|
December 6. Sébastien Ogier és Julien Ingrassia izgalmas körülmények közepette nyerte meg az ACI Monza Rallyt, és ezzel megszerezte a 2020-as világbajnoki címet, miután a szintén év végi elsőségre esélyes csapattárs, Elfyn Evans és Scott Martin szombaton a pálya szélére kényszerült. A Toyota Gazoo Racing francia versenyzője 14 ponttal volt elmaradva Evanstól az idényzáró előtt, de sajnálatos módon a walesi fiú az alattomos körülmények miatt a szombati hegyi szakaszon idő előtt a pálya szélére kényszerült, így Ogier számára ezt követően elsődleges szempont a minimális pont begyűjtése volt az év végi elsőséghez. Végső győzelmi időkülönbsége 13,9 másodperc volt, könnyedén vette a powerstage kilométereit, nyomás nélkül. Végső 122 pontja biztosította, hogy nyolc ponttal legyőzze Evanst a bajnoki tabellán. A Toyota sikereit tovább halmozva nem szabad megfeledkezni Takamoto Katsuta teljesítményéről sem – a japán fiú szenzációsan nyerte a powerstage-t – az öt pontos öröm mellett ez volt az első szakaszgyőzelme a rali világbajnokságon. Az immáron hétszeres rali világbajnok tökéletes módon kezelte a rá nehezedő összes nyomást, mely eredményének köszönhetően Juha Kankkunen mellé egy elit klubhoz csatlakozott, ugyanis három különböző gyártó (Volkswagen, M-Sport Ford és Toyota) színében tett szert versenyzői címére. „Nem hangzik rosszul, azt kell mondanom.” – mondta el röviden és tömören Ogier az utolsó szakasz céljában. „A csapat hatalmas erőfeszítéseket tett. Nagyon sajnáljuk Elfyn-t, igazán erős szezont tudott le ebben a nehéz helyzetben, biztos vagyok benne, hogy a következő év is ugyanilyen erős lesz számára, így várom a következő rajtot. Nagyon sok embernek nehéz most a világban, és igazából az ő tiszteletükre nem szeretnék most nagyon ugrálni és örömködni. A Yaris egy nagyon jó autó, élvezet vezetni, köszönöm a csapatnak!” Ott Tanak és Dani Sordo a második és a harmadik helyen fejezte be a hétvégi olasz küzdelmeket - mindössze 1,4 másodperces különbséggel, miután helyet cseréltek az utolsó szakaszon. Helyezésük külön öröm volt a csapat számára, ugyanis sikeresen behúzták a gyártók bajnokságát immáron második alkalommal a Hyundai számára, karcsú öt ponttal a Toyota előtt. A monzai pályát sújtó nehézkes körülmények igazi kihívásnak bizonyultak a párosok számára, sőt, összehasonlításokat tettek a Rally GB és még a Safari Rally között is. Maga a pénteki versenynap egyébként szinte egyik élmezőnybeli versenyző számára sem volt üdítő - Ogier-nek mondhatni szerencséje volt, hiszen csak egy szénabálát talált el, ám Thierry Neuville szögesdrót kerítésbe csúszott bele. Az incidens közben megsérült a Hyundai eleje – ugyan tovább tudott haladni, de lassú sebessége miatt egy vízátfolyásban élte át a futam végét. A motorba víz került, és már csak a munkagép levontatásával tudta elhagyni a pályát a belga versenyző. Az M-Sport színeiben Esapekka Lappi igen nagy lendülettel kezdte meg az első versenynapot - szinte az élre lőtt Dani Sordo előtt, és egy korábbi szakasz ihletett gumiösszeállításából profitált, mely során a havas mintákat választotta. Kezdésként ez kedvező lépésnek tűnt, és végül a pénteki nap végére Sordo mögött egy másodperccel toporgott Lappi a második helyen. A finn fiú legnagyobb sajnálatára lassító kihagyása miatt egy tíz másodperces büntetéssel bővült az ideje, ám még így is képes volt az élmezőnyben próbálkozni. Szombaton, a hegyi szakaszokat követően az abszolút negyedik helyre csúszott vissza, és e pozícióját egészen az utolsó méterekig meg is tartotta. Kalle Rovanpera sikeresen teljesítette a hegyi utakat a szombati szakaszokon, és a vasárnapi monzai versenypályán nyújtott konzisztens teljesítményének köszönhetően az ötödik helyet szerezte meg Lappi mögött, és igazán jó kezdéssel gazdagodott, hiszen a finn fiúnak a sorozatban 2020 jelentette a debütáló évet. A hétvége során Teemu Suninen volt az első nagy horderejű áldozat. Az Észtországba költözött finn alig várta a Monza Rally-t, de végül sanyarú időre tett szert. Miután a tizedik leggyorsabb lett a csütörtöki nyitányon, az M-Sport Fiestája péntek reggel egy hengert dobott le - ezt a problémát a szerelők erőfeszítései ellenére sem sikerült orvosolni az egyes szakaszokat követő 15 perces flexi szervizben. A negyedik szakaszig bírta szusszal, végül motorgondok miatt kénytelen volt feladni a hétvégi küzdelmeket. Gus Greensmith számára szintén nem alakultak jól a monzai történések - a rali harmadik szakaszának tizedik helyéről volt kénytelen kiállni, amikor egy oszlopot megérintett és megrongálta a Fiesta jobb elejét. Szombaton visszatérve délután a változékony körülmények között szintén nem volt szerencséje, ugyanis elveszítette autójának hátsó részét, egy sorompónak ütközött és lecsúszott az útról. Ole Christian Veiby - aki Pierre-Louis Loubet helyére lépett a Hyundai 2C csapatában - pontosan ugyanazt a hibát követte el, mint Greensmith, ám autója úton maradt, blokkolta azt, így a szervezők megállították a szakaszt. Taka Katsuta ugyan egy szakaszgyőzelemnek és öt powerstage pontnak örülhetett, a japán fiú egy másik szenvedő volt a monzai háborúkban, a Toyota junior visszavonulót fújt az első szakaszon, miután a Yaris WRC jobb első sarkát átrendezte. A visszatéréskor azonban erős tempót mutatott, két második leggyorsabb szakaszidőt állított be a hétvégén, valamint a powerstage győzelme karrierjének egyik meghatározó pontja lett. Andreas Mikkelsen biztosította az abszolút értékelés hatodik helye mellett a WRC3-as kategória győzelmét is, szűken vezetve Oliver Solberg előtt, aki a norvég győzteshez hasonlóan szintén egy Skoda Fabia Rally2 Evo-val gyűjtötte az olasz kilométereket. E csoportban Jari Huttunen a harmadik lett a Hyundai i20 R5-össel, ám a dobogó legalsó foka mellett a finn fiú a WRC3 bajnoki cím tulajdonosa is lehet az elmúlt hónapokban nyújtott teljesítményének köszönhetően. Mads Östberg a kilencedik hellyel biztosította a WRC2 bajnoki címet. A siker egyértelműen édes volt Östberg számára, aki miután megszerezte első világbajnoki címét, azt mondta: „Hihetetlen érzés, nagyon boldog vagyok! Olyan nehéz hétvége volt, és annyi hullámvölgy volt az egész évben. A bajnokságot hátrányos helyzetben nyertük meg, a többi csapat több futamon lehetett ott, mint mi, és ez igazi csapatmunka volt mindenki számára. Köszönöm mindenkinek a támogatást!” Tom Kristensson bezsebelte a Junior WRC címet és ezzel szert tett a vadonatúj Ford Fiesta Rally2 kulcsaira is a következő szezonra. Mivel Sami Pajari pénteken kiesett, a fő rivális, Martins Sesks pedig defektet szenvedett, majd szintén kiesett, Kristenssonnak csak a célig kellett valahogy elautóznia, hogy megszerezze magának a dicséretet. „Ez biztosan a legjobb nap az életemben!" - mondta Kristensson. „Ebben a pillanatban mindig nehéz szavakat találni, egyszerűen hihetetlen. Itt lenni és junior világbajnoknak lenni elképesztő. Ez volt az utolsó esélyem, az utolsó évem, és örülök, hogy jól végződött.” A 2020-as szezon tehát a monzai küzdelmekkel véget ért, melyből legjobban Sebastien Ogier jött ki. A francia 122 ponttal immáron hetedik világbajnoki címére tett szert, míg a csapattársa, Elfyn Evans 114 ponttal a második helyet csípte el. A versenyzői tábla harmadik helyén a tavalyi bajnok, Ott Tanak végzett 105 ponttal. A gyártói cím már második alkalommal landolt a Hyundai Motorsport zsebében – az alzenaui banda az évad során 241 pontot gyűjtött be, és csupán öt ponttal előzte meg a második helyen érkező Toyota Gazoo Racing-et. A dobogó legalsó fokára az M-Sport állt fel 129 ponttal. A 2020-as ACI Rally Monza végeredménye: Lara |
33 |