Magazin: "Teljes gázzal sehogy máshogy!"
Colin McRae (1968-2007) élete 8. rész

Június 5.
1999-ben Colin rekordgázsiért elhagyta a nevével egybeforrt Subarut és a debütáló Focus WRC-vel próbálta visszahódítani a világbajnoki címet.

1999.
Hét év után nagy meglepetésre McRae elhagyta a Subaru-t, és egy hatalmas összegért, átigazolt a Ford-hoz. Sikert vártak Colin-tól, mert annak ellenére, hogy nem ő lett a világbajnok, az előző év statisztikái alapján a skót nyerte a legtöbb szakaszt. Ráadásul, elkészült az új versenygép, a Focus WRC, és a csapat nagy tervekkel vágott neki a szezonnak. (A Focus WRC-t 317 nap alatt tervezték- és építették meg.

A Ford a rali világ meghatározó szereplője volt, függetlenül attól, hogy “csak” egy vb címet tudhatott a magáénak.) A WRC kategória egyre népszerűbb lett. A Subaru Colin helyére a fiatal Richard Burns-t és Juha Kankkunent ültette. A gyári csapatok száma jelentősen megnövekedett. A ’99-es szezonra nevezett a Seat, a Peugeot, és a Skoda is. (Az új csapatok nem minden futamon indultak az év során.)

Monte-Carlo Rallye
A Fordnak már a futam előtti gépátvételen gondjai akadtak. A FIA ellenőrei nem találták szabályosnak a Focus WRC-k vízpumpáit. Végül, a többi csapat beleegyezésével engedték elrajtolni az M-Sport autóit. Az első szakaszon Sainz hófalba ütközött. Felgyűrődött rendesen a Toyota motorházteteje, de folytatni tudta a versenyt. Öt km-el később azonban, egy villanyoszlop végleg megállította. Colin befejezte a szakaszt, de elektromos hiba miatt elvesztett három percet. Makinen-nek nem voltak gondjai és gumit is jól választott, így gyorsan az élre állt. Később a Lancer fékei rakoncátlankodni kezdtek, és Panizzi vette át a vezetést. A Peugeot 206 WRC-t csak Korzikán akarta bemutatni a csapat, ezért Panizzi tapasztalatszerzés céljából egy privát Subaru WRC-vel indult. A nap végére 5,9 mp előnyt tudott begyűjteni Makinen-nel szemben. Colin jócskán lemaradva, a hatodik helyről várta a folytatást.

 

Másnap kalandosra sikerült Panizzi versenye, reggel nem indult be a Subaru. A hiba kijavítása után késve értek oda egy időellenőrző ponthoz, emiatt kaptak 20 mp büntetést. Később újra lefulladt a Subaru és csak nehezen sikerült újraindítani. Makinen ezek után kényelmes előnnyel várta az utolsó napi szakaszokat. McRae valamelyest tudott gyorsulni és sikerült előre lépnie az összetett sorrendben.

Az utolsó nap két szakaszát kétszer kellett teljesíteni a mezőnynek. Panizzi nagyon igyekezett utolérni Makinen-t, aminek az lett a vége, hogy tetőre tette a Subaru-t. A kocsi cirka 100 métert tett meg fejtetőn csúszva a jeges aszfalton. Makinen ismét a fékekkel bajlódott, de akkorra már akkora előnye volt, hogy az első helyen ért célba. (A finn először nyert Monte-Carlo-ba, annak ellenére, hogy már háromszoros világbajnok volt.) Juha Kankkunen másodikként zárta a versenyt. Nagyon boldog volt, szemben David Richards csapatfőnökkel, akit a második hely ellenére aggasztott az a tény, hogy a Subaru kilométerenként 1 mp-el lassabb volt, mint a Mitsubishi. Colin négy szakaszgyőzelmet megszerezve a harmadik lett. (A győztes Makinen hármat nyert!) Ekkor jött egy nem várt fordulat. McRae és a tízedikként célba érő csapattársa, Simon Jean-Joseph eredményét a rendezők törölték, a szabálytalannak minősített vízpumpák miatt! Így Auriol lett a harmadik, aki a 36. helyről verekedte magát előre!

Svéd Rally
Az időjárás ismét megtréfálta a mezőnyt. A szokásos vastag hóréteg helyett, betonke¬ménységűre fagyott murva várta a 102 párost. A Ford, Colin mel¬lett Thomas Radström-öt és a fiatal norvég tehetséget Petter Solberg-et nevezte a versenyre. Makinen ellen azonban nem volt ellenszer, Tommi minden szakaszt megnyert az első nap során, ennek ellenére csak 1,7 mp előnyt tudott összegyűjteni a második Sainz előtt. Velük csak Radström-nek sikerült a lépést tartania, ő viszont a 3. szakaszon egy kicsit megtörte a Ford elejét. McRae az ötödik pozícióból várta a másnapi rajtot.

 

Másnap Colin egy nagy támadást szeretett volna indítani, de a terve meghiúsult, mert felforrt a Focus hűtővize és emiatt kiállni kényszerült. Makinen és Sainz közt folytatódott a küzdelem. Tommi a hat szakaszból ötöt megnyert és az előnyét 30 mp-re tudta növelni Carlos előtt. Radström és Auriol is küzdött a harmadik helyért. Estére azonban a Ford pilótája meg tudta őrizni előző napi pozícióját.

A zárónapon Makinen arra figyelt, hogy az előnyét beosztva maga mögött tartsa Sainz-ot. Ez sikerült is és a finn 18 mp-es előnnyel megnyerte a futamot. A dobogó legalsó foká¬ért Radström és Auriol csatázott tovább. A fu¬tam végén a hazai versenyző örülhetett 2,5 másodperccel Radström megszerezte az új Ford Focus első do¬bogós helyezését. (Solberg a 11. helyen zárta a Svéd rallye-t.)

Safari Rally
A versenyzők többnyire a hagyományos abroncsokat használták, mert a rendkívüli melegben a defektmentes (ATS) gumikban a krém nem működött tökéletesen. Thomas Radström elesett a kenyai szálloda lépcsőjén, és lábszártörést szenvedett. A Ford csapat ezért gyorsan leszerződtette Petter Solberg-et "helyettesként". Már a futam elején többen kiestek. Thiry és Kankkunen elektromos hiba miatt állt ki. (Juha Kankkunen a 130. vb versenyén indult Kenyában.) Loix pedig 160-nál bemutatott egy nagyon csúnya bukfencet. Az öv olyan erősen megrántotta a belga pilótát, hogy megrándult a nyakcsigolyája és eltört a szegycsontja. A harmadik Subaru-val Burns viszont kitűnően autózott és az élre állt. Sainz 26 mp-el lemaradva követte. A spanyol vesztett egy kis időt, amikor egy szamárcsordát kellett kikerülnie, akik az úton sétáltak. Colin a nap során telibe talált egy hatalmas követ, de folytatni tudta a versenyt és a harmadik helyen állt a nap végén.

 

Másnap Burns egészen a 7. szakaszig állt az élen, ekkor becsúszott egy árokba és a Subaru felfüggesztésének sérülése miatt feladta a küzdelmet. Sainz kapott három defektet, pótkereke viszont csak kettő volt, így lapos kerékkel kellett elvergődnie a szervizig. Az úton a felni rágyűrődött a fékre, a szerelők pedig csak időveszteség árán tudták megjavítani a kocsit. Sainz vissza is esett a negyedik helyre. A többiek ki is használták a helyzetet és előre léptek. Colin átvette a vezetést, nyomában Makinen-nel és Auriol-lal.

Az utolsó nap már senki nem akart kockáztatni, mivel elég nagy különbségek alakultak ki a versenyzők között. Mindenki roppant boldog volt a Fordnál, hogy az új autó már a harmadik versenyén futamot tudott nyerni. McRae úgy szerezte meg 17. vb futamgyőzelmét, hogy egyetlen szakaszt sem tudott megnyerni. A másik Ford, Solberg-el az ötödik helyen ért célba, két pontot szerezve a csapatnak. Az izgalmaknak azonban nem volt vége. Makinen kapott egy 10.000 dolláros büntetést, mert az edzésen összeütközött egy másik versenyzővel, majd egy kerékcsere miatt került bajba. Makinen kapott egy defektet, amit a tiltakozása ellenére a nézők segítettek kicserélni. Az esetről videó felvétel készült (?), ami alapján a konkurens csapatok megóvták a finn versenyzőt. A FIA emberei Makinen kizárása mellett döntöttek. Így Auriol a második, Sainz pedig a harmadik lett.

Portugál Rally
A mérnökök "fogyókúrára" fogták a Focus WRC-t. Sikerült is 30 kg-ot lefaragni a Ford súlyából, de még mindig volt 40 plusz kg a kocsin. A súlytöbblet a szakemberek szerint kilométerenként 0,5-1 mp hátrányt jelentett. A Toyota nagyobb szelepekkel és nagyobb nyomatékkal rendelkező motorokat küldött harcba. (A régi erőforrásokat 23 vb futamon használták.)

 

A nyitó szuper-special-t McRae nyerte. Másnap a kilenc szakaszból megnyert ötöt, és 49 mp előnnyel Burns előtt zárta a napot. Burns-nek figyelnie kellett a tempójára, mert a mögötte autózó Sainz csak 5 mp-el volt lemaradva.

A következő napon Colin-nak kellett takarítania a pályákat. Keményen nyomta egész nap, és a kedvezőtlen rajtpozíciója ellenére meg tudta tartani a vezető helyét. Burns egy rossz gumiválasztásnak és egy kis taktikázásnak köszönhetően két helyet csúszott vissza. A második pozíciót Sainz vette át tőle, 30 mp-el lemaradva Colin-tól, majd Auriol következett harmadikként.

A zárónapon McRae okosan beosztotta az előnyét Sainz előtt és a célban már 18. vb győzelmét ünnepelhette, a Ford Focus WRC-nek pedig a második diadalát. (A másik Focus-al Solberg a 11. lett.) A két Toyota keményen küzdött a második helyért. Auriol kis híján össze is törte a Corolla WRC-t az utolsó szakaszon. Végül 3 mp-el Sainz mögött be kellett érnie a dobogó legalsó fokával. Négy futam után, Colin két pont lemaradással, a listavezető Makinen mögé zárkózott fel.

Catalunya Rally
Az első szakaszon a nézők szórakozásból elállták az utat, így Makinen csak lépésben tette meg a távot. A kettes rajtszámmal induló McRae-t már el sem rajtoltatták a rendezők. Amikor végre indulhatott a verseny, akkor jött a következő nem várt esemény. Jesus Puras, egy Citroen Xsara Kit Car-t vezetve a napi 8 szakaszból négyet megnyert és az élre állt. Ráadásul a második pozíciót is egy F-2-es autó foglalta el, Philippe Bugalsi-val. Azután következtek csak a WRC pilóták: Auriol, Sainz és Makinen sorrendben. Colin csak a hetedik helyen zárta a napot, mert gondok voltak a Focus motorjával. A hiba miatt elvesztegetett cirka 6 percet.

 

Másnap reggel Puras autóját nem sikerült beindítani. Ez egy kis könnyebbséget jelentett a WRC pilótáknak, mert már csak Bugalski-t kellett megelőzniük. Azonban ez lehetetlen feladatnak tűnt, mert a francia remek formában volt és estére 17 másodpercet vert a másodikként célba érő Auriolra. Sainz kapott egy defektet, de megőrizte harmadik helyét. McRae-hez hasonlóan Simon Jean-Joseph-nak is a Focus motorjával gyűlt meg a baja, végül ki is kellett állnia. Colin-t a csapat visszavonta, mivel rengeteg időt elvesztegetett a műszaki gondokból adódóan. A szerelőknek azonban sikerült a motort megjavítaniuk és a skót pilóta tesztelés céljából visszaállt és versenyen kívül szerzett két szakaszgyőzelmet!

Az utolsó napon Auriol megindította végső támadását Bugalski ellen, de ismét eredménytelenül. A Citroen Xsara Kit Car-t vezető pilóta növelni tudta az előnyét és 31 másodperccel Auriol előtt megnyerte a Catalunya Rallye-t. Sainz nem tudta megtartani harmadik helyét. Először kapott egy defektet, majd egy felpattanó kő összetörte a Toyota ventilátor lapátját. Emiatt a spanyol a 19. szakaszon kiállni kényszerült. Helyét Makinen vette át, akinek az utolsó napon két gyorsaságin is sikerült a leggyorsabbnak lennie.

Tour de Corse
Korzikán Colin kezdett a legjobban, de jött Delecour az új Peugeot 206 WRC-vel és átvette a vezetést. (Simon Jean-Joseph a másik Focus WRC-vel már a verseny elején kiesett elektronikai hiba miatt.) Sokáig a francia sem örülhetett az első helynek, mert a két Citroen Xsara Kit Car nagyon felgyorsult és sorra nyerte a szakaszokat. Bugalski került az élre, mögötte Delecour és Puras autózott. Colin csak a hatodik pozíciót tudta megszerezni.

 

Másnap lesett az eső, de ez nem nagyon zavarta a két Citroen pilótát. Puras előre lépett egyet és Bugalski mögött a második helyről várta a folytatást. Mcrae belehúzott a nedves utakon és két pozícióval sikerült előrébb kerülnie. A Peugeot WRC-k nem sokáig tudták szórakoztatni a hazai közönséget, mert mindketten műszaki hiba miatt kiestek. (Panizzi-nak az üzemanyag rendszerrel, Delecour-nak pedig a motorelektronikával voltak gondjai.)

A zárónapon Puras támadni akarta Bugalski-t, de csapatutasításra letett erről a szándékáról. A két Citroen messze elhúzott a mezőnytől és a csapat kettős győzelemre készült. Ez érthető is volt, hiszen a 16 szakaszból 13-at a Citroen pilótái nyertek meg. McRae az előző két évben nyert Korzikán. '99-ben viszont a dobogó legalsó fokáért is küzdenie kellett. Próbált is küzdeni, de miután egy magas padkának csapta a Focus-t, kénytelen volt megelégedni a negyedik hellyel. Colin hibája jól jött Carlos Sainz-nak, aki így harmadikként ért célba. (A futamon indult egy magyar páros is. A Hideg - Tajnafői kettős egy "A"-s Subaruval nevezett, de a 16. szakaszon műszaki hiba miatt kénytelenek voltak feladni a versenyt.)

Argentin Rally
A legnagyobb esélyesnek Tommi Makinen-t tartották, aki a futamot megelőző három évben mindig nyerni tudott Argentínában. A prológon a hagyományostól eltérően egyszerre nem kettő, hanem három autó rajtolt el. A 3970 méteres pályán Sainz volt a leggyorsabb, a rali népszerűségére jellemző, a rövid szakaszra 70.000 néző látogatott el.

 

Másnap McRae a "lovak közé csapott" és meg is nyerte az első szakaszt. A következő gyorson is nagyon kemény tempót diktált. Az utolsó időmérő ponton, amely mellett elszáguldott, 18 mp-el volt gyorsabb a többieknél. A nagy sebesség meg is bosszulta magát, mert elvétett egy kanyart és egy sziklának csapta a Fordot. A Focus futóműve kiszakadt, Colin-nak pedig fel kellett adnia a küzdelmet. Ekkor egy rövid időre Makinen vette át a vezetést, de a Lancer akadozó váltója miatt nem tudta megőrizni az első helyet. A Subaru-k viszont jól teljesítettek. A napi 8 szakaszból megnyertek hatot, és estére Juha Kankkunen került az élre. Nyugodt azonban nem lehetett, mert Burns 1,1 mp-el, a harmadik Auriol pedig 3,5 mp-el volt csak lemaradva tőle.

Auriol korábban már kétszer nyert Argentínában, és szeretett volna ismét az élen végezni. Másnap a két Subaru viszont nagyon gyors volt és a francia "csak" Kankkunen-t tudta megelőzni. Burns olyan jó formában autózott, hogy annak ellenére az élen zárta a napot, hogy késés miatt kapott egy 10 mp-es büntetést.

A zárónapon Burns kocsijában meghibásodott a hidraulika. Ebből adódóan nem működött rendesen a kuplung, a váltó és a hajtás. Egyszer meg is állt a Subaru, de Burns a telefonon kapott utasítások alapján ismét életre keltette a gépet és ki tudott jönni a pályáról. Közben Kankkunen hihetetlenül felgyorsult. Visszaelőzte Auriol-t és 1,2 mp hátránnyal felzárkózott Burns mögé, az utolsó szakasz előtt. Mindenki arra volt kíváncsi, hogy lesz-e csapatutasítás? Állítólag nem volt, és mindenki azt autózta ki magából, amit tudott. Kankkunen volt a gyorsabb és 2,4 mp-el Burns előtt megszerezte a 22. vb győzelmét. Auriol 40 mp hátránnyal a harmadik lett.

Acropolis Rally
A versenyzők az utak durva felülete miatt morgolódtak a futam előtt. Ezért a rendezők töröltek néhány szakaszt, illetve engedélyezték a két pótkerék használatát. A prológot Grönholm nyerte, de a következő szakaszon kiállni kényszerült, mert meghibásodott a Peugeot WRC kuplungja. A napot 16 mp-el Burns nyerte, Colin előtt. Ekkor a Subaru pilótája szándékosan késett egy időellenőrző pontról, amiért időbüntetést kapott és visszacsúszott a negyedik helyre. (Ezzel az volt a célja, hogy másnap ne neki kelljen takarítania az utakat.) Így McRae került az élre, Makinen-nel és Sainz-al a nyomában. (Radström, a másik Focus motorhibája miatt kiesett.)

 

Burns taktikája bevált, mert másnap ismét az élre tudott állni. Colin viszont a váltó hibája miatt kiesett. A második helyért Makinen és Sainz csatázott. Végül a párviadalból a spanyol került ki győztesen és 17 mp lemaradással a második helyről várta a záró napot.

Burns az előnyét még növelni tudta az utolsó napon. Végül egyperces különbséggel megnyerte a futamot. Loix szintén jó formát mutatott, még csapattársát, Makinen-t is megelőzte, de lendületének egy csapatutasítás vetett véget. Így fejezte be Sainz mögött harmadikként a görög versenyt Tommi Makinen. (Sokan felfigyeltek egy tehetséges fiatal pilótára, aki egy privát Corolla WRC-vel az ötödik helyen zárta a futamot. Az illetőt, Markko Martin-nak hívták.) McRae mivel ismét nem szerezett pontot, visszacsúszott a 4.-5. helyre, holtversenyben Richard Burns-el. A gyártók versenyét a Toyota vezette, annak ellenére, hogy egyetlen futamot sem sikerült nyerniük ’99-ben.

Új-Zéland Rally
A szakértők a legnagyobb esélyesnek Colin McRae-t és Carlos Sainz-ot tartották, ugyanis mindketten háromszor tudtak nyerni Új-Zélandon. A Toyotának azonban már a futam előtt gondjai akadtak. Az egyik versenyautójukat rosszul rögzítették le a hosszú hajóút előtt a konténerben. Mire a hajó kikötött a kocsi már csúnyán összetört a "dobozban". Ezek után a csapat Európából, repülővel vitetett alkatrészeket, hogy "újjáépítsék" az autót.

 

A verseny egy esőben megrendezett szuper-speciállal kezdődött, amit a hazai közönség nagy örömére "Possum" Bourne nyert meg. A másnapi verseny Colin és Makinen csatáját hozta. McRae a saras utakon magabiztosan növelte előnyét finn vetélytársával szemben. Aztán a 8. szakasz után "ledadogott" a Ford motorja. Ekkor még tovább tudott menni, de pár km-el később végleg leállt a gép. Makinen állt az élre, őt követte Didier Auriol és Juha Kankkunen. A hetedik helyen álló Sainz egy elég küzdelmes napot tudhatott maga mögött. Először elcsapott egy sziklát, ami kissé összezúzta a kocsit, de a spanyol folytatni tudta a versenyt. Később, a váltó ragadt be egyes fokozatba. A csapat rádión adta ki a szerelési útmutatásokat és egy véletlenül (?) ott álldogáló néző át tudta állítani a váltót elektronikusról, kézi vezérlésűre. (Szakképzett rallye rajongók lehettek arra!) Minden esetre Carlos be tudta fejezni a napot.

Az időjárás javult valamelyest a következő napra. A Toyota csapat kalandjai viszont folytatódtak. Auriol elcsapott egy sziklát. Az ütközéssel sok időt elvesztett, mert a következő 17 km-t három keréken tette meg a szervizpontig. Sainz sem tétlenkedett, hanem igyekezett ledolgozni az előzőn nap begyűjtött hátrányát. Erről a tervéről le kellett mondjon, amikor egy mély árokba csúszott a Corolla WRC-vel. Látta, hogy saját erőből nem szabadulhat ki, ezért rádión kért segítséget, amit egy nézőket szállító helikopter meg is hallott. A gép leszállt, és a nézők "visszarakták" az útra a Toyotát. (McRae után Thomas Radström is kiállt, miután balesetet szenvedett.)

Makinen kényelmes előnnyel vezette a versenyt. Kankkunen még tett egy-két kísérletet arra, hogy utolérje, de tudomásul kellett vennie, Makinennek vannak még tartalékai. Így Juha inkább beérte a biztos második hellyel, Tommi Makinen pedig megszerezte 17. győzelmét. (Makinen, lázas betegen csinálta végig a versenyt.) A Mitsubishihez hasonlóan legalább akkora volt az öröm a Seat-nál is, mert Toni Gardemeister a harmadik helyre hozta be a Cordoba WRC-t.

Finn Rally
Két érdekes hír kelt szárnyra a futam előtt. Az egyik, hogy Makinent a következő évre megpróbálta magához csábítani a Ford, ráadásul nagyon komoly pénzt ajánlottak fel a finnek. A másik arról szólt, hogy McRae 2001-től átült volna egy Forma 1-es kocsiba! (Colin, Martin Brundle F1-es gépét ki is próbálta, de a dologból nem lett semmi konkrétum. Egyébként elsőre minimális volt a skót és a forma 1-es pilóta közti időkülönbség.)

Az első pályán Kankkunen nyert, de Grönholmnak két szakaszt is sikerült behúznia az első napi hétből és ezzel ő zárta a nyitónapot az első helyen. Őt a két Subaru-s Kankkunen és Burns követte, majd jött negyedikként Radström. McRae csak a kilencedik helyen szerénykedett.

Második nap Kankkunen átvette a vezetést Grönholm-tól. Marcus kapott egy időbüntetést is, amivel visszacsúszott az ötödik helyre. A második helyet Burns örökölte meg, majd Sainz következett. Radström kiesett egy baleset miatt. Colin kocsiján futóművet cseréltek a szerelők a nap során. Sikerült gyorsulnia és előre is tudott lépni a negyedik helyre.

A zárónap még 6 szakasz várt a mezőnyre, melyek közül az utolsót bekamerázták és a TV élőben közvetítette. A leggyorsabbak szerezhettek bónusz pontokat. 3-2-1 pont. Auriol kiesett az utolsó napon, de a rendezők engedélyezték, hogy részt vehessen a pluszpontokkal jutalmazott utolsó gyorsaságin. Mivel ő nyerte a szakaszt, kapott is három pontot. Néhány pilóta kritizálta a TV-s szakasz pontrendszerét. Jó példa volt erre Auriol esete. Az utolsó szakasz megnyerésével annyi pontot szerzett, mintha valaki a 4. pozícióban fejezte volna be a futamot, amiért három napon át, cirka 400 km-en keresztül küzdött. Azonban nem volt mit tenni, az eredmények és az extra pontok maradtak. Kankkunen-t azonban már nem lehetett utolérni, pályafutása 23. diadalát aratta. A győzelemmel ő lett a legeredményesebb rallye pilóta a világon. Burns 9,7 másodperc hátránnyal lett a második. Sainz szerezte meg a dobogó legalsó fokát (+17,7 mp). McRae-nek ismét nem volt szerencséje, mert az utolsó km-en felrobbant a Focus WRC motorja.

Kína Rally
A dohányreklámok tilalma miatt a FIA új helyszíneket szeretett volna bevonni a vb programjába. Kissé vonakodtak Kínától, de végül bizalmat szavaztak az ázsiai országnak. A verseny kis híján már az elején kudarcba fulladt. Olyan hatalmas esőzések törtek Kínára, hogy a rendezők kénytelenek voltak a futam rajtját egy nappal elhalasztani. Másnap még mindig akkora volt a sár, hogy két szakaszt törölni kellett. Makinen száguldásának az 5. szakaszon egy fa vetett véget. A finn eljutott a szervizig, ahol a szerelők egy kis késéssel nagyjából összerakták a Lancer-t. A gondok ellenére Tommi a harmadik pozícióban zárta a napot. A finn gondjait kihasználva Burns állt az élre, akit Auriol követett (+0,20). A Ford csapat pilótái már az első nap kiállni kényszerültek. McRae olyan csúnyán elcsapott egy sziklát, hogy kiszakadta a kocsi futóműve. Az érkező Radström szeme egy pillanattal tovább időzött Colin autóján, mint kellett volna, és ő is nekiment ugyanannak a kőnek! A szituációban az lehetett a legbosszantóbb, hogy mindkét Ford itinerében három piros felkiáltó jel jelezte a veszélyes kanyart.

 

Másnap még mindig nagyon sárosak voltak az utak, A szerelők a szervizben, átlag 30 kg sarat távolítottak el a kocsikról. Makinen kiszállt a küzdelemből, mert egy sziklának ütközött. A nap végi sorrend: Auriol, Burns és Sainz volt. Carlos nagyon elszántan küzdött, mert úgy nyerte meg a 16. szakaszt, hogy a rajtnál csak egy hibátlan kereke volt, a másik három abroncs már „habos” volt a korábbi defektektől.

Az utolsó nap Didier Auriol győzelmét már semmi nem veszélyeztette, 55 másodperccel nyert Burns előtt. Nagyon örült a francia, hiszen másfél év után az volt az első győzelme, illetve a Toyota első 1999-es diadala. A dobogó legalsó fokát Sainz foglalta el.

San Remo Rally
A Toyota bejelentette, hogy 2000-től kiszáll a raliból és átigazol a Forma 1-be. A privát csapatok pedig megvásárolhatják a Toyota autóit, alkatrészeit. A Ford csapat közzétette, hogy a 2000-es évben McRae mellett Carlos Sainz erősíti a csapatot. A rali előtt Delecour kapott egy kétperces büntetést, mert az edzéstilalom ellenére ráhajtott az első szakaszra a járművével. Azt, hogy ráhajtott, lehet szó szerint is érteni, ugyanis a francia versenyző egy bringával kerekezett rá a pályára. Az első napon a Peugeot-ok voltak a leggyorsabbak. A vezető hármast is ők alkották: Panizzi, Delecour és Grönholm sorrendben. Colin az ötödik helyen autózott (+35.6). A nap végére megérkeztek a Peugeot csapat jogászai, hogy tisztázzák Delecour büntetésének jogosságát.

 

A következő nap Colin már a reggeli pályákon motorgondok miatt elvesztegetett öt percet. Grönholm balesetet szenvedett, de folytatni tudta a versenyt. Makinen megelőzte Grönholm-ot, és támadni kezdte az első két helyen autózó Peugeot-t. Sikerült is két szakaszt megnyernie, de a nap végére még mindig a Peugeot pilótái álltak az élen. Az első három sorrendje: Delecour, Panizzi (+2,8) és Makinen (+22,9) volt. McRae szintén nyert szakaszokat, de később elektromos gondok miatt lelassult. A futamot a 13. szakaszon fejezte be egy nagyon csúnyán összetört autóval.

A harmadik napon, az élen borult a sorrend. Makinen reggel autózott egy hatalmasat és 3,4 másodpercel felzárkózott a Peugeot-k mögé. A két 206-os között mindössze 0,7 másodperc volt a különbség. Delecour először rosszul választott gumit, majd egy elektromos hiba miatt kiállni kényszerült. Közben a Peugeot jogászai töröltették Delecour büntetését, mivel a versenybíróság egy olyan vétségért büntetett, ami nem is volt benne a FIA szabálykönyvében. Az utolsó szakasz előtt Makinen hátránya már csak 1,8 mp volt Panizzi-val szemben. A finn begyújtotta a rakétákat és a 40 kilométeren a hátrányát átfordította 18 másodperces előnnyé. A dobogó legalsó foka Didier Auriol-é lett (+42,2).

Ausztrál Rally
A Langley Park-ban megrendezett prológot McRae nyerte. A rövid szakasznak azért volt jelentősége, mert az első 18 pilóta meghatározhatta, hogy melyik rajthelyről szándékozik elindulni másnap. Így nem volt értelme a taktikázásnak, hogy ki takarítsa az utakat a mezőny előtt.

 

Auriol nyert három szakaszt, nyomában McRae-vel. Kettejük párviadala a 6. szakaszig tartott, ahol Auriol porrá törte a Toyotát. (Érdekes helyzet alakult ki. Ugyanis, ha Makinen-nek sikerül az első három helyen végeznie, akkor a RAC Rallye eredményétől függetlenül már Ausztráliában megszerezhette a világbajnoki címet.) McRae nem sokáig tudta tartani az első helyet, mert Tommi a 8. szakaszon átvette a vezetést. Ekkor nem várt fordulat következett. Mindketten defektet kaptak, amivel McRae a harmadik (+50,2), Makinen pedig a negyedik (+1:18,7) pozícióba esett vissza. Ezek után Sainz állt az élre, nyomában Richard Burns-el (+6,3).

Másnap Richard Burns és Carlos Sainz az első pozícióért küzdöttek. Kemény csatában a spanyol visszaszorult a második helyre (+4,4). McRae már a reggeli első pályán összetörte az autóját. Így Makinen harc nélkül előre lépett a neki tökéletesen megfelelő harmadik helyre. A finn nagyon jó helyzetben volt, mert a mögötte versenyző pilóta két és fél perccel követte, aki ráadásul a csapattársa, Freddy Loix volt.

Az utolsó nap négy szakasza még hozott izgalmakat. Burns és Sainz egy másodpercen belülre került a reggeli első szakaszon. Az utolsó gyorsaságit élőben közvetítette a TV, ám ez esetben nem járt extra pont a jól szereplőknek. Végül a győzelem a brit pilótáé lett 11,6 mp-el. Sainz sem szomorkodhatott, mert a második helye meghozta a Toyota számára a gyártók világbajnoki címét. Makinen már nem akart kockáztatni, inkább a biztos harmadik helyet választotta, amivel megszerezte a 4. világbajnoki címét sorozatban! Rajta kívül csak Kankkunen volt négyszeres világbajnok, de ő sem zsinórban!

Network Q Rallye
Az első napot hagyományosan a Cheltenham körüli parkokban rendezték. Makinen kezdett a legjobban, de a második pályán már Juha Kankkunen vezetett. Juha-nak sikerült a következő két gyorsaságit is megnyernie. A Peugeot pilótái sem panaszkodhattak, mert a nap során végig az élmezőnyben autóztak. Colin McRae már az első szakaszon odacsapta a Focus WRC-t, de folytatni tudta a versenyt.

 

Másnap Burns elérkezettnek látta az időt egy komoly támadásra. Nyert gyorsan három szakaszt és átvette a vezetést. A második helyért Kankkunen és Grönholm csatázott. Végül estére Juha Kankkunen állt a második helyen (+29 mp). Sainz árokba csúszott, ahonnan csak négy perc után tudott kiszabadulni. Így, Colin vette át a negyedik helyet. A nap utolsó szakaszát törölni kellett. Akkora tömeg, és olyan sok autó volt a pálya mellett, hogy a rendezők tíz autó után felfüggesztették a rajtoltatást. McRae még elrajtolt, azonban a pályán egy parkoló autónak ütközött és kiesett a versenyből.

Burns a zárónapon is keményen nyomta, a napi hét szakaszból ötöt nyert meg. Grönholm bukott egy hatalmasat, a 206 WRC hatszor fordult át, mire megállt. Marcus kiesése után a Prodrive két pilótája lazíthatott egy kicsit, mert a mezőny többi része jócskán le volt már tőlük maradva. Richard Burns nagy fö¬lénnyel (+1.47,3) megnyerte a futamot Juha Kankkunen előtt. Két meglepetés eredmény is született, amihez a nagyszámú kiesés is közrejátszott. A dobogó legalsó fokát a Seat-ot terelgető Rovanpera, míg a negyedik helyet a Skodával versenyző Bruno Thiry szerezte meg.

Makinen 1999-ben negyedszer is elnyerte a világbajnoki trófeát (62 ponttal) annak ellenére, hogy az év végére Burns (55 pont) nagyon megerősödött. Richard az utolsó két futamon szerzett győzelmével felzárkózott Makinen mögé a második helyre. McRae 1999-es éve katasztrofálisnak nevezhető. A 14 futamból csak háromszor ért célba. Két futamon diadalmaskodott és szerzett egy negyedik helyet. 23 ponttal a 6. helyen zárta a világbajnokságot. Az év során cserélődő csapattársai közül egyedül Thomas Radström svédországi harmadik helyét érdemes kiemelni, a többi felejthető. A Ford 37 pontot szerzett az év során, szemben a Toyota 109 pontjával úgy, hogy az egész évben csupán egyetlen futamgyőzelmet sikerült szereznie a japán márkának. Az eredménytelenség egyik oka a Ford műszaki megbízhatatlansága volt, bár a műszaki hibák egy részét okozhatta Colin agresszív vezetési stílusa is. Nem csoda, ha a hatalmas gázsi kifizetése után a csapat csalódott volt az elért eredmények láttán.

Colin McRae (1968-2007) élete 1. rész - 1968-90
Colin McRae (1968-2007) élete 2. rész - 1990-93
Colin McRae (1968-2007) élete 3. rész - 1994
Colin McRae (1968-2007) élete 4. rész - 1995
Colin McRae (1968-2007) élete 5. rész - 1996
Colin McRae (1968-2007) élete 6. rész - 1997
Colin McRae (1968-2007) élete 7. rész - 1998
Colin McRae (1968-2007) élete 8. rész - 1999
Colin McRae (1968-2007) élete 9. rész - 2000
Colin McRae (1968-2007) élete 10. rész - 2001
Colin McRae (1968-2007) élete 11. rész - 2002
Colin McRae (1968-2007) élete 12. rész - 2003
Colin McRae (1968-2007) élete 13. rész - 2004
Colin McRae (1968-2007) élete 14. rész - 2005
Colin McRae (1968-2007) élete 15. rész - 2006
Colin McRae (1968-2007) élete 16. rész - 2007

Bóka István