|
Magazin:
"Teljes gázzal sehogy máshogy!" Augusztus
20.
2007. Colin
McRae: DIRT McRae utoljára
Sebastian Loeb helyetteseként szerepelt a világbajnokságban
2006-ban. Minden további erőfeszítése, hogy visszatérhessen
a legjobbak közé eredménytelenül zárult. McRae úgy határozott,
hogy tesz még egy utolsó próbát a visszatérésre. "Ha jövőre
nem jön össze a dolog, akkor lemondok a visszatérésről. Csak
egy bizonyos ideig lehetsz távol ettől a szinttől. Olyan ez,
mint bármelyik másik sportágban, ha ott akarsz lenni az elsők
közt, akkor teljes erőbedobással kell küzdened. Ha összejönne
a visszatérés, akkor az fantasztikus lenne, ha nem lesz belőle
semmi, akkor másra fogok koncentrálni." Ez így
is volt, hiszen folyamatosan az autósportban tevékenykedett.
Dolgozott a saját autóján, indult az X-Games-en, ahol az előző
évhez hasonlóan másodszor is felborította a Subaru-t, illetve
újra indult volna a Dakaron. McRae, az X-raid (BMW) csapat színeiben
a francia extrémsí-világbajnok Guerlain Chicherit-hez és a katari
Nasszer Al-Attijah-hoz csatlakozott volna a tervek szerint,
hogy egy biodízellel hajtott autóval vegyen részt a megméretésen. Végül az
utolsó hír, ami McRae sportkarrierjével kapcsolatban megjelent,
hogy részt vett a Subaru World Rally Team egy tesztjén, amelyet
augusztus végén tartottak. Colin a 2007-es Subaru Impreza WRC-t
próbálgatta. A tesztről
képek is készültek, és egyből elindultak a találgatások a skót
visszatéréséről. Aztán eltelt kb. két hét és egy hihetetlen
és egyben tragikus hír keresztülhúzott minden pletykát és találgatást.
Colin McRae szeptember 15.-én egy helikopterbalesetben életét
vesztette! A rádióban
hallottam a hírt, és először azt hittem, hogy csak rosszul értettem
valamit. Colin AS350B2 Squirrel típusú helikopterével, az Everton
- Manchester United angol bajnoki mérkőzésről repült haza, amikor
a gépből lángok csaptak ki. A helikopter hirtelen zuhanórepülésbe
kezdett, majd több tíz méter magasból a fák közé csapódott és
felrobbant. (Más szemtanuk szerint az egyik propeller tört le.) A balesetet
senki sem élte túl, ráadásul a gép annyira össze volt roncsolódva,
hogy először az sem volt világos, hányan vesztették életüket.
A vizsgálatok kiderítették, hogy a gépen négyen tartózkodtak.
McRae és gyermeke, Johnny Gavin mellett még egy felnőtt és egy
kiskorú, a 37 éves Graeme Duncan és a hatesztendős Ben Porcelli
utazott a gépen. A vizsgálatot
megnehezítette, hogy a gépen nem volt semmiféle adatrögzítő
berendezés, és McRae sem lépett kapcsolatba a légiirányítóval.
A vizsgálatok azt persze gyorsan megállapították, hogy korábban
már lejárt a pilótaengedélye McRae-nek. "Az engedélyt ötévente
kell megújítani. Az alkalmassági vizsgálatot pedig évente el
kell végezni, ezt Colin McRae utoljára 2006. márciusban tette
meg, tehát 2007. márciusban kellett volna ismét megújítani az
engedélyt, de ezt ő elmulasztotta" - nyilatkozta az egyik
szakértő, majd hozzátette: "Mindez nem jelenti azt, hogy
Colin McRae ne lett volna alkalmas pilóta." Jimmy McRae
profi pilótaként jellemezte a fiát, és biztos volt benne, hogy
a gép műszaki hiba miatt lezuhant le. "A baleset kivizsgálóinak
szakértelmén múlik ennek bizonyítása, de az útvonalból, amin
Colin repült, egyértelműen látszik, hogy valami baj volt a géppel.
Máskor fél, vagy akár egy mérfölddel is odébb repült, ha abból
az irányból érkezett. Látszik, hogy érezte, hogy baj van, és
megpróbálta kikerülni a fákat és a mező fölé kijutni. Imádta
a helikoptereket, csak úgy, mint a rali autókat." Colin gyakorlott
helikopter pilóta volt. A 16. században épült házuk mellett
saját helikopter leszálló hely volt kialakítva. McRae-t a balesetei
miatt McCrash-nek is becézték, de ismerősei szerint pilótaként
nagyon megfontolt volt. "Colin az autóban mindig vállalta
a kockázatot, de a helikoptervezetéssel kapcsolatban egészen
más volt a hozzáállása. Egyszer azt mondta nekem: ’A helikopterrel
nem lehet hülyéskedni! Nagyobb és jobb, mint én, ennek megfelelően
kell vezetni!" - mondta Nicky Grist. McRae és
fia nyilvános búcsúztatására Lanark városában került sor. A
szertartást az a pap vezette, aki annak idején Colin házasságkötését
is lebonyolította. A misére a St. Nicholas Templomban került
sor, amely mellett ott állt McRae Subaru Impreza versenyautója,
mellyel a világbajnokságot 1995-ben megnyerte. A templomba kb.
hétszázan fértek be, de az utcákon 21 ezer ember várakozott.
(Lanark egyébként egy akkora város, aminek körülbelül 8,250
fő a lakossága!) A rajongók a világ minden tájáról érkeztek,
hogy utoljára leróják tiszteletüket az elhunyt világbajnok előtt.
Versenyautók százai parkoltak a városba vezető utakon. A szertartáson
részt vett Jackie Stewart háromszoros Forma 1-es világbajnok,
Dario Franchitti IndyCar-bajnok és Barry Ferguson, a skót labdarúgó-válogatott
kapitánya. Ott volt még többek között: Damon Hill, Malcolm és
Matthew Wilson, Marcus Grönholm, Andrew Cowan, Luis Moya, Allan
McNish, Jason Plato, Guy Frequelin, Didier Auriol, Derek Ringer,
Nicky Grist, Phil Mills, David Lapworth, Kris Meeke és még rengeteg
autóversenyző és csapatvezető. A megemlékezés során a barátok
szóltak néhány szót Colin-ról, illetve versek és zene mellett
levetítésre került egy rövid összeállítás, bemutatva McRae karrierjének
emlékezetes pillanatait. Ari Vatanen
felolvasott egy verset, melynek Risk, vagyis Kockázat volt a
címe. Majd visszaemlékezett első találkozójukra Colin-nal, amikor
a fiatal McRae csatlakozott hozzá egy teszten, melynek az lett
a vége, hogy hamarosan egy domboldalon bucskáztak lefelé. "A
katasztrófa biztos receptje: tedd Colin-t velem egy autóba.
Vezetési stílusunk volt az, amitől úgy érzem, hogy lelki társakká
is váltunk." "Hihetetlen
ironikus, ha figyelembe vesszük, hogy Colin hányszor volt veszélyben,
amíg versenyzett, és aztán alig pár száz méterre a saját házától
veszíti életét. Ráadásul vele volt az unokánk, Johnny, és annak
kis barátja, Ben is. Colin internetes oldalán lehetőséget biztosítottunk
a részvétnyilvánításra. Mára már 35 ezernél is több bejegyzés
született. Ez is azt mutatja, mennyire szerették az emberek."
- írta Jimmy McRae a fia halála után kiadott családi közleményben. Nicky Grist,
Colin navigátora a következőképpen emlékezett vissza: "Teljesen
természetes tehetség volt, aki a lehető legtöbb önbizalommal
rendelkezett, ami mindig működött nála. Nagyon-nagyon gyors
versenyző volt. Mindig nagyon látványosan tudott autózni és
nagyon szerette ezért a közönség... Mint személyiség, azt mondom,
hogy nagyon heves volt, de nagyon tudott koncentrálni a versenyzésre.
Ha társasági életét nézzük, akkor ő egy igazi bomba volt. Soha
nem csinált semmit fél gőzzel. Mindig nagyon keményen vezetett,
mindig nagyon keményen dolgozott és mindig nagyon keményen mulatott...
Nagyon bízott önmagában és abban, amit csinált. Ő több kockázatot
vállalt be, mint bárki más. Azt hiszem, ha összehasonlítjuk
a többi versenyzővel, akkor ő sokkal jobban a határon volt mindig.
Voltunk sokszor a csúcson, voltunk sokszor a mélyben. Voltak
nagyon élvezetes pillanataink és volt sok csalódásunk, balszerencsénk,
de soha nem volt unalmas!" David Richards
a Subaru csapatfőnöke a következőket mondta Colin "hitvallásáról":
"Elmondása szerint sokat visszavett, miután megszülettek
a gyermekei, de sosem hagyott fel vakmerő vezetési stílusával.
Egyszer azt mondta nekem Colin, hogy nem érdekli, hogy néz ki
az autó kívülről, mivel addig minden rendben van, amíg a kerekei
a megfelelő irányba állnak, és amíg ez így van, addig próbálkozni
is kell tovább... Emlékszem rá, hogy egy Ford Sierra-val, talán
az 1990-es évben, amikor a RAC Rallye-n ment, gyakorlatilag
már úgy nézett ki az autója, mintha mindent elhagyott volna
és így is volt. Ari Vatanen-re emlékeztetett, főleg az a szellemiség,
ami őt jellemezte... Egészen rendkívüli ösztönnel rendelkezett
minden iránt. Legyen az jet-ski, motor, túraautó vagy bármilyen
autó, amibe beleültették. Csodálatosan tudott alkalmazkodni,
mindent megértett, nem sokat vacakolt. Amikor nyertünk az egész
csapat elment egy bárba és a party végén általában ő ment el
utoljára, és teljesen normális módon, ő itta a legtöbbet. Én
néha megpróbáltam vele tartani a tempót, de lehetetlen volt.
Ott sem bírtunk vele! Ha egy emléket kéne kiemelni a korai évekből,
akkor azt mondom, hogy elmentünk Finnországba és mielőtt a verseny
elkezdődött volna szóltak nekem a szerelők, hogy Colin McRae
a pályabejárás során felborult és összetörte az autót. Aztán
ez megint előfordult, sőt harmadszor is! Én is ott voltam és
kalapáccsal segítettem, hogy rendbe tegyük az autót. Összehoztuk
a horpadásokat és ő ilyen autóval ment. Elképesztő volt, de
olyan ösztönzést adott a csapatnak, hogy teljesen ráhagyatkozhattunk.
Mindenki nagyon szerette őt... Ha elő kéne idézni az életemből,
hogy mik voltak a legfantasztikusabb pillanatok, akkor én azt
mondom, hogy például azaz időszak, amikor McRae-vel megnyertük
a világbajnokságot. Ezek felejthetetlenek! Nagyon furcsa összetett
személyiség volt egyébként Colin, hiszen rendkívül könyörtelen
volt abban, hogy ki kell hozni a legjobbat az autóból, ugyanakkor
mégis volt egyfajta szimpátiája a technika, az autó iránt. Emiatt
volt ő a többiekhez képest jóval többször a határ közelében
vagy néha még azon is túl. Fantasztikusan érezte az autót, de
ugyanakkor könyörtelenül kihozott belőle mindent. Colin körülbelül
az a raliban, mint Valentino Rossi a Moto GP-ben, vagy Senna
volt a Forma-1-ben. Azt gondolom, hogyha neveket kell adnunk
egy-egy sportágnak, akkor McRae a Rallye!" Colin McRae
"számokban" Született:
1968. augusztus 5. Colin McRae
vb futamgyőzelmei Colin
pályafutását több dokumentum film dolgozta fel, ilyen a még
elétében készült Colin
McRae - Pedal to the Metal is, mely talán a leghíresebb
is, mi végső megemlékezésként a Colin Mcrae The Rally Legend
című filmet választottuk, ennek kilenc részével búcsúzik Colin
McRae életét feldolgozó sorozatunk:
Colin
McRae (1968-2007) élete 1. rész - 1968-90 |
|