l1
l2


 

Ogier nyolcadszor nyerte Montét

Január 23.
Stílusosan kezdte a 2021-es szezont a rali világbajnokság címvédője, Sebastien Ogier. A Toyota Gazoo Racing francia versenyzője nyolcadik Rallye Monte-Carlo győzelmét aratta, mely hétvége a csapatnak is különösen kedves volt, hiszen a japán márka az első hat pozícióból négyet tudhatott a magáénak a sikeres szezonnyitó kilométereknek köszönhetően.

Sebastien Ogier példamutatóan kezdte meg címvédését egy rekordszámú, nyolcadik Rallye Monte-Carlo elsőségének keretében, amely eredmény további leget is hozott a francia versenyzőnek, hiszen VB-s pályafutása ötvenedik győzelmét zsebelhette be január 21-24. között. A Toyotás csapattárs, Elfyn Evans előtt elcsípett 32,6 másodperces győzelmet a powerstage leggyorsabb idejének is köszönhette Ogier, amivel további öt bajnoki pontot szerzett, és így azonnal kilenc pontos előnybe került a ranglistán. A Hyundai versenyzője, Thierry Neuville új navigátorral, Martijn Wydaeghe társaságában azonnal dobogón ünnepelték első közös együttműködésüket 1 perc 13,5 másodperccel elmaradva a győztes Ogiertől az összesítésben. E sikeres versenyhétvégének és többek között a kettős győzelem köszönhetően a Toyota komoly előnyre tett szert a márka bajnokságban - az első futamot követően 22 ponttal előzi meg a Hyundait.

A világbajnokság 2021-es szezonjának előszeleként a 2019-es világbajnok, Ott Tanak mutatta be a legfényesebb rajtot, ugyanis megnyerte mindkét csütörtöki szakaszt. A megszokottól eltérően e két kezdésnek szánt gyorsaságit nem késő este bonyolították le a szervezők - a kijárási korlátozások miatt, mely a gapi régióban este 6 órától lép életbe, kora délutánra időzítették. Ám pénteken az észt versenyzőnek már nem kedveztek a francia kilométerek - Tanak nem tudta megismételni az előző napon hozott erős tempót, a Toyota párosai azonban igen határozottan mutatták fel versenyképességüket. A két évvel ezelőtti világbajnok számára a szombat még nehezebb eseményeket tartogatott - egymást követő szakaszokon két defekt tette tönkre a hétvégéjét egy idő előtti kieséssel. Az FIA előírásai megadják, hogy minden versenyző gépjárműnek forgalomképes állapotban kell visszatérnie a szervizparkba - bár Tanak visszatért, de mivel csak három keréken tudott begurulni a gapi szervizbe, ezért nem volt más lehetősége, csak a visszavonulás. Továbbá mivel nincsenek szuperrali előírások a Monte utolsó monacói napjára, így rajthoz állni nem tudott a powerstage pontokért sem.

A hétszeres világbajnok, Ogier vezetése vasárnap nagyon komoly tempót mutatott minden egyes méteren, és a csapattárs Evans rájött, hogy többet kell kockáztatnia, mint amire felkészült, ha meg szeretné szorongatni a franciát. A walesi fiú próbálkozása előrelépést azonban nem hozott, de egy abszolút második és powerstage harmadik helyezést igen, ami pontok tekintetében egy erős szezonkezdést minden tekintetben eredményezett.

Valójában Ogier magabiztossága és rutinja pontosan elég volt ahhoz, hogy megfelelően kezelje a változó körülményeket és a tempóját a dobogó legfelső fokának fényében. A francia tudta, hogy ez az eredmény nemcsak egy győzelmet fog jelenteni, hanem a nyolcadik Monte és pályafutásának ötvenedik elsőségét, így abszolút minden porcikájával azon volt a Toyota Gazoo Racing versenyzője, hogy megvalósítsa terveit. „Az autó csodálatos volt, nagyon élveztem a hétvégét, öröm volt versenyezni.” - mondta Ogier. "Most már szinte könnyek vannak a szememben, nagyszerű döntés volt még egy évet ráhúzni a karrieremre."

Elfyn Evans lényegében belenyugodott a sorsába, hogy az ideiglenesen befoglalt első hely csak ízelítőt adott neki a jóból, a hétvégét összességében nézve pedig számára ez a második pozíció volt a megfelelő. "Jó volt a hétvége, de soha nem éreztem magam 100% -osan. Valahogy soha nem mertem azon a ponton átlépni, mely már az igazi kockázatot jelentette volna számomra. Seb sokkal jobb volt a hétvégén. Legszívesebben küzdöttem volna vele, de láttam az időket, és a nagyobb teljesítményhez már ki kellett volna lépnem a komfortzónámból."

Neuville harmadik helye egy jól megérdemelt pozíció, figyelembe véve az új navigátorral való kihívásokat. A páros rögtön belevágott a közepébe, hiszen a shakedown törlése miatt azonnal a legelső gyorson tapasztalhatták meg a közös munkát versenytempóban. Akadtak persze kezdeti nehézségek, melyek tanulópénznek mindenképpen jól jönnek, és a belgának egy szava sem lehet, hiszen debütálásként a dobogó legalsó fokán ünnepelhettek, mely mellett további két powerstage pontnak is örülhetett. „Nagy kő esett le most a szívemről." - kezdte gondolatait Neuville. "Tudtuk, hogy ez igazi kihívás lesz, nem tudtam, mire számíthatok, de Martijn nagyon jó munkát végzett. Azt hiszem, nem is kívánhatnánk jobb eredményt.”
Kalle Rovanpera negyedik időeredménye nem rossz, ám a finn fiú a szombati harmadik pozíció után történő lecsúszását sajnálja, és még egy kis időt kér az események feldolgozására. A 20 éves srác a vasárnapi defekt ellenére erőteljes teljesítményt nyújtott, a második leggyorsabb időt csípte el az utolsó szakaszon annak ellenére, hogy teljesítményére azt mondta, hogy semmi extrát nem mutatott fel.

Ötödikként a Hyundai színeiben Dani Sordo érkezett, aki próbálkozott erős teljesítményt nyújtani a hétvégén, ám mégsem érkeztek azok az időeredmények, melyeket szeretett volna. „Nem igazán úgy alakult ez a futam, ahogy szerettük volna." - árulta el a spanyol. "Nem vagyok elégedett magammal, de az egyetlen dolog, amit megtettünk, az az volt, hogy megszereztük a gyártói pontokat, így a szezonnyitón kicsit tudtunk segíteni a csapatnak."

Takamoto Katsuta megszerezte karrierjének legjobb eredményét, azaz a hatodik helyét a negyedik Toyota Yaris WRC-ben, és elégedett volt az egész hétvégén elért haladással. Egy megforgástól eltekintve Katsutának tiszta versenye volt, 22,3 másodperccel végzett Andreas Mikkelsen előtt, aki egy Rally2 Evo fejlesztésű Skodával teljesítette a Rallye Monte-Carlo különös körülményeit. A norvég versenyző merész ígéretet tett a szezon előtt, amikor megfogadta, hogy minden 2021-ben megkezdett WRC2-es fordulót uralni fog, de lényegében a Montén meg is tette az első lépést, hiszen az M-Sport színeiben rajthoz álló Adrien Fourmaux ellen majdnem két perces előnyt autózott össze. Mikkelsen azonban túlélt egy késői rémületet, amikor a Fabia orrát rövid időre elkapta a hófal a powerstage-n. Ennek ellenére sikeresen megnyerte a szakaszt, és az új, idén bevezetett pontrendszernek köszönhetően kategóriájában öt bónuszpontot szerzett.

A 2021-es szezon első igen sok izgalmat jelentő megmérettetése ezennel véget ért. A versenyzőpárosok számára közel egy hónap szünet következik, ugyanis február végén egy igazán különleges, havas körülményeket ígérő futam keretében folytathatják a pontvadászatot a páratlanul szép tájakat rejtő lappföldi szakaszokon – a rali krémjét első ízben vendégül látó Arctic Rally Finland 2021. február 26-28. között kerülhet megrendezésre Rovaniemi városának vendégszeretetével.

A 2021-es Rallye Monte-Carlo végeredménye:
1.Sebatien Ogier/Julien Ingrassia – Toyota Yaris WRC 2:56:33.7
2.Elfyn Evans/Scott Martin – Toyota Yaris WRC +32.6
3.Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe – Hyundai i20 Coupe WRC +1:13.5
4.Kalle Rovanpera/Jonne Halttunen – Toyota Yaris WRC +2:33.6
5.Dani Sordo/C. del Barrio – Hyundai i20 Coupe WRC +3:14.2
6.Takamoto Katsuta/Daniel Barritt – Toyota Yaris WRC +7:01.3
7.Andreas Mikkelsen/Ola Floene – Skoda Fabia Rally2 Evo +7:23.6
8.Gus Greensmith/ElliottEdmondson – Ford Fiesta WRC +8:21.1
9.Adrien Fourmaux/Renaud Jamoul – Ford Fiesta R5 MKII +9:15.8
10.Eric Camilli/Francois-Xavier Buresi – Citroen C3 Rally2 +10:36.0

Versenyzői bajnokság állása:
1.Sebastien Ogier 30 pont
2.Elfyn Evans 21 pont
3.Thierry Neuville 17 pont
4.Kalle Rovanpera 16 pont
5.Dani Sordo 11 pont

Gyártói bajnokság állása:
1.Toyota 52 pont
2.Hyundai 30 pont
3.M-Sport Ford 10 pont
4.Hyundai 2C 0 pont

Lara

 

 

 

 

 

 

 

 

33