|
Magazin:
"Teljes gázzal sehogy máshogy!" Április
25.
1996. Az 1996-os
rallye vb sorozat kilenc futamból állt. A rendezők jelentősen
átalakították a versenynaptárat. Az előző évi programból csak
három viadalt hagytak meg. (A svéd, az ausztrál és a spanyol
futamokat.) A gyártók világbajnokságára csak három márka nevezett,
a Subaru, a Ford és a Mitsubishi. A "kékeknél" a legjelentősebb
változás az volt, hogy Sainz átigazolt a Ford-hoz. Colin mellé
csapattársnak leszerződtették a svéd Kenneth Eriksson-t és az
olasz Piero Liatti-t.
Svédország Bár hideg
volt, a leesett hó csak vékony rétegben borította be az utakat.
Ez gondot jelentett a gumiválasztás során. A kevés hó miatt
sok volt a kavics az úton, ami kitépkedte a szegeket a gumiabroncsból.
A skandináv pilóták tudtak a legjobban alkalmazkodni a körülményekhez.
Makinen állt az élre, nyomában Juha Kankkunen-nel (+0,06). A
korábbi évekhez hasonlóan Sainz elég jó tempót tudott felvenni,
mert csak 14 másodperccel maradt le Makinen-től. A Subaru versenyzői
kissé lemaradva tudták követni az élen haladókat. McRae az ötödik
(+1,35), Eriksson a hatodik (+1,39), Auriol a tízedik, míg Liatti
a 16. pozícióból várta a folytatást. Másnap
esett a hó és ez rögtön könnyített a gumiválasztási gondokon.
Makinen továbbra is vezette a versenyt, annak ellenére, hogy
neki kellett az utakat takarítania. Őt követte Sainz 15 másodpercre
lemaradva. A spanyolnak sikerült megelőznie a harmadik helyre
visszacsúszó Kankkunen-t. Juha arra panaszkodott, hogy sok szűk
kanyarban, csak nagyon nehezen fért el a hosszú Celica-val.
Colin-nak sikerült valamennyit gyorsulnia és át is vette a negyedik
helyet Ari Vatanen-től. Csapattársai nem igazán tudtak beleszólni
az élen állók csatájába, mert Eriksson a hatodik, Auriol és
Liatti pedig csak a 11. és a 14. helyet foglalta el. A zárónap
öt szakaszán Sainz megpróbált nyomást gyakorolni Makinen-re.
Tommi azonban nem hibázott és megnyerte a Svéd Rallye-t. A dobogó
legalsó fokáért McRae és Kankkunen csatázott. Colin odalépett
a Subaru-nak, aminek meg is lett az eredménye. Nem csak gyorsa-sági
szakaszokat sikerült nyernie, hanem megelőzte Juha Kankkunen-t
is. Mivel Vatanen a 24. gyorsaságin összetörte a Ford-ot, az
előző évi győztes, Eriksson előre lépett egyet és az ötödik
helyen fejezte be a versenyt. Célba ért Auriol és Liatti is,
de könnyen felejthető eredménnyel. A francia a 10.- (+6,46),
az olasz pedig a 12. helyen (+10,20). Érdekességnek talán még
an-nyit, hogy a győztes Makinen-nek 10 szakaszt sikerült megnyernie.
A második Sainz-nak 3-at és a harmadik McRae-nek 8-at! Safari
Rally Az afrikai
versenyt Colin kezdte leggyorsabban, de egy folyóátkelésnél
megsérült a kocsija, így az első helyet átadta csapattársának,
Eriksson-nak. A svéd a vezető pozíciót meg is tudta tartani
a nap végéig. Másodikként következett 27 másodperccel lemaradva
Makinen, aki szintén műszaki hibákkal küzdött. Colin a harmadik
helyről várta a folytatást. A második
napon Makinen és Eriksson csatázott. Estére Makinen-nek kétperces
előnyre sikerült szert tennie. Ian Duncan vette át a 3. helyet,
mert McRae-nek felfüggesztés problémái és defektjei voltak a
nap során. Az utolsó
napon Eriksson-nak műszaki gondjai lettek, így reménytelenül
lemaradt Makinen-től, aki megnyerte a futamot. A Subaru csapat
boldog volt, mert mindhárom autójuk célba ért. Eriksson második
(+14,16), McRae negyedik (+1 óra 7 perc), az ötödik Piero Liatti
lett. Indonézia A második
napon McRae továbbra is vezetett, sőt jelentős előnyre tett
szert, mivel a nap első szakaszán Makinen hibázott. Egy kicsúszás
következtében megrongálódott a Lancer hűtője. Ekkor még tovább
tudott menni, de a következő pályán félre kellett állnia, mert
túlmelegedett a kocsi motorja. Colin így jelentős előnyhöz jutott.
Kankkunen jócskán lemaradva követte (+3,38). Makinen kiesésével
Sainz és Liatti is egyet előre lépett az eredménylistán. A skót pilóta
nagy előnnyel kezdte a harmadik napot, de az öröm nem tartott
sokáig. Miután 9 gyorsaságit megnyert
és toronymagasan vezette a versenyt, kiesett, mert a 19. szakaszon
összetörte a Subaru-t! Egy hosszú egyenes végén nagy tempónál
nem tudott befordulni. Az Impreza 80 méteren keresztül többször
is átfordult és rommá tört. Szerencsére sem McRae-nek, sem Derek
Ringer-nek nem esett semmi baja. Hiába pottyant Kankkunen ölébe
az első hely, sokáig ő sem örülhetett neki. Sainz és Liatti
sorra nyerte a szakaszokat és hamarosan mindketten megelőzték
a finn pilótát. A versenyt végül Sainz nyerte 23 másodperccel
Liatti előtt. Azonban még nem volt vége az izgalmaknak, mert
egy óvás miatt megvizsgálták Sainz kocsiját. Az óvásban azt
állították, hogy a spanyol autójába hűtőfolyadékot is töltöttek,
ott ahol csak üzemanyagot lehetett volna. A FIA tartott egy
gyors vizsgálatot, majd a Ford csa-patnak adott egy 20.000 dolláros
büntetést, de Sainz első helyét nem vették el. Acropolis
Rally Az első
nap McRae, Sainz és Makinen csatáját hozta, melyből a skót került
ki győztesen. A másik Subaru-val Kenneth Eriksson 8 percet veszett,
a kocsi műszaki gondjai miatt. Az első jelentős kieső Thomas
Radström volt, aki úgy leugratott az útról, hogy csak 50 méterre
állt meg. A 6. szakaszt törölni kellett David Richards, a Subaru
csapatfőnökének bejelentésére. Az történt, hogy néhány mókás
kedvű néző nagy sziklákkal eltorlaszolta az utat, így a pilótáknak
a köveket kikerülve, csak nagy nehézségek árán sikerült továbbmenniük. Másnap McRae
kocsijának kisebb felfüggesztési hibái voltak, ennek ellenére
tudta tartani az első helyet. Makinen már az első gyorsaságin
megrongálta a Lancer kormányművét. Ráadásként még három szakaszt
kellett a sérült kocsival megtennie, mire eljutott a szervizig.
Viszont, miután megcsinálták az autóját, a finn szárnyakat kapott
és jelentősen tudta csökkenteni a lemaradását. A napot Sainz
harmadikként zárta, nyomában Eriksson-nal és Liatti-val. A rallye
utolsó napján Makinen megpróbált még egy támadást McRae ellen,
de egy defekt miatt elszálltak a reményei a győzelemre. Második
helyét azonban meg tudta tartania. McRae pályafutásának 6. futamgyőzelmét
aratta. A harmadik Carlos Sainz lett +3,21 hátránnyal. Ne-gyedikként
Liatti (+4,50), ötödikként Eriksson (+7,05) ért célba. Colin
azzal a győzelmével előre lépett a vb tabellán a harmadik helyre.
13 ponttal volt lemaradva az élen álló Makinen-től. A Subaru
viszont az élre állt a gyártók versenyében. Argentin
Rally A skót a
6. szakaszon ös-szetörte a Subaru-t. Makinen és a Mitsubishi
viszont verhetetlen volt. A második Sainz is több mint másfél
percet kapott. A "kékeknek" annyi vigaszuk azért lehetett,
hogy a másik két autójuk célba ért. Eriksson a 3. lett (+4,39),
míg Liatti a 7. (+15,21). Mivel Colin nem szerzett pontot azon
a futamon, a vb ponttáblázatban a harmadik helyét el¬vesztette. 1000
Tó Rally A rallye
egy szomorú eseménnyel kezdődött. Az első szakaszt rögtön törölni
kellett, mert egy dán versenyző olyan szerencsétlen balesetet
szenvedett, hogy egy néző meghalt és 25 megsebesült. Colin sem
jutott sokkal tovább, ugyanis a 6. szakaszon ő is összetörte
a kocsiját. A leggyorsabb Kankkunen volt. Makinen elsőként rajtolt,
ezért egész nap csúszkált a laza kavicsos utakon. Ennek ellenére
42 másodperces hátránnyal ugyan, de a második helyen zárta a
napot. A másik Subaru-val Eriksson a hatodikként várta a folytatást. A második
napon Makinen annyira beleerősített, hogy ledolgozta a hátrányát
és átvette a ve-zetést 12 másodperccel Kankkunen előtt. A nap
végére Eriksson eggyel előrébb tudott lépni, az előző napi teljesítményéhez
képest. Az utolsó
napon, Makinen megállíthatatlan volt. Magabiztosan vezetett
és nyert. A verseny végére 46 másodpercre sikerült növelnie
az előnyét Kankkunen-nel szemben, aki azért panaszkodott, mert
sok helyen túl nagy volt a Celica a keskeny utakon. Eriksson-nak
is sikerült célba érnie, az ötödik helyen. (+3,22). A gyártók
versenyében a Mitsubishi átvette a vezetést a Subaru előtt.
Makinen 95 pontjával elhúzott a mezőnytől. A második Sainz-nak,
62 pontja volt. Ausztrál
Rally Másnap Sainz
még mindig a második volt, de Kenneth Eriksson csak három másodperccel
volt mögötte. A spanyolnak nagyon fontos volt, hogy megszerezze
a második helyet, mert csak így maradt esélye a világbajnoki
címre. Colin a negyedik helyről próbálta a lépést tartani az
élen haladókkal. Vasárnap
ismét szakadni kezdett az eső, ami újra sártengerré változtatta
a pályákat, emiatt két szakaszt töröltek a rendezők. A nehéz
körülmények nem zavarták Tommi Makinen-t. A napi hat szakaszból
megnyert ötöt és jelentősen tudta növelni az előnyét. Makinen
mögött hajmeresztő csata dúlt Sainz és Eriksson között. A Matador
bevetett mindent, nagy igyekezetében kétszer
is lesodródott az útról a, de Eriksson is megrongálta a Subaruját
egy kemény ugratás során. Az utolsó szakaszon Sainz teljesen
a határon autózott és 15 másodpercet adott a svédnek, de ez
sem volt elég. 4 másodperc még mindig maradt köztük Eriksson
javára. McRae negyedikként fejezte be a versenyt (+3,11). A
harmadik Subaruval Liatti a 7. lett (+11,31). Mivel Sainz a
harmadikként zárta a futamot, így Makinen megszerezte két futammal
a bajnokság vége előtt, az első világbajnoki címét. Sanremo
Rally Másnap Toszkána
dombjai közt futó pályákon nagy csata dúlt az első helyért.
McRae remek teljesítménnyel nem csak megvédte előnyét, de 32
másodpercre növelni is tudta Piero Liatti-val szemben. Sainz
a nap végére felzárkózott a Subaru olasz pilótája mögé. (A differencia
csupán 4 mp volt köztük.) Jól ment a "kékeknek", mert
az első négy autóból, három Subaru volt. Eriksson ugyanis Sainz
mögött a negyedik helyen autózott. Katasztrofálisan
indult a záró nap Liatti-nak, mert egy elektronikai hiba miatt
megállt a Subaru. Colin ekkor lazíthatott volna a tempón egy
keveset, de Carlos Sainz nem akarta a második hellyel beérni.
A spanyol beleerősített és az utolsó szakasz előtt már csak
11 másod-perccel volt lemaradva a skóttól. Mivel Carlos nagyon
keményen nyomta egész nap, McRae első helye veszélybe került
az utolsó szakaszon. Úgyhogy, a válasz nem maradt el a skót
ré-széről. Futott egy szenzációs időt és 11 másodpercet adott
a spanyolnak. McRae 7. vb futam-győzelméért és Kenneth Eriksson
ötödik pozíciójáért járó pontok, a Subaru-t a gyártók világ-bajnokságának
élére röpítette. A futamnak
magyar vonatkozása is volt, a magyar bajnok ifjabb Tóth János
és Gergely Ferenc pályafutása első világbajnoki futamán az abszolút
11. helyet szerezte meg egy Toyota Celica GT4 volánjánál. Catalunya
Rallye A második
nap Liatti és McRae csatáját hozta. Estére még mindig az olasz
vezetett, de előnye csak 3 másodperc volt. Az olasz
és a skót versenyző az utolsó napon folytatták a párbajukat.
Az utolsó előtti szakaszon Colin átvette a vezetést és megtartotta
a verseny végéig. McRae az utolsó két győzelmével megszerezte
a vb összetett 2. helyét. (A spanyol siker volt Colin 8. vb
futamgyőzelme.) Liatti 7 másodperccel lemaradva lett második.
Kenneth Eriksson nem lehetett nagyon boldog, mivel Catalunya
aszfaltútjain csak a szerény 7. helyet tudta megszerezni (+3,41).
Azt gondolom,
(de ez csak a szerző privát véleménye) hogy Spanyolországban
csapatutasításra nyert Colin. Ha Liatti nyerte volna a futamot
az első helyért járó plusz öt pont már semmit nem változtatott
volna az olasz év végi elszámolásában. Piero mindenképpen az
5. helyen zárta volna a ’96-os évet. Ellenben Colin-nak szüksége
volt arra az öt pontra, mert ha csak második, akkor 87 ponttal
zárta volna a szezont, szemben Sainz 89 pontjával. Természetesen
ezzel nem McRae érdemeit és tehetségét szeretném kisebbíteni,
mert nem kétséges, hogy a ’90-es évek közepén Colin volt az
ász a Subaru-nál. Ő hozta a legtöbb pontot a csapatnak és neki
volt a legnagyobb szerepe abban is, hogy ’95 után ’96-ban is
a Subaru nyerte a gyártók világbajnokságát. Colin ’96-ra
már komoly ismertségre és népszerűségre tett szert. Bevállalós
vezetési stílusa rengeteg rajongót szerzett neki. Persze előfordult,
hogy az általa vezetett kocsik műszakilag nem bírták a megpróbáltatásokat
vagy, hogy a bevállalós vezetéssel jöttek a bukfencek, a te-tőre
rakott autók. (Ezért kapta a McCrash becenevet is.) Ettől függetlenül
a népszerűsége egyre nőtt és nőtt, még akkor is, ha világbajnoki
címét nem tudta megvédeni. Népszerűsége abban is megmutatkozott,
hogy 1996-ban II. Erzsé¬bet királynő a Brit Birodalom Tagja
címmel tüntette ki. Az 1997-es
évre jelentős változások voltak várhatóak. Megváltoztak
a pályák és növelték a futamok számát. Új lett a pontrendszer
és megjelentek az új versenyautók, a WRC-k! Colin
McRae (1968-2007) élete 1. rész - 1968-90 |
|