|
Ranga
László élete 4. rész December
28. Ranga László halálával komoly veszteség érte
a magyar rallysportot,
hiszen sok fiatal srác miatta ült autóba, hogy példaképe nyomdokába
lépjen, illetve rengeteg "kezdő"
néző ragadt a pályák mellett annak idején. Közel 20 éves pályafutása
példaértékű, még napjaink pilótáinak is. Mi a folyamatos siker
titka? Egy-egy
sikert "könnyebb"
elérni, de hosszútávon a csúcson maradni, folyamatosan jól,
megbízhatóan teljesíteni az már egy komplikáltabb kérdés. Ranga
László szerint, több összetevőből áll a siker: Laci roppant fontosnak találta, hogy jó kapcsolat
legyen a pilóta és a navigátor között az autóban és azon kívül
is. Hiszen nem 6-8 versenyhétvégéről volt szó, hanem hatszor
- nyolcszor egy-másfél hétről, amit a versenyeket megelőzően
együtt kellett tölteniük a tréningezés során. Arról nem is beszélve,
hogy a későbbiekben, amikor már különböző promóciós rendezvényeken,
bemutatókon vagy közönségtalálkozókon kellett részt vennie a
párosnak, akkor is nagy szerepe volt a jó kapcsolatnak. Ranga
mindenképpen úgy gondolta, hogy az eredményesség egyik összetevője
egy kölcsönös tiszteleten, bizalmon alapuló baráti kapcsolat
a navigátorral. Ugyancsak lényeges elem a megfelelő vezetési
stílus. Roppant fontosnak tartotta, hogy a pilóta az adott autóhoz
igazítsa vezetési stílusát, természetesen a fennálló körülményekhez
képest. Alkalmazkodni tudjon például a változó időjárási, vagy
útburkolati viszonyokhoz és ahhoz mérten igyekezzen beosztani
a gumikat. A "fekete
mágiát"
ugyanolyan fontosnak találta, mint egy jó motort, vagy egy sebességváltót.
Több olyan pilótát is elismert, aki szerinte egy-egy szakaszon
gyorsabb volt nála, de az összhangot folyamatosan már csak nehezen,
vagy egyáltalán nem tudták fenntartani, így nem is nyertek sok
versenyt. A vezetési stílushoz még egy gondolat. Ranga
elmélete szerint bizonyos körülmények között, pl. murván, muszáj
valamelyest keresztbe autózni, viszont aszfalton mindig arra
törekedett, hogy a lehető legkevesebb improvizációval, csúsztatás
nélkül haladjon. A rögtönzések elkerülése végett igyekezett
előre mindent alaposan felmérni, eltervezni, amikor egy-egy
pályán tréningezett. A legfontosabb az lett volna, ha minél
több km-t tehetett volna meg a versenyautóval, azonban erre
nem sok lehetőség adódott, mivel rendkívül sokba került egy-egy
hosszabb teszt. Mivel a kocsi a verseny előtt nem sokkal érkezett
meg hazánkba és kevés lehetőség volt tesztelni az autó határait,
ezért Ranga úgy döntött, hogy a pályákat veszi jobban kezelésbe.
Annyit tréningezett a lezárt szakaszokon, amennyit csak lehetett,
hogy aprólékosan feldolgozza az egész távot kanyarról-kanyarra,
hogy egy esetleges "balhé"
esetén a legkevesebb rögtönzéssel oldja meg a problémát. Szó esett az autó "határairól".
A laikusok az gondolhatnák (köztük én is), hogy egy Ranga "kaliberű"
versenyző teljesen tisztában volt azzal, hogy egy autót mennyi
százalékban használt, azonban ez nem így van. Mivel a magyar
pilótáknak kevés lehetőségük van (volt) hosszabb tesztekre,
ezért igazából csak a versenyeken próbálgathatták élesben, hogy
mit tud az autó. A vb szintű pilóták előnyben voltak, mert ott
sokkal több tesztelési lehetőségük volt már abban az időben
is. Laci úgy gondolta, hogy az adott körülmények között inkább
a saját határait tudta felméri, nem pedig a technikáét. A helyzet
akkor változott meg, amikor megjelentek a különböző adatrögzítő
berendezések az autókban és a mérnökök egy laptop segítségével
a letöltött adatok alapján láthatták, hogy a versenyző hogyan
használta az autóját. Egy verseny komoly szellemi és fizikai erőpróba
is egyben. Nagy tempóban száguldozni egy bivalyerős, méregdrága
versenyautóval már önmagában is kihívás és nagy felelősség.
Folyamatos nagyfokú koncentrációt igényel, ha valaki a maximumot
igyekszik kihozni magából és az autójából. Az erős versenygépek
azonnal reagálnak a gázadásra, amit a pilóta igyekszik a megfelelő
módon kormányzással korrigálni. Ez a koncentráció mellett egyfajta
fizikai munka is, amire ugyancsak fel kell készülnie a versenyzőnek.
(például testedzéssel.) Egy komolyabb versenyautóban nagyobb
erőhatások érik a versenyzőket. A hihetetlen lassulás és a gyorsulás
mellett, a kanyarokban fellépő erőhatásoknak is ki vannak téve,
bár speciális ülések és övek segítik őket. Roppant lényeges a megfelelő színvonalú technikai
háttér. Laci már a ’90-es évek elején rájött arra, hogy olyan
helyekkel kell a kapcsolatot felvenni, amelyek kimondottan az
autósportra szakosodtak megfelelő gyári kapcsolatokkal. Ez mindenképpen
drágább megoldás volt, mint a házilagos "autófaragás",
de csak így lehetett folyamatosan magas szinten tartani a technikai
hátteret. Bármilyen szakértelemmel készítenek is fel
egy autót a versenyre, attól még a futam során történhetnek
műszaki hibák, vagy sérülések, amiket rövid idő alatt kell kijavítani
a szervizparkban. Ranga ugyancsak a siker egyik elemeként említette
meg a csapat szerelőit, akik sokszor nehéz körülmények között
esőben, sárban igyekeznek versenyképes állapotban tartani az
autót, miközben a versenyből nem látnak semmit. Laci főszerelője
közel 20 évig Topp Zoltán volt, akivel kamaszkoruk óta ismerték
egymást. A főszerelőnek nagyon tetszett, hogy Ranga nem akart
a szervizcsapat dolgaiba főnökként beleavatkozni, hanem szabad
kezet adott Topp Zoltánnak, aki saját belátása szerint oszthatta
ki a feladatokat a szervizcsapat tagjai között és oldotta meg
a felmerülő műszaki problémákat. Mert ott, ahol verseny van
könnyen "kopik"
az autó. Volt olyan eset, amikor egy Esztergom Rally alkalmával
Rangáék szinte hátsó futómű nélkül értek ki a szervizpontra.
A rövid szervizidő miatt nem volt lehetőség egy nagyjavításra,
de olyan állapotba hozták a kocsit, hogy Rangáék kimehettek
a következő gyorsasági szakaszra. Mire újra visszaértek a szervizbe,
már minden elő volt készítve a szerelés befejezéséhez. A javítás
sikerült, Laciék pedig megnyerték a versenyt. Mindez persze nem működne az egészet mozgató,
finanszírozó pénz nélkül, amit a szponzorok adnak a csapatoknak.
Laci fő támogatói hosszú évekig kitartottak a csapat mellett.
Ezek a támogatók a bankok, a cigarettagyártók és olajipar világából
álltak Ranga László csapata mellé és hosszú éveken át támogatták
azt. (Például a Marlboro és a MOL
hat évig.) Bár sok esetben a látszat csalóka volt, hiszen
a pálya mellett álló szurkolók csak a gyönyörű autót, a színes
overálokat, a látványos külsőségeket látták, de azzal nem lehettek
tisztába, hogy nem olyan egyszerű tőkeerős támogatókat találni.
Laci erre mondott is egy példát: Miután megkereste a Marlboro-t
létre jött köztük egy szerződés, ami eléggé szokatlan volt.
A csapat kapott egy egydollárost, azt is félbetépve, illetve
minden olyan "felszerelést"
ami azt mutatta, hogy a Marboro támogatottjai. (pl.:
ruha, festék, reklámok az autóra) Mindezt azzal a kitétellel,
hogy egy év múlva a vállalat eldöntheti, hogy a továbbiakban
akarja-e pénzel is támogatni a csapatot. Az év letelt, a széttépett
egydollárost összeragasztották és a cigarettagyártó cég hat
évig maradt Ranga főszponzora. A kapcsolattartás a támogatókkal
rendkívül fontos volt. Laci hetente háromszor Budapestre autózott,
hogy folyamatosan a támogatók közelében legyen, vagy újakat
próbáljon bevonni. Rengeteget utazott emiatt, aminek lett is
eredménye. Büszke volt arra, hogy legtőkeerősebb szponzorai
hosszú évekig szavaztak neki és csapatának bizalmat, sohasem
fél- vagy egy évre. Úgy gondolta, hogy ez azt jelentette, hogy
jól végezte a dolgát a csapat minden tagjával együtt. A tehetség, elszántság, a sporttal szembeni
alázat mellett a szerencsét is megemlítette, mint összetevőt
a hosszú távú sikerhez. Végül egy gondolat Ranga Lászlótól, ami jól
jellemzi szeretetét, elkötelezettségét a rali iránt: "Ha
én a bajnokságaim árán szedtem össze a rákos daganatot, akkor
sem bánom, mert az autósporttól annyi mindent kaptam, hogy akkor
ezzel adózom az oltáron." Ranga László abszolút rali bajnoki címei: Forrás: Fekete Kálmán: Ranga László
című könyve Ranga
László élete 3. rész |
|