|
Magazin:
"Teljes gázzal sehogy máshogy!" Augusztus
6.
McRae
R4 Még 2005
januárjában kezdődött a tervezés. Colin egy olyan autó megépítését
tervezte, amely nem egy sorozatban gyártott személyautó alapjaira
épült volna, hanem teljesen egyedileg, a versenyző igényei szerint.
2005 nyarán már javában folytak a fejlesztések, és évvégére
elkészült az első prototípus. Az R4-nek nevezett gép erős csővázas
alapra készült. A fülkét acéllemezek borították, de a karosszéria
többi része a súlycsökkentés miatt karbonból vagy műanyagból
készült. A 2,5 literes, négyhengeres Millington szívómotort
a hátsó tengely fölé építették. (A motor teljesítménye 350 lóerő
volt.) Az erőforráshoz egy hatsebességes kézi vagy félautomata
váltó kapcsolódott. A terveket úgy alkották meg, hogy az autó
igény szerint rendelhető legyen hátsó- vagy négykerék hajtással.
Hasonló volt a helyzet a differenciálművekkel is. Az autó felépítésének
megfelelően több féle diffi közül lehetett választani. McRae
egyik fő célja az volt, hogy egy olyan gépet építsen, ami egy
WRC-nél kevesebbe kerül, és lényegesen olcsóbb a fenntartása,
viszont látványosan lehessen autózni vele. Az R4 a tervek szerint
egy elégé sok téren felhasználható autónak készült, mert a rallye-n
kívül rallyecross-on, jég- és pályaversenyen is bevethető lett
volna. (Arra azért kíváncsi lettem volna, hogy egy ilyen egyedi
építésű autót milyen kategóriába sornak, például a rallye szakágba?)
Az R4 prototípust első alkalommal a 2006-os Goodwoodi Sebességfesztiválon
mutatták be. "Gyors és megbízható kocsit akarunk építeni.
A csapatoknak kevesebb pénzt kelljen kiadniuk, mint egy N csoportos
autóért. Ezzel a kocsival a vezetési élmény áll az előtérben.
Ezen kívül mind a profik, mind az amatőrök kívánságait szerettem
volna egy autóval kielégíteni." - mondta McRae a bemutatón. Az autóépítés
mellett Colin nem hagyta abba a versenyzést sem. A brit Pirelli
International Rallye sorozat több futamán is indult, Nicky Grist
navigálásával. A Rallymasters kategóriában nevezett, ahol régebbi
versenyautókkal száguldoztak a pilóták. Colin is olyan veterán
gépeket húzott elő a garázsából, mint pl: Ford Escort Mk2 vagy
Metro 64. Porsche
Supercup Május 28-án
a Monaco Grand Prix alatt a Moratello Stars Team Porsche 911-es
gépével ismét rajthoz állt. Az időmérő edzésen a 14. helyet
tudta megszerezni a 26 autóból. Az első időhöz képest 2,1 másodperccel
futott rosszabb időt. A 16 körös futamon a 10. helyen ért célba,
28 másodperces hátránnyal. X-Games
Rally Szeptember
végén Sébastien Loeb kerékpárral elesett, és eltörte a karját.
A Kronos Total Citroennek Loeb helyett egy rutinos pilótára
volt szüksége. A csapat meghozta a döntést és bejelentették,
hogy Colin McRae fogja helyettesíteni a franciát az október
közepén megrendezésre kerülő Török rallye-n. „Nagyon megdöbbentett,
amikor hallottam Seb balesetéről és csak elképzelni tudom hogyan
is érezhet most, főleg, mivel olyan közel állt harmadik világbajnoki
címéhez. Emellett nagyon boldog vagyok, hogy én helyettesíthetem
a Török ralin, és már nagyon várom, hogy rajthoz állhassak,
ismét egy Xsara WRC volánja mögött. Nagy kihívást jelent, hogy
megvédjem Seb és a Kronos Total Citroen pozícióját az egyéni
és a konstruktőri ponttáblán azáltal, hogy megakadályozom a
riválisokat abban, hogy előnyt kovácsoljanak Seb ideiglenes
hiányzásából. Nicky Grist-el együtt - aki ismét a navigátorom
lesz - mindent megteszünk annak érdekében, hogy segítsük Loeb-öt
és a csapatot abban az erőfeszítésben, hogy megszerezzék a 2006-os
világbajnoki címeket.”- szögezte le határozottan McRae.
Török Rally Az eső
a második nap nagy részében nem esett, de az utolsó előtti gyorsaságin
vihar lepte meg a mezőnyt. Solberg megnyert két gyorsot, de
ez is kevés volt a felzárkózáshoz. Végül a 15. gyorson a norvég
nekiütközött egy sziklának, majd az árokban kötött ki. Hirvonen
szintén nyert két gyorsaságit és előre lépett a második helyre.
Harmadikként Henning Solberg zárta a napot. McRae nem tudott
gyorsulni. Sőt egy pozíciót még hátra is csúszott az előző napi
helyezéséhez képest. Akkora időkülönbségek
alakultak ki a zárónapra, hogy az élen állók már nem kockáztattak
semmit, inkább a korábban megszerzett pozíciójukat igyekeztek
megtartani. Az első három sorrendje: Grönholm, Hirvonen és Henning
Solberg volt. Ezzel a végeredménnyel a Ford átvette a vezetést
a gyártók versenyében. Henning pedig először állhatott fel a
dobogóra egy vb futam után. McRae nem tudta megszorongatni az
előtte állókat, és a végén a hetedik helyét is elvesztette,
mert az utolsó szakaszon tönkrement a Citroen generátora, ő
pedig kiesett a versenyből. McRae nem tudhatta, hogy a kieséssel
végződő Török Rallye lesz az utolsó erőpróba, amelyen egy WRC
volánja mögé ülhet! Soha többet nem vezetett WRC-t vb futamon! Loeb a
következő ausztráliai viadalon sem tudott versenybe szállni.
Mivel McRae teljesítménye alulmúlta az elvárásokat, a Citroen
csapat vezetősége úgy döntött, hogy a 26 éves Xavier Pons kap
lehetőséget, hogy helyettesítse Sebastien Loeb-öt. (Pons egyébként
negyedikként zárta az Ausztrál Rally-t.)
Bajnokok Tornája McRae sokoldalúságának
egy másik példája, hogy egy Svédországban alapított tesztközpont
munkáját segítette, mely a remények szerint a világ elsőszámú
autós tesztpályája lehet majd a későbbiekben. Komoly fejlesztések
folytak, melyek során növelték a tesztelésre használható utak
számát és javítottak a szállás és vendéglátás szolgáltatásain.
Egy tavat körülölelő területről volt szó, ahol mindenféle időjárási
körülményeknek megfelelő útviszonyt igyekeztek létrehozni. Colin
McRae (1968-2007) élete 1. rész - 1968-90 |
|