Magazin: "Teljes gázzal sehogy máshogy!"
Colin McRae (1968-2007) élete 16. rész

Augusztus 20.
Visszatérésre készült a Rally VB-n, fejlesztette saját versenyautóját, de álmait már nem válthatta valóra, 2007 szeptember 15.-én helikopterbalesetben életét vesztette Colin McRae.

2007.

Colin McRae: DIRT
Több mint 8 millió példány fogyott a Colin McRae játékokból világszerte, és ezzel egyedülálló sikereket értek el. 2007-ben jött a játék következő része, mely több izgalmat és szórakozást ígért, mint az elődök. A játékot egyszerre dobták piacra PlayStation3-ra, XBOX 360-ra és PC-re. Hatalmas autó választékkal, szenzációs pályákkal, online funkcióval és változatos rallye, rallye cross és terep rali versenyekkel tért vissza a sorozat 6. része. (Azóta megjelent már a DIRT 2. is. Soha semmilyen autó vagy motorversenyzőről nem készült ennyi játékprogram. Amerikában már akkor az eladási listák élén állt a program, amikor még azt sem tudták sokan, hogy a játékot egy valóban élő személyről nevezték el.)

McRae utoljára Sebastian Loeb helyetteseként szerepelt a világbajnokságban 2006-ban. Minden további erőfeszítése, hogy visszatérhessen a legjobbak közé eredménytelenül zárult. McRae úgy határozott, hogy tesz még egy utolsó próbát a visszatérésre. "Ha jövőre nem jön össze a dolog, akkor lemondok a visszatérésről. Csak egy bizonyos ideig lehetsz távol ettől a szinttől. Olyan ez, mint bármelyik másik sportágban, ha ott akarsz lenni az elsők közt, akkor teljes erőbedobással kell küzdened. Ha összejönne a visszatérés, akkor az fantasztikus lenne, ha nem lesz belőle semmi, akkor másra fogok koncentrálni."

Ez így is volt, hiszen folyamatosan az autósportban tevékenykedett. Dolgozott a saját autóján, indult az X-Games-en, ahol az előző évhez hasonlóan másodszor is felborította a Subaru-t, illetve újra indult volna a Dakaron. McRae, az X-raid (BMW) csapat színeiben a francia extrémsí-világbajnok Guerlain Chicherit-hez és a katari Nasszer Al-Attijah-hoz csatlakozott volna a tervek szerint, hogy egy biodízellel hajtott autóval vegyen részt a megméretésen.

Végül az utolsó hír, ami McRae sportkarrierjével kapcsolatban megjelent, hogy részt vett a Subaru World Rally Team egy tesztjén, amelyet augusztus végén tartottak. Colin a 2007-es Subaru Impreza WRC-t próbálgatta.

A tesztről képek is készültek, és egyből elindultak a találgatások a skót visszatéréséről. Aztán eltelt kb. két hét és egy hihetetlen és egyben tragikus hír keresztülhúzott minden pletykát és találgatást. Colin McRae szeptember 15.-én egy helikopterbalesetben életét vesztette!

A rádióban hallottam a hírt, és először azt hittem, hogy csak rosszul értettem valamit. Colin AS350B2 Squirrel típusú helikopterével, az Everton - Manchester United angol bajnoki mérkőzésről repült haza, amikor a gépből lángok csaptak ki. A helikopter hirtelen zuhanórepülésbe kezdett, majd több tíz méter magasból a fák közé csapódott és felrobbant. (Más szemtanuk szerint az egyik propeller tört le.)

A balesetet senki sem élte túl, ráadásul a gép annyira össze volt roncsolódva, hogy először az sem volt világos, hányan vesztették életüket. A vizsgálatok kiderítették, hogy a gépen négyen tartózkodtak. McRae és gyermeke, Johnny Gavin mellett még egy felnőtt és egy kiskorú, a 37 éves Graeme Duncan és a hatesztendős Ben Porcelli utazott a gépen.

A vizsgálatot megnehezítette, hogy a gépen nem volt semmiféle adatrögzítő berendezés, és McRae sem lépett kapcsolatba a légiirányítóval. A vizsgálatok azt persze gyorsan megállapították, hogy korábban már lejárt a pilótaengedélye McRae-nek. "Az engedélyt ötévente kell megújítani. Az alkalmassági vizsgálatot pedig évente el kell végezni, ezt Colin McRae utoljára 2006. márciusban tette meg, tehát 2007. márciusban kellett volna ismét megújítani az engedélyt, de ezt ő elmulasztotta" - nyilatkozta az egyik szakértő, majd hozzátette: "Mindez nem jelenti azt, hogy Colin McRae ne lett volna alkalmas pilóta."

Jimmy McRae profi pilótaként jellemezte a fiát, és biztos volt benne, hogy a gép műszaki hiba miatt lezuhant le. "A baleset kivizsgálóinak szakértelmén múlik ennek bizonyítása, de az útvonalból, amin Colin repült, egyértelműen látszik, hogy valami baj volt a géppel. Máskor fél, vagy akár egy mérfölddel is odébb repült, ha abból az irányból érkezett. Látszik, hogy érezte, hogy baj van, és megpróbálta kikerülni a fákat és a mező fölé kijutni. Imádta a helikoptereket, csak úgy, mint a rali autókat."

Colin gyakorlott helikopter pilóta volt. A 16. században épült házuk mellett saját helikopter leszálló hely volt kialakítva. McRae-t a balesetei miatt McCrash-nek is becézték, de ismerősei szerint pilótaként nagyon megfontolt volt. "Colin az autóban mindig vállalta a kockázatot, de a helikoptervezetéssel kapcsolatban egészen más volt a hozzáállása. Egyszer azt mondta nekem: ’A helikopterrel nem lehet hülyéskedni! Nagyobb és jobb, mint én, ennek megfelelően kell vezetni!" - mondta Nicky Grist.

 

McRae és fia nyilvános búcsúztatására Lanark városában került sor. A szertartást az a pap vezette, aki annak idején Colin házasságkötését is lebonyolította. A misére a St. Nicholas Templomban került sor, amely mellett ott állt McRae Subaru Impreza versenyautója, mellyel a világbajnokságot 1995-ben megnyerte. A templomba kb. hétszázan fértek be, de az utcákon 21 ezer ember várakozott. (Lanark egyébként egy akkora város, aminek körülbelül 8,250 fő a lakossága!) A rajongók a világ minden tájáról érkeztek, hogy utoljára leróják tiszteletüket az elhunyt világbajnok előtt. Versenyautók százai parkoltak a városba vezető utakon.

A szertartáson részt vett Jackie Stewart háromszoros Forma 1-es világbajnok, Dario Franchitti IndyCar-bajnok és Barry Ferguson, a skót labdarúgó-válogatott kapitánya. Ott volt még többek között: Damon Hill, Malcolm és Matthew Wilson, Marcus Grönholm, Andrew Cowan, Luis Moya, Allan McNish, Jason Plato, Guy Frequelin, Didier Auriol, Derek Ringer, Nicky Grist, Phil Mills, David Lapworth, Kris Meeke és még rengeteg autóversenyző és csapatvezető. A megemlékezés során a barátok szóltak néhány szót Colin-ról, illetve versek és zene mellett levetítésre került egy rövid összeállítás, bemutatva McRae karrierjének emlékezetes pillanatait.

Ari Vatanen felolvasott egy verset, melynek Risk, vagyis Kockázat volt a címe. Majd visszaemlékezett első találkozójukra Colin-nal, amikor a fiatal McRae csatlakozott hozzá egy teszten, melynek az lett a vége, hogy hamarosan egy domboldalon bucskáztak lefelé. "A katasztrófa biztos receptje: tedd Colin-t velem egy autóba. Vezetési stílusunk volt az, amitől úgy érzem, hogy lelki társakká is váltunk."

"Hihetetlen ironikus, ha figyelembe vesszük, hogy Colin hányszor volt veszélyben, amíg versenyzett, és aztán alig pár száz méterre a saját házától veszíti életét. Ráadásul vele volt az unokánk, Johnny, és annak kis barátja, Ben is. Colin internetes oldalán lehetőséget biztosítottunk a részvétnyilvánításra. Mára már 35 ezernél is több bejegyzés született. Ez is azt mutatja, mennyire szerették az emberek." - írta Jimmy McRae a fia halála után kiadott családi közleményben.

 

Nicky Grist, Colin navigátora a következőképpen emlékezett vissza: "Teljesen természetes tehetség volt, aki a lehető legtöbb önbizalommal rendelkezett, ami mindig működött nála. Nagyon-nagyon gyors versenyző volt. Mindig nagyon látványosan tudott autózni és nagyon szerette ezért a közönség... Mint személyiség, azt mondom, hogy nagyon heves volt, de nagyon tudott koncentrálni a versenyzésre. Ha társasági életét nézzük, akkor ő egy igazi bomba volt. Soha nem csinált semmit fél gőzzel. Mindig nagyon keményen vezetett, mindig nagyon keményen dolgozott és mindig nagyon keményen mulatott... Nagyon bízott önmagában és abban, amit csinált. Ő több kockázatot vállalt be, mint bárki más. Azt hiszem, ha összehasonlítjuk a többi versenyzővel, akkor ő sokkal jobban a határon volt mindig. Voltunk sokszor a csúcson, voltunk sokszor a mélyben. Voltak nagyon élvezetes pillanataink és volt sok csalódásunk, balszerencsénk, de soha nem volt unalmas!"

David Richards a Subaru csapatfőnöke a következőket mondta Colin "hitvallásáról": "Elmondása szerint sokat visszavett, miután megszülettek a gyermekei, de sosem hagyott fel vakmerő vezetési stílusával. Egyszer azt mondta nekem Colin, hogy nem érdekli, hogy néz ki az autó kívülről, mivel addig minden rendben van, amíg a kerekei a megfelelő irányba állnak, és amíg ez így van, addig próbálkozni is kell tovább... Emlékszem rá, hogy egy Ford Sierra-val, talán az 1990-es évben, amikor a RAC Rallye-n ment, gyakorlatilag már úgy nézett ki az autója, mintha mindent elhagyott volna és így is volt. Ari Vatanen-re emlékeztetett, főleg az a szellemiség, ami őt jellemezte... Egészen rendkívüli ösztönnel rendelkezett minden iránt. Legyen az jet-ski, motor, túraautó vagy bármilyen autó, amibe beleültették. Csodálatosan tudott alkalmazkodni, mindent megértett, nem sokat vacakolt. Amikor nyertünk az egész csapat elment egy bárba és a party végén általában ő ment el utoljára, és teljesen normális módon, ő itta a legtöbbet. Én néha megpróbáltam vele tartani a tempót, de lehetetlen volt. Ott sem bírtunk vele! Ha egy emléket kéne kiemelni a korai évekből, akkor azt mondom, hogy elmentünk Finnországba és mielőtt a verseny elkezdődött volna szóltak nekem a szerelők, hogy Colin McRae a pályabejárás során felborult és összetörte az autót. Aztán ez megint előfordult, sőt harmadszor is! Én is ott voltam és kalapáccsal segítettem, hogy rendbe tegyük az autót. Összehoztuk a horpadásokat és ő ilyen autóval ment. Elképesztő volt, de olyan ösztönzést adott a csapatnak, hogy teljesen ráhagyatkozhattunk. Mindenki nagyon szerette őt... Ha elő kéne idézni az életemből, hogy mik voltak a legfantasztikusabb pillanatok, akkor én azt mondom, hogy például azaz időszak, amikor McRae-vel megnyertük a világbajnokságot. Ezek felejthetetlenek! Nagyon furcsa összetett személyiség volt egyébként Colin, hiszen rendkívül könyörtelen volt abban, hogy ki kell hozni a legjobbat az autóból, ugyanakkor mégis volt egyfajta szimpátiája a technika, az autó iránt. Emiatt volt ő a többiekhez képest jóval többször a határ közelében vagy néha még azon is túl. Fantasztikusan érezte az autót, de ugyanakkor könyörtelenül kihozott belőle mindent. Colin körülbelül az a raliban, mint Valentino Rossi a Moto GP-ben, vagy Senna volt a Forma-1-ben. Azt gondolom, hogyha neveket kell adnunk egy-egy sportágnak, akkor McRae a Rallye!"

Colin McRae "számokban"

Született: 1968. augusztus 5.
Elhunyt: 207. szeptember 15.
Nemzetisége: skót
Pályafutás: 1987-2006
Csapatai: Subaru, Citroen, Ford, Skoda
Futamainak száma: 146
Futamgyőzelmek: 25
Világbajnok: 1995
Dobogós helyezések: 42
Szakaszgyőzelmek: 477
Összes pontja: 626
Első vb-versenye: Svéd-rali (1987)
Utolsó vb-versenye: Török-rali (2006)
Első győzelme: Új-Zéland-rali (1993)
Utolsó győzelme: Safari rali (2002)
Bajnoki címei:
1991 - Brit bajnoki cím - Subaru Legacy RS
1992 - Brit bajnoki cím - Subaru Legacy RS
1995 - FIA világbajnoki cím - Subaru Impreza 555

Colin McRae vb futamgyőzelmei

1. 23rd Rally of New Zealand 1993 Derek Ringer Subaru Legacy RS
2. 24th Rally of New Zealand 1994 Derek Ringer Subaru Impreza 555
3. 50th Network Q Rally 1994 Derek Ringer Subaru Impreza 555
4. 25th Rally New Zealand 1995 Derek Ringer Subaru Impreza 555
5. 51st Network Q Rally 1995 Derek Ringer Subaru Impreza 555
6. 43rd Acropolis Rally of Greece 1996 Derek Ringer Subaru Impreza 555
7. 38o Rallye Sanremo 1996 Derek Ringer Subaru Impreza 555
8. 32o Rallye Catalunya 1996 Derek Ringer Subaru Impreza 555
9. 45th Safari Rally Kenya 1997 Nicky Grist Subaru Impreza WRC
10. 41eme Tour de Corse 1997 Nicky Grist Subaru Impreza WRC
11. 39o Rallye Sanremo 1997 Nicky Grist Subaru Impreza WRC
12. 10th API Rally Australia 1997 Nicky Grist Subaru Impreza WRC
13. 53rd Network Q Rally 1997 Nicky Grist Subaru Impreza WRC
14. 31o TAP Rallye de Portugal 1998 Nicky Grist Subaru Impreza WRC
15. 42eme Tour de Corse 1998 Nicky Grist Subaru Impreza WRC
16. 45th Acropolis Rally of Greece 1998 Nicky Grist Subaru Impreza WRC
17. 47th Safari Rally Kenya 1999 Nicky Grist Ford Focus WRC
18. 32o TAP Rallye de Portugal 1999 Nicky Grist Ford Focus WRC
19. 36o Rallye Catalunya-Costa Brava 2000 Nicky Grist Ford Focus WRC
20. 47th Acropolis Rally 2000 Nicky Grist Ford Focus WRC
21. 21o Rally Argentína 2001 Nicky Grist Ford Focus WRC
22. 29th Ciprus Rally 2001 Nicky Grist Ford Focus WRC
23. 48th Acropolis Rally 2001 Nicky Grist Ford Focus WRC
24. 49th Acropolis Rally 2002 Nicky Grist Ford Focus WRC
25. 50th Inmarsat Safari Rally 2002 Nicky Grist Ford Focus WRC

Világbajnokságok
Év
Pontok
Helyezés
1989
8
34.
1990
6
34.
1992
34
8.
1993
50
5.
1994
49
4.
1995
90
1.
1996
92
2.
1997
62
2.
1998
45
3.
1999
23
6.
2000
43
4.
2001
42
2.
2002
35
4.
2003
45
7.
2005
2
22.

Colin pályafutását több dokumentum film dolgozta fel, ilyen a még elétében készült Colin McRae - Pedal to the Metal is, mely talán a leghíresebb is, mi végső megemlékezésként a Colin Mcrae The Rally Legend című filmet választottuk, ennek kilenc részével búcsúzik Colin McRae életét feldolgozó sorozatunk:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Colin McRae (1968-2007) élete 1. rész - 1968-90
Colin McRae (1968-2007) élete 2. rész - 1990-93
Colin McRae (1968-2007) élete 3. rész - 1994
Colin McRae (1968-2007) élete 4. rész - 1995
Colin McRae (1968-2007) élete 5. rész - 1996
Colin McRae (1968-2007) élete 6. rész - 1997
Colin McRae (1968-2007) élete 7. rész - 1998
Colin McRae (1968-2007) élete 8. rész - 1999
Colin McRae (1968-2007) élete 9. rész - 2000
Colin McRae (1968-2007) élete 10. rész - 2001
Colin McRae (1968-2007) élete 11. rész - 2002
Colin McRae (1968-2007) élete 12. rész - 2003
Colin McRae (1968-2007) élete 13. rész - 2004
Colin McRae (1968-2007) élete 14. rész - 2005
Colin McRae (1968-2007) élete 15. rész - 2006
Colin McRae (1968-2007) élete 16. rész - 2007

Bóka István