után szusszanhatnak fel egy picit, és készülhetnek lélekben a szombati kihívásokra. Szinte nem volt olyan páros, aki hibátlanul tudta volna le a nap kezdéseként teljesített huszonöt kilométeres Icmeler részt, vagy akár a rákövetkező közel negyvenes távot, a Cetibeli-t. Számtalan pörgés, megforgás, bukás és még több defekt tette izgalmassá a pozíciók alakulását a 2019-es Török állomás több mint százötven versenykilométert tartalmazó pénteki versenynapját.

Az intenzív hőség és a sziklák által borított hegyi utak Törökország türkizkék tengerpartja felett heves reggeli kihívást jelentettek. A délután még igényesebb volt, mivel az utak durvábbak lettek és a heves esőzések miatt a tapadás rendkívül megnehezítette a versenyautók kezelhetőségét.

A legügyesebb túlélőnek Esapekka Lappi bizonyult, akinek ugyan előnyös volt rajtpozíciója – a tízedikként vágott neki a gyorsasági szakaszoknak – a nehézségek őt sem kerülték el. A Citroen finn versenyzője kemény napot zárt, ám tizenhét másodperces előnye igazán iránymutató és motiváló lehet a szombati versenykilométereknél. "Sohasem láttam még ilyet." - kezdte gondolatait Lappi. "Legalább tizenöt horpadás van az autón, amit a nagyobb sziklák okoztak. A nap folyamán szerencsére komolyabb dolgok nem hátráltattak minket, csak egy hajtűkanyarban forogtam meg és fulladtam le. A tizenhét másodperces előnyöm nagyon sokat jelentene Finnországban, ám ezen a török terepen még egy perc előny sem garantálja a győzelmet.”

A második helyen a bajnoki címvédő és egyben az idei év egyik bajnokesélyes versenyzője, Sebastien Ogier következik. A Citroen kettős fölénye további taktikázásra adhat okot, hiszen a csapat döntése akár megfordíthatná a két versenyző pozícióját – egyelőre azonban még a srácok előtt áll egy igen nehéz körülményeket ígérő szombati nap még változatosabb rajtpozíciókkal, mely során bőven alakíthatják időeredményeket a világbajnokság főszereplői.

A harmadik idővel Thierry Neuville büszkélkedhet, aki a nap folyamán igen sokszor elvállalt olyan részeket, melyeknél a csapat főnöke, Andrea Adamo foghatta a fejét – a leghosszabb gyorsasági, a Cetibeli második körében egy erősebb balos kanyarnál a hátsó kerékkel közel érintőre vette a szakadékot, ám a legjobbat sikerült kihoznia a közel negyven kilométerből, ugyanis szakaszgyőztesként könyvelhette el az adott részt. A belga fiú számára egyébként e gyors előtt még defekt miatt kereket is kellett cserélnie, így csak négy lágy abronccsal tudott elrajtolni. Ez azonban nem jelentett gondot, sőt, a pénteki gyorsok közül ezt az egyet tudta a leggyorsabban teljesíteni.

A bajnoki cím jelenlegi legnagyobb esélyese, Ott Tanak számára nem a tervek szerint kezdődött a török megmérettetés – a Toyota Gazoo Racing észt versenyzője sem hagyhatta ki a defekt nyújtotta hátrány elszenvedését, mely mellett elég sokszor panaszkodott még a tapadás hiányára. Tanak pénteki abszolút nyolcadik helye egyébként a versenytársaknak felvillanyozta a napját, hiszen a bajnoki címért folytatott harcban 33 pontos előnye van, ám Neuville és Ogier számára is kedvező lehet a pontok alakulása, ha e tendenciát követik a soron következő versenynapok. Behozni ugyan semmiképpen nem tudják a 33, illetve 40 pontos hátrányt, de csökkentésre lehet esély, mellyel akár még izgalmasabbá tehetik a srácok a 2019-es szezon alakulását.

Teemu Suninen a Ford Fiesta WRC-vel a negyedik időt zsebelte be pénteken, annak ellenére, hogy a nyitó részen megforgott a kék ovállal. A finn 25 másodperccel van Neuville mögött és 19,7 másodperccel Mikkelsen előtt fejezte be az első versenynapot. Számára is a közel negyvenes Cetibeli adta fel a leckét – a defekt ugyan elkerülte a fiatal finnt, a rossz gumiválasztás miatt azonban egy perces hátrányt szenvedett el a szakaszgyőztestől.

A Hyundai részéről Dani Sordo nagy lendülettel vágott neki a murvás terepnek, ám a spanyol versenyző már az első szakaszon defektet szenvedett el, így a pénteki versenynapja a felzárkózásról kellett, hogy szóljon. A záró gyorson egy első időt bezsebelt, mellyel felkapaszkodott az abszolút hatodik helyre Mikkelsen mögé 21 másodperccel.

A WRC 2 Pro kategóriáját a Skoda Motorsport színeiben Jan Kopecky uralja. A cseh márka számára nem kezdődött jól a török menet, ugyanis fiatal versenyzőjük, Kalle Rovanpera egy elsőre komolyabbnak tűnő bukást mutatott be a pénteki első gyorson. Ezután jött még egy defekt, majd még egy, amivel megint peregtek a másodpercek Kalle szeme előtt, a negyedik rész után pedig már egyszerűen nem volt abroncsuk, így végül a kiállás mellett kellett dönteniük. A futamot a szuperrali szabályainak megfelelően azonban folytatta Kalle Rovanpera és társa, Jonne Halttunen.

A szombati folytatás hasonló felállásban ígéri az izgalmakat, mint a pénteki menetrend – három gyorsasági szakasz, kétszeri teljesítéssel és egy napközbeni szervizparkos kitérővel várja azokat a párosokat, akik sikeresen túlélték a pénteket, és készen állnak a 2019-es Török Rally nyújtotta egyedi körülmények leküzdésére.

A 2019-es Rally Turkey pénteki eredménye:
1. Lappi Esapekka/Ferm Janne - Citroen C3 WRC 1:59:53.7          
2. Ogier S./Ingrassia J. - Citroen C3 WRC +17.7
3. Neuville T./Gilsoul Nicolas - Hyundai i20 Coupe WRC +18.4
4. Suninen Teemu/Lehtinen Jarmo - Ford Fiesta WRC +44.4
5. Mikkelsen A./Jaeger Anders - Hyundai i20 Coupe WRC +1:04.1
6. Sordo Dani/Del Barrio C. - Hyundai i20 Coupe WRC +1:25.2
7. Meeke Kris/Marshall S. - Toyota Yaris WRC +1:32.1
8. Tanak Ott/Jarveoja M. - Toyota Yaris WRC +1:37.4
9. Latvala J./Anttila Miikka - Toyota Yaris WRC +1:42.5
10. Tidemand Pontus/Floene Ola - Ford Fiesta WRC +3:45.4

Lara

 

 

 

 

 

 

 

 

33