![]() |
![]() |
|
Magazin:
"Teljes gázzal sehogy máshogy!" Május
15. 1998. Monte-Carlo
Rallye A finn a
második napon hasonlóan kockáztatott, de akkor már nem járt
szerencsével, ugyanis mielőtt eljutott volna a száraz aszfaltos
részre, ráfutott egy jégfoltra, majd nekiütközött egy híd korlátjának
és a patakba zuhant az autóval. A finn kiesése után Sainz vette
át az első helyet, mögötte egy perccel lemaradva Kankkunen autózott.
Majd következett: Burns, aztán McRae és Liatti volt a sorrend. Az utolsó
nap Kankkunen már nem tudta utolérni Carlos Sainz-ot, főleg
miután egy kisebb tűzeset keletkezett a motortérben, így meg
kellett elégednie a második hellyel (+0,40). Sainz első versenyén
megszerezte a Corolla WRC első győzelmét. Colin-nak és az előző
évi győztes Liatti-nak csak ritkán sikerült megfelelően gumit
választania, ezért nem is tudták megszorongatni a két élen haladót.
Viszont Richard Burns-t mindketten megelőzték. McRae a harmadik
(+1:01), Liatti pedig a negyedik helyen (+1:13) zárta a futamot. Svéd
Rally A nyitó
nap első nyolc gyorsaságiján Thomas Radström megállíthatatlan
volt. A nap végére, a második helyen álló Makinen hátránya 25
mp, míg a harmadik Sainz-é már másfél perc volt. McRae a gyenge
tapadású gumikkal magyarázta az ötödik helyét. Eriksson csak
a 8. volt, Liatti pedig még hátrébb zárta a napot. A második
nap olvadni kezdett a hó és az utak egyre latyakosabbá váltak.
A 11. gyorsasági szakasz után hiába várták Radström-öt a szervizben.
A svéd pilóta 6. fokozatban padlógázon száguldott, a kocsi megcsúszott
és egy hófalba ütközött. Ugyanazon a pályán McRae elektronikai
hiba miatt feladta a versenyt. (Colin öccse, csupán három kanyarral
jutott tovább, mint bátyja, aztán ő is kiesett.) Ezután, Makinen
állt az élre, nyomában Kankkunen-nel. A nap végéig meg is maradt
köztük ez a sorrend. Majd következett Sainz és Eriksson. A harmadik
nap Sainz és Kankkunen csatájáról szólt. A spanyol utolérte
a finnt és meg is előzte, de a gond nélkül autózó Makinen-t
már nem sikerült elcsípnie. Eriksson örülhetett a negyedik helyezésnek
is, mert az utolsó napon váltógondokkal küzdött. Piero Liatti
csak a kilencedik helyen fejezte be a versenyt. Safari
Rally Nemsokára
a Ford csapatnak is "helyettes" után kellett néznie.
Kankkunen tréningezés közben elsüllyedt a Ford-dal egy nagy
sártengerben. Ezután Thiry autójával indultak el, hogy segítséget
hozzanak. Kankkunen azonban a magassága miatt nem fért el a
bukócsövek között, így Thiry volt kénytelen hátra bemászni.
Szépen haladtak, amikor ismét sár keresztezte az útjukat. Kankkunen
jó rallye pilótához híven koppanásig nyomta a gázpedált. Azt
azonban nem látta, hogy a sár közepén egy hatalmas szikla van
beágyazódva, ami úgy megdobta a Ford-ot, hogy a pótkeréken ücsörgő
Thiry nekivágódott a bukócsöveknek és eltört öt bordája. Néhány
gyors telefon után Ari Vatanen azonnal indult, hogy kisegítse
a Ford csapatot. A kezdő 110 kilométeres szakaszt Makinen nyerte
meg, 15 másodperccel Burns előtt. (Burns lehet, hogy azért volt
olyan gyors, mert a szakasz felétől nem volt fék a Mitsubishi-n.)
McRae éppen csak belefért az első tízbe. Az autója két defektet
is kapott. Az elsőt kicserélték, a másodikkal viszont autóztak
nyolc kilométert. (Később kapott egy harmadik defektet is.)
Azonban miután nem voltak defekt problémái, ő volt a leggyorsabb.
A napot a két Mitsubishi mögött a harmadik helyen fejezte be.
A skótot Sainz, Vatanen és Kankkunen követte. A második
nap 9. szakaszán kiesett Liatti, majd egy gyorsaságival később
kiállt Colin is. Mindketten motorgondok miatt adták fel a küzdelmet.
Makinen tudta növelni az előnyét, annak ellenére, hogy volt
egy ütközése egy helyi teherautóval! (A rallye ideje alatt nem
zárták le a forgalom elől a pályákat!) A balesetet megúszta,
de a nap utolsó szakaszán mégis kiesett, mert a Lancer motorja
tönkrement. Így került az élre Richard Burns hat perc előnnyel,
Ari Vatanen előtt. A 49 indulóból
30 páros esett ki, a Mitsubishi győzelem azonban nem forgott
veszélyben. Richard Burns közel 9 és fél perc előnnyel megnyerte
élete első vb futamát. A második helyen Vatanen ért célba, de
csapatutasításra késett az utolsó időellenőrző pontról, amiért
időbüntetést kapott, így helyet cserélt a harmadik Juha Kankkunen-nel.
(Az előző évben a Ford-nál a finnek kellett előre engednie Sainz-ot,
ám ezúttal élvezte az első számú pilótának kijáró előnyöket!)
Portugál
Rally A második
napi pályák erősen megrostálták a mezőnyt. Makinen és Radström
baleset miatt esett ki. Auriol a váltó problémái miatt adta
fel. Kankkunen kocsijának hajtása rakoncátlankodott, ezért hátra
is csúszott a hetedik pozícióba. McRae kapott egy defektet,
de az igazi gond nem ez volt, hanem az, hogy Imprezában vészesen
kezdett esni az olajnyomás. Loix viszont szárnyakat kapott.
A nap utolsó négy szakaszát megnyerte és felzárkózott Colin
mögé. Sainz kocsijában
sikerült megjavítani a rakoncátlankodó váltót. Ezután a spanyol
egy hatalmas hajrát vágott ki, amely során leelőzte Loix-ot
és 7 másodpercre megközelítette McRae-t. Minden az utolsó 11
km hosszú gyorsaságin dőlt el. A spanyol hatalmasat autózott
és 5 másodpercet adott a skótnak. Azonban még így is maradt
köztük 2,1 másodperc McRae javára. Colin Portugáliában gyűjtötte
be a 14. vb futamgyőzelmét. Catalunya
Rally Puras öröme
csak másnap reggelig tartott. Először megpördült, később motorhiba
miatt kiállni kényszerült. Auriol-nak nem voltak gondjai, így
növelni tudta az előnyét. Estére a Toyoták álltak az élen. (Auriol,
Loix és Sainz.) Liatti a 12. szakaszon kiállt, mert a Subaru
motorja végleg megadta magát. McRae csak a 10. helyen szerénykedett. Az utolsó
reggelen Makinen megelőzte Sainz-ot, és üldözőbe vette Loix-ot.
Liatti után Colin is kiesett, mert az ő kocsijában is lerobbant
a motor. A mezőnyt Didier Auriol uralta és 53 másodperccel megnyerte
a futamot Loix előtt. Makinen támadta ugyan Loix-ot, de az utolsó
előtti szakaszon furcsa zajok jöttek a Lancer-ből, ezért a finn
inkább visszavett a tempóból és beérte a dobogó legalsó fokával.
Tour
de Corse Amint az
eső elállt és egy kicsit száradni kezdett az aszfalt, McRae
rögtön az élre tört. Ellene óvást nyújtott be a konkurencia
az első nap végén. Az ok: kevés a barázda a Subaru bal első
kerekén. A Prodrive ezt azzal magyarázta, hogy a jobb első defektes
kerék miatt kopott így a gumi. Óvás, ellen óvás. Végül a technikai
bizottság elfogadta a Subaru indoklását és McRae az élen maradhatott.
A nedves utak ellenére az F-2-es kocsik szinte repültek. Delecour
a Peugeot 306-al a nap során nagyon gyors volt és a második
helyen várta a folytatást. Ahogy a
pályák száradtak McRae egyre nagyobb előnyt tudhatott a magáénak.
Mögötte kemény csata dúlt a további helyezésekért. A második
nap végére Sainz előre tudott lépni a második helyre. A dobogó
legalsó fokáért Liatti és Delecour harcolt. A nap végére Liatti
lett a harmadik, de csak 5 másodperc előnnyel. Az utolsó
napon már száraz utakon száguldott a mezőny. Colin gond nélkül,
27 másodperccel megnyerte a versenyt Delecour előtt. Az F-2-es
Peugeot elemében volt, mert beérte és le is előzte Liatti-t,
aki addig a második helyen autózott. De hova tűnt Sainz a 2.
helyről? Carlos reggel egy keményebb futómű beállítást próbált
ki, hátha azzal gyorsabb lesz. Nem lett, sőt visszacsúszott
a 3. helyre. Aztán a defektmentes abroncsok helyett megpróbált
a hagyományos és gyorsabb gumikkal menni. Természetesen kapott
egy defektet, amit kénytelen volt kicserélni. Majd kis híján
elütött egy tehenet. Ezután műszaki gondok adódtak a kocsival,
de egy szervizmentes zónában, így telefonon kaptak műszaki tanácsot:
"Végy egy ujjnyi vastag faágat. Ékeld ki a piros és a kék
vezeték között a befecskendező mechanikus részét...!" A
mérnök nem mondott butaságot, mert Sainz ezzel a megoldással
eljutott a szervizig. Végül a 8. helyen fejezte be a futamot.
Colin 15. vb futamgyőzelmével és Liatti 3. helyével a Subaru
élre állt a gyártók versenyében. Ráadásul, két pont előnnyel
Colin McRae átvette a vezetését a bajnokságban. Argentin
Rally Később McRae
elérkezettnek látta az időt, hogy rápattanjon a gázra, és a
verseny leghosszabb gyorsaságiján 13 másodpercet adott Makinennek
és több mint fél percet csapattársának, Liatti-nak, amivel ismét
átvette a vezetést. Azonban pár szakasszal később elütött egy
sziklát, ami elhajlította az Impreza hátsó felfüggesztését.
A szervizponton elhúzódtak a javítások és Colin csupán két másodperc
híján ért az időellenőrző pontra. Makinen-nek is meggyűlt a
baja egy sziklával. Az ő esetében is megsérült a futómű, de
tartani tudta a vezető pozícióját. Kankkunen volt a második,
majd következett Sainz, Burns, McRae és Liatti. Az utolsó
nap hat szakaszán Tommi Makinen bebiztosította a győzelmét.
Igazi harc csak a dobogó középső fokáért folyt Kankkunen és
Sainz között, amit a spanyol nyert meg, mindössze 0,7 másodperccel.
A McRae-Grist páros volt a futam nagy vesztese, mert csak az
5. helyen értek célba annak ellenére, hogy a 23 gyorsasági szakaszból
15-öt megnyertek. Liatti a másik Subaru-val a hatodik lett. Acropolis
Rally Richard
Burns másnap is nagyon szépen autózott, de kitört a szélvédője
és a három másodperccel lemaradó McRae átvette a vezetést. Burns
40 másodpercet vesztett a szélvédő töréssel és az 5. helyig
esett vissza. McRae és Auriol egész nap egymással csatázott,
és estére a francia került a mezőny élére, de mindössze 4,8
másodperccel. Didier Auriol
egészen az utolsó előtti szakaszig tartotta előnyét McRae-vel
szemben. Auriol kocsija egy hajtűkanyarban lefulladt, mint később
kiderült az üzemanyag szivattyúval voltak gondjai. A szurkolók
kb. 800 méter tolták az autót, mire beindult, de addigra már
McRae vette át a vezetést, amit meg is tartott a futam végéig.
Auriol a második lett, 20 másodperccel lemaradva. Colin megszerezte
pályafutása 16. vb futamgyőzelmét. A másik Subaru-val Liatti
a hatodik lett, közel 11 perc hátránnyal. Új-Zéland
Rally A harmadik
napon kisütött a nap és elkezdtek felszáradni a pályák. A Toyoták
uralták a mezőnyt. Auriolnak tömítés gondjai voltak, így négy
másodperccel Sainz mögött a második lett. (Sainz ezzel megszerezte
a 22. vb győzelmét.) A két Subaru már nem tudta felvenni a versenyt
a dobogós helyekért, sőt egyre inkább hátracsúsztak. Végül,
McRae az ötödik, Liatti a hatodik helyen ért a célba. Ismét
változás történt a ponttáblázatokban. Az egyéni versenyben Sainz
állt az élre, míg a gyártók sorozatában a Toyota vette át a
vezetést. (Colin 3 ponttal volt lemaradva a spanyol mögött.) Finn
Rallye A második
nap Makinen 34 másodpercre növelte előnyét. Sainz és Kankkunen
is tartani tudta a helyét, de a finn arra panaszkodott, hogy
lassúnak találja a Ford Escort WRC-t. Az időjárás
kitisztult, de változás nem volt az első nyolc helyezett előző
napi sorrendjében. Makinen 35 másodperccel megnyerte a futamot
Sainz előtt. Kytölehto a Subaru-val a 8. helyen ért célba. (A
Seat bemutatkozása nem sikerült túl fényesen, mert az egyik
kocsi kiesett baleset miatt, a másik pedig csak a 11. lett.)
San
Remo Rally A második
napi viaskodásból kiesett Auriol és Kankkunen, mindketten baleset
miatt. A harc azonban tovább folytatódott Makinen és Liatti
közt. Volt olyan időszak, amikor 0,7 másodpercre csökkent a
kettejük közti a differencia! Makinen szakaszgyőzelmeinek köszönhetően
előnyét 28 másodpercre tudta növelni. Colinnak sikerült gyorsulnia,
két szakaszon is a leggyorsabb volt. Estére az előző napi 9.
helyről előre ugrott a harmadikra. Az utolsó
napon Makinen beosztotta előnyét. A futam során a 24 szakaszból
9-et nyert meg és végül ő állhatott a dobogó legfelső fokára.
A második Liatti lett 16 másodperc hátránnyal. A harmadik McRae
volt, de ő már másfél percet kapott a finntől. A San Remo
Rallye-nak volt még egy különlegessége, magyar szempontból.
1996-hoz hasonlóan indult Ifj. Tóth János, sokszoros magyar
rallye bajnokunk. A Grifone team egy Toyota Corolla WRC-jével
az abszolút 15. helyen zárták a futamot, (+14.16,4) megelőzve
a gyári Seat Cordoba-val versenyző Marc Duez-t. Ausztrál
Rally Makinen
a második napon megtáltosodott és a korábbi hátrányát átfordította
16 másodperces előnnyé. Estére Sainz a második, Auriol a harmadik
volt. McRae a sok műszaki gond miatt, csak a hatodik helyről
várta a folytatást. A zárónapon
hosszú erdei szakaszokon folyt a küzdelem. McRae-nek miután
megszűntek a műszaki gondjai hihetetlenül felgyorsult. A nap
öt gyorsaságijából az első hármat megnyerte és átvette a vezetést.
Makinen 3,6 másodperccel autózott mögötte. Az első négy versenyző
5 másodpercen belül volt és még két szakasz várt a mezőnyre.
A verseny nagy vesztese McRae volt, ugyanis a Subaru turbója
felmondta a szolgálatot és az utolsó 27 km-es szakaszt csak
nagyon lassú tempóban tudta megtenni, így csak a negyedik helyen
ért célba. Ezután a McRae-Grist párosnak már matematikai esélye
sem maradt a bajnoki címre. Makinen keményen hajtott és 16 másodperccel
Sainz előtt teljesítve a távot, megnyerte a futamot. Makinen
kétpontos előnnyel a tabella élre ugrott. Már csak a finn és
Carlos Sainz lehetett 1998-ban a világbajnok. A gyártók versenyében
a Subaru szintén elvesztette a lehetőséget a világbajnoki trófeára.
Network
Q Rally A mezőny
Wales kavicsos útjain folytatta a küzdelmeket. A nap elején
McRae és a hirtelen előre törő Burns kezdett vívni egymással.
Két rossz gumiválasztás miatt Colin először visszaszorult, aztán
beleerősített és ismét az élre állt. Azonban a motor vártalanul
tönkrement és a skót versenyének vége lett. Sainz ekkor a harmadik
helyen autózott. Az utolsó
nap az időjárás nagyon ködösre fordult. Az utak pedig rendkívül
csúsztak. A csúszós utak áldozata lett Alister McRae, aki a
21. szakaszon nagy sebességnél egy kanyarban lecsúszott az árokba.
Ez kedvezett Sainz-nak, azonban olyan történt, amire senki sem
számított. A spanyol kocsija a cél előtt pár száz méterrel megállt,
tönkrement a motor. Sainz megtörten állt a Corolla WRC mellett,
viszont navigátora, Luis Moya mérgében és csalódottságában a
sisakját behajította a hátsó szélvédőn át a kocsiba. (Így lett,
persze nem érdemtelenül, zsinórban harmadszor világbajnok Tommi
Makinen. Egyébként Makinen már a szállodából készült hazafelé,
amikor telefonáltak neki, hogy ő a világbajnok. A finn először
azt hitte, hogy viccelnek vele.) A versenyt Burns nyerte közel
négy perccel Kankkunen előtt. A Mitsubishi sikere teljes volt,
miután Makinen megszerezte a világbajnoki címet, Burns győzelme
pedig a Mitsubishi diadalát jelentette a gyártók versenyében.
A világbajnok Makinen, 58 ponttal zárta az évet. Egyedül neki
sikerült ötször nyernie, a 2. helyezett Sainz két futamgyőzelmet
könyvelhetett el. Colin három futamon diadalmaskodott és 45
ponttal harmadikként végzett az éves értékelésben. Colin eddig
sem kis népszerűségén hatalmasat lendített, amikor 1998-ban
piacra került a róla elnevezett számítógépes és konzol játék,
a Colin McRae Rally. Az autós programok közül pillanatok alatt
kiemelkedett és rengeteg emberrel szerettette meg a ralit. A
program tervezői akkor talán nem is sejtették, hogy milyen egyedülálló
folyamatot indítottak el. Népszerűségét mutatta az is, hogy
meghívást kapott a neves gálaversenyre, a Race of Champion-ra.
(Bajnokok Tornája.) Ez egy nemzetközi verseny, amit év végén
rendeznek meg a különböző szakágak bajnokainak. 1998-ban a versenyt
Colin McRae nyerte meg. Colin
McRae (1968-2007) élete 1. rész - 1968-90 |
|