Ranga László élete 5. rész

Január 15.
Ranga László mindkét fia, Laci és Peti is raliversenyzésre adta a fejét, a Pécsi Legenda életét bemutató soraztunk záró részében a srácokkal beszélgettünk.

Milyen első élményetek van a ralival kapcsolatban?

Laci: - Nagyon kicsi voltam, de emlékszem arra, amikor otthon az utcánkba állt egy vadonatúj Lada VFTS, ami gombbal indult! Ez annyira megfogott, hogy nagyon sokáig ezt meséltem mindenhol! :)

Peti: Nekem az első élményem az volt, amikor Bőszénfa közelében kigyulladt az Audi Quattro versenyautó és a mögötte haladó autóban ültem. Ez szinte a mai napig emlékeimben él.

Milyen gyakran kísértétek el a versenyeire édesapátokat?

Laci: Mi mindig mentünk volna! Csak sajnos ugye függött a dolog a sulitól, meg persze a jobb jegy szerzésétől is ? De szinte minden versenyen ott voltunk szerencsére!!

Peti: - Olyan 4-5 éves korunktól fogva az összes versenyén ott voltunk ahova el tudtunk menni az iskola mellett. Kb. 80%-ban együtt voltunk a csapattal és nagyon türelmesen viseltek minket a csapattagok. :)

Hogyan láttátok édesapátok sportkarrierjét gyerekkorotokban?

Laci: - Természetesen nekünk Ő volt a legjobb!! Örültünk mikor nyert és szomorkodtunk mikor nem! Láttuk az akarást, az alázatot, az elszántságot és a sportszerűségét... Mindezekért felnéztünk Rá és a példaképünk is lett! Most látjuk jobban mi is, hogy milyen nehéz ezt csinálni, nem hogy még a csúcson lenni ilyen hosszú ideig!!

Peti: - Tulajdonképp, ami nekem megmaradt az emlékeimben az 5-15 éves koromig tart, és azért ebben az időszakban az emberek felfogása, értékrendje is teljesen más, mint később. Nekem akkoriban azt jelentette Apa sikersorozata, hogy nagyon keveset láttuk, állandóan tárgyalt és a csapat menedzselését intézte, illetve versenyen voltak Ernővel. Amikor otthon volt, egyben volt a haverunk, barátunk és Édesapánk, mert bár sokan zárkózottnak látták - ami igaz is volt - de a szűk körében rendkívül nyitott volt. Rengeteget poénkodtunk, mai napig sok emlék megmaradt.

 

Milyen volt a sokszoros bajnok fiaként gyerekeskedni? Édesapátok a halála után közel 10 évvel is roppant népszerű, de ez sokkal intenzívebb lehetett akkor, amikor még aktívan versenyzett.

Laci: - Nagyon jó! :) A mi családunkban senkire nem volt jellemző ez a: „napszemüvegben járok még borult időben is és a középpontban kell lenni mentalitás”! Ugyanolyan hétköznapi életet éltünk, mint bárki más! Viszont pl: az iskolában nagyon sokszor hátrányként mutatkozott meg ez a dolog! De sokkal több volt a pozitív oldala, amit büszkén viseltünk! :)

Peti: - Az iskolában és mindenhol máshol minket Apa neve révén azonosítottak, ami a mai napig sok helyen megvan. Ez járhat némi pozitívummal, de sokszor negatívan is ér minket. Akkoriban azért az Autósportnak is volt reklámértéke. Utcán járt Apa a Mol-os és Marlboro-s, Janika az Aral-os autókkal és minden ember jó érzéssel nézett rájuk. Manapság ez kikopott szerintem, nincsenek annyira elismert egyéniségek, az okát nem tudnám megmondani, bár sejthető.

- Akkoriban is rengeteg rosszakaró volt és nagy csillogás látszott kívülről, amire irigyek voltak, de azért ez belül merőben más volt és rengeteg munka volt mögötte.

Édesapátok mennyire próbált benneteket a rali vagy bármilyen autóverseny irányába "terelgetni"?

Laci: - Talán velem kapcsolatban tudatos volt a dolog, mivel Peti még kicsi volt! El is indította a gokartos pályafutásomat. Ami annyira nem tetszett, mert egyszerre 20-an voltunk a pályán és mindenki lökdösött mindenkit, nem az én világom volt! De mikor Büki Ernővel kitaláltuk, hogy mi rally 2-ben szeretnénk indulni 2001-ben, akkor nem annyira örült elsőre! Akkor már nagyon beteg volt és féltett attól, hogy túl sok csalódás fog érni és Ő nem fog tudni ott állni mellettünk! De Ernővel napokat ültünk az ágya mellett és győzködtük, hogy végre bólintson rá! Természetesen rábólintott és minden segítséget meg is adott a kezdetekhez!!

Peti: - Lacit szerintem abszolút ebbe az irányba terelte volna, hiszen a gokartozást is tudatosan indította el vele. Ha nem jön, a betegsége biztos vagyok benne, hogy sokkal komolyabb szinten tudnánk művelni ezt az egészet, de úgy látszik ez volt megírva, ebből kell kihozni a legtöbbet!

- Én egyébként akkoriban fociztam, ami viszonylag jól is ment, de aztán a tanulás miatt abbahagytam. Nem terveztem ralizni, de Szabó Ádámmal mégiscsak belefogtunk, aztán mostanra átültem baloldalra, bár tudom, hogy melyik országban vagyunk, ezért komolyabb terveim egyelőre nincsenek.

Milyen ösztönzést adtak az ő sikerei, pályafutása?

Laci: - Nagyon nagyot! Ha nem adna ösztönzést, én már rég abbahagytam volna az egészet! Talán egyszer nekünk is adottak lesznek a feltételek, hogy az első helyért tudjunk harcolni! Ugyanazt az akarást és elszántságot, ami Apának volt, nehéz gyakorolni!

Peti: - Most így 25 éves fejjel már nagyjából látja az ember, hogyan lehetne gyors egy adott pályán. Amennyiben a lehetőség adva lenne, úgy gondolom azt az alázatot és elszántságot gyakorolva, amit Apától láttunk, csak úgy lenne értelme ezt a sportot is csinálni. Szerintem Ő fejben verte meg a többieket - persze mikor beteg lett, már más dolgok kerültek előtérbe - és ez a dolog ma is működik.

Hogyan élte meg otthon magánemberként a sikereit és kudarcai?

Laci: - Nagyon tudott örülni a sikereinek a családdal és a csapattal együtt! Viszont a kudarcokat nagyon nehezen élte meg! Volt, hogy nem is lehetett hozzászólni napokig, magába zárkózott és szerintem saját magában lerendezte a dolgokat, hogy a következő versenyre már úgy menjen, mintha misem történt volna! Egyszer megtörtént, a Fordos időszakban, hogy kiestek műszaki hiba miatt zsinórban hatodszor és úgy eljött haza Miskolcról, hogy ottfelejtett minket és a fiúkhoz kunyeráltuk be magunkat a szervizbuszba, hogy hazajussunk.:) De tudtuk, hogy ilyenkor hagyni kell és minden jó lesz! :)

Peti: - Sikereinek nagyon őrültek Ernővel közösen, de mindig hangsúlyozta, hogy ez csapatmunka és a szerviz nélkül nem menni semmire. Akkoriban a szerviz is sokkal nagyobb megbecsülést kapott. Kudarcait nagyon nehezen viselte, főleg a Ford-os időszakban, és persze amikor Jani többször elkezdte megverni. Aztán elkezdte itthon is mondogatni, hogy sajnos eljött az idő, és ahogy Ő a Ferjáncz Attilát, úgy most Őt is le fogja taszítani a Jani. Nehezen viselte, de tudomásul vette.

Mik voltak pályafutásotok sarokpontjai?

Laci: 1997 és 98-ban gokartoztam a magyar bajnokságban! Nem igazán volt az én világom! Aztán 2001-ben kezdtem a ralis pályafutást, Rally2-ben a Suzuki kupában! Abszolút tanulóév volt és nagyon jól éreztem magam ott! Egyre jobban is ment a dolog! Majd jött egy kis szünet, a támogatók hiánya miatt! 2002-ban a Mecsek rallyn indultam Németh Peti (Szelep) segítségével egy Skoda Kit-Car-al, ahol rögtön nyerni is tudtunk!

- Aztán 2004-ben jött a Suzuki Ignis kupa, már az első osztályban. Csak a harmadik futamtól tudtunk bekapcsolódni a bajnokságba, de így is sikerült év végére a második helyet megcsípnünk! 2005-ben maradt minden ugyanígy, csak több ellenféllel kiegészülve versenyeztünk. Szintén második helyezést értük el az év végi összesítésben.

- Majd 2006-ban már a "nagy autó", S1600- as Ignisbe ülhettünk. Itt már elég sok problémánk akadt az autóval, de az év végi értékelés negyedik helyét meg tudtuk szerezni! 2007-ben már az N-es Mitsubishivel mentünk, ekkor is rengeteg műszaki problémánk volt, mint ahogy 2008- ban is. Az eredményeket nem is figyeltük... 2009-ben 4 versenyen indultunk, amiből kétszer kiestünk műszaki gond miatt. De indultunk egy Horvát bajnoki futamon is, ahol az abszolút 3. helyet sikerült elérnünk!

A 2010-es évben is csak 4 versenyen tudtunk elindulni, de a Veszprémi futamon már abszolút negyedik időket tudtunk autózni. A Mecsek rallyn pedig már vezettük is a versenyt abszolútban, de egy váltóhiba hátráltatott minket kissé. Remélem, egyszer tudunk teljes szezont menni ugyanolyan háttérrel, mint a többiek!

Peti: - Az én pályafutásom nem valami hosszú. 2004-ben kezdtem Baksay-Szabó Ádám mellett navigálni másodosztályban. 2005-től 2007-ig a Suzuki Ignis Kupában mentünk, ahol sok szép eredményt értünk el, voltunk év végén 3. majd 2. helyezettek is.

Rengeteget tanultunk a sportról minden téren. Sok barátságot kötöttünk. 2008-ban Topp Zolinál, Lacival egy csapatban versenyeztünk. Nekünk ez abszolút tanulóév volt a Mitsubishi-vel, de az év második felében tudtunk már gyorsan menni és szép részeredményeket elérni. A 2009. évben az Eger ralin mentem Ádámmal, ahol ORB-ben 8. helyezést értük el, majd a Magyar Mikivel megnyertük az N/2 géposztályt a Komló ralin. Ebben az évben diplomáztam, több verseny nem fért bele sajnos.

- Úgy terveztem, hogy fel is hagyok kicsit a Ralival, de 2010. augusztus első napján, szülinapi ajándékként elindultunk egy pécsi Sprint versenyen, amit sikerült abszolútban megnyerni. Topp Zoli és csapata segítségével jött ez létre, mert a Richard Burns Rally szimulátor bajnokságban meg tudtam nyerni az N/4-es kategóriát.

 

- Később még három futamgyőzelmet szereztünk a Rally Sprint Bajnokságban, illetve a Baranya Kupán vettünk még részt, ahol 5 gyorsasági után másfél perces előny birtokában egy vízátfolyáson felúszva estünk ki az első helyről.

- A Mikulás ralin még elindultunk idén, de sajnos csak murva gumink volt, így feladtuk a versenyt, nehogy értelmetlenül kárt tegyek az autóban.

 

Történtek-e mások által összehasonlítások a ti és édesapátok eredményei között?

Laci: - Történt már ilyen, de butaságnak tartom!

Peti: - Velem még ilyen nem történt, ez még nagyon korai lenne.

Milyen terveitek vannak a raliban?

Laci: - A terv az, hogy ugyanolyan háttérrel végigcsinálni egy évet, mint az ellenfeleink! Nem kell jobb autó, legyen ugyanolyan!! Ha álmodozni szeretnék, akkor valahol külföldön versenyeznék szívesen!

Peti: - Abszolút nincs tervem. Az anyagi lehetőségeinket látva derül majd ki, hogy hol tudunk részt venni. Nálunk elsődleges Laci versenyzése, ha ezen felül marad kapacitás, akkor szívesen indulok el bárhol én is.

Köszönöm a segítségeteket! További sok sikert kívánok!

Köszönet a sorozatban látható képekért a Ranga családnak és a videókért a Lepold Sportvideonak!

Forrás: Fekete Kálmán: Ranga László című könyve

Ranga László élete 4. rész
Ranga László élete 3. rész
Ranga László élete 2. rész
Ranga László élete 1. rész
Ranga László pályafutása képekben 1976-1987

Bóka István