Magazin: "Teljes gázzal sehogy máshogy!"
Colin McRae (1968-2007) élete 15. rész

Augusztus 6.
Colin McRae 2006-ban újabb területeket igyekezett meghódítani, debütált saját tervezésű autója, szerencsét próbált a Porsche Kupában, bemutatkozott az X-Games-en, helyettesítette Sebastien Loeb-öt.

McRae R4
Bár Colin nem tudott semmilyen gyári csapathoz leszerződni 2006-ban sem, azért a rallye-tól nem távolodott el. Sőt, egy egészen új oldaláról mutatkozott be. "Az emberek mindig kérdezgették, hogy elképzelésem szerint milyen az ideális World Rally Car. Elkezdtem ezen gondolkozni, aztán úgy döntöttem, hogy megépítem." - emlékezett vissza Colin.

Még 2005 januárjában kezdődött a tervezés. Colin egy olyan autó megépítését tervezte, amely nem egy sorozatban gyártott személyautó alapjaira épült volna, hanem teljesen egyedileg, a versenyző igényei szerint. 2005 nyarán már javában folytak a fejlesztések, és évvégére elkészült az első prototípus. Az R4-nek nevezett gép erős csővázas alapra készült. A fülkét acéllemezek borították, de a karosszéria többi része a súlycsökkentés miatt karbonból vagy műanyagból készült. A 2,5 literes, négyhengeres Millington szívómotort a hátsó tengely fölé építették. (A motor teljesítménye 350 lóerő volt.) Az erőforráshoz egy hatsebességes kézi vagy félautomata váltó kapcsolódott. A terveket úgy alkották meg, hogy az autó igény szerint rendelhető legyen hátsó- vagy négykerék hajtással. Hasonló volt a helyzet a differenciálművekkel is. Az autó felépítésének megfelelően több féle diffi közül lehetett választani. McRae egyik fő célja az volt, hogy egy olyan gépet építsen, ami egy WRC-nél kevesebbe kerül, és lényegesen olcsóbb a fenntartása, viszont látványosan lehessen autózni vele. Az R4 a tervek szerint egy elégé sok téren felhasználható autónak készült, mert a rallye-n kívül rallyecross-on, jég- és pályaversenyen is bevethető lett volna. (Arra azért kíváncsi lettem volna, hogy egy ilyen egyedi építésű autót milyen kategóriába sornak, például a rallye szakágba?) Az R4 prototípust első alkalommal a 2006-os Goodwoodi Sebességfesztiválon mutatták be. "Gyors és megbízható kocsit akarunk építeni. A csapatoknak kevesebb pénzt kelljen kiadniuk, mint egy N csoportos autóért. Ezzel a kocsival a vezetési élmény áll az előtérben. Ezen kívül mind a profik, mind az amatőrök kívánságait szerettem volna egy autóval kielégíteni." - mondta McRae a bemutatón.

Az autóépítés mellett Colin nem hagyta abba a versenyzést sem. A brit Pirelli International Rallye sorozat több futamán is indult, Nicky Grist navigálásával. A Rallymasters kategóriában nevezett, ahol régebbi versenyautókkal száguldoztak a pilóták. Colin is olyan veterán gépeket húzott elő a garázsából, mint pl: Ford Escort Mk2 vagy Metro 64.

Porsche Supercup
Colin egy új sorozatban is kipróbálta magát. A nürburgringi futamon mutatkozott be a Porsche Supercup sorozatban, melyet egy későbbi verseny tesztjének szánt. McRae-nek több utcai Porschéje is volt, mégis meglepődött, hogy a mekkora eltérés van azok között az autók, illetve a versenygép között. A nürburgringi Porsche Supercup versenyt Colin nem tudta befejezni, mert egy másik versenyző az autójának ütközött egy előzés során. A kocsi bal hátsó kereke olyannyira megsérült, hogy a skót kiállni kényszerült.

Május 28-án a Monaco Grand Prix alatt a Moratello Stars Team Porsche 911-es gépével ismét rajthoz állt. Az időmérő edzésen a 14. helyet tudta megszerezni a 26 autóból. Az első időhöz képest 2,1 másodperccel futott rosszabb időt. A 16 körös futamon a 10. helyen ért célba, 28 másodperces hátránnyal.

X-Games Rally
1995-ben először rendezte meg az ESPN sportcsatorna az X-Games-t. A BMX, motokrossz, és gördeszka mellett, szörf és a wakeboard szerepeltek a programban. 2006-ban először rendeznek rallye-t az X-Games keretein belül. Az X-Games Rallye két napos volt (augusztus 4-5.), a versenyzők pedig 9 gyorson mérhették össze tudásukat, melyben volt egy stadion körpálya is. A skót népszerűsége a világbajnokságból való távozása után is töretlen volt. Győzelmeivel még mindig egyike volt a legeredményesebb versenyzőknek. Nevével szerették volna még népszerűbbé tenni a ralit Amerikában. A futamon Colin McRea és Nicky Grist egy Subaru Impreza WRX STI-vel állt rajthoz. A végső szakasz előtt McRae 0.1 másodperc előnnyel indult Travis Pastrana ellen. (Tulajdonképpen hasonló párviadal volt, mint a Bajnokok Tornája, csak lényegesen hosszabb pályát alakítottak ki a rendezők.) Pastrana hibátlanul ment, a skót pedig egy szép nagyot bukfencezett az utolsó ugratónál. Az aranyszínű Subaru négy keréken állt meg, McRae hamar rakott egy egyest és már ment is tovább. A hátránya a célban mindössze 0,52 másodperc volt!

 

Szeptember végén Sébastien Loeb kerékpárral elesett, és eltörte a karját. A Kronos Total Citroennek Loeb helyett egy rutinos pilótára volt szüksége. A csapat meghozta a döntést és bejelentették, hogy Colin McRae fogja helyettesíteni a franciát az október közepén megrendezésre kerülő Török rallye-n. „Nagyon megdöbbentett, amikor hallottam Seb balesetéről és csak elképzelni tudom hogyan is érezhet most, főleg, mivel olyan közel állt harmadik világbajnoki címéhez. Emellett nagyon boldog vagyok, hogy én helyettesíthetem a Török ralin, és már nagyon várom, hogy rajthoz állhassak, ismét egy Xsara WRC volánja mögött. Nagy kihívást jelent, hogy megvédjem Seb és a Kronos Total Citroen pozícióját az egyéni és a konstruktőri ponttáblán azáltal, hogy megakadályozom a riválisokat abban, hogy előnyt kovácsoljanak Seb ideiglenes hiányzásából. Nicky Grist-el együtt - aki ismét a navigátorom lesz - mindent megteszünk annak érdekében, hogy segítsük Loeb-öt és a csapatot abban az erőfeszítésben, hogy megszerezzék a 2006-os világbajnoki címeket.”- szögezte le határozottan McRae.

Török Rally
Nem kezdődött simán a futam, mivel az első két gyorsaságit törölték, a hatalmas köd és sár miatt. Grönholm mindenképpen ki szerette volna használni Loeb távollétét és már az elejétől fogva keményen nyomta a gázt. Három szakaszon diadalmaskodott az első nap, akárcsak Petter Solberg, azonban mégis 26 mp volt köztük a differencia estére, Marcus javára. Harmadikként Mikko Hirvonen autózott. Colin nem nagyon tudott villogni. Ez nagyban köszönhető volt a rossz gumiválasztásoknak is. McRae közel másfél perces hátrányban Grönholm mögött, a 6. helyen ért célba az első napon.

 

Az eső a második nap nagy részében nem esett, de az utolsó előtti gyorsaságin vihar lepte meg a mezőnyt. Solberg megnyert két gyorsot, de ez is kevés volt a felzárkózáshoz. Végül a 15. gyorson a norvég nekiütközött egy sziklának, majd az árokban kötött ki. Hirvonen szintén nyert két gyorsaságit és előre lépett a második helyre. Harmadikként Henning Solberg zárta a napot. McRae nem tudott gyorsulni. Sőt egy pozíciót még hátra is csúszott az előző napi helyezéséhez képest.

Akkora időkülönbségek alakultak ki a zárónapra, hogy az élen állók már nem kockáztattak semmit, inkább a korábban megszerzett pozíciójukat igyekeztek megtartani. Az első három sorrendje: Grönholm, Hirvonen és Henning Solberg volt. Ezzel a végeredménnyel a Ford átvette a vezetést a gyártók versenyében. Henning pedig először állhatott fel a dobogóra egy vb futam után. McRae nem tudta megszorongatni az előtte állókat, és a végén a hetedik helyét is elvesztette, mert az utolsó szakaszon tönkrement a Citroen generátora, ő pedig kiesett a versenyből. McRae nem tudhatta, hogy a kieséssel végződő Török Rallye lesz az utolsó erőpróba, amelyen egy WRC volánja mögé ülhet! Soha többet nem vezetett WRC-t vb futamon!

Loeb a következő ausztráliai viadalon sem tudott versenybe szállni. Mivel McRae teljesítménye alulmúlta az elvárásokat, a Citroen csapat vezetősége úgy döntött, hogy a 26 éves Xavier Pons kap lehetőséget, hogy helyettesítse Sebastien Loeb-öt. (Pons egyébként negyedikként zárta az Ausztrál Rally-t.)

Bajnokok Tornája
Párizsban december közepén rendezték meg 60 ezer néző előtt a Race of Champions gálaversenyt. Közönség kedvencként Colin ismét meghívást kapott, hogy David Coulthard oldalán képviselje Skóciát. Az egyik legizgalmasabb az Anglia - Skócia párharc volt, ahol a skótok nyertek 2:1-re. (Mindkét futamot Coulthard nyerte.) Az elődöntő során Skócia az USA-val került szembe. Az USA-t egyedül Pastrana képviselte, tehát mindhárom futamon egyedül indult a két skót ellen, és 2:1-re le is győzte őket. (Colin-t a Citroen Xsara WRC-vel verte el.) Ezzel Skócia ki is esett a nemzetek versenyéből, amit végül a finnek nyertek meg. Az egyéni versenyben Colin, Grönholm-ot legyőzte egy Porsche-val, Sordo-t pedig egy Citroen WRC-vel, de Loeb ellenében már alul maradt. A rallye versenyzőket Loeb képviselte, a pályaversenyző Ekström-el szemben. Ekström pedig 2:0 arányban megnyerte a 2006-os Bajnokok Tornáját.

McRae sokoldalúságának egy másik példája, hogy egy Svédországban alapított tesztközpont munkáját segítette, mely a remények szerint a világ elsőszámú autós tesztpályája lehet majd a későbbiekben. Komoly fejlesztések folytak, melyek során növelték a tesztelésre használható utak számát és javítottak a szállás és vendéglátás szolgáltatásain. Egy tavat körülölelő területről volt szó, ahol mindenféle időjárási körülményeknek megfelelő útviszonyt igyekeztek létrehozni.

Colin McRae (1968-2007) élete 1. rész - 1968-90
Colin McRae (1968-2007) élete 2. rész - 1990-93
Colin McRae (1968-2007) élete 3. rész - 1994
Colin McRae (1968-2007) élete 4. rész - 1995
Colin McRae (1968-2007) élete 5. rész - 1996
Colin McRae (1968-2007) élete 6. rész - 1997
Colin McRae (1968-2007) élete 7. rész - 1998
Colin McRae (1968-2007) élete 8. rész - 1999
Colin McRae (1968-2007) élete 9. rész - 2000
Colin McRae (1968-2007) élete 10. rész - 2001
Colin McRae (1968-2007) élete 11. rész - 2002
Colin McRae (1968-2007) élete 12. rész - 2003
Colin McRae (1968-2007) élete 13. rész - 2004
Colin McRae (1968-2007) élete 14. rész - 2005
Colin McRae (1968-2007) élete 15. rész - 2006
Colin McRae (1968-2007) élete 16. rész - 2007

Bóka István