![]() |
![]() |
|
Magazin:
"Teljes gázzal sehogy máshogy!" Július
3. 2002 Monte-Carlo
Rallye Másnap Loeb
és Makinen komoly csatába kezdett. Ment az adok-kapok, de estére
28 mp előnnyel még mindig Loeb állt az élen, miköben McRae helyet
cserélt Sainz-zal, majd visszacsúszott az ötödikig helyig. A
nap során egyszer megpördült, de gondjai voltak a kipufogóval
és az ülését rögzítő fémmel is, amely valahogy eltörött. A nap
végén egy szabálytalanság miatt változtak az időeredmények.
Loeb a nap során, egy olyan területen, ahol csak tankolni lehetett
volna, kereket is cserélt. Kapott 2 perc büntetést, amit a csapat
megfellebbezett. A Citroen
versenyzője az utolsó napon kivágott egy nagy hajrát és ismét
az élre állva megnyerte a futamot. Érdekesen alakult a helyzet,
mert a vizsgálat után, ha Loeb megkapja a büntetést, akkor második,
ha nem, akkor első. A futam után pár nappal a Citroen visszavonta
a fellebbezését és elfogadta a kétperces büntetést. Ezek után
Makinen lett az első. A győzelmével két rekordot is megdöntött.
Ő lett az egyedüli, aki zsinórban négyszer győzni tudott a Monte
Carlo Rallye-n, illetve 24. vb győzelmével az örökranglista
élére lépett, mint a legeredményesebb versenyző. (Mögötte Sainz,
Kankkunen és McRae is 23 győzelemmel büszkélkedhetett.) Sainz
megőrizte a harmadik pozícióját a futam végéig. Colin beleerősített
és átvette Grönholm-tól a negyedik helyet. McRae a következőket
nyilatkozta a futam után: "1998 óta ez a legjobb eredményem
itt Monte-Carlo-ban, ezért boldog vagyok. Túl sokat nem akartam
kockáztatni mivel fontosabb volt számunkra, hogy a célba éréssel
egy jó szezonstartot csípjünk el. Egy ilyen tisztán aszfaltos
verseny nem tartozik a kedvenceim közé, de szerencsére minden
jól ment." (A harmadik Focus-al Markko Martin csak a 12.
lett.) Svéd
Rally
Grönholm
gyorsan az élre állt. Napközben Rovanpera két szakasz erejéig
átvette a vezetést, estére azonban ismét Marcus állt az élen.
A napot Burns zárta harmadikként. McRae egész jól ment, végig
az első hatban tudta tartani magát. A Citroen jó eredményt várt
Thomas Radström-től, de mégsem a tervek szerint alakultak a
dolgok. Radström jól kezdett, de néhányszor lecsúszott az útról
és csak a nézők segítségével tudta folytatni a versenyt. A kalandoknak
köszönhetően be is gyűjtött cirka 7 perc hátrányt. Makinen-nek
sem ment túl jól. Neki kellett takarítania a pályákat és a gumik
tapadásával sem volt megelégedve. A 4. szakaszon véget is ért
számára a futam, mert megütötte a kocsija elejét és a sérült
hűtő miatt feladta a harcot. A második
nap sem volt Radström szerencsenapja, mert egy elhúzódó turbó
csere miatt először kapott két perc büntetést, majd egy időellenőrző
ponthoz túl korán érkezett amiért újabb 16 perc büntetéssel
sújtották. Kiesett a versenyből Petter Solberg, mert a Subaru
motorja meghibásodott. Toni Gardemeister sem látta meg a második
napi célt, mert a 11. gyorsaságin összetörte a Skoda WRC-t. Grönholm
a verseny során végig kiválóan autózott és megérdemelten nyerte
meg a futamot. A svéd győzelme után két ponttal átvette a vezetést
Makinen-től a vb tabellán. Rovanpera szintén meg tudta tartani
helyét és másodikként ért célba. Sainz a futam végére szép lassan
leszorította Richard Burns-t a dobogó legalsó fokáról. Colin
három szakaszon is a legjobbnak bizonyult, de az út mellett
eltöltött némi időt, így még a pontszerzők közé sem fért be.
Ekkor a Ford megkérdezte Janne Tuohino-t, aki egy privát Forddal
versenyzett, hogy megoldható lenne-e, hogy egy picit lelassítson?
Megoldható volt és McRae ezek után a hatodik helyért begyűjtött
egy pontocskát. Korzika
Rally
A verseny
előtt McRae bejelentette, hogy öccsével és édesapjával alapított
egy S-Mac nevű céget és fiatal, tehetséges pilóták felkarolásával
fog foglalkozni. "Terveink szerint felkutatjuk a tehetségeket,
és bajnokokká tesszük őket. Ha valaki világbajnoki képességekkel
rendelkezik, nem csak arra van szüksége, hogy vezetni tanítsuk.
Még annál is többet próbálunk tenni, mint apám tett értem és
Alister-ért." - nyilatkozta McRae. Kezdetnek egy 10 éves
szerződést kötött Kris Meeke-vel, aki 2001-ben egy Ford Puma
volánja mögött hívta fel magára Colin figyelmét. (McRae nem
érhette meg, hogy Meeke 2009-ben megnyerte az IRC bajnokságot.)
Colin saját karrierjét is igyekezett jó irányba terelni. Felröppentek
olyan hírek, miszerint a skót szívesen visszatérne a Subaru-hoz. Az idő
meleg, és száraz volt az esős jóslatokkal szemben. Az első nap
a Peugeot-k fölényét hozta. A szakértők nem véletlenül tippeltek
Panizzi győzelmére. A napi öt szakaszból négyet megnyert. A
másik "oroszlános" autóval Grönholm sem volt lassú.
Az utolsó szakaszt megnyerte és másodikként zárta a napot. A
Ford pilótái közül Sainz ötödikként zárt, McRae a 7., Markko
Martin pedig a 9. pozícióban zárta a napot. Másnap kissé
változékony időjárás mellett folytatódott a verseny. A köd és
az eső Panizzi-t egyáltalán nem zavarta, hét gyorsaságiból négyet
ismét megnyert és növelte előnyét a második helyen autózó Grönholm-hoz
képest. A harmadik helyért Burns és Makinen harcolt váltakozó
sikerrel. Valamiért aztán Makinen lassulni kezdett, majd végleg
lelassult, amikor a 10. szakaszon összetörte a Subarut. Az eső
kedvezett McRae-nek, mert két helyet is előre tudott lépni és
csak 6 másodpercre volt a negyedik helyen álló Bugalski-tól.
Sainz igyekezett, ahogy tudott, de csak hatodikként fejezte
be a napot, Martin a 11. helyre csúszott vissza. A zárónapon
napsütés és négy szakasz várt a mezőnyre. A Peugeot fölényéhez
és Panizzi győzelméhez kétség sem férhetett. A francia 40 mp
előnnyel nyerte meg a futamot Grönholm előtt. A dobogó legalsó
fokát is egy Peugeot szerzete meg, Burns-szel a volánja mögött.
Sainz és Solberg csatázott az ötödik helyért. A fiatal norvég
megcsillogtatta a tehetségét, mert a futam végére maga mögé
szorította a kétszeres világbajnokot. Martin három helyezést
javítva, nyolcadikként ért célba. Colin megnyerte a zárónap
első szakaszát és apránként átvette a negyedik helyet Bugalski-tól,
majd a 15. gyorsaságin lecsúszott az útról és bemutatott egy
bukfencet. Az autó olyan erővel csapódott egy fának, hogy a
bukókereten két rúd is eltört. (A Ford bukókeretei a legjobbak
közé tartoztak már akkor is.) McRae-nek óriási szerencséje volt,
hogy egy kisujjtöréssel megúszta a balesetet, mert a lábánál
kialakított hely a felére csökkent az ütközés következtében.
Még a spanyol
futam előtt az orvosok megvizsgálták Colin kisujját, de nem
láttak jelentős javulást. Ekkor vetette fel McRae, hogy esetleg
amputálni kéne a törött ujjat. Martin Whitaker, a Ford Motorsport
igazgatója erről így nyilatkozott: "Colin említette nekem
néhány napja, hogy amennyiben a Katalán Rally-n útban lesz az
eltört ujja - ráadásul pontosan tudja ő is, hogy a következő
4-5 futamon igen jók az esélyei a győzelemre - le fogja vágatni.
Ez még nem végső döntés a részéről, de komolyan fontolgatja.
Én azonban, ismerve ezeket a fiúkat, tudom, hogy mindenre képesek
a karrierjük érdekében." Catalunya
Rally A nem túl
kedvező időjárás ellenére akkora tömeg látogatott ki a pályákra,
hogy az első szakaszt törölni kellett. Panizzi ott folytatta,
ahol az előző versenyen abbahagyta. Az összes szakaszt megnyerte
az első napon. Burns próbálta támadni Panizzi-t, de kevés sikerrel.
Végül másodikként fejezte be a napot. A Citroen-t terelgető
Bugalski teljesítménye kissé hullámzó volt. Egy darabig csak
az utolsó pontszerző hely környékén autózott, majd belehúzott
és a nap végére 44 mp hátránnyal elfoglalta a harmadik helyet.
A Fordnak megint nem akart összejönni. Sainz volt közülük a
leggyorsabb, de ő is csak a hatodik helyen állt. McRae a törött
kisujjával kínlódott és csak a nyolcadik volt. Markko Martin
kilencedikként fejezte be az első napot. Másnap a
rendezők törölték az első két szakaszt a hatalmas tömeg miatt.
Panizzi a maradék négy szakaszból hármat ismét megnyert. Csupán
egyszer volt nála gyorsabb Petter Solberg, de akkor is csak
0,2 mp-el. Burns is remekül teljesített. Szinte végig a top-3-ban
autózott, és tartotta a második helyet. Makinen Subaruja megállt
etapon és nem is indult el. Solberg-re maradt, hogy pontokat
gyűjtsön a "kékeknek". Estére előre lépett az utolsó
pontszerző helyre. Ehhez azonban az is kellett, hogy Sainz a
10. gyorsaságin összetörte a Fordot, amikor lecsúszott az útról
és egy parkoló autónak ütközött. McRae csak erőlködött, legjobb
helyezése egy ötödik volt, de többnyire csak a 10. hely körüli
időket tudott felmutatni. Martin szép egyenletes tempóban autózva
nyolcadikként ért célba. A harmadik
napon már nem volt kétség Panizzi győzelme felől. Burns nem
tudta megszorongatni a franciát, de a második hely miatt sem
kellett szégyenkeznie. Bugalski hajtotta a Citroen-t, de nem
tudta beérni őket. Colin összekapta magát és elcsípte az utolsó
pontszerző helyet, Martin pedig a nyolcadikként zárta a versenyt. Az orvosok
a futam után ismét megvizsgálták McRae kezét. Megállapították,
hogy két hónapon belül biztosan nem fog a sérült ujja helyrejönni.
"Remélem a következő alkalom már könnyebb lesz. Nagyon
hosszú időnek kell eltelnie, hogy ismét mozgathassam az ujjaim.
Cipruson nem történhet semmi baj a sérült kezemmel, különben
ismét fel kell nyitni a sebet."- nyilatkozta az üggyel
kapcsolatban McRae. Ismét hírek
szóltak arról, hogy Colin nem hosszabbítja meg a szerződését
a Fordnál. "Még mindig meg akarom nyerni a világbajnokságot!"
- mondta. "Csak nem ezen a szinten szeretnék tovább versenyezni.
Legutóbb azért maradtam a Fordnál, mert rengeteg munkám feküdt
már benne. Ez most is így van, de nem jelenti azt, hogy ismét
itt maradok. Ezt kimondani könnyű, viszont mindenképp olyan
autóban szeretnék ülni, amelyik képes győzni." Ciprus
Rally Carlos Sainz-ot
leszámítva, a Ford pilótái kezdtek a legjobban. A Pirelli abroncsai
jobban teljesítettek, mint a Michelin-ek, talán ennek köszönheten
McRae nyerte az első szakaszt. Később a vezetést átvette két
fiatalabb csapattársa, de a nap végére ismét a skót állt az
élen. A második hely Grönholm-é volt, aki csak 6,9 mp-re autózott
a Colin-tól. Meglepetésre a Ford két fiatal versenyzője végig
az élbolyban tudott maradni. Martin harmadikként, Duval negyedikként
fejezte be az első napot. Sainz csak a 21. helyen állt, kb.
hat perc hátrányt begyűjtve. (A spanyol már az első rajt után
pár kilométerrel megütötte a Ford egyik féltengelyét. A szervizig
kénytelen volt még megtenni két gyorsaságit és az azokat összekötő
etapokat.) Másnap nyolc
gyorsaságit kellett volna teljesíteni a mezőnynek, de akkora
esőzés árasztotta el a verseny helyszínét, hogy az utolsó pályát
törölni kellett a hatalmas sár miatt. Úgy tűnt, hogy McRae-t
sem a sár, sem a törött ujja nem gátolja abban, hogy gyors legyen
és továbbra is vezesse a versenyt. Grönholm igyekezett elkapni
a skótot. Egy alkalommal a differencia két másodpercre apadt
közöttük. Ekkor McRae ismét rátalált a gázpedálra és Marcus
szomorúan tapasztalhatta, hogy a lemaradása 26 mp-re nőtt. A
Ford fiatal versenyzői a második nap már nem tudták tartani
a pozíciójukat. Duval kiesett motorhiba miatt, helyét Tommi
Makinen vette át. Martin-nak pedig nem sikerült tartania a tempót,
ezért két helyet hátracsúszott. Az ő helyét a felgyorsuló Burns
szerezte meg, aki annyira belehúzott, hogy a kilencedik helyről
tört előre a negyedikre. Sainz is jól teljesített, mert egészen
a 12. pozícióig tornázta fel magát. A zárónap
sok versenyen már nem hoz változást, mert mindenki igyekszik
a megszerzett pozícióját megtartani. 2002-ben Cipruson azonban
nem így történt. McRae az első gyorson kissé bealudt és csak
a 7. időt futotta. Mivel megcsappant az előnye, igyekezett beleerősíteni.
Annyira beleerősített, hogy már a következő pályán felborította
a Focus-t. Tovább tudott menni, de az első helynek már integethetett.
Colin bakija jól jött Grönholm-nak, mert a kormányszervó hibája
miatt ő is lelassult valamelyest. A szervó hibája járványszerűen
terjedt el a mezőnyben. McRae is emiatt lassult le némileg (és
persze a törött autó miatt), de a nagyobb gond inkább az volt,
hogy másodszor is bukfencezett egyet. A hátránya ekkor már két
perc volt és ez egészen a 7. helyig vetette vissza. A sérült
autóval még egy utolsó támadást indított a záró szakaszon. Végül
az utolsó pontszerző helyet sikerült elcsípnie. Grönholm megnyerte
a futamot. A dobogó másik két fokára Burns és Makinen léphetett
fel. A szervóról még annyit, hogy Martin és Sainz autójában
is meghibásodott. Mindketten célba értek, bár Martin a "mestert
másolva" szintén bemutatott egy borulást. Az észt pilóta
végül a nyolcadik lett. Sainz apránként lépkedett előre és tizenegyedikként
látta meg a célt. A futam után olyan pletykák kaptak szárnyra,
miszerint az év végével, amikor lejár a szerződésük, McRae és
Sainz elhagyja a Fordot és a Citroenhez szerződnek le. Argentin
Rally Dél-Amerikában
roppant népszerűek az autóversenyek. A 2002-es futamra is akkora
tömeg látogatott ki, hogy a nyitó szakaszt törték a rendezők.
Grönholm nem aprózta, rögtön az élre állt és a nap végén már
több mint másfél perccel vezetett Makinen előtt. Burns-nek sikerült
szakaszt nyernie, és harmadikként fejezte be a napot. A legjobb
Fordos Sainz volt, aki eléggé gyengén kezdett, de végül a kilencedik
helyről felküzdötte magát a negyedik pozícióba. (A negyedik
helyen Petter Solberg-gel osztozott, mivel tizedmásodpercre
azonos idővel álltak az első nap végén.) Nicky Grist lehet,
hogy nagyon bízott a pilótájában, de a jó kezdés mégis elmaradt.
McRae megpördült és a 12. helyig esett vissza. Grönholm
előnye 16 mp-re csökkent, mert a nap során meghibásodott a 206
WRC hidraulikája. Marcus-t, Tommi Makinen és Richard Burns követte.
Sainz kipróbált egy új futómű beállítást, hátha gyorsabb lesz.
Nem lett, ezért visszaállítatott mindent az eredeti értékekre.
McRae, Sainz mögött másfél perccel nyomult. "Nincs köd
és nincs por, remek. Van egy kis hátrányunk, de ez nem probléma,
csak a tegnapi rossz kezdés miatt jött össze."- bizakodott
McRae. Óriási változások
történtek a zárónapon. Makinen 0,5 mp-el átvette a vezetést
Grönholm előtt, aki természetesen nem hagyta annyiban a dolgot.
Őrült tempóban küzdöttek, aminek Makinen hatalmas bukása vetett
véget. Tommi esését a WRC.com olvasói megszavazták minden idők
legnagyobb bukásának. Grönholm
megnyerte a futamot és, hogy a Peugeot öröme még nagyobb legyen,
Burns gurult be másodikként a célba. Az öröm azonban nem tartott
sokáig, mert Grönholm-ot kizárták tiltott szervizelés miatt.
Ezek után Richard Burns nyert, de csak egy rövid ideig, mert
őt egy szabálytalan alkatrész miatt zárták ki. Végül Sainz lett
az első és a változásoknak köszönhetően felfért még a dobogóra
Solberg és Colin is. Markko Martin negyedikként ért célba. Acropolis
Rally Martin másnap
már nem tudta megtartani a vezető pozícióját. Kapott egy defektet,
ami miatt rengeteg időt elvesztegetett. Ezt kihasználva, McRae
ugrott az élre, nyomában Grönholm-al. A zárónapon
csak négy szakaszt kellett teljesíteni, azonban sokakon pont
az a 97 km fogott ki. Műszaki hiba miatt adta fel a futamot:
Burns, Alister McRae és Loix is. A 84 indulóból csak 35 páros
ért célba. Az első helyért továbbra is Colin és Marcus küzdött.
Végül McRae 24,5 mp-el megszerezte pályafutása 24. győzelmét,
ami egyben a 2002-es szezon első diadalát is jelentette számára.
A többiek jócskán lemaradtak, de a harmadik helyre hárman is
igényt tartottak. Sainz szerezte meg a dobogó legalsó fokát,
12 mp-el Rovanpera előtt. Petter Solberg csupán egy másodperccel
maradt le Rovanpera-tól, de már csak ötödikként zárta a futamot.
Hiába nyert 5 szakaszt Markko Martin, a defekt miatti időveszteséggel
csak az utolsó pontszerző helyet csíphette el. Safari
Rally Jelentősen
változott az állás a második napon. Makinen a felfüggesztés
gondja miatt lelassult, majd kiesett. A vezető pozíciót McRae
vette át, aki több mint két perccel vezetett Sainz előtt. A
spanyol nem sokáig tudta üldözni Colin-t, mert megsérült az
olajpumpája és kiállni kényszerült. Rovanpera kaparintotta meg
a második helyet, majd következett Radström. Loeb a negyedik
helyen állt összetettben, úgy, hogy még egy szakaszgyőzelmet
is sikerült szereznie. Burns autója a szerviz közelében elsüllyedt
a futóhomokban, nem is tudta előbányászni. Eriksson Skodájában
pedig a váltó adta meg magát. A nap végére már csak 19 páros
maradt versenyben. Az utolsó
nap már nem történt változás az élen. McRae, Rovanpera és Radström
maradt a sorrend. Loeb ötödikként zárta a futamot. A verseny
során Colin-hoz hasonlóan, a francia pilóta három szakaszon
is a leggyorsabb tudott lenni. McRae háromszor nyert a Safari
Rallye-n, ami rekordot jelentett. A kenyai győzelemmel megszerezte
pályafutása 25. vb győzelmét, amellyel bekerült a Rekordok Könyvébe.
(Nem tudhatta, de pályafutása utolsó vb diadalát aratta!) A
két egymás után megszerzett győzelmével a vb tabella második
helyére ugrott, 7 ponttal Grönholm mögé. A futam
után McRae egy új ötletével állt elő. Egy jótékonysági versenyen
szerette volna kihívni Michael Schumacher-t, ahol mindketten
mentek volna a saját, illetve a másik versenyautójával. A párviadalból
kiderült volna, hogy melyikük tud jobban alkalmazkodni egy idegen
versenygéphez. Végül a dologból nem lett semmi, mert Schumacher-t
nem érdekelte a kihívás. Finn
Rally A következő
napon komoly változások történtek a sorrendben. Burns visszacsúszott
a második helyre, miután egy hatalmas ugratás során megsérült
a 206 WRC. A kocsit a szerelők megjavították, de csak egy kis
késéssel, Burns emiatt kapott 20 mp büntetést. A vezető helyet
Rovanpera csak három szakaszon keresztül tudta tartani. Kapott
egy defektet és úgy döntött, nem cseréli ki. Rossz döntés volt,
mert a szétszakadó gumi tönkretette a lengéscsillapítót és a
felfüggesztést. Rovanpera el is búcsúzott a versenytől. A nap
végére Grönholm került az élre. Solberg a harmadik helyen autózott,
de egy rossz gumiválasztás és egy megpördülés miatt hátracsúszott
az ötödik pozícióba. A két Ford kihasználta Solberg hibáját
és előre léptek a 3.-4. helyre, McRae és Sainz sorrendben. Martin
is összekapta magát és négy pozíciót javított előző napi helyezésén. Burns látva
a különbséget, nem kockáztatott az utolsó napon, hanem beérte
a második hellyel. Grönholm, zsinórban harmadszor diadalmaskodott
Finnországban. Úgy tűnt, hogy Colin lesz a harmadik, de mégsem
így történt. A skót áthajtott egy sziklán, ami megrongálta a
Focus alját. Olaj került néhány forró alkatrészre és kigyulladt
az autó. A nézők integettek, de McRae azt gondolta, hogy csupán
néhány jól sikerült kanyarnak szól az integetés. Egészen addig
nyomta a Fordnak, míg a fülke hirtelen meg nem tellett füsttel.
A lángokat csak a tűzoltók tudták megfékezni. McRae kiesése
után Sainz és Solberg küzdött a dobogó legalsó fokáért. A spanyol
kapott egy 10 mp-es büntetést, ami el is döntötte a kettejük
közt folyó csatát. Martin szerezte meg az ötödik helyet, amihez
McRae kiesése és két szakaszgyőzelem is hozzájárult. A futam
után Malcolm Wilson a Ford csapatfőnöke elmondta, hogy a csapat
az új WRC fejlesztése miatt anyagi problémákkal találta szembe
magát. McRae és Sainz szerződése lejár a Fordnál a szezon végén.
A szűkösebb anyagi lehetőségek miatt pedig könnyen előfordulhat,
hogy csak egyikükkel tudnak szerződést hosszabbítani. "Egyiküket
sem akarjuk elveszíteni, és az utolsó percig azon fogunk dolgozni,
hogy ne is kelljen, de az új autó jelenti a jövőt." - mondta
Wilson. Német
Rally Egy harckocsi
gyakorlóterület útjain folytatódott a küzdelem másnap. Az utak
mentén álló hatalmas betonkockák több versenyzőt is megtréfáltak.
Ott vesztette el harmadik helyét Bugalski, aki nekicsúszott
az egyiknek. Az autó olyan komolyan megsérült, hogy Bugalski
kénytelen volt feladni a versenyt. Helyét Marcus Grönholm vette
át. Elöl Loeb és Burns küzdött egymással. Burns nagyon sietett,
de nem sikerült Loeb-öt megszorongatnia. A 4.-5. helyen a két
Forddal McRae és Sainz igyekezett beérni az élen állókat. A
nap során volt még egy komoly baleset, amelyet Armin Schwarz
mutatott be. A német pilóta kb. 120-as tempónál megcsúszott
a vizes úton és a fák közé csapódott. Schwarz bordatörést szenvedett
és a Hyundai WRC is csúnyán megsérült. A harmadik
napon mindenki a megszerezett pozícióját igyekezett megtartani.
Sainz-nak ez nem sikerült, mert az egyik rajt után lefulladt
a kocsija és nem akart beindulni. A sportbírók szerették volna
félretolni a Fordot, ezért gyorsan az autóhoz rohantak. Carlos
a tolás közben ismét megpróbálkozott az indítással. A gép beindult,
a spanyol pedig elhúzott. A hiba miatt visszaesett a nyolcadik
helyig. Az élen viszont nem történt változás. Loeb 14,3 mp-el
megnyerte a versenyt Burns előtt, majd következett Grönholm
harmadikként és Colin negyedikként. A Ford harmadik pilótája,
Markko Martin a hatodik lett. Sanremo
Rally A két Peugeot
másnap még inkább elhúzott a mezőnytől. Solberg nyert egy szakaszt,
de a közelében sem volt a két élen állónak. Colin gyengén teljesített,
mert szinte csak pontszerző helyeken kívüli időket tudott autózni. Az utolsó
napon Panizzi kissé lazíthatott, úgy is megnyerte a futamot
20,9 mp-el Grönholm előtt. Solberg belehúzott és sikerült is
három szakaszgyőzelmet begyűjtenie. Remek teljesítményének köszönhetően
ő is felléphetett a pódiumra. Markko Martin közel kétperces
lemaradást gyűjtött be, de megszerezte az ötödik helyet. Ez
lehetett a Ford egyetlen öröme, mert Sainz kiesett, McRae pedig
csak a nyolcadik pozícióban zárta a futamot. A párizsi
motorshow-n végre kiderült, hogy mi lesz Colin sorsa 2003-ban.
McRae 5 millió font fizetést kért a következő szezonra. A Ford
ezt nagyon sokalta, és inkább úgy döntöttek,hogy a pénzt az
autó fejlesztésére fordítják. Ezután a skót komolyabb tárgyalásokba
kezdett a Citroennel. Meg is sikerült állapodniuk, miszerint
a 2003-as évben McRae a francia márka versenyzője lesz. Új-Zéland
Rally Burns komoly
tempót diktált a második nap elején. Már Grönholm előtt is kb.
45 másodperccel vezetett, amikor a 15. gyorsaságin lecsúszott
az útról és összetörte a 206 WRC-t. A Peugeot helyzete még ezek
után is ígéretes volt, ugyanis három pontot kellett begyűjteniük
a gyártók világbajnoki címéhez, az első két autó pedig még mindig
az "oroszlános" csapathoz tartozott. Burns kiesésével
Solberg is előre lépett egyet és elfoglalta a harmadik helyet.
Sainz csak ötödikként ért be az esti célba, de legalább célba
ért, mert Martin, Colin-hoz hasonlóan összetörte a Focus-t. A zárónap
a Peugeot kettős diadalát hozta. Grönholm megnyerte a futamot.
Győzelmével megszerezte a második világbajnoki címét és a francia
márka vb trófeáját a gyártók küzdelmében. A második helyezett
Rovanpera is egy 206 WRC kormányát tekergette. Úgy tűnt, hogy
Solberg begyűjti a harmadik helyet, ám a sikerben az Impreza
motorja meggátolta. Helyét Makinen "örökölte" meg.
Sainz-nak jól jött a fiatal norvég kiesése, mert így negyedikként
fejezte be a ralit. A futam
után McRae és Nicky Grist egy közös bejelentést tett, ami hatalmas
meglepetést okozott. "A kettőnk közti viszony nagyon megromlott
az elmúlt 12 hónapban, és mindketten úgy látjuk, hogy előrébb
lépni csak akkor tudunk, ha nem dolgozunk együtt. 1997 óta,
mióta együtt versenyzünk 17 különböző futamot nyertünk meg,
különböző csapatoknál. Köszönöm ezeket az eredményeket Nicky-nek,
és remélem ő is emlékszik majd a szép dolgokra. Egyikünk sem
kíván részletekbe menni, de elég legyen annyi, hogy barátságos
hangulatban válunk el. Szeretném pozitív attitűddel befejezni
ezt a szezont, és karrieremet a Ford-dal, ami azt jelenti, hogy
győzelemre török mind Ausztráliában, mind az Egyesült Királyságban."-
jelentett be McRae. Az év hátra levő két futamára, a jobb oldali
ülést Colin korábbi navigátora, Derek Ringer foglalta el. Ausztrál
Rally Grönholm
másnap kissé visszavett a tempóból, de továbbra is az élen maradt.
Rovanpera viszont nyert négy szakaszt, amivel megelőzte Carlos
Sainz-ot. McRae egy ugrató után elbúcsúzott a versenytől. (Ugrott
egy akkora orrost, hogy a Ford hűtője megsérült.) Grönholm
beosztotta az előnyét a zárónap 4 szakaszára, de még így is
cirka egy perccel nyerte meg a versenyt Rovanpera előtt. A második
pozícióért Rovanpera és Petter Solberg harcolt, ám a Subaru
pilótájának be kellett érnie a bronzérmes hellyel. (Grönholm
11, Rovanpera pedig 8 szakaszon bizonyult a leggyorsabbnak.)
Átmenetileg Makinen lett a negyedik, ám a futam utáni technikai
ellenőrzésen a Subaru könnyebb volt a megengedettnél, így kizárták
a négyszeres világbajnokot. Helyét Sainz vette át, akit Markko
Martin követett. Az utolsó
futam előtt volt még egy érdekes story. A Forma 1-es pilóta,
Eddie Irvine azt nyilatkozta, ha nem talál magának a Jaguár
helyett másik csapatot, akkor lehet, hogy a ralival fog megpróbálkozni,
a Ford csapat tagjaként. Eddie elment egy tesztre, ahol rögtön
vezetni szerette volna a Focus WRC-t. A mérnökök mondták neki,
hogy ezzel várjon egy kicsit és inkább üljön be Colin mellé
egy körre, és nézze meg, hogy miként működik ez. Nos, McRae
megmutatta. "Repültem már harci repülőgépekkel, mentem
villámgyors verseny motorcsónakkal, de mindez semmi ahhoz képest
amit Colin mellett éreztem. Őszintén bevallom, jobb, mint a
szex. Mikor először megindult alattunk a vas, nem is tudtam,
hogy ezt most élvezem vagy sem. Ez őrület. Ahogy néztem amint
Colin kezeli az autót, már nem is akartam annyira vezetni, beláttam,
hogy kicsit messze vagyok még ettől" - vallotta be Irvine
a bemutató után. (A ralizásból pedig nem lett semmi. Talán jobb
is így.) Network
Q Rally A következő
nap egy trükkös kanyar megtréfálta a mezőnyt. Ugyanabban a kanyarban
sodródott le az útról a két Mitsubishi és az élen álló Marcus
Grönholm. Grönholm kiesése után Martin vette át a vezetést.
Az észt pilóta nem lassíthatott, mert Solberg csupán 1,6 mp-re
autózott tőle. Harmadikként Carlos Sainz zárta a napot, aki
cirka 30 mp-el volt lemaradva Martin-tól. McRae, akit a futam
előtt sokan a legesélyesebbnek tartottak, csak a 7. helyen állt. Egy 54 km
hosszú szakaszt kellett a mezőnynek teljesítenie az utolsó nap
reggelén. A rendkívül hosszú szakaszon Petter Solberg olyan
szenzációsan autózott, hogy átvette a vezetést az abszolút sorrendben.
A megszerzett előnyét okosan beosztva meg is nyerte élete első
vb futamát. Martin nem tudta már Solberg-et utolérni, és 24,5
mp hátránnyal másodikként ért célba. Sainz és Burns küzdött
a dobogó legalsó fokáért. Richard gyorsabb volt Carlos-nál és
át is vette tőle a harmadik helyet, azonban a 16. szakaszon
hibázott a brit és összetörte a 206 WRC-t. Ezek után a spanyol
simán befutott harmadikként. McRae a zárónap végére előrelépett
az ötödik helyre. McRae 2002-es
éve sem sikeredett túl fényesre. Igaz, hogy két futamon diadalmaskodott,
de az év végi elszámolásban csak a negyedik helyhez volt elég.
(Sainz harmadik lett, Martin pedig a kilencedik.) Összesen 35
pontot gyűjtött, míg a világbajnok Marcus Grönholm 77-et. A
Ford költségvetését 35%-al csökkentették, így nem meglepő, hogy
elgondolkoztak a folytatáson. Sainz és McRae fizetése nem volt
kevés, ehhez képest az elért eredményekkel nem voltak elégedettek
a Fordnál. (A gyártók versenyében a Peugeot 165 pontot szerzett,
míg a második Ford 104 pontot tudott begyűjteni a 2002-es szezon
során.) Az utolsó
futam befejeztével McRae már a következő évre készült az új
csapatánál. Több teszten is részt vett a Citroen Xsara WRC-vel,
és nagyon elégedetten nyilatkozott a kocsiról: "Biztos,
vagyok benne, hogy ezzel az autóval végre győzni tudok majd.
Akár már a Montén is. Az autó egyértelműen esélyes rá, és úgy
gondolom, én sem fogok szégyent vallani. Mivel ezen a versenyen
az eddigi eredményeim nem túl fényesek, talán pont ez az autó
hozza meg a szerencsémet. Az autó remekül viselkedik a gyors
szakaszokon, és a féktávjai elképesztőek." Szüksége is
volt Colin-nak egy jó autóra, mert az 5 millió fontos fizetéséért
a franciák jó eredményeket vártak el tőle. Olyan hírek is szárnyra
keltek, hogy McRae-t Sainz is követi a Citroenhez, és a spanyol
vinné magával egyik szponzorát, a Telefonica-t. Ekkor még nem
volt semmi konkrétum az ügyben, de Sainz egy teszten azért részt
vett a Xsara WRC-vel. 2002-ben
megjelent a Colin McRae Rallye 3. Állítólag, ha egy játékból
fél millió példányt eladnak hivatalosan, akkor az már egy sikeres
programnak mondható. A Colin McRae Rallye 2-ből, több mint 4
millió darabot értékesítettek hivatalosan. A korábbi részek
akkora sikert arattak, hogy nem is volt kérdéses a folytatás
elkészítése. McRae nagy
reményekkel állt a 2003-as szezon előtt. 34 éves volt, és mindenképpen
világbajnok szeretett volna lenni. Azonban nem tudhatta, hogy
2003 lesz karrierje során az utolsó év, amikor egy teljes szezont
végigversenyezhet. Colin
McRae (1968-2007) élete 1. rész - 1968-90 |
|