l1
l2


 

Hazai sikerrel zárult az Észt Rally

Szeptember 7.
Kettős Hyundai győzelemmel és Ott Tanak elsőségével zárult a világbajnokság negyedik állomása Észtországban. A hazai pálya előnyeit élvező versenyző határozottan tartotta a tempót a két teljes versenynap alatt - a második idővel Craig Breen fejezte be a hétvégét, míg Sebastien Ogier a dobogó legalsó fokát szerezte meg.

Észtország pontosan a 600. világbajnoki forduló volt a bajnokság 1973-as megkezdése óta, és a Covid-19 járvány miatti féléves szünet után a bajnokság visszatérését jelentette. Mindenki izgatottan várta a finn pályákhoz hasonló körülményeket – a versenyzők, a csapatok és természetesen a nézők is lázban égtek a rali krémjének érkezése okán.

Mondhatni a végeredmény nem hozott meglepetést. Közel féléves szünet után Ott Tanak ünnepelhetett a dobogó legfelső fokán azon az észt megmérettetésen, mely a bajnokság folytatását jelentette szeptember első hétvégéjén. A Hyundai versenyzője túlélt egy gondterhelő helyzetet, hogy népszerű otthoni győzelmét megszerezte Észtország első rali-világbajnokságának fordulóján vasárnap délután. Tanak és társa, Martin Jarveoja a péntek délelőtti shakedowntól kezdve folyamatosan konzisztens teljesítményt nyújtott, melynek eredménye egy 22,2 másodperces előny lett a letudott tizenhét gyorsasági keretében. A második pozíciót a csapattárs, Craig Breen zsebelhette be, mellyel az ír fiú nemcsak a Hyundai számára hozott örömöt, hanem pályafutása legjobb eredményét érhette el a számára is jól ismert észt gyorsasági szakaszokon.

Érdemes még Tanakra visszatérnünk egy kicsit - az esemény előtt egyértelműen ő volt a favorit, és miután átvette a vezetést a szombati nyitó szakasz elején, az észt meggondoltan próbálta terelgetni az i20 WRC-t. De a koreai gyártóval való győzelmi esélye picit veszélybe került az utolsó előtti részen. Az i20 hátuljával majdnem árkot fogott, de szerencséjére nem bújt meg semmi az árkos részen és a lendületet sikerült tovább vinnie. Kozmetikai sérülést ugyan elszenvedett a Hyundai, de Andrea Adamo-nak, a csapatfőnöknek soha nagyobb gondja ne legyen versenyzőivel. "Egy bokorjárás után nagyon örülök, hogy először nyertem a csapattal, ráadásul hazai pályán." - mondta el Tanak. "Észtként volt tapasztalatom az esemény szakaszaira vonatkozóan, de még ha otthon is versenyzem, számomra is vannak ismeretlen terepek, de nagyon nagy lendületet ad, hogy érzem a támogatást, amelyet a környező emberek adnak. Nagyszerű érzés, köszönöm mindenkinek."

Ezen eredménnyel Ott Tanak a bajnoki ponttábla harmadik helyére kapaszkodott fel, ahol Sebastien Ogier továbbra is bajnokesélyes, ám az észt tizenhárom ponttal van már csak elmaradva a legelőkelőbb pozíciótól. A Hyundai számára Craig Breen második eredménye kifejezetten jól jött, hiszen a konstruktőri táblán az alzenauiak öt pontra csökkentették hátrányukat az első helyet birtokló Toyota csapatához képest. Az ír fiú hatalmas boldogsággal térhet haza, hiszen az elmúlt két napban mutatott teljesítménye pályafutásának legjobb eredményét hozta el.

Ogier a Yaris triója közül a legeredményesebb volt, mely pontoknak köszönhetően fenntarthatja a reményeket a hetedik világbajnoki címre. Örül az eredménynek a francia, de teljesen nem elégedett a hétvégével, hiszen nem volt képes tartani a nagy vetélytárs, Tanak tempóját.

Elfyn Evans és Kalle Rovanpera negyedik és ötödik lett, mindkettő gumiabroncsokkal vesztette el az idejét. A fiatal finn fiú ráadásul még egy 60 másodperces büntetést is kapott szombaton este, amiért tiltott zónában dolgozott az autóján. A harmadik Yaris WRC-vel Takamoto Katsuta jól ment, amíg ment - a márka tehetségprogramjának keretében rajthoz álló versenyző a vasárnapi második szakaszon bukfencezett egy nagyot, és a pick-uppá átváltozott járgánnyal már nem tudta folytatni a küzdelmeket. A japán fiú az ötödik helyről búcsúzott.

A kiesők közül érdemes még megemlítenünk a Hyundai színeiben rajthoz álló Thierry Neuville-t. A belga fiú a szombati napon szintén szélesebbre vett egy kanyarkijövetelt, melynek következtében a Hyundai jobb hátulja egy kemény ütést kapott, a kerék pedig kifordult az i20-as alól. Az autó még menthető volt a szervizcsapatnak köszönhetően - vasárnap a szuperrali szabályai alapján folytatta a kilométerek gyűjtését.
Teemu Suninen és Esapekka Lappi Ford Fiestáját a hatodik és a hetedik helyre emelte Katsuta kiesése, a finnek helyet cseréltek, miután Lappi egy nagy pörgéssel időt veszített. Gus Greensmith a nyolcadik lett, miután a nagyok között debütáló Pierre-Louis Loubet törött kormányzással vonult vissza, miután eltalált egy fatuskót. A WRC 3 kategóriájának győztese, Oliver Solberg a kilencedik lett, a WRC 2 győzteseként pedig Mads Östberg ünnepelhetett.

A 2020-as Rally Estonia végeredménye:
1. Ott Tanak/M. Jarveoja - Hyundai i20 Coupe WRC 1:59:53.6          
2. Craig Breen/Paul Nagle  - Hyundai i20 Coupe WRC +22.2
3. S. Ogier/J. Ingrassia - Toyota Yaris WRC +26.9
4. Elfyn Evans/Scott Martin - Toyota Yaris WRC +41.9
5. K. Rovanpera/Jonne Halttunen - Toyota Yaris WRC +1:18.7
6. Teemu Suninen/Jarmo Lehtinen - Ford Fiesta WRC +2:39.6
7. Esapekka Lappi/Janne Ferm - Ford Fiesta WRC +2:52.0
8. Gus Greensmith/E. Edmondson - Ford Fiesta WRC +4:53.8
9. Oliver Solberg/Aaron Johnston - Volkswagen Polo Gti R5 +7:38.6
10. Mads Östberg/T. Eriksen - Citroen C3 R5 +8:17.3

Lara

 

 

 

 

 

 

 

 

33