|
Magazin:
"Teljes gázzal sehogy máshogy!" Július
31.
Dakar
2005
Nagy meglepetésre,
az amerikai NASCAR versenysorozatból és az Indycar-ból ismert
Robby Gordon győzött a 6 km-es prológon. A Dakar-újonc egy Volkswagen
Touareg volánjánál ülve két másodperccel előzte meg a kétszeres
Dakar-bajnok Maszouka-t (Mitsubishi Pajero). McRae 14 mp lemaradással
a nyolcadik helyen fejezte be a bemelegítő szakaszt. A másnapi
523 kilométeres szakaszból mindössze 10 kilométer volt a gyorsasági
hossza. A katonai területen megrendezett száguldásra százezer
néző volt kíváncsi. (A spanyol pilóták mellett McRae-nek volt
az egyik legnagyobb rajongótábora.) "Olyan volt, mint egy
rali szakasz!" - nyilatkozta Colin. Ezek után kevésbé meglepő,
hogy a skót volt a leggyorsabb. Az előző év győztese, Stephane
Peterhansel ért másodikként célba (+6mp). A harmadik, a négyszeres
Dakar győztes Ari Vatanen lett (+10mp). "Persze örülök
a sikernek, de nem kell ebből messzemenő következtetéseket levonni.
A szakaszt azért jelölték ki, hogy a nézők jól szórakozzanak.
Nekem azért volt fontos, hogy ne legyek nagyon hátul a rajtnál,
mert tavaly az első marokkói szakaszon nem tudtam előzni, és
mindenképpen szerettem volna elkerülni a porban való autózást."
A második napi sikerének köszönhetően, a skót pilóta egy másodperces
előnnyel átvette a vezetést Robby Gordon-tól. A harmadik
napon egy 666 km-es szakaszt kellett teljesíteni, amelyet Rabat
és Agadír között jelöltek ki. (123 km volt a gyorsasági) McRae
gyengén szerepelt. A +3:47 hátrányával csak a 11. helyet szerezte
meg, ami vissza is vetette összetettben a 10. pozícióba. Robby
Gordon viszont veszettül nyomta. Megnyerte a napot és ismét
átvette a vezetést. Az élen az állás 3 nap után a következő
volt: 1. Gordon, 2. Peterhansel + 59 mp, 3. Saby+ 1:14. 381 km szelektív
szakasz várt a mezőnyre másnap. Változatos volt a terep, mert
voltak részek, ahol a kövek miatt óriási volt a defektveszély.
Sokan kaptak defektet, köztük Colin is. Ellenben voltak olyan
szakaszok, ahol percekig lehetett állni a gázon a sima útfelület
miatt. A skót "küldte" is a Nissant, aminek a következménye
egy újabb szakaszgyőzelem lett. Ráadásul leszorította a mezőny
éléről Robby Gordon-t. Másodikként, a szintén Nissanos De Villiers
érkezett célba, amivel előrelépett Colin mögé a második pozícióba.
McRae nagyon elégedett volt az addigi teljesítményükkel. "Csak
a dolgunkat tettük. Tina kitűnő navigátor! Higgadt, nyugodt,
elviseli a néha túl sokat kockáztató stílusomat! Azonban imádja
a svéd rockzenét! Senki sem lehet tökéletes!" - viccelődött
a nap végén.
Az ötödik
nap komoly változásokat hozott. Sokan kénytelenek voltak feladni
a sivatagi futamot, köztük Colin is. A skót kb. 200 km-en keresztül
a leggyorsabb volt, amikor 165 km/h sebességnél bemutatott egy
komoly bukást. A Nissan annyira megsérült, hogy McRae-nek vezető
pozícióból fel kellett adnia a versenyt. Az első öt napon csak
ő és az amerikai Robby Gordon tudott szakaszt nyerni. Azonban
aznap Robby-nak is szembesülnie kellett a ténnyel, hogy elvesztette
az esélyét a végső győzelemre. Gordon szintén balesetet szenvedett,
de az ő kocsija még "újraéleszthető" volt. A mezőny
erősen megrosálódott a 8956 km alatt. Összesen 75 autós egység
látta meg a célt. A leggyorsabb ismét Peterhansel lett. Másodikként
a szintén Mitsubishi-t vezető Luc Alphand teljesítette a távot
(+27 perc). A dobogó legalsó fokát Jutta Kleinschmidt szerezte
meg, egy VW Touareg-el. A magyarok kiválóan szerepeltek, mind
a négy induló páros célba ért. Palik a 18., Szalay a 21., Kis
33. és Liszi a 66. helyen zárta a futamot. A Dakar
után Colin folytatta a tárgyalásokat, hogy mielőbb visszatérhessen
a Rally Világbajnokságra. A tárgyalások ezúttal sikeresebbek
voltak, mint a 2004-es évben, azonban a skót mégsem lehet 100
százalékig boldog, mert a közös munka a csehekkel csak két futamra
szólt. A Skoda rutinos pilótákat akart a volán mögé ültetni,
így esett a választásuk Armin Schwarz-ra és Colin McRae-re.
(A skótnak az volt a 144. vb versenye.) Colin-hoz ismét csatlakozott
régi "harcostársa" Nicky Grist. A hír egyből a figyelem
középpontjába terelte a cseh csapatot.
Wales
Rally Grönholm
volt a leggyorsabb a nyitószakaszon, de a fékekkel történt valami,
ami miatt jelentősen lelassult, és egészen a 19. helyig zuhant
vissza. Miután a szervizben sikerült megjavítani a fékeket,
Marcus ismét belehúzott. Nyert két gyorsaságit, és estére előrelépett
a negyedik pozícióba. Loeb-nek nem voltak gondjai. Remek tempót
autózva megnyerte a napot Solberg előtt (+20mp). Hatalmas meglepetésként
a nap végén a Mitsubishi-t terelgető Rovanpera-é lett a harmadik
hely. Szép reményekkel érkezett a futamra McRae, hiszen korábban
háromszor nyerte a brit ralit. Igaz, akkor nem a cseh márka
kormányát tekergette. A Fabia WRC nem tartozott a top autók
közé, de Colin hatodik helye bizakodásra adott okot. Loeb másnapra
is át tudta menteni a jó formáját. Egy kivételével az összes
szakaszt megnyerte. Előnyét 40 mp-re növelve Solberg előtt.
Grönholm beleerősített, és leszorította Rovanpera-t a harmadik
helyről. Colin hátrébb csúszott és a 10. pozícióért küzdött
Higgins-el, illetve pártfogoltjával Kris Meeke-vel. A csata
"győztese" Higgins lett. Mögötte Colin és Meeke volt
a sorrend. A brit futam
zárónapját egy szörnyű baleset árnyékolta be. Markko Martin,
megcsúszott az úton a 307 WRC-vel és egy fának csapódott. Az
autó a jobb oldalával vágódott a fának, melynek következtében
Michael Park navigátor a helyszínen életét vesztette. A baleset
után a Peugeot csapat visszahívta Grönholm-ot a versenyből.
Loeb végig
vezetett a verseny során, és ha elsőként ért volna a célba,
akkor már ott megünnepelhette volna a világbajnoki címét. A
francia azonban nem így akart világbajnok lenni, ezért szándékosan
késett az egyik időellenőrző ponton. A késésért kapott büntetéssel
visszaesett a harmadik pozícióba. A futamot ezek után Petter
Solberg nyerte, a dobogó középső fokát pedig Francois Duval
szerezte meg. McRae a rali végére tudott javítania pozícióján,
és végül hetedikként ért célba. "Összességében megtettük,
amiért idejöttünk. Persze, jobb lett volna előrébb végezni,
de miután a nyitónap reggelén láttuk a kondíciókat, a földön
kellett maradnunk. Az autóval minden rendben volt, pár dolgot
észrevettünk, amin változtatni kell. Élveztem a hétvégét, és
bebizonyítottam magamnak, hogy mennyire vissza akarok térni
a sportba."- nyilatkozta Colin a futam után. A Skoda csapatvezetője
is nagyon elégedett volt az elért eredménnyel. "Colin nagyon
jó munkát végzett, és elégedettek vagyunk azzal a felhajtással
is, amit a visszatérése produkált, ez mindenképpen jót tett
a Skoda márkának. A Colin-al együtt töltött 10 nap után sokkal
több visszajelzést kaptunk, mint előtte bárkivel kapcsolatban,
aki a Fabia WRC-ben ült. A szerelők, sőt, az egész csapat gyorsan
megkedvelte, kétségtelenül jól járnánk azzal, ha az ausztrál
futamon is a mi csapatunk színeit viselné." Ausztrál
Rally A nyitónapon
11 szakaszt kellett a mezőnynek teljesítenie. Az utak felületét
apró, csapágygolyókhoz hasonló kavicsok borították, melyek roppan
megnehezítették a pilóták dolgát. A trükkös felületnek több
versenyző is áldozatául esett. Baleset miatt kellett feladnia
a futamot Loeb-nek és Grönholm-nak is. Ez jelentősen lendített
Solberg helyzetén, aki a napot megnyerte. A második
napon Solberg kezdett a legjobban. A következő szakaszon viszont
kiesett, mert 190-el elcsapott egy kengurut! Az erszényesnek
és a Subarunak is rögtön vége lett, a vezetést pedig Francois
Duval vette át. Duval helyezése is figyelemre méltó volt, de
az igazi csodát Colin mutatta be, aki a Skodával a második helyen
repesztett. A csehek oda voltak a gyönyörtől, mert a Skoda utoljára
négy évvel korábban tudott a harmadik lenni a Safari Rally-n,
Armin Schwarz-al a "nyergében". Duval-nak
semmi komolyabb gondja nem akadt a zárónap hat szakaszán, így
simán megszerezte élete első vb győzelmét. A belga mögött azonban
nem mentek simán a dolgok. McRae nem tudta tartani a második
helyet, mert Rovanpera gyorsabb volt nála. Ez még a kisebbik
gond volt. A nagyobb problémát az jelentette, hogy a Skoda kuplungos
lett, és a szerelők nem tudták időben kicserélni a hibás alkatrészt.
Colin kikéste a következő rajtot és azzal vége is volt a versenyének.
"Nagy csalódást jelent ilyen röviddel a cél előtt feladni.
Bizakodó voltam, hogy beérem Harri-t, és meg tudom szerezni
a 2. helyet, de a félresikerült kuplungcsere után mindent elvesztettem.
Ilyen dolgok megtörténhetnek, de az, hogy pont ma kellett megtörténnie
az frusztráló." - nyilatkozta Colin. A dobogó legalsó fokát
ezek után az osztrák Stohl szerezte meg, egy privát csapat tagjaként.
(Armin Schwarz a másik Skodával begyűjtötte a 2005-ös szezonjának
első pontját.)
Nagyon
nagy kár volt, hogy McRae nem tudta befejezni az Ausztrál Rally-t.
Talán egy dobogós helyezés változtatott volna valamit a jövőjén.
A Skoda soha nem volt egy top autó, de talán McRae tehetségével
kisülhetett volna valami pozitív végeredmény. Persze ez csak
találgatás, mert a Skoda jövője Colin eredményétől függetlenül
is nagyon bizonytalan volt. Több kérdés is a levegőben lógott.
Megszűnik-e a cseh csapat? Ha ők is elhagyják a vb-t, lesz-e
olyan privát csapat, akik átveszik az autókat és továbbfejleszti?
Colin világbajnoki szereplése továbbra is bizonytalan maradt.
Bár nem
tartozik szorosan McRae karrierjéhez, mégis lényegesnek tartom,
hogy pár sorban megemlékezzek Richard Burns-ről. Korábban már
írtam, hogy Burns-nél agydaganatot állapítottak meg az orvosok,
ami miatt akkor még úgy tűnt, hogy ideiglenesen abba kell hagynia
rallye karrierjét. A műtétek, kezelések ellenére Richard két
év küzdelem után elhunyt. Burns 2001-ben lett világbajnok a
Subaru csapatával. Ő volt az első angol, (McRae korábban nyert
RAC Rallye-t, de ő skót.) aki a hazájában nyerni tudott és az
első Rally Világbajnok aki távozott közülünk. Bajnokok
Tornája Colin
McRae Rally 2005 Colin
McRae (1968-2007) élete 1. rész - 1968-90 |
|