Magazin: "Teljes gázzal sehogy máshogy!"
Colin McRae (1968-2007) élete 6. rész

Május 1.
Új időszámítás kezdete volt a Rally Világbajnokság történetében az 1997-es szezon, ebben az évben mutatkoztak a VB-n a World Rally Carok, a WRC-k. Colin természetesen Subaruval próbálta visszahódítani címét Tommi Makinentől

1997.

A ’97-es év egy új korszak kezdete volt. A Subaru és Ford bemutatta a jövő versenygépét, a World Rally Car-t. A WRC-k esetében, a szabályok több technikai módosítást engedélyeztek, mint korábban. A változtatások olyan területeket, alkatrészeket érintettek, mint pl. a turbó, a kerekek, az alváz. A módosított felfüggesztésekkel és az új aerodinamikai idomok bevezetésével a mérnökök gyorsulást reméltek az új kocsiktól. A Mitsubishi volt az egyetlen gyári csapat, aki nem próbált WRC-t fejleszteni, ellenben bemutatták a Lancer Evo IV-es változatát. A 14 futamból álló sorozat pontrendszerén is változtattak a vb szervezői. Attól az évtől kezdve a pontok elszámolása ugyanúgy történt, ahogy a Forma 1-ben. (10-6-4-3-2-1.)

Colin esetében nem csak az autó, hanem a navigátor személye is változott. Derek Ringer helyét Juha Kankkunen korábbi navigátora, Nicky Grist vette át.

Monte-Carlo Rallye
A jó gumiválasztás kulcsfontosságú volt, mert a völgyekben nedves aszfalton, míg a hegyekben hóval, jéggel borított utakon kellett száguldozni a pilótáknak. Ráadásul csak minden második szakasz után lehetett gumi¬kat cserélni. Az első gyorsot, ami egy 2,8 km hosszú Szuper Special volt, Freddy Loix nyerte egy privát Toyota-val. Csak utána következtek a gyári pilóták Sainz, McRae, és Liatti. A verseny igazán csak másnap kezdődött, a Makinen és Sainz között zajló küzdelemmel. A nap végére Sainz vezetett, de csak 3 másodperccel. A Subarus Liatti is jó formát mutatott, mert nyert két gyorsaságit és a napot 24 másodperc hátránnyal zárta a harmadik helyen. Colin elvesztegetett egy kis időt, amikor az 5. gyorson beleugratott egy hókupacba, melyből csak a nézők segítségével sikerült kiszabadulnia.

 

A következő napon McRae kiesett, mert összetörte a Subarut. Ismét hóbuckának ütközött, de ezúttal megsérült az Impreza felfüggesztése. Makinen és Liatti tudott gyorsulni, míg Sainz némileg lelassult. A nap végére Makinen került az élre, köszönhetően a parádés autózásának és a jó gumiválasztásainak. Őt követte 24 másodpercre, a szintén kiválóan autózó Liatti.

Az utolsó nap reggelén Tommi Makinen rossz gumikat választott, ezért elég sok időt elvesztegetett. Ráadásul a második szakaszon lecsúszott az útról és összetörte a Mitsubishi elejét. Ezzel több, mint két perc hátrányt gyűjtött be. Be tudta fejezni a versenyt, de visszacsúszott a harmadik helyre. Liatti így tulajdonképpen "megörökölte" az első helyet, de nem érdemtelenül. Végig kitűnően vezetett és ő volt az első, aki WRC-vel szerzett futamgyőzelmet. 9 gyorsasági szakaszt sikerült megnyernie (a legtöbbet a futamon) és 55 másodperces előnnyel Sainz előtt diadalmaskodott.

Svéd Rally
A megszokottól eltérően az átlaghőmérséklet fagypont fölött volt, így nem sok hóra lehetett számítani a pályákon. A Subaru McRae mellé egy rutinos, "hóban edződött" pilótát, Kenneth Eriksson-t nevezte be. A kevés hó miatt a kavicsos utakon, az első nyolc szakasz után, az Eriksson, McRae, Makinen, Sainz négyes, 30 másodpercen belül autózott egymáshoz képest.

 

A záró napra havat jeleztek az időjósok, de inkább csak eső esett. A leggyorsabb ember a nedves, ónos esővel borított utakon Tommi Makinen volt, azonban korábbi lemaradását még így sem tudta behozni. Colin egy kicsit visszalassult a verseny végére. Kár volt érte, mert csak 4 másodperccel maradt le a dobogó legalsó fokát megszerző Makinen mögött. Eriksson meg tudta őrizni a vezető pozícióját, Sainz pedig 16 másodperccel lemaradva lett második.

Safari Rally
A rendezőség döntése alapján, 1997-ben helikoptereket már nem lehetett szervizelésre használni, csupán arra vehették igénybe őket a csapatok, hogy a pilótáikat figyelmeztessék az úton levő forgalomra vagy állatokra. A nagy meleg, a hosszú táv és a nagy sebesség miatt a kocsikra defektmentes kerekeket nem szívesen szereltek a csapatok. A szabályok engedélyezték a két pótkereket, de sokszor még ez sem volt elég. Már a futam elején több gyári pilótának gondjai akadtak. Legrosszabbul a Subaru-s Eriksson járt, aki már az első szakaszon 130-nál elcsapott egy sziklát, ami kitépte az egyik hátsó kerekét. Makinen, Sainz és McRae defektekkel és felfüggesztés gondokkal küszködött. Az első napot a kenyai Ian Duncan nyerte, egy privát Toyota-val.

 

A második napon Sainz elhagyta a Ford egyik kerekét, emiatt fel kellett adja a versenyt. Mivel Duncan-nek is felfüggesztési problémái voltak, Makinen vette át a vezetést. Sokáig nem örülhetett, mert a defektek és az ebből eredő felfüggesztési problémák miatt ő is lelassult. (Hiába volt két pótkereke, mert három defektet kapott.) Armin Schwarz bevállalta a defekt-mentes abroncsokat, és sikerült az élre állnia, de csak egy rövid időre. Aztán ő is félre állt, hogy a megrongálódott hátsó futóművét megpróbálja megjavítani. McRae is csak rövid ideig tudta tartani a 2. helyet, aztán műszaki gondok miatt át kellett adnia a Mitsubishi-t vezető Burns-nek. Azonban még nem volt vége a kalandoknak. Néhány néző köveket hordott az út közepére. Elsőre Colin jött, aki kénytelen volt a sziklákon átszáguldani, mivel sem megállni, sem kikerülni már nem tudta őket. Óriási szerencséje volt, mert semmi jelentős alkatrész nem sérült meg komolyabban az autón. Schwarz autójában közben elszakadt a gázbowden. A navigátor cipőfűzőjét gyorsan "beszerelték" és folytatták a versenyt. Miután Colin műszaki gondjai megszűntek, rögtön az élre állt, és az előnyét is tudta növelni.

Az utolsó napon Colin-nak kisebb elektromos gondja volt, de a szerelők ki tudták javítani a hibát. Burns megpróbált még támadni, de miután meghibásodott a kuplungja, inkább a biztos célba érést választotta. McRae megnyerte pályafutása 9. VB futamát, a Mitsubishi-t kormányzó Richard Burns előtt. (+7,04) Colin, Monte-Carlo-i kiesése ellenére 13 pontjával vezette a bajnoki pontversenyt.

Portugál Rally
Kezdésként ketten gyorsan feladni kényszerültek a versenyt. Marcus Grönholm a ködben elvétette az utat és összetörte a kocsiját. Sainz pedig váltóhibából kifolyólag adta fel a versenyt. Nem jutott sokkal tovább McRae sem. Kár volt érte, mert ő kezdett a legkeményebben és 5 szakasz után a mezőny élén állt. A 6. gyorson azonban egy elektronikai hiba miatt elvesztett 3 percet. Egyre gyakrabban hagyott ki a Subaru motorja és a gyorsasági vége előtt meg is állt, és újraindítani már nem sikerült. Elkezdődhetett a skandinávok csatája. A 6. szakaszon Colin kiesésével a szintén Subaru-s Kenneth Eriksson vette át az első helyet. Előnye 14 másodperc volt Tommi Makinen előtt. A finn rögtön támadni kezdte Eriksson-t és három szakasz alatt meg is előzte. Mégsem tudta tartani a vezető pozíciót, mert gumiproblémái adódtak.

 

Másnap Makinen már nem hagyott kétséget, hogy ő a leggyorsabb. A napi 9 szakaszon minden esetben ő volt a nyerő. Ehhez azonban hozzájárult az is, hogy Colin után Eriksson is kiesett a 22. szakaszon, motorhiba miatt. Makinen tulajdonképpen egyedül maradt az élen. Erősen lemaradva követte őt Freddy Loix. Az utolsó nap még mindig tartogatott 9 szakaszt, de Makinen különösebb gond nélkül, az autót okosan beosztva teljesítette őket és megnyerte a Portugál Rallye-t. Makinen nyert Colin pedig nem szerzett pontot, így a skót elvesztette az első helyét és 5 ponttal Mitsubishi versenyzője mögé esett vissza.

Catalunya Rally
A szezon első igazi aszfaltversenyén Colin és a másik Subaru-t vezető Liatti közt nagy csata alakult ki. Végül estére Colin vezetett, de mindössze 1 másodperccel előzte meg csapattársát. A napot a harmadik helyen záró Makinen is csak 12 másodperccel volt lemaradva.

 

A következő nap a vezető hármas küzdelmét hozta. Colinnak a 10. gyorsaságin ki kellett állnia a harcból, mert kapott egy olyan defektet, amit kénytelen volt még a pályán kicserélni. A művelet három és fél percébe került, és ezzel vissza is esett a negyedik helyre. Liatti és Makinen közt továbbra is ment az adok-kapok. A nap végére, másodpercre azonos idővel várták a folytatást.

A zárónapon Makinen hiába nyert szakaszokat, nem tudott jelentős előnyt begyűjteni. Egy rossz gumiválasztás miatt vesztett az előnyéből és az utolsó 36 km-es szakasz előtt már csak 4 másodperc volt a differencia közte és az olasz között. Végül még 3 másodpercet tudott adni Liatti-nak és megnyerte a futamot. (Makinen karrierje legnagyobb győzelmei közé sorolja azt a versenyt.) Colin a negyedik lett (+3,34). (Az időeredményt nézve, pont az a 3 és fél perces kerékcsere ideje hiányzott egy igazán jó eredményhez.)

Tour de Corse
A spanyol futam és Korzika Rally közt az azonos útburkolat volt a közös, de Korzika lényegesen trükkösebb pályákkal várta a mezőnyt. Az utak a hegyek közt kanyarogtak. A kanyarokat csak minimális egyenesek kötötték össze, és az árkok is lényegesen mélyebbek voltak, mint Spanyolországban. Az első nap az F-2-es autóknak kedvezett. Gilles Panizzi és Francois Delecour a Peugeot-kkal mindenkinél gyorsabbak voltak. Sainz harmadikként, 19 másodperccel lemaradva az F-2-es autók nyomában loholt. Aztán következett McRae, Piero Liatti és Tommi Makinen.

 

Másnap reggel Makinen azzal nyitott, hogy 150 km/h fölötti sebességgel elütött egy tehenet, aki éppen az út közepén álldogált. A Mitsubishi-nek kiszakadt a kormányműve és többször átpördülve egy lejtő alján állt meg, 50 méterre az úttól. A kocsi rommá tört, de a versenyzők megúszták komoly sérülés nélkül. (Egyébként történt már hasonló eset Korzikán, de akkor Henri Toivonen életét vesztette a baleset következtében.) A változékony időjárási körülmények miatt a gumiválasztás ismét nagy hangsúlyt kapott. Colin jól választott gumit és miután nyert néhány gyorsaságit, sikerült felzárkóznia. A nap végére a negyedik volt, hátrányát 19 másodpercre tudta csökkenteni.

A zárónapon Sainz és McRae állt az élre. A két F-2-es autó pedig visszacsúszott a 3.-4. helyre. Viszont a negyedik Delecour is csak 13 másodpercre volt Sainz-tól. A sorsdöntő az utolsó, 39 kilométeres éjszakai szakasz volt. McRae a sötétben olyan időt ment, hogy mindenki csak nézett! Sainz-nak adott 15-, Panizzi-nak 38-, és Delecour-nak 48 másodpercet! McRae 10. futamgyőzelmével két pont különbséggel felzárkózott Tommi Makinen mögé a bajnokság második helyére.

Argentin Rally
A dél-amerikai verseny első napján Makinen volt a leggyorsabb, de nyolc szakasz után a második McRae 10-, a harmadik Sainz is csak 13 másodperccel volt lemaradva. Másnap reggel, hegyvidéki, poros utakon folytatódott a küzdelem. Makinen és McRae közt nagy csata alakult ki, váltakozó si-kerrel. Volt, hogy Colin 5 másodpercre megközelítette a finnt, majd Makinen húzott el 17 má-sodperccel. Később Colin-nak gondjai támadtak a kormányszervóval, emiatt elvesztegetett cirka 20 másodpercet. Eközben Makinen gondmentesen autózva, kezdett lassan elszakadni a mezőnytől.

 

A zárónapra McRae-nek már akkora volt a hátránya, hogy értelmetlen lett volna Makinen-t támadnia, ezért inkább a biztos második helyet választotta. Valószínű, hogy Sainz is inkább ezt a variációt választotta volna, azonban neki fel kellett adnia versenyt, mert a 21. szakaszon túlhevült a Ford motorja. Így lett harmadik a másik Subaru-val autózó Kenneth Eriksson (+4,28).

Acropolis Rally
Görögországban McRae már 2. gyorsaságin vétett egy hibát, ami végzetesnek bizonyult. Elcsapott az út mentén egy sziklát, ami tönkretette a Subaru kormányművét. A 2. gyorsasági nem volt egy szerencsés szakasz a Prodrive pilótáinak, mert Eriksson is hasonlóan járt, de az ő esetében olyan volt a kár, hogy még meglehetett javítani az út mentén. Legalább is Eriksson akkor azt gondolta. Aztán a 6. gyorson a kormánymű rakoncátlankodni kezdett, aminek egy bukfenc lett a vége. Hihetetlen szerencsével a Subaru még mindig menetképes maradt és Eriksson befejezte a szakaszt. Igaz, több mint 11 percet elvesztegetett. A legkevesebb problémája Juha Kankkunen-nek volt, aki így az élre tudott állni, de nyomában ott lohot Makinen.

 

A második nap első szakaszán aztán Eriksson Subaru-jának kormányműve végleg feladta a küzdelmet a sziklás görög utakkal szemben. A nap hőse Carlos Sainz volt, aki egy szakasz kivételével mindet megnyerte a nap során. Azonban Kankkunen sem volt lassú és az előző napi előnyéből leadott valamennyit, de még mindig az élen állt.

Az utolsó napon csapatutasításra Juha Kankkunen lelassult és maga elé engedte Carlos Sainz-ot, aki meg is nyerte a futamot. (Kankkunen-t azért szerződtették le a Ford-hoz, Armin Schwarzot váltotta, hogy segítse a mérnökök munkáját a fejlesztésekben illetve, hogy Carlos-t támogassa a világbajnoki cím megszerzésében.)

Új-Zéland Rally
A bajnokságban élen álló Tommi Makinen számára nem tartott sokáig a futam, mert már a 4. gyorson összetörte a Mitsubishi-t. A 10 pont hátrányban levő McRae-nek eljött az idő, hogy faragjon a hátrányából. Ez azonban nem sikerült, mert a 9. szakaszon motorhiba miatt ő is kiesett. Sainz nyerte a napot Eriksson-nal és Kankkunen-nel a nyomában.

 

Sainz gyors volt, de mégsem ő nyert. Ennek az volt az oka, hogy a spanyol nagy tempóval (190 km/h) "lekoccolt" egy birkát! Folytatni tudta a versenyt, de vesztett egy kevés időt. Nem sokat, csak éppen annyit, hogy Eriksson, a Subaru-val 13 másodperccel megnyerje a futamot.

A harmadik Subaru-val "Possum" Bourne ötödik lett. McRae kiesése ellenére, mivel Eriksson hozott 10 pontot, a Subaru meg tudta tartani az első helyét a gyártók versenyében. Azonban Sainz előre lépett az összetett második helyre, egy pozícióval hátra szorítva Colin McRae-t.

Neste Rally
A Finn Rally négy szakasza után Grönholm volt az első a Toyota vadonatúj fegyverével, a Corolla WRC-vel. Őt nem kis meglepetésre egy privát versenyző követett, Jarmo Kytölehto. Aztán jöttek sorban a gyári pilóták: Kankkunen, Makinen, McRae és Sainz.

 

A második nap első szakaszán kiesett McRae, ismét motorhiba miatt. A dologban igazán az volt a bosszantó, hogy mindig ugyanaz az alkatrész ment tönkre. Egy visszatérő meghibásodás volt, amit nem tudtak a mérnökök orvosolni. Eriksson a 12. szakaszon szintén kiesett ugyanazzal a motorhibával, mint McRae. Makinen a nap hátralevő szakaszain beleerősített és feljött a 2. helyre Sainz mögé. A különbség köztük mindössze csak 4 másodperc volt.

Az utolsó napon Makinen rálépett a gázra és átvette a vezetést. Hamarosan vége szakadt a Makinen - Sainz csatának, mert a 20. gyorson a spanyolnak a meghibásodott váltó miatt ki kellett állnia. Ekkor a vezető Makinen és a második Kankkunen közt 14 másodperc volt a differencia, amit Juha már nem tudott ledolgozni.

Indonéz Rally
Az Indonéz verseny a klímája miatt volt igazán nehéz. Nagyon magas volt a páratartalom és az ebből kialakuló hirtelen záporok rendkívül csúszóssá tudták tenni az ültetvények közt húzódó utakat. Az első nap McRae egyszerűen verhetetlen volt. A napi nyolc szakaszból megnyert ötöt. A Pirelli számítva a nagy sárra, hozott a versenyre egy nagyon keskeny sárgumit, ám mégsem ez volt Colin gyorsaságának titka, ugyanis többnyire hagyományos abroncsokat használt. Makinen is erősen kezdett, de aztán gondjai voltak az üzemanyag-befecskendezési rendszerrel, majd a turbóval. A napot a második helyen fejezte be, a hátránya 35 másodperc volt a skót mögött.

 

A második napon Colin folytatta a száguldást, de csak a 13. szakaszig, ahol elütött egy fát. Megrongálódott a kocsi hűtőrendszere, ennek ellenére McRae megpróbált továbbmenni a sérült autóval, de a következő szakaszon kigyulladt a Subaru, és a skót vezető helyről esett ki. A 13-as szám Makinen-nek sem hozott szerencsét, mert a Lancer-en lelazult a hűtőventillátor és kilyukasztotta a hűtőt. A kiesések miatt Juha Kankkunen állt az élre, de a nap végén már Sainz volt az első helyen. A spanyol megnyerte a fennmaradó öt szakaszt. Igaz ehhez az is kellett, hogy a 16. gyorson Kankkunen tegyen egy rövid látogatást egy árokban.

 

Az utolsó hat szakaszon az élen állók már nem kockáztattak semmit, inkább a megszerzett pozícióikat igyekeztek megtartani. Sainz-nak zsinórban másodszor sikerült megnyernie az Indonéz Rallye-t. McRae egymás után négy futamon nem szerzett pontot. Így egyre csökkent az esélye arra, hogy megnyerje a világbajnokságot. Eriksson harmadik helyével a Subaru-nak meg sikerült őriznie a vezető pozícióját a gyártók versenyében.

Sanremo Rally
Hivatalosan a verseny vasárnap este kezdődött volna, de a nézők magatartása miatt törölni kellett a szakaszt. Ugyanúgy, ahogy a hétfő reggeli első gyorsaságit is, hasonló okok miatt. Aztán végre elkezdődhetett a verseny. Freddy Loix a Corolla WRC-vel az első helyet egészen a nap utolsó szakaszáig tudta tartani, amikor Liatti vette át a vezetést. Loix éppen csak lemaradva, 2 másodperccel zárta a napot. Colin csak a nyolcadik helyen autózott.

 

Másnap, a nap embere vitathatatlanul Colin McRae volt. Reggel még 40 másodperccel volt lemaradva az élen álló Liatti-tól. Aztán a nyolc szakaszból hatot megnyert és ezzel hatalmasat ugrott előre. Estére már második volt, mindössze 6 másodperc hátránnyal olasz csapattársa mögött.

A zárónapon folytatódott a küzdelem Liatti és McRae között. Colin-nak nagyon nagy szüksége lett volna a győzelemre, ha világbajnoki esélyeit meg akarta tartani. A 20. szakaszon átvette a vezetést, de a következő gyorsaságin az olasz állt ismét az első helyen. Mindketten teljesen a határon autóztak. Az utolsó szakasz előtt Colin csak egy másodperccel vezetett, a szakaszon azonban Liatti volt a gyorsabb öttel. Gondolom nem meglepő, hogy egy csapatutasítás érkezett David Richards-tól, mire Liatti rosszkor érkezett oda egy időellenőrző ponthoz, amiért kapott 10 másodperc büntetést. McRae pedig megszerezte pályafutása 11. vb futamgyőzelmét. Az olasz roppant mérges volt, de tudta, hogy az ő szerepe a csapatban erről szólt.

Ausztrál Rally
A futam '97-ben is a híres Langley Park-ban rendezett super-special-al, kezdődött, amit azonos idővel Auriol és Sainz nyert meg. Colin a super-special-on elvesztett 4 másodpercet és a kocsi ka-rosszériájának egy kisebb darabját. Makinen megrongálta a kocsija elektronikáját, amikor nagyokat ugratott. Ebből aztán másnap reggel lettek igazán komoly gondjai, mert nem indult be a Lancer. Be kellett tolni a Mitsubishi-t, emiatt késve értek oda egy időellenőrző ponthoz. Makinen be akarta hozni a lemaradását, de a 4. szakaszon a nagy igyekezetében elcsapott egy fát. Tudta folytatni a versenyt, de sok időt elvesztett, és csak a 6. helyen zárta a napot. Colin McRae kiválóan autózott és az első helyről várta a folytatást. Burns keményen szorongatta, emiatt a nap végére csupán 9 másodperc volt köztük a differencia.

 

A második nap Carlos Sainz-é volt, aki megelőzte McRae-t, és 2 másodperc előnnyel az élre állt. (Mivel Colin rajtolt az élről, neki kellett takarítania az utakat, ezzel rengeteg időt vesztett.) Eriksson kiszállt a küzdelemből, miután a 15. szakaszon összetörte a kocsiját.

Az utolsó nap során McRae ismét az élre tudott állni. A skót győzelme ekkor még egyáltalán nem volt bebiztosítva, ugyanis Makinen kihasználta Colin néhány apró hibáját és az utolsó szakasz előtt 13 másodpercre megközelítette. Az utolsó szakaszon mindketten nagyon gyorsak voltak, főleg a finn. Hozott is még 7 másodpercet McRae-n, de a versenyt már nem tudta megnyerni. Így a skót pilóta megszerezte 12. vb futamgyőzelmét.

RAC Rally
McRae előző győzelmével életben tudta tartani a világbajnoki címre az esélyét. Azonban ahhoz, hogy ő lehessen ’97 világbajnoka, nyernie kellett az utolsó RAC Rallye-n, de úgy, hogy Makinen egy pontot sem szerezhetett. Az első nap pályái hagyományos "Mickey Mouse" szakaszokból álltak, ami azt jelenti, hogy a gyorsasági szakaszok parkokban és lóversenypályák körül zajlottak. A Subaru-k száma gyorsan megcsappant, mert elektromos hiba miatt Eriksson már az első szakaszon kiesett. A nedves, ködös idő miatt az aszfaltos utak rendkívül csúszósak voltak. Ettől függetlenül Colin az első napi 59 km-t elsőként teljesítette, és 9 másodperccel zárta a napot Kankkunen előtt.

 

A második és harmadik napon a küzdelmek Wales kavicsos útjain folytak. A látási viszonyokat nagyban rontotta a sűrű köd. Emiatt McRae az első pályán árokba hajtott. A kocsi összetört, de menetképes maradt. A nagyobb baj az volt, hogy elvesztegetett közel másfél percet, mire vissza tudott térni az útra, hátra is csúszott a 8. helyre. A szerelők nagyjából összerakták a kocsit és McRae egy őrületes támadást indított mindenki ellen, aki előtte volt. Colin ismét megmutatta, hogy konyít valamit az autóvezetéshez, mert a nap végére újra az élen állt!

 

A zárónapon McRae okosan beosztotta a kocsiját, hiszen a második Kankkunen nagyon mesze mögötte autózott (+2,47). Zsinórban szerzett három győzelmet. Szenzációsan autózott a RAC Rallye-n és megszerezte élete 13. vb futamgyőzelmét, ám mégsem lehetett maradéktalanul boldog. Ennek az volt az oka, hogy Makinen a láz és a fáradság ellenére a hatodik helyen ért célba. Ez azt jelentette, hogy a finn 63 pontjával, másodszor is megszerezte a világbajnoki címet. McRae csupán egy ponttal maradt le a világbajnoki címről, de a Subaru nagyban neki köszönhette, hogy ismét megnyerte a gyártók versenyét. Kenneth Eriksson az év végi elszámolásban az ötödik lett 28-, míg Liatti a hatodik 24 ponttal.

Colin McRae (1968-2007) élete 1. rész - 1968-90
Colin McRae (1968-2007) élete 2. rész - 1990-93
Colin McRae (1968-2007) élete 3. rész - 1994
Colin McRae (1968-2007) élete 4. rész - 1995
Colin McRae (1968-2007) élete 5. rész - 1996
Colin McRae (1968-2007) élete 6. rész - 1997
Colin McRae (1968-2007) élete 7. rész - 1998
Colin McRae (1968-2007) élete 8. rész - 1999
Colin McRae (1968-2007) élete 9. rész - 2000
Colin McRae (1968-2007) élete 10. rész - 2001
Colin McRae (1968-2007) élete 11. rész - 2002
Colin McRae (1968-2007) élete 12. rész - 2003
Colin McRae (1968-2007) élete 13. rész - 2004
Colin McRae (1968-2007) élete 14. rész - 2005
Colin McRae (1968-2007) élete 15. rész - 2006
Colin McRae (1968-2007) élete 16. rész - 2007

Bóka István