|
Magazin:
"Teljes gázzal sehogy máshogy!" Június
5.
1999. A Ford a
rali világ meghatározó szereplője volt, függetlenül attól, hogy
“csak” egy vb címet tudhatott a magáénak.) A WRC kategória egyre
népszerűbb lett. A Subaru Colin helyére a fiatal Richard Burns-t
és Juha Kankkunent ültette. A gyári csapatok száma jelentősen
megnövekedett. A ’99-es szezonra nevezett a Seat, a Peugeot,
és a Skoda is. (Az új csapatok nem minden futamon indultak az
év során.) Monte-Carlo
Rallye Másnap kalandosra
sikerült Panizzi versenye, reggel nem indult be a Subaru. A
hiba kijavítása után késve értek oda egy időellenőrző ponthoz,
emiatt kaptak 20 mp büntetést. Később újra lefulladt a Subaru
és csak nehezen sikerült újraindítani. Makinen ezek után kényelmes
előnnyel várta az utolsó napi szakaszokat. McRae valamelyest
tudott gyorsulni és sikerült előre lépnie az összetett sorrendben. Az utolsó
nap két szakaszát kétszer kellett teljesíteni a mezőnynek. Panizzi
nagyon igyekezett utolérni Makinen-t, aminek az lett a vége,
hogy tetőre tette a Subaru-t. A kocsi cirka 100 métert tett
meg fejtetőn csúszva a jeges aszfalton. Makinen ismét a fékekkel
bajlódott, de akkorra már akkora előnye volt, hogy az első helyen
ért célba. (A finn először nyert Monte-Carlo-ba, annak ellenére,
hogy már háromszoros világbajnok volt.) Juha Kankkunen másodikként
zárta a versenyt. Nagyon boldog volt, szemben David Richards
csapatfőnökkel, akit a második hely ellenére aggasztott az a
tény, hogy a Subaru kilométerenként 1 mp-el lassabb volt, mint
a Mitsubishi. Colin négy szakaszgyőzelmet megszerezve a harmadik
lett. (A győztes Makinen hármat nyert!) Ekkor jött egy nem várt
fordulat. McRae és a tízedikként célba érő csapattársa, Simon
Jean-Joseph eredményét a rendezők törölték, a szabálytalannak
minősített vízpumpák miatt! Így Auriol lett a harmadik, aki
a 36. helyről verekedte magát előre! Svéd
Rally Másnap Colin
egy nagy támadást szeretett volna indítani, de a terve meghiúsult,
mert felforrt a Focus hűtővize és emiatt kiállni kényszerült.
Makinen és Sainz közt folytatódott a küzdelem. Tommi a hat szakaszból
ötöt megnyert és az előnyét 30 mp-re tudta növelni Carlos előtt.
Radström és Auriol is küzdött a harmadik helyért. Estére azonban
a Ford pilótája meg tudta őrizni előző napi pozícióját. A zárónapon
Makinen arra figyelt, hogy az előnyét beosztva maga mögött tartsa
Sainz-ot. Ez sikerült is és a finn 18 mp-es előnnyel megnyerte
a futamot. A dobogó legalsó foká¬ért Radström és Auriol csatázott
tovább. A fu¬tam végén a hazai versenyző örülhetett 2,5 másodperccel
Radström megszerezte az új Ford Focus első do¬bogós helyezését.
(Solberg a 11. helyen zárta a Svéd rallye-t.) Safari
Rally Másnap
Burns egészen a 7. szakaszig állt az élen, ekkor becsúszott
egy árokba és a Subaru felfüggesztésének sérülése miatt feladta
a küzdelmet. Sainz kapott három defektet, pótkereke viszont
csak kettő volt, így lapos kerékkel kellett elvergődnie a szervizig.
Az úton a felni rágyűrődött a fékre, a szerelők pedig csak időveszteség
árán tudták megjavítani a kocsit. Sainz vissza is esett a negyedik
helyre. A többiek ki is használták a helyzetet és előre léptek.
Colin átvette a vezetést, nyomában Makinen-nel és Auriol-lal. Az utolsó
nap már senki nem akart kockáztatni, mivel elég nagy különbségek
alakultak ki a versenyzők között. Mindenki roppant boldog volt
a Fordnál, hogy az új autó már a harmadik versenyén futamot
tudott nyerni. McRae úgy szerezte meg 17. vb futamgyőzelmét,
hogy egyetlen szakaszt sem tudott megnyerni. A másik Ford, Solberg-el
az ötödik helyen ért célba, két pontot szerezve a csapatnak.
Az izgalmaknak azonban nem volt vége. Makinen kapott egy 10.000
dolláros büntetést, mert az edzésen összeütközött egy másik
versenyzővel, majd egy kerékcsere miatt került bajba. Makinen
kapott egy defektet, amit a tiltakozása ellenére a nézők segítettek
kicserélni. Az esetről videó felvétel készült (?), ami alapján
a konkurens csapatok megóvták a finn versenyzőt. A FIA emberei
Makinen kizárása mellett döntöttek. Így Auriol a második, Sainz
pedig a harmadik lett. Portugál
Rally A nyitó
szuper-special-t McRae nyerte. Másnap a kilenc szakaszból megnyert
ötöt, és 49 mp előnnyel Burns előtt zárta a napot. Burns-nek
figyelnie kellett a tempójára, mert a mögötte autózó Sainz csak
5 mp-el volt lemaradva. A következő
napon Colin-nak kellett takarítania a pályákat. Keményen nyomta
egész nap, és a kedvezőtlen rajtpozíciója ellenére meg tudta
tartani a vezető helyét. Burns egy rossz gumiválasztásnak és
egy kis taktikázásnak köszönhetően két helyet csúszott vissza.
A második pozíciót Sainz vette át tőle, 30 mp-el lemaradva Colin-tól,
majd Auriol következett harmadikként. A zárónapon
McRae okosan beosztotta az előnyét Sainz előtt és a célban már
18. vb győzelmét ünnepelhette, a Ford Focus WRC-nek pedig a
második diadalát. (A másik Focus-al Solberg a 11. lett.) A két
Toyota keményen küzdött a második helyért. Auriol kis híján
össze is törte a Corolla WRC-t az utolsó szakaszon. Végül 3
mp-el Sainz mögött be kellett érnie a dobogó legalsó fokával.
Négy futam után, Colin két pont lemaradással, a listavezető
Makinen mögé zárkózott fel. Catalunya
Rally Másnap
reggel Puras autóját nem sikerült beindítani. Ez egy kis könnyebbséget
jelentett a WRC pilótáknak, mert már csak Bugalski-t kellett
megelőzniük. Azonban ez lehetetlen feladatnak tűnt, mert a francia
remek formában volt és estére 17 másodpercet vert a másodikként
célba érő Auriolra. Sainz kapott egy defektet, de megőrizte
harmadik helyét. McRae-hez hasonlóan Simon Jean-Joseph-nak is
a Focus motorjával gyűlt meg a baja, végül ki is kellett állnia.
Colin-t a csapat visszavonta, mivel rengeteg időt elvesztegetett
a műszaki gondokból adódóan. A szerelőknek azonban sikerült
a motort megjavítaniuk és a skót pilóta tesztelés céljából visszaállt
és versenyen kívül szerzett két szakaszgyőzelmet! Az utolsó
napon Auriol megindította végső támadását Bugalski ellen, de
ismét eredménytelenül. A Citroen Xsara Kit Car-t vezető pilóta
növelni tudta az előnyét és 31 másodperccel Auriol előtt megnyerte
a Catalunya Rallye-t. Sainz nem tudta megtartani harmadik helyét.
Először kapott egy defektet, majd egy felpattanó kő összetörte
a Toyota ventilátor lapátját. Emiatt a spanyol a 19. szakaszon
kiállni kényszerült. Helyét Makinen vette át, akinek az utolsó
napon két gyorsaságin is sikerült a leggyorsabbnak lennie. Tour
de Corse Másnap
lesett az eső, de ez nem nagyon zavarta a két Citroen pilótát.
Puras előre lépett egyet és Bugalski mögött a második helyről
várta a folytatást. Mcrae belehúzott a nedves utakon és két
pozícióval sikerült előrébb kerülnie. A Peugeot WRC-k nem sokáig
tudták szórakoztatni a hazai közönséget, mert mindketten műszaki
hiba miatt kiestek. (Panizzi-nak az üzemanyag rendszerrel, Delecour-nak
pedig a motorelektronikával voltak gondjai.) A zárónapon
Puras támadni akarta Bugalski-t, de csapatutasításra letett
erről a szándékáról. A két Citroen messze elhúzott a mezőnytől
és a csapat kettős győzelemre készült. Ez érthető is volt, hiszen
a 16 szakaszból 13-at a Citroen pilótái nyertek meg. McRae az
előző két évben nyert Korzikán. '99-ben viszont a dobogó legalsó
fokáért is küzdenie kellett. Próbált is küzdeni, de miután egy
magas padkának csapta a Focus-t, kénytelen volt megelégedni
a negyedik hellyel. Colin hibája jól jött Carlos Sainz-nak,
aki így harmadikként ért célba. (A futamon indult egy magyar
páros is. A Hideg - Tajnafői kettős egy "A"-s Subaruval
nevezett, de a 16. szakaszon műszaki hiba miatt kénytelenek
voltak feladni a versenyt.) Argentin
Rally Másnap
McRae a "lovak közé csapott" és meg is nyerte az első
szakaszt. A következő gyorson is nagyon kemény tempót diktált.
Az utolsó időmérő ponton, amely mellett elszáguldott, 18 mp-el
volt gyorsabb a többieknél. A nagy sebesség meg is bosszulta
magát, mert elvétett egy kanyart és egy sziklának csapta a Fordot.
A Focus futóműve kiszakadt, Colin-nak pedig fel kellett adnia
a küzdelmet. Ekkor egy rövid időre Makinen vette át a vezetést,
de a Lancer akadozó váltója miatt nem tudta megőrizni az első
helyet. A Subaru-k viszont jól teljesítettek. A napi 8 szakaszból
megnyertek hatot, és estére Juha Kankkunen került az élre. Nyugodt
azonban nem lehetett, mert Burns 1,1 mp-el, a harmadik Auriol
pedig 3,5 mp-el volt csak lemaradva tőle. Auriol
korábban már kétszer nyert Argentínában, és szeretett volna
ismét az élen végezni. Másnap a két Subaru viszont nagyon gyors
volt és a francia "csak" Kankkunen-t tudta megelőzni.
Burns olyan jó formában autózott, hogy annak ellenére az élen
zárta a napot, hogy késés miatt kapott egy 10 mp-es büntetést. A zárónapon
Burns kocsijában meghibásodott a hidraulika. Ebből adódóan nem
működött rendesen a kuplung, a váltó és a hajtás. Egyszer meg
is állt a Subaru, de Burns a telefonon kapott utasítások alapján
ismét életre keltette a gépet és ki tudott jönni a pályáról.
Közben Kankkunen hihetetlenül felgyorsult. Visszaelőzte Auriol-t
és 1,2 mp hátránnyal felzárkózott Burns mögé, az utolsó szakasz
előtt. Mindenki arra volt kíváncsi, hogy lesz-e csapatutasítás?
Állítólag nem volt, és mindenki azt autózta ki magából, amit
tudott. Kankkunen volt a gyorsabb és 2,4 mp-el Burns előtt megszerezte
a 22. vb győzelmét. Auriol 40 mp hátránnyal a harmadik lett. Acropolis
Rally Burns taktikája
bevált, mert másnap ismét az élre tudott állni. Colin viszont
a váltó hibája miatt kiesett. A második helyért Makinen és Sainz
csatázott. Végül a párviadalból a spanyol került ki győztesen
és 17 mp lemaradással a második helyről várta a záró napot. Burns az
előnyét még növelni tudta az utolsó napon. Végül egyperces különbséggel
megnyerte a futamot. Loix szintén jó formát mutatott, még csapattársát,
Makinen-t is megelőzte, de lendületének egy csapatutasítás vetett
véget. Így fejezte be Sainz mögött harmadikként a görög versenyt
Tommi Makinen. (Sokan felfigyeltek egy tehetséges fiatal pilótára,
aki egy privát Corolla WRC-vel az ötödik helyen zárta a futamot.
Az illetőt, Markko Martin-nak hívták.) McRae mivel ismét nem
szerezett pontot, visszacsúszott a 4.-5. helyre, holtversenyben
Richard Burns-el. A gyártók versenyét a Toyota vezette, annak
ellenére, hogy egyetlen futamot sem sikerült nyerniük ’99-ben. Új-Zéland
Rally A verseny
egy esőben megrendezett szuper-speciállal kezdődött, amit a
hazai közönség nagy örömére "Possum" Bourne nyert
meg. A másnapi verseny Colin és Makinen csatáját hozta. McRae
a saras utakon magabiztosan növelte előnyét finn vetélytársával
szemben. Aztán a 8. szakasz után "ledadogott" a Ford
motorja. Ekkor még tovább tudott menni, de pár km-el később
végleg leállt a gép. Makinen állt az élre, őt követte Didier
Auriol és Juha Kankkunen. A hetedik helyen álló Sainz egy elég
küzdelmes napot tudhatott maga mögött. Először elcsapott egy
sziklát, ami kissé összezúzta a kocsit, de a spanyol folytatni
tudta a versenyt. Később, a váltó ragadt be egyes fokozatba.
A csapat rádión adta ki a szerelési útmutatásokat és egy véletlenül
(?) ott álldogáló néző át tudta állítani a váltót elektronikusról,
kézi vezérlésűre. (Szakképzett rallye rajongók lehettek arra!)
Minden esetre Carlos be tudta fejezni a napot. Az időjárás
javult valamelyest a következő napra. A Toyota csapat kalandjai
viszont folytatódtak. Auriol elcsapott egy sziklát. Az ütközéssel
sok időt elvesztett, mert a következő 17 km-t három keréken
tette meg a szervizpontig. Sainz sem tétlenkedett, hanem igyekezett
ledolgozni az előzőn nap begyűjtött hátrányát. Erről a tervéről
le kellett mondjon, amikor egy mély árokba csúszott a Corolla
WRC-vel. Látta, hogy saját erőből nem szabadulhat ki, ezért
rádión kért segítséget, amit egy nézőket szállító helikopter
meg is hallott. A gép leszállt, és a nézők "visszarakták"
az útra a Toyotát. (McRae után Thomas Radström is kiállt, miután
balesetet szenvedett.) Makinen
kényelmes előnnyel vezette a versenyt. Kankkunen még tett egy-két
kísérletet arra, hogy utolérje, de tudomásul kellett vennie,
Makinennek vannak még tartalékai. Így Juha inkább beérte a biztos
második hellyel, Tommi Makinen pedig megszerezte 17. győzelmét.
(Makinen, lázas betegen csinálta végig a versenyt.) A Mitsubishihez
hasonlóan legalább akkora volt az öröm a Seat-nál is, mert Toni
Gardemeister a harmadik helyre hozta be a Cordoba WRC-t. Finn
Rally
Az első
pályán Kankkunen nyert, de Grönholmnak két szakaszt is sikerült
behúznia az első napi hétből és ezzel ő zárta a nyitónapot az
első helyen. Őt a két Subaru-s Kankkunen és Burns követte, majd
jött negyedikként Radström. McRae csak a kilencedik helyen szerénykedett.
Második
nap Kankkunen átvette a vezetést Grönholm-tól. Marcus kapott
egy időbüntetést is, amivel visszacsúszott az ötödik helyre.
A második helyet Burns örökölte meg, majd Sainz következett.
Radström kiesett egy baleset miatt. Colin kocsiján futóművet
cseréltek a szerelők a nap során. Sikerült gyorsulnia és előre
is tudott lépni a negyedik helyre. A zárónap
még 6 szakasz várt a mezőnyre, melyek közül az utolsót bekamerázták
és a TV élőben közvetítette. A leggyorsabbak szerezhettek bónusz
pontokat. 3-2-1 pont. Auriol kiesett az utolsó napon, de a rendezők
engedélyezték, hogy részt vehessen a pluszpontokkal jutalmazott
utolsó gyorsaságin. Mivel ő nyerte a szakaszt, kapott is három
pontot. Néhány pilóta kritizálta a TV-s szakasz pontrendszerét.
Jó példa volt erre Auriol esete. Az utolsó szakasz megnyerésével
annyi pontot szerzett, mintha valaki a 4. pozícióban fejezte
volna be a futamot, amiért három napon át, cirka 400 km-en keresztül
küzdött. Azonban nem volt mit tenni, az eredmények és az extra
pontok maradtak. Kankkunen-t azonban már nem lehetett utolérni,
pályafutása 23. diadalát aratta. A győzelemmel ő lett a legeredményesebb
rallye pilóta a világon. Burns 9,7 másodperc hátránnyal lett
a második. Sainz szerezte meg a dobogó legalsó fokát (+17,7
mp). McRae-nek ismét nem volt szerencséje, mert az utolsó km-en
felrobbant a Focus WRC motorja. Kína
Rally Másnap
még mindig nagyon sárosak voltak az utak, A szerelők a szervizben,
átlag 30 kg sarat távolítottak el a kocsikról. Makinen kiszállt
a küzdelemből, mert egy sziklának ütközött. A nap végi sorrend:
Auriol, Burns és Sainz volt. Carlos nagyon elszántan küzdött,
mert úgy nyerte meg a 16. szakaszt, hogy a rajtnál csak egy
hibátlan kereke volt, a másik három abroncs már „habos” volt
a korábbi defektektől. Az utolsó
nap Didier Auriol győzelmét már semmi nem veszélyeztette, 55
másodperccel nyert Burns előtt. Nagyon örült a francia, hiszen
másfél év után az volt az első győzelme, illetve a Toyota első
1999-es diadala. A dobogó legalsó fokát Sainz foglalta el. San
Remo Rally A következő
nap Colin már a reggeli pályákon motorgondok miatt elvesztegetett
öt percet. Grönholm balesetet szenvedett, de folytatni tudta
a versenyt. Makinen megelőzte Grönholm-ot, és támadni kezdte
az első két helyen autózó Peugeot-t. Sikerült is két szakaszt
megnyernie, de a nap végére még mindig a Peugeot pilótái álltak
az élen. Az első három sorrendje: Delecour, Panizzi (+2,8) és
Makinen (+22,9) volt. McRae szintén nyert szakaszokat, de később
elektromos gondok miatt lelassult. A futamot a 13. szakaszon
fejezte be egy nagyon csúnyán összetört autóval. A harmadik
napon, az élen borult a sorrend. Makinen reggel autózott egy
hatalmasat és 3,4 másodpercel felzárkózott a Peugeot-k mögé.
A két 206-os között mindössze 0,7 másodperc volt a különbség.
Delecour először rosszul választott gumit, majd egy elektromos
hiba miatt kiállni kényszerült. Közben a Peugeot jogászai töröltették
Delecour büntetését, mivel a versenybíróság egy olyan vétségért
büntetett, ami nem is volt benne a FIA szabálykönyvében. Az
utolsó szakasz előtt Makinen hátránya már csak 1,8 mp volt Panizzi-val
szemben. A finn begyújtotta a rakétákat és a 40 kilométeren
a hátrányát átfordította 18 másodperces előnnyé. A dobogó legalsó
foka Didier Auriol-é lett (+42,2). Ausztrál
Rally Auriol nyert
három szakaszt, nyomában McRae-vel. Kettejük párviadala a 6.
szakaszig tartott, ahol Auriol porrá törte a Toyotát. (Érdekes
helyzet alakult ki. Ugyanis, ha Makinen-nek sikerül az első
három helyen végeznie, akkor a RAC Rallye eredményétől függetlenül
már Ausztráliában megszerezhette a világbajnoki címet.) McRae
nem sokáig tudta tartani az első helyet, mert Tommi a 8. szakaszon
átvette a vezetést. Ekkor nem várt fordulat következett. Mindketten
defektet kaptak, amivel McRae a harmadik (+50,2), Makinen pedig
a negyedik (+1:18,7) pozícióba esett vissza. Ezek után Sainz
állt az élre, nyomában Richard Burns-el (+6,3). Másnap
Richard Burns és Carlos Sainz az első pozícióért küzdöttek.
Kemény csatában a spanyol visszaszorult a második helyre (+4,4).
McRae már a reggeli első pályán összetörte az autóját. Így Makinen
harc nélkül előre lépett a neki tökéletesen megfelelő harmadik
helyre. A finn nagyon jó helyzetben volt, mert a mögötte versenyző
pilóta két és fél perccel követte, aki ráadásul a csapattársa,
Freddy Loix volt. Az utolsó
nap négy szakasza még hozott izgalmakat. Burns és Sainz egy
másodpercen belülre került a reggeli első szakaszon. Az utolsó
gyorsaságit élőben közvetítette a TV, ám ez esetben nem járt
extra pont a jól szereplőknek. Végül a győzelem a brit pilótáé
lett 11,6 mp-el. Sainz sem szomorkodhatott, mert a második helye
meghozta a Toyota számára a gyártók világbajnoki címét. Makinen
már nem akart kockáztatni, inkább a biztos harmadik helyet választotta,
amivel megszerezte a 4. világbajnoki címét sorozatban! Rajta
kívül csak Kankkunen volt négyszeres világbajnok, de ő sem zsinórban!
Network
Q Rallye Másnap
Burns elérkezettnek látta az időt egy komoly támadásra. Nyert
gyorsan három szakaszt és átvette a vezetést. A második helyért
Kankkunen és Grönholm csatázott. Végül estére Juha Kankkunen
állt a második helyen (+29 mp). Sainz árokba csúszott, ahonnan
csak négy perc után tudott kiszabadulni. Így, Colin vette át
a negyedik helyet. A nap utolsó szakaszát törölni kellett. Akkora
tömeg, és olyan sok autó volt a pálya mellett, hogy a rendezők
tíz autó után felfüggesztették a rajtoltatást. McRae még elrajtolt,
azonban a pályán egy parkoló autónak ütközött és kiesett a versenyből. Burns a
zárónapon is keményen nyomta, a napi hét szakaszból ötöt nyert
meg. Grönholm bukott egy hatalmasat, a 206 WRC hatszor fordult
át, mire megállt. Marcus kiesése után a Prodrive két pilótája
lazíthatott egy kicsit, mert a mezőny többi része jócskán le
volt már tőlük maradva. Richard Burns nagy fö¬lénnyel (+1.47,3)
megnyerte a futamot Juha Kankkunen előtt. Két meglepetés eredmény
is született, amihez a nagyszámú kiesés is közrejátszott. A
dobogó legalsó fokát a Seat-ot terelgető Rovanpera, míg a negyedik
helyet a Skodával versenyző Bruno Thiry szerezte meg. Makinen
1999-ben negyedszer is elnyerte a világbajnoki trófeát (62 ponttal)
annak ellenére, hogy az év végére Burns (55 pont) nagyon megerősödött.
Richard az utolsó két futamon szerzett győzelmével felzárkózott
Makinen mögé a második helyre. McRae 1999-es éve katasztrofálisnak
nevezhető. A 14 futamból csak háromszor ért célba. Két futamon
diadalmaskodott és szerzett egy negyedik helyet. 23 ponttal
a 6. helyen zárta a világbajnokságot. Az év során cserélődő
csapattársai közül egyedül Thomas Radström svédországi harmadik
helyét érdemes kiemelni, a többi felejthető. A Ford 37 pontot
szerzett az év során, szemben a Toyota 109 pontjával úgy, hogy
az egész évben csupán egyetlen futamgyőzelmet sikerült szereznie
a japán márkának. Az eredménytelenség egyik oka a Ford műszaki
megbízhatatlansága volt, bár a műszaki hibák egy részét okozhatta
Colin agresszív vezetési stílusa is. Nem csoda, ha a hatalmas
gázsi kifizetése után a csapat csalódott volt az elért eredmények
láttán. Colin
McRae (1968-2007) élete 1. rész - 1968-90 |
|