|
Magazin:
"Teljes gázzal sehogy máshogy!" Április
17.
1995 A ’94-es
év egy kissé felemásra sikerült Colin számára, hiszen műszaki
hibából és balesetből is bőven kijutott a skót versenyzőnek,
viszont futamgyőzelmeivel tehetségét is bebizonyította a. A
Subaru továbbra is bizalmat szavazott neki a ’95-ös évre. Sainz-zal
pedig amúgy sem volt gond, így a csapat alap összeállításán
nem változtattak. A harmadik kocsiban az év során több pilótát
is kipróbáltak, attól függően, hogy milyen jellegű, útburkolatú
versenyt rendeztek.
Monte-Carlo
Az első
gyorsasági szakaszt száraz útviszonyok közt kellett teljesíteniük
a versenyzőknek, de a következő pálya már jeges volt. Colin
nyerte az első szakaszt, de a második pályán lecsúszott az útról
és közel három percébe került, míg az aszfaltra vissza tudott
térni. Ekkor McRae csapattársa, Sainz vette át a vezetést, amit
a nap végéig meg is tartott. Több rossz gumiválasztás ellenére
Delecour a 2. helyen fejezte be a napot. McRae a 9. helyről
várta a folytatást +3,13 hátránnyal. A második
napon Sainz és Delecour csatázott, váltakozó sikerrel. Ez azt
jelentette, A nap végére Sainz maradt az élen, de Delecour-nak
sikerült a hátrányából lefaragnia. A különbség azonban még így
is 26 másodperc maradt. A nap utolsó szakasza egy hosszú, jeges
felületű pálya volt. Ezen a szakaszon Colin és Liatti is kicsúszott.
Az olasz kocsiját fél óra időveszteséggel sikerült kiszabadítani,
Colin-é viszont annyira összetört, hogy felesleges lett volna
visszarakni az útra.
A
harmadik napon csak három pályát kellett teljesíteniük a versenyzőknek,
amiből az egyik éjszakai volt. A nap végére az élboly sorrendje
nem változott. 1. Sainz; 2. Delecour (+0.12); 3. Makinen (+1.04).
A zárónap
hat szakaszát többnyire éjszaka kellett a mezőnynek teljesítenie.
Az időket nézve komoly harc volt kilátásban az első helyért,
de a csata elmaradt, ugyanis Delecour kocsijának megsérült a
felfüggesztése. Ennek ellenére nagy időveszteség árán el tudott
jutni a célig és megszerezte a második helyet. Sainz úgy nyert,
hogy a 21-ből 7 gyorsaságin volt a leggyorsabb. A harmadik Subaru-val
Piero Liatti is célba ért, az abszolút 8. helyen. Az első
nap papírforma eredményt hozott, két skandináv versenyző állt
az élen. A két Mitsubishi pilóta, Makinen és Eriksson szépen
nyerte a szakaszokat és a nap végére a 3. helyen érkező McRae
is kapott 41 másodpercet. (A két Mitsubishi között mindössze
2 másodperc volt a különbség.) Másnap a
Mitsuk tovább növelték előnyüket, míg mások gondokkal küzdöttek.
Estére még mindig Eriksson vezetett, de az előző napi két másodperc
előnyből már csak egy maradt. A Toyota leggyorsabb embere Radström
volt, aki annyira jó formában volt, hogy még McRae-t is megelőzte
négy másodperccel és a nap végére másfél perces hátránnyal a
3. pozíciót foglalta el. Sainz motorhiba miatt kiesett. Colin
nem tudta tartani negyedik helyét, mert a 18. szakaszon Mats
Jonsson-nal együtt kénytelenek voltak feladni a küzdelmet. Carlos
Sainz-hoz hasonlóan, az ő kocsijukban is a motor robbant le.
Kár volt azért a csúfos kudarcért, mert amíg mentek a Subaru-k,
addig jól szerepeltek. McRae 2, Sainz 1 és Jonsson 3 gyorsaságit
nyert meg a kényszerű kiállásig. A svéd futamot Kenneth Eriksson
nyerte 12 másodperccel megelőzve az ugyancsak Mitsubishi-vel
versenyző Tommi Makinen-t. Portugália Az első
nap Kankkunen, Auriol és Sainz csatáját hozta. A nap utolsó
előtti szakaszán Kankkunen elcsapott egy sziklát, amitől megsérült
a kormányműve és emiatt lelassult. Ez jól jött Sainz-nak, aki
így átvette a vezetést. Auriol a 3. helyen zárta a napot. Másnap,
miután megcsinálták Kankkunen kocsiját már tudta tartani a tempót
Sainz-al, sőt meg is előzte és a nap végére 22 másodperces előnyt
gyűjtött össze. Auriol hiába igyekezett, nem tudta utolérni
a vezető duót. Ellenben McRae utolérte a franciát és le is szorította
a harmadik helyről. A záró napon
még tíz szakasz várt a versenyzőkre, amit esőben kellett teljesíteniük.
Ekkor élesedett ki igazán a gumiháború, mivel a Subaru Pirellit,
a Toyota Michelint használt. Az sárban a Pirelli volt a nyerő,
Sainz fokozatosan ledolgozta a hátrányát Kankkunen-nel szemben
és négy szakasszal a vége előtt meg is tudta előzni. Végül 12
másodperces előnnyel a spanyolnak sikerült nyernie. Sainz győzelmével,
3 ponttal vezette a tabellát, Kankkunen előtt. A Subaru csapatnak
ez alkalommal mindhárom kocsija célba ért. Nem kis teljesítmény
volt, mert a 119 indulóból mindössze 39-en fejezték be a futamot.
A „kékeknek” nem lehetett okuk a panaszra, mert McRae a 3. lett
igaz, ő már csak tisztes távolságból (+3,14) figyelte az első
helyért folyó harcot. Richard Burns a 7. helyen zárt. Tour
de Corse Ennek ellenére
az első napot a Ford-ok kezdték jobban. Bruno Thiry életében
először vezetett egy vb futamon, néhány másodperccel lemaradva
követte őt Delecour. A leggyorsabb Subaru-s Sainz volt, ő az
5. helyen zárta a napot. A második
napon még mindig Thiry vezetett, sőt előnyét sikerült 35 másodpercre
növelni csapattársa, Delecour előtt. Az élbolyt Sainz negyedikként,
Liatti ötödikként követte.
A futam
utolsó napján Bruno Thiry kis híján megszerezte első győzelmét.
Egész nap jó formában autózott, de az utolsó előtti szakaszon
komoly futómű gondjai akadtak. Valahogy még eljutott a szervizig,
de a szerelők nem tudták megjavítani a Fordot. Végül Auriol
nyert a Toyota-val. A nap egyik leggyorsabb embere Andrea Aghini
volt, aki vissza tudta előzni a Subaru-kat és a 3. helyen zárta
a korzikai viadalt. A „kékek” nem szerepeltek túl fényesen.
Az élbolyba autóztak, de a dobogós helyezésekbe nem tudtak beleszólni.
A 4., 5., 6. helyet a Prodrive pilótái szerezték meg. Sainz
(+1,18), McRae (+1,43) és Liatti (+2,27) sorrendben. Új-Zéland
Rally McRae keményen
kezdett és az első 44 km-es szakaszon 35 másodpercet adott a
második Auriol-nak. Colin később is igyekezett, de nem tudta
tartani az üldözőit. Auriol és a két Mitsubishi is megelőzte.
A nap végét Tommi Makinen zárta az első helyen. Mögötte Eriksson,
Auriol és McRae és volt a sorrend. A második
napon McRae jelentősen felgyorsult, minden előtte levőt megelőzött
és az élre állt. Előnyét egész nap tudta tartani, sőt növelte
is. Mögötte Auriol, Schwarz és Kankkunen autózott. (Burns kiállt
a 19. szakaszon motorhiba miatt.) A záró napon
több pályát is törölni kellett, mivel a rossz időjárás alkalmatlanná
tette az utakat a versenyzésre. Colin továbbra is az első helyen
állt és már senki sem tudta elvenni tőle a győzelmet. Ez volt
pályafutásának 4. világbajnoki futamgyőzelme. Nagyon ráérezhetett
az új-zélandi pályák ritmusára, mert a négy győzelméből hármat
a távoli szigetországban szerzett. Hiába igyekezett a három
Toyota, Auriol 44 másodperccel, Kankkunen +1,09, míg Armin Schwarz
+1,45 hátránnyal ért a célba. "Possum" Bourne a 7.
helyen vitte be a célba a másik versenyben maradt Imprezát. McRae győzelmével
a vb összesítésben előre ugrott a 4. helyre, bár hátránya még
mindig 11 pont volt az élen álló Auriol-al szemben. (Sainz a
második volt, egy ponttal Auriol mögött.) Ausztrál
Rally
A futam
pénteken egyetlen szakasszal kezdődött, a Langley Park-ban rendezett
Szuper Special 20.000 nézőt vonzott. Az igazi verseny azonban
másnap reggel kezdődött. "Possum" Bourne nem sok üzemanyagot
használt el, mert már a 3. gyorsaságin összetörte a Subaru-t.
Már a futam elején komoly küzdelem kezdődött, aminek az lett
a vége, hogy Sainz átgázolt több bokron, ami kilyukasztotta
a hűtőjét. Emiatt elfolyt a Subaru hűtővize és túlmelegedett
a motorja. A napot Kankkunen zárta vezető pozícióban. Mögötte
volt Colin 17 másodperccel lemaradva, majd Makinen, Eriksson
és Schwarz volt a további sorrend. Vasárnap
Kankkunen sok időt vesztett, mivel első autóként rajtolt el,
és neki kellett takarítania a pályákat. Ráadásul gondjai voltak
a kocsija lengéscsillapítóival is. Ezek a problémák visszavetették
a 4. helyre. Az első hely megszerzéséért Colin és Eriksson küzdött,
váltakozó sikerrel. Az utolsó
napon, ha csak egy kicsivel is, de Eriksson gyorsabb volt, mint
McRae, így sikerült megnyernie a versenyt. Colin nagy csata
után, Eriksson mögött 19 másodperces hátránnyal másodikként
haladt át a célon. Ők ketten nagyon elhúztak a mezőnytől, mert
a 3. Kankkunen közel két percet, a 4. Makinen pedig 3 és fél
percet kapott. Két érdekességet
említenék megezzel a futammal kapcsolatban. Az egyik az, hogy
a verseny 1995-ben elnyerte az "Év Ralija" címet,
amelyet főleg a Langley Park-i szuper speciál szakasznak köszönhetett.
A másik, hogy benevezett a megmérettetésre egy német páros is,
egy Trabanttal! Ráadásul teljesítették a teljes távot, és a
Michael Kahlfuss - Ronald Bauer páros a 45. helyen fejezte be
a versenyt. Két futammal
a bajnokság vége előtt még akár négyen is pályázhattak a világbajnoki
címre. A bajnokságot Kankkunen vezette 62 ponttal az 55 pontos
McRae előtt. A harmadik Auriol volt 51-, a negyedik Sainz 50
ponttal. Katalán
Rally Az első
szakaszokon Kankkunen volt a leggyorsabb, őt Sainz és McRae
követte. A nap végére Kankkunen 22 másodperc előnyt gyűjtött
össze Sainz-al szemben. A finn a
második napon ezt az előnyt 51 másodpercre tudta növelni, amikor
a 16. gyorson lecsúszott az útról és egy fának csapódott. Az
első helyet Carlos vette át, de csak 8 másodperccel Colin előtt.
Auriol volt a harmadik (+0,52), majd következett Liatti és Makinen. A zárónapon
Colin volt a leggyorsabb, átvette a vezetést, de még sem ő nyerte
a futamot. A győzelmet Colin-nak csapatutasításra át kellett
engednie spanyol csapattársának. Az első három helyen a Subaru
csapat három pilótája végzett. 1. Sainz, 2. McRae 51 mp hátránnyal,
3. Liatti 1p 58 mp-el lemaradva. (Liatti, miután megelőzte a
kormánymű problémával küzdő Auriol-t, a 3. helyen ért célba.)
Ezzel az eredménnyel egy új helyzet állt elő. Sainz és McRae
70-70 pontot szerzett addig a bajnokságban. Így, a világbajnoki
cím sorsa az utolsó brit futamon kellett, hogy eldőljön. Merthogy
a versenynek nem csak a Subaru hármas győzelme miatt vonult
be a Rally VB történelemkönyvébe. A futam után a technikai bizottság
megvizsgálta Auriol autóját és súlyos szabálytalanságot (vagy
nevezzük inkább csalásnak) fedezett fel. A szabályok szerint
a turbószűkítő mérete szigorúan meg volt határozva. Ezt a Toyota
Castrol Team úgy játszotta ki, hogy egy olyan anyagot alkalmazott
a turbóban, ami hő hatására kitágult és kevésbé fojtotta le
a turbót. Természetesen miután a motor és a turbó lehűlt "visszahúzódott"
az eredeti, szabályos méretre. Igazán okos ötlet, de valami
oknál fogva a csalás Spanyolországban mégis kiderült. Természetesen
megvizsgálták a többi autót is, és kiderült, hogy szó sem lehetett
véletlenről. Auriol-t rögtön kizárták a versenyről. Ennyivel
azonban nem úszta meg a csapat. Törölték az egész éves eredményüket,
de nem csak a gyári versenyzőkét, hanem azokét is, akik év közben
"beugróként" szerepeltek a Toyotánál. Nem tudni, hogy
mióta alkalmazták ezt a megoldást, de így a korábbi sikereknek
egy kicsit elhomályosította a fényét, a csalás ténye. Természetesen
az év utolsó futamán a Toyota csapat már nem indult. Network
Q Rally A Prodrive
csapatának azonban nem volt semmi komoly gondja. Csapatutasítás
sem volt, így mindenki azt autózta ki magából, amit tudott.
Az első helyért végig McRae és Sainz küzdött. Colin elsöprő
volt. Még úgy is meg tudta előzni Sainz-ot, hogy kapott egy
defektet, amit kénytelen volt kicserélni. 1994-es
győzelmét ’95-ben is meg tudta ismételni. 36 másodperccel győzte
le spanyol csapattársát. A spanyolországi sikert a brit futamon
is meg tudta ismételni a csapat. Az első három helyen megint
három Subaru végzett. Azonban, hogy McRae és Sainz mennyire
kiemelkedett a mezőnyből az látszik az időeredményeken. Burns
6p 39mp-et kapott harmadikként. (A futamon indult Colin öccse
is egy Ford Escort RS Cosworth-al. Alister McRae a 4. helyen
fejezte be a versenyt.) Ötödik világbajnoki
futamgyőzelmeit Colin McRae lett az 1995-ös év világbajnoka.
Az első brit és egyben a világ legfiatalabb világbajnokaként
vehette át a győzelmi serleget! A Subaru pedig megszerezte a
gyártók világbajnoki trófeáját! Colin
McRae (1968-2007) élete 1. rész - 1968-90 |
|