Magazin: "Teljes gázzal sehogy máshogy!"
Colin McRae (1968-2007) élete 14. rész

Július 31.
McRae folytatta a Dakarozás 2005-ben is, az év végén visszatért a Rally VB-re, melyet két szomorú esemény árnyékolt be. Michael Park, Markko Martin navigátora, a Wales Rallyn elszenvedett balestben hunyt el, Richard Burns hosszas betegség után távozott az égi rali pályákra.

Dakar 2005
Már az előző év közepén aláírták a szerződést, miszerint Colin a 2005-ös sivatagi versenyen ismét indul a Nissan csapat színeiben. A start a spanyolországi Barcelonában volt. A szervezők csökkentették a futam hosszát, melynek következtében a kisegítő járműveknek is 40 százalékkal rövidebb utat kellett megtenniük. November közepéig összesen 230 motoros, 165 autó, 70 teherautó és 230 kisegítő jármű jelentkezését fogadták el a rendezők. A népes mezőnyben négy autós egység is képviselte Magyarországot. (Szalay Balázs-Bunkoczi László (Opel Frontera), Kis Sándor-Czeglédi Péter (Nissan), Palik László-Darázsi Gábor (Nissan), Liszi László-Rack György (Mitsubishi Pajero).

Nagy meglepetésre, az amerikai NASCAR versenysorozatból és az Indycar-ból ismert Robby Gordon győzött a 6 km-es prológon. A Dakar-újonc egy Volkswagen Touareg volánjánál ülve két másodperccel előzte meg a kétszeres Dakar-bajnok Maszouka-t (Mitsubishi Pajero). McRae 14 mp lemaradással a nyolcadik helyen fejezte be a bemelegítő szakaszt.

A másnapi 523 kilométeres szakaszból mindössze 10 kilométer volt a gyorsasági hossza. A katonai területen megrendezett száguldásra százezer néző volt kíváncsi. (A spanyol pilóták mellett McRae-nek volt az egyik legnagyobb rajongótábora.) "Olyan volt, mint egy rali szakasz!" - nyilatkozta Colin. Ezek után kevésbé meglepő, hogy a skót volt a leggyorsabb. Az előző év győztese, Stephane Peterhansel ért másodikként célba (+6mp). A harmadik, a négyszeres Dakar győztes Ari Vatanen lett (+10mp). "Persze örülök a sikernek, de nem kell ebből messzemenő következtetéseket levonni. A szakaszt azért jelölték ki, hogy a nézők jól szórakozzanak. Nekem azért volt fontos, hogy ne legyek nagyon hátul a rajtnál, mert tavaly az első marokkói szakaszon nem tudtam előzni, és mindenképpen szerettem volna elkerülni a porban való autózást." A második napi sikerének köszönhetően, a skót pilóta egy másodperces előnnyel átvette a vezetést Robby Gordon-tól.

A harmadik napon egy 666 km-es szakaszt kellett teljesíteni, amelyet Rabat és Agadír között jelöltek ki. (123 km volt a gyorsasági) McRae gyengén szerepelt. A +3:47 hátrányával csak a 11. helyet szerezte meg, ami vissza is vetette összetettben a 10. pozícióba. Robby Gordon viszont veszettül nyomta. Megnyerte a napot és ismét átvette a vezetést. Az élen az állás 3 nap után a következő volt: 1. Gordon, 2. Peterhansel + 59 mp, 3. Saby+ 1:14.

381 km szelektív szakasz várt a mezőnyre másnap. Változatos volt a terep, mert voltak részek, ahol a kövek miatt óriási volt a defektveszély. Sokan kaptak defektet, köztük Colin is. Ellenben voltak olyan szakaszok, ahol percekig lehetett állni a gázon a sima útfelület miatt. A skót "küldte" is a Nissant, aminek a következménye egy újabb szakaszgyőzelem lett. Ráadásul leszorította a mezőny éléről Robby Gordon-t. Másodikként, a szintén Nissanos De Villiers érkezett célba, amivel előrelépett Colin mögé a második pozícióba. McRae nagyon elégedett volt az addigi teljesítményükkel. "Csak a dolgunkat tettük. Tina kitűnő navigátor! Higgadt, nyugodt, elviseli a néha túl sokat kockáztató stílusomat! Azonban imádja a svéd rockzenét! Senki sem lehet tökéletes!" - viccelődött a nap végén.

Az ötödik nap komoly változásokat hozott. Sokan kénytelenek voltak feladni a sivatagi futamot, köztük Colin is. A skót kb. 200 km-en keresztül a leggyorsabb volt, amikor 165 km/h sebességnél bemutatott egy komoly bukást. A Nissan annyira megsérült, hogy McRae-nek vezető pozícióból fel kellett adnia a versenyt. Az első öt napon csak ő és az amerikai Robby Gordon tudott szakaszt nyerni. Azonban aznap Robby-nak is szembesülnie kellett a ténnyel, hogy elvesztette az esélyét a végső győzelemre. Gordon szintén balesetet szenvedett, de az ő kocsija még "újraéleszthető" volt.

A mezőny erősen megrosálódott a 8956 km alatt. Összesen 75 autós egység látta meg a célt. A leggyorsabb ismét Peterhansel lett. Másodikként a szintén Mitsubishi-t vezető Luc Alphand teljesítette a távot (+27 perc). A dobogó legalsó fokát Jutta Kleinschmidt szerezte meg, egy VW Touareg-el. A magyarok kiválóan szerepeltek, mind a négy induló páros célba ért. Palik a 18., Szalay a 21., Kis 33. és Liszi a 66. helyen zárta a futamot.

A Dakar után Colin folytatta a tárgyalásokat, hogy mielőbb visszatérhessen a Rally Világbajnokságra. A tárgyalások ezúttal sikeresebbek voltak, mint a 2004-es évben, azonban a skót mégsem lehet 100 százalékig boldog, mert a közös munka a csehekkel csak két futamra szólt. A Skoda rutinos pilótákat akart a volán mögé ültetni, így esett a választásuk Armin Schwarz-ra és Colin McRae-re. (A skótnak az volt a 144. vb versenye.) Colin-hoz ismét csatlakozott régi "harcostársa" Nicky Grist. A hír egyből a figyelem középpontjába terelte a cseh csapatot.

Wales Rally
A brit futamot novemberről, szeptemberre tették át a verseny rendezői. Azt remélték, hogy akkor talán szárazabb körülmények között tudják megrendezni a futamot.

 

Grönholm volt a leggyorsabb a nyitószakaszon, de a fékekkel történt valami, ami miatt jelentősen lelassult, és egészen a 19. helyig zuhant vissza. Miután a szervizben sikerült megjavítani a fékeket, Marcus ismét belehúzott. Nyert két gyorsaságit, és estére előrelépett a negyedik pozícióba. Loeb-nek nem voltak gondjai. Remek tempót autózva megnyerte a napot Solberg előtt (+20mp). Hatalmas meglepetésként a nap végén a Mitsubishi-t terelgető Rovanpera-é lett a harmadik hely. Szép reményekkel érkezett a futamra McRae, hiszen korábban háromszor nyerte a brit ralit. Igaz, akkor nem a cseh márka kormányát tekergette. A Fabia WRC nem tartozott a top autók közé, de Colin hatodik helye bizakodásra adott okot.

Loeb másnapra is át tudta menteni a jó formáját. Egy kivételével az összes szakaszt megnyerte. Előnyét 40 mp-re növelve Solberg előtt. Grönholm beleerősített, és leszorította Rovanpera-t a harmadik helyről. Colin hátrébb csúszott és a 10. pozícióért küzdött Higgins-el, illetve pártfogoltjával Kris Meeke-vel. A csata "győztese" Higgins lett. Mögötte Colin és Meeke volt a sorrend.

A brit futam zárónapját egy szörnyű baleset árnyékolta be. Markko Martin, megcsúszott az úton a 307 WRC-vel és egy fának csapódott. Az autó a jobb oldalával vágódott a fának, melynek következtében Michael Park navigátor a helyszínen életét vesztette. A baleset után a Peugeot csapat visszahívta Grönholm-ot a versenyből.

 

Loeb végig vezetett a verseny során, és ha elsőként ért volna a célba, akkor már ott megünnepelhette volna a világbajnoki címét. A francia azonban nem így akart világbajnok lenni, ezért szándékosan késett az egyik időellenőrző ponton. A késésért kapott büntetéssel visszaesett a harmadik pozícióba. A futamot ezek után Petter Solberg nyerte, a dobogó középső fokát pedig Francois Duval szerezte meg. McRae a rali végére tudott javítania pozícióján, és végül hetedikként ért célba. "Összességében megtettük, amiért idejöttünk. Persze, jobb lett volna előrébb végezni, de miután a nyitónap reggelén láttuk a kondíciókat, a földön kellett maradnunk. Az autóval minden rendben volt, pár dolgot észrevettünk, amin változtatni kell. Élveztem a hétvégét, és bebizonyítottam magamnak, hogy mennyire vissza akarok térni a sportba."- nyilatkozta Colin a futam után. A Skoda csapatvezetője is nagyon elégedett volt az elért eredménnyel. "Colin nagyon jó munkát végzett, és elégedettek vagyunk azzal a felhajtással is, amit a visszatérése produkált, ez mindenképpen jót tett a Skoda márkának. A Colin-al együtt töltött 10 nap után sokkal több visszajelzést kaptunk, mint előtte bárkivel kapcsolatban, aki a Fabia WRC-ben ült. A szerelők, sőt, az egész csapat gyorsan megkedvelte, kétségtelenül jól járnánk azzal, ha az ausztrál futamon is a mi csapatunk színeit viselné."

Ausztrál Rally
A 2005-ös szezon utolsó futamát Ausztráliában rendezték. A Peugeot és a Citroen az utolsó versenyét futotta a kenguruk földjén, mielőtt kivonult a világbajnokságról. (A hírek szerint a Citroen 2007-ig marad távol, míg a Peugeot jövőjét homály fedte.) A világbajnoki trófeát már Sebastien Loeb megszerezte, de a második helyért még nagy csata volt várható Solberg és Grönholm között. (Mindketten 71 pontot gyűjtöttek az év során.) Colin ismét rajthoz állhatott. A brit versenyen megszerezte a Skoda csapat legjobb 2005-ös helyezését, ezért a csehek Ausztráliában is egy jó szereplést vártak McRae-től.

 

A nyitónapon 11 szakaszt kellett a mezőnynek teljesítenie. Az utak felületét apró, csapágygolyókhoz hasonló kavicsok borították, melyek roppan megnehezítették a pilóták dolgát. A trükkös felületnek több versenyző is áldozatául esett. Baleset miatt kellett feladnia a futamot Loeb-nek és Grönholm-nak is. Ez jelentősen lendített Solberg helyzetén, aki a napot megnyerte.

A második napon Solberg kezdett a legjobban. A következő szakaszon viszont kiesett, mert 190-el elcsapott egy kengurut! Az erszényesnek és a Subarunak is rögtön vége lett, a vezetést pedig Francois Duval vette át. Duval helyezése is figyelemre méltó volt, de az igazi csodát Colin mutatta be, aki a Skodával a második helyen repesztett. A csehek oda voltak a gyönyörtől, mert a Skoda utoljára négy évvel korábban tudott a harmadik lenni a Safari Rally-n, Armin Schwarz-al a "nyergében".

Duval-nak semmi komolyabb gondja nem akadt a zárónap hat szakaszán, így simán megszerezte élete első vb győzelmét. A belga mögött azonban nem mentek simán a dolgok. McRae nem tudta tartani a második helyet, mert Rovanpera gyorsabb volt nála. Ez még a kisebbik gond volt. A nagyobb problémát az jelentette, hogy a Skoda kuplungos lett, és a szerelők nem tudták időben kicserélni a hibás alkatrészt. Colin kikéste a következő rajtot és azzal vége is volt a versenyének. "Nagy csalódást jelent ilyen röviddel a cél előtt feladni. Bizakodó voltam, hogy beérem Harri-t, és meg tudom szerezni a 2. helyet, de a félresikerült kuplungcsere után mindent elvesztettem. Ilyen dolgok megtörténhetnek, de az, hogy pont ma kellett megtörténnie az frusztráló." - nyilatkozta Colin. A dobogó legalsó fokát ezek után az osztrák Stohl szerezte meg, egy privát csapat tagjaként. (Armin Schwarz a másik Skodával begyűjtötte a 2005-ös szezonjának első pontját.)

Nagyon nagy kár volt, hogy McRae nem tudta befejezni az Ausztrál Rally-t. Talán egy dobogós helyezés változtatott volna valamit a jövőjén. A Skoda soha nem volt egy top autó, de talán McRae tehetségével kisülhetett volna valami pozitív végeredmény. Persze ez csak találgatás, mert a Skoda jövője Colin eredményétől függetlenül is nagyon bizonytalan volt. Több kérdés is a levegőben lógott. Megszűnik-e a cseh csapat? Ha ők is elhagyják a vb-t, lesz-e olyan privát csapat, akik átveszik az autókat és továbbfejleszti? Colin világbajnoki szereplése továbbra is bizonytalan maradt.


Richard Burns emlékére

Bár nem tartozik szorosan McRae karrierjéhez, mégis lényegesnek tartom, hogy pár sorban megemlékezzek Richard Burns-ről. Korábban már írtam, hogy Burns-nél agydaganatot állapítottak meg az orvosok, ami miatt akkor még úgy tűnt, hogy ideiglenesen abba kell hagynia rallye karrierjét. A műtétek, kezelések ellenére Richard két év küzdelem után elhunyt. Burns 2001-ben lett világbajnok a Subaru csapatával. Ő volt az első angol, (McRae korábban nyert RAC Rallye-t, de ő skót.) aki a hazájában nyerni tudott és az első Rally Világbajnok aki távozott közülünk.

 

Bajnokok Tornája
A 2005-ös Bajnokok Tornáját 62 ezer néző előtt, a nyitott Wembley stadionba rendezték meg. A torna egyenes kieséses rendszerben folyt, egyetlen különleges szabály volt: a pálya szélét jelző bálák érintéséért tíz másodperc büntetés járt. Colin mindjárt első futamának első kanyarjában megkoccolta a bálát. Bár gyorsabb volt Ekström-nél, a büntetés miatt mégsem jutott tovább. A gálaversenyt végül a 23 éves Kovalainen nyerte, aki olyan neves pilótákat győzött le, mint pl.: Michael Schumacher vagy Sebastien Loeb.

Colin McRae Rally 2005
2005-ben megjelent a Colin McRae Rally játékprogram ötödik része. Az előző kiadáshoz képest egyértelműen javult a vezetési élmény, a mozgási és törésmodellek finomsága, és a grafika kidolgozottsága. Hihetetlen volt, hogy Colin már cirka két éve nem volt állandó tagja a vb mezőnyének, de még mindig az ő nevével jelentek meg a programok, melyek továbbra is óriási sikert arattak.

Colin McRae (1968-2007) élete 1. rész - 1968-90
Colin McRae (1968-2007) élete 2. rész - 1990-93
Colin McRae (1968-2007) élete 3. rész - 1994
Colin McRae (1968-2007) élete 4. rész - 1995
Colin McRae (1968-2007) élete 5. rész - 1996
Colin McRae (1968-2007) élete 6. rész - 1997
Colin McRae (1968-2007) élete 7. rész - 1998
Colin McRae (1968-2007) élete 8. rész - 1999
Colin McRae (1968-2007) élete 9. rész - 2000
Colin McRae (1968-2007) élete 10. rész - 2001
Colin McRae (1968-2007) élete 11. rész - 2002
Colin McRae (1968-2007) élete 12. rész - 2003
Colin McRae (1968-2007) élete 13. rész - 2004
Colin McRae (1968-2007) élete 14. rész - 2005
Colin McRae (1968-2007) élete 15. rész - 2006
Colin McRae (1968-2007) élete 16. rész - 2007

Bóka István