|
Magazin:
"Teljes gázzal sehogy máshogy!" Április
4.
Colin Steele
McRae 1968.augusztus 5.-én született a skóciai Lanark-ban. Kisfiúként
hamar olyan környezetbe került, ami meghatározta a későbbi sorsát.
Édesapja, Jimmy McRae ugyanis először motorversenyzéssel, később
pedig a rally-val "fertőzte" meg a gyerekeit. (A Jimmy
McRae karrierje során ötször szerezte meg a brit rally bajnoki
címet.) Colin-nak három testvére született. Öccséből, Alister-ből
szintén ismert rallyversenyző vált. Húga orvosként dolgozik,
de hobbi szinten munkája mellett a rally-val is foglalkozik.
Negyedik testvére került legmesszebb a versenyzéstől, ő ugyanis
szakács.
Colin-t
kisgyerekként minden érdeket, amivel gyorsan lehetett haladni.
Imádott biciklizni, de a legnagyobb vágya már akkor is a rally
volt. Apja sokszor az ölébe ültette fiát, hogy egy parkolóban
vagy az udvaron "vezethesse" a család autóját. Amíg
a lába még nem érte el a pedálokat az autóban, inkább a motorozással
próbálkozott. 9 évesen az apjától kapott kis Hondával kezdett
el motorozni. Nem is akárhogyan, mert 12 évesen már bajnok volt
motocross-ban. A sikerek mellett azonban több súlyos balesetet
is elszenvedett. Végül 14 évesen szülői nyomásra abbahagyta
a motorversenyzést és a talán kicsit biztonságosabbnak tűnő
autózást választotta. (Persze jogosítvány nélkül.) Egy nagy
célt szeretett volna elérni, hogy rallyversenyző lehessen. Azonban
tizenévesen még mindenki iskolába jár. Colin is , mert muszáj
volt, de valójában nem igazán érdekelte az iskola. Kivételt
csak azok az órák képeztek, amelyek a technikával foglalkoztak.
Végül a suli után elvégzett egy gépészeti kurzust Coatbridge
Colleg-ban és elkezdett dolgozni az apja vízvezeték szerelő
vállalkozásában. Valójában azonban még mindig az autóversenyzés
érdekelte legjobban. Apja, aki 1982-ben már kétszeres brit rallybajnok
volt, természetesen támogatta a fia elképzelését. Eladták Colin
motorját, a kapott pénzt kiegészítették, vettek egy Mini Cooper-t
és már indulhatott is a versenyzés. Az első verseny nem sokáig
tartott, mert a kis Mini hamar a tetejére került. A borulás
nem vette el a kedvét a versenyzéstől. Megjavították a Mini
Cooper-t és egy barátjával szlalom versenyeken indultak. Colin
ekkor még csak 14 éves volt, ennek ellenére sikerült bajnokságot
nyerniük. Rövid idő alatt nagyon népszerű lett a versenyekre
kilátogatók között, mert a merész vezetési stílusa sokaknak
tetszett. A tizenéves McRae példaképe az akkor már világbajnok
versenyző, Ari Vatanen volt. Colin olyan gyorsan és látványosan
szeretett volna vezetni, mint Vatanen. Ennek érdekében meg is
tett minden tőle telhetőt, ami miatt olykor a kocsija komolyabb
javításra szorult. Látványos, de egyben sokat kockáztató vezetési
stílusa miatt kapott is egy nem túl hízelgő becenevet: "McRae,
az őrült!" Azonban a versenyekre kilátogató nézők többségének
nagyon tetszett, amit Colin a kocsijával művelt. "Mindig
elkísértem apámat a versenyekre, aztán rajta keresztül bele
is kóstoltam a versenyzésbe. Nem volt nehéz elcsábulnom, mert
a gyerekkori tapasztalatimnak köszönhetően szinte már mindent
tudtam a versenyzésről. Talán ha az apám futballista vagy teniszező
lett volna, minden másképp alakul, és én sem a rally-nál kötök
ki." - mesélte később Colin a korai évekre visszaemlékezve.
17 évesen
megszerezte a jogosítványát és a Mini-t lecserélte egy Talbot
Avenger 1600-ra. Ahogy egyre több versenyen indult, a neve is
egyre ismertebb lett. Azonban, a McRae név nem minden esetben
jelentett előnyt. Édesapja, Jimmy McRae ekkor már háromszoros
brit bajnok volt. Így a rendszeres összehasonlítgatás szinte
elkerülhetetlenné vált. Colin-t azonban igazán csak a versenyzés
érdekelte. Fiatal kora ellenére hamar kiderült, hogy van érzéke
a vezetéshez és egyre komolyabban veszi a versenyzéssel kapcsolatos
teendőket. Karrierje kezdetén édesapja mellett a szintén neves
rallyversenyző, Robbie Head is segítette. "Mindig
is ezt akartam csinálni, de ahogy jöttek az első sikerek, egyre
motiváltabb lettem. 17-18 éves voltam, amikor kiderült, hogy
érdemes profi szinten csinálnom. Akkor kezdtek jönni a szponzorok
és kezdtem egyre jobb versenyeken indulni. Ekkor pecsételődött
meg a sorsom!"- emlékezett vissza.
1986-ban,
csupán 18 évesen kezdte meg "igazi" rally pályafutását,
egy Talbot Sunbeam-el. Még abban az évben csatlakozott a brit
Junior Rallye Team-hez és az ő segítségükkel versenyzett a hazai
futamokon. Az igazi cél azonban a világbajnoki versenyeken való
indulás lett volna. A lehetőség nem sokat váratott magára, mert
a következő évben rajthoz állhatott élete első vb futamán, Svédországban.
A havas, jeges erőpróbán egy Vauxhall Nova-val (az Opel Corsa
angliai megfelelője), és a rutinos Mike Broad navigálása mellett
állt rajthoz. (Broad-nak tényleg volt gyakorlata, mert 1974-ben
indult először vb futamon, a Lombard RAC Rallye-n.) A közel
400 km-es futam jócskán megrostálta a mezőnyt, mert a 147 induló
alig több mint a fele ért csak célba. Azonban Colin köztük volt,
és az abszolút 36. helyen végzett. Ez a teljesítmény nem tűnik
kiemelkedőnek, de azt nem szabad elfelejteni, hogy egy olyan
kis autóval, mint a Nova nem az abszolút győzelemért, hanem
inkább a kategória elsőségért indulnak a pilóták. Kategóriában
pedig a 3. lett, ami egy első vb futamos 19 éves fiatalembertől
kitűnő eredmény.
Még ugyanabban
az évben egy másik vb futamon is rajthoz tudott állni, az a
verseny a brit Lombard RAC Rallye volt. A svéd versenyhez hasonlóan
ott is a Vauxhall Nova-val indult a British Junior Rallye Team
tagjaként, de már Derek Ringer navigálásával. (Ringer volt McRae
második navigátora, aki tulajdonképpen azon a RAC Rallye-n kezdte
vb-s pályafutását McRae oldalán, és 2003-ban vele is fejezte
be.) A brit rally-t nem sikerült teljesítenie, mert összetörte
a kis autót. (Apja, aki szintén az indulók között volt, az összetett
3. helyén fejezte be a RAC rally-t.) Szomorkodni azonban mégsem
volt oka, mert vigasztalódhatott egy brit bajnoki címmel, amit
a Vauxhall kategóriában szerzett meg ugyanabban az évben. 1988-ban
a Peugeot UK támogatásával, újabb autóváltás történt. (Bár egyre
ismertebb volt, akkor még gyakran előfordult, hogy a barátai
ingyen mentek szervizelni a kocsiját egy-egy versenyen.) Az
autó csere jó sikerült, mert a Peugeot 205 GTI-vel ismét bajnokságot
sikerült nyernie a kategóriájában. Ráadásként pedig év végén
rajthoz állhatott egy vb futamon, a 37. Lombard RAC Rally-n,
a Peugeot Talbot Sport színeiben. A verseny különlegeségét adta,
hogy apja mellett másik példaképe, Ari Vatanen is indult. Nem
hoztak egymásnak szerencsét, mert mindhárman motorhiba miatt
adták fel a versenyt. 1989-ben
egy újabb autóváltás következett, és Colin egy Ford Sierra XR
4X4-el folytatta a versenyzést. Az akkori világbajnokság rendszere
teljesen más volt, mint napjainkban. Bár 13 89-ben is 13 futamot
rendeztek, akárcsak ma, de a viadalok lényegesen hosszabbak
voltak. Nem voltak ritkák az 500-600 km hosszúságú versenytávok,
amiket akár 40-50 gyorsaságira osztva kellett teljesítenie a
versenyzőknek. 15 csapat nevezett a világbajnokságra, és már
akkor is nagy jelentősége volt annak, ha valaki gyári támogatással
tudott versenybe szállni. Ehhez azonban már akkor is komoly
versenyeken kellett jól szerepelni. Ez magasabb szorzójú EB
vagy VB futamokon való indulást jelentett, ami már 1989-ben
is komoly összegekkel terhelte meg a csapatok költségvetését.
McRae anyagi háttere 3 VB és egy EB futamra adott lehetőséget.
Először
a januárban megrendezett Svéd Rally-n indult. Egy kemény, 504
km hosszú havas erőpróba várta a nevezőket. Ki is esett közel
a mezőny fele, de Colin teljesíteni tudta a távot és a 15. helyen
ért célba. Mivel csak az első tíz helyezett kapott pontot, bár
némi sikert elkönyvelve, de pontok nélkül tért haza Skóciába.
Bő fél évvel
később, apjával egy csapatban (Gary Smith Motorsport) az Új-Zéland
Rally-n indultak. A körülmények ott sem voltak könnyűnek nevezhetőek.
42 szakasz, 595 verseny km-el. Jimmy McRae nem is tudta befejezni
a versenyt, mert összetörte Ford Sierra-ját. Ellenben Colin
nagy meglepetésre az abszolút 5. pozíciót szerezte meg, és 8
vb pontot gyűjtött be. Azok voltak az első vb pontjai. A következő
betervezett VB futamig még volt idő, ezért édesapjával közösen
egy új csapat, a R.E.D. színeiben belekóstoltak az Európa Bajnokságba.
Mindketten Ford Sierra RS Cosworth-al neveztek a szeptember
közepén megrendezett a 20-as szorzójú EB futamra, a Tudor Webasto
Manx International Rallye-ra. Colin kocsijának azonban tönkrement
a differenciálműve, ezért kénytelen volt feladni a küzdelmet.
Apja viszont a 3. helyen célba vitte a Sierra-t. A sikertelen
EB szereplés után rajthoz tudott még állni a ’89-es világbajnokság
utolsó futamán a Lombard RAC Rallye-n, amit november végén rendeztek.
A ’80-as évek embert, gépet próbáló küzdelmeiből a brit futam
sem maradt ki. Colin az 55 szakaszból csak a 31.-ig jutott,
ahol összetörte a Ford-ot. Úgy tűnt, hogy a "hazai"
pálya nem akart szerencsét hozni neki, mert zsinórban már harmadszor
esett ki a RAC Rally-n. Jimmy McRae ellenben a 12. helyen ért
célba. Az 1989-es
rally világbajnok, az olasz Miki Biasion lett 106 ponttal. McRae
az Új-Zélandi futamon szerzett 8 pontjával a világbajnokság
34. helyét tudta megszerezni, de a futamon begyűjtött 5. hely
bíztató előjel volt a folytatáshoz. (Colin apja, 10 ponttal
a 29. helyen zárta az évet.) A folytatásra
nem kell sokat várni, sorozatunk második, húsvét hétfőn jelentkező
számában Colin 1990 és 1993 közti pályafutását elemezzük ki.
Folyt. köv. Colin
McRae (1968-2007) élete 1. rész - 1968-90 |
|