Magazin: "Teljes gázzal sehogy máshogy!"
Colin McRae (1968-2007) élete 13. rész

Július 24.
2004-ben Colin elhagyta a Rally VB és és helyette magyarokkal dakarozott, részt vett a Le Mans-i 24 óráson és dolgozott visszatérésén

2004
McRae-nek 2004-ben semmilyen szerződése nem volt, ami bármely gyári rallye csapathoz kötötte volna. Rengeteg ideje volt, ezért több szakágban is kipróbálta magát, miközben erősen dolgozott azon, hogy visszatérhessen a rallye vb körforgásába. Tisztában volt azzal, hogy túl sok időt nem hagyhat ki, mert akkor véglegesen elveszti az esélyét annak, hogy egy ütőképes autóba ülhessen. Mivel tulajdonképpen „állás nélkül” maradt, a Nissan leszerződtette a 2004-es Dakar futamra. McRae-nek korábban semmi kapcsolata nem volt a terep ralival, ettől függetlenül szívesen vett részt a sivatagi versenyen.

A 2004-es Dakaron 17 szakaszt kellett teljesítenie a népes mezőnynek. 180 motor, 142 autó és 60 kamion állt rajthoz a több mint 11 ezer km hosszú erőpróbán. Az indulók között szép számmal akadtak magyarok is. (5 autós, 2 motoros egység, illetve 8 kísérő kamion)

Colin a Nissannál sok év után ismét csapattársa lett fiatal kori példaképének, Ari Vatanen-nek. Vatanen már rutinosnak számított a Dakaron, mivel korábban már négyszer megnyerte a sivatagot átszelő futamot. McRae navigátornak Tina Thorner-t kapta, aki korábban Vatanen-t is segítette a tájékozódásban.

A hideg ellenére kb. 5000 néző látogatott ki a 1,5 km hosszú prológra. A rövid gyorsasági nem számított bele a versenybe, de a másnapi rajtsorrendet meghatározta. A bemelegítő szakaszt Sinozuka nyerte. McRae csak a 25. lett.

Másnap egy 25 km-es szakaszon kellett átrobogniuk a versenyzőknek. A táv nem jelentett komoly gondot, viszont a pálya sok helyen nagyon keskeny és sáros volt, ami okozott meglepetéseket. A szakaszt Josep-Maria Servia nyerte, egy a Schlesser féle Buggy-ban. Colin kilencedikként teljesítette a távot (+1,21).

A harmadik napon az utolsó európai szakasz (9 km) várt a mezőnyre. Annak ellenére, hogy a Nissant vezető De Villiers nyerte a szakaszt, az élre mégis a napot harmadikként teljesítő Peterhansel ugrott. Colin 11 mp hátránnyal, holtversenyben Miki Biasion-nal hetedikként zárta a napot. Összetettben szintén a hetedik helyen állt valamivel kevesebb, mint másfél perces lemaradással. Három nap után McRae volt a Nissan csapat legeredményesebb versenyzője.

A következő napon Ari Vatanen diadalmaskodott. A Nissan pilótájának az volt az ötvenedik szakaszgyőzelme a Dakaron. Vatanen sikere ellenére az élen továbbra is Stéphane Peterhansel állt. McRae 41 mp lemaradással negyedikként fejezte be a napot, ami azt jelentette, hogy összetettben is előrelépett a hatodik pozícióba (+1:55). (A magyarok közül, a Benyó-Maurer kettősnek fel kellett adnia a versenyt, az adagoló meghibásodása miatt.)

Tovább növelte előnyét az autósok között az összetettben vezető Stéphane Peterhansel. A francia pilóta érte el a legjobb időt az ötödik, 337 km-es szakaszon. (Kb. egy perccel vezetett csapattársa, Maszouka előtt.) McRae hatodikként teljesítette a napi távot. A begyűjtött több mint 14 perc hátrány ellenére kettővel előrébb ugrott összetettben. Öt nap után még mindig a skót autózott a Nissanos pilóták közül a legeredményesebben.

A hatodik napon változás történt az élen. Miután Maszuoka teljesítette leggyorsabban a 351 lm-es távot, +6:40-el átvette a vezetést Peterhansel-től. Bár Colin-nak korábban nem volt gyakorlata a Nissan vezetésében, úgy tűnt, hogy hamar hozzászokott a géphez, mert harmadikként ért célba. A kiváló eredménynek köszönhetően az összetettben is előrelépett egyet, és a harmadik pozícióból várta a folytatást. (A magyarok közül két egységnek is fel kellett adnia a Dakart. Palik László cirka 170-es tempónál kapott egy defektet, ami miatt a Bowler felborult. Palik kéztörést szenvedett a baleset következtében. Kis Sándor a legeredményesebb magyarként, a 29. helyről állt ki váltógondok miatt.)

Maszuoka érte el a legjobb időt a Dakar 7. szakaszán, és ezzel a Mitsubishi pilótája már több mint 11 perccel vezetett csapattársa, Peterhansel előtt. McRae elakadt egy homokbuckán, ezért kénytelen volt kiásni az autóját. Az időveszteség ellenére megszerezte az ötödik helyet, amellyel még mindig tartani tudta összetettbeli harmadik pozícióját.

A nyolcadik napi 355 km ismét változásokat hozott a dobogón. A napot Peterhansel nyerte közel 29 percet adva a másodikként célba érő Jutta Kleinschmidt-nek. Peterhansel újra a mezőny élére ugrott. Igaz, ebben az is szerepet játszott, hogy az addig élen álló Maszuoka-nak tönkrement a váltója, és emiatt rengeteg időt elvesztegetett. A műszaki gondok miatt Maszuoka visszacsúszott a harmadik helyre. Colin-nak is kalandosra sikeredett a napja. A 300. kilométernél órákat kényszerült várakozni a segítségre és csak a 24. helyen zárta a napot. Ráadásként még kapott egy 10 perces büntetést is. Ezek után nem csoda, hogy elvesztette a harmadik pozícióját, és hátrazuhant a nyolcadik helyre. A hátránya ekkor + 3:31.58 volt. "Egy jókora röppenés után elment a hátsó meghajtás a Nissanon. Szerencsére De Villers "vontára" fogott, de őt két defekt állította meg. A túlzott terhelés miatt mind a két autóból vészesen fogyott az üzemanyag, így megálltunk, hogy megvárjuk Ari Vatanen-t. De ő csak nem jött. Amikor végre megérkezett kiderült, hogy eltévedt. Tőle kaptunk benzint. Ma már tudom, mert megértettem - amit korábban kétkedéssel fogadtam - a Dakar Rallye-n azaz első siker, ha célba érsz a napi szakaszon és a versenyen is. Ha pedig az élbolyban végzel, az már hab a tortán! Néha szeretem, néha utálom a Dakart. Bosszant, ha olyan kiszolgáltatott helyzetbe kerülök, hogy nincs ráhatásom a dolgokra. Ez most előfordult! Nagy szerencsém volt, hogy a bölcs, de legalábbis nálam sokkal bölcsebb Ari Vatanan-el kellett várakoznom. Az ő tudása, világlátása, műveltsége a sivatag közepén rettenetesen hatott rám. Megértettem: egy kicsi pont vagyok a hatalmas természetben!" - mesélte később Colin. (Egy újabb magyar páros fejezte be a versenyt idő előtt. A Liszi - Rack duót neki sem vágott a szakasznak. Nem érkezett meg a szervizkamionjuk, a kocsi motorja viszont vészesen melegedni kezdett. Emiatt a páros úgy döntött, hogy feladja a küzdelmet.)

Másnap a Dakar legkeményebb szakasza, egy 700 km-es menet várt a mezőnyre. A napot Maszuoka teljesítette a leggyorsabban, mögötte 18 és fél perccel Peterhansel ért célba. Peterhansel megőrizte elsőségét, valamivel több, mint egy órás előnnyel. Maszuoka szakaszgyőzelme révén előrelépett a második helyre.

Maliban "ellenőrizhetetlen bandák garázdálkodtak", így biztonsági okokból a szervezők törölték a szombati és vasárnapi etapokat, hétfőn pedig az eredetileg tervezett szünnapra került sor. A megfogyatkozott mezőnynek jól jött egy kis pihenő.

A kényszerszünet után Luc Alphand nyerte a napot, másfél perccel Schlesser előtt. Peterhansel a harmadikként ért célba. Colin-nak nem sikerült túl fényesen a napja, de a Nissan pilótái közül még mindig ő volt a leggyorsabb. A 13. helyen fejezte be a szakaszt (+ 24.12).

Nem tudom, hogy babonásak voltak-e a Nissannál, minden esetre a 13. napon szenzációsan mentek a Nissan versenyzői. McRae megnyerte az aznapra előírt 478 km-es szakaszt. Nyolc perccel előzte meg De Villiers-t és közel kilenccel Ari Vatanen-t. (Mindhárman a Nissan pilótái voltak.) A siker ellenére Colin a korábbi óriási időveszteségéből keveset tudott faragni. 13. nap után a 20. helyen állt valamivel több, mint 17 óra hátránnyal. (Az összetettben továbbra is a francia Stéphane Peterhansel állt az élen.)

A következő nap ismét egy embert és gépet próbára tevő 547 kilométerből állt. Ezúttal Luc Alphand (BMW) volt a leggyorsabb. McRae a hatalmas hátránya ellenére sem adta fel a küzdelmet, és a napot a második helyen fejezte be (+ 14.20). 14 nap után az összetett állása a következő volt: 1. Peterhansel, a 2. Maszuoka (+ 1.05.04), a 3. Schlesser (+ 2.31.44). Colin-nak sikerült a két eredményes nap után feljönnie a 16. helyre (+ 17:07.30).

Másnap, Maszuoka futotta le leggyorsabban a Mauritániában kijelölt 579 km-es szakaszt. Több mint kilenc perccel előzte meg Stéphane Peterhansel-t. McRae-nek hajtásproblémái akadtak a Nissannal, emiatt ismét nagyon komoly időveszteséget könyvelhetett el.

Az utolsó előtti napon a Jutta Kleinschmidt - Fabrizia Pons női kettős nyerte a szakaszt. Peterhansel semmit nem akart kockáztatni és csak a 9. időt autózta, ennek ellenére továbbra is az élen állt az összetettben. (Valamivel több, mint 51 perc előnye volt Maszuoka-val szemben.) McRae a 15. helyet szerezte meg, ami az összetettben a 20. pozíciót jelentette, 24 és fél órás hátránnyal.

Az utolsó napi szakaszt sikerült Colin-nak megnyernie. Az összetettbeli első két hely a Mitsubishi csapaté lett. Peterhansel nagyon óvatosan vezetett, és csak a 19. időt autózta. Ennek már nem volt igazán jelentősége, mert több mint 49 perccel megnyerte a 2004-es Dakar-t csapattársa, Maszuoka előtt. Peterhansel lett a második versenyző, aki motorkerékpárral és autóval is meg tudta nyerni a sivatagi futamot. Peterhansel korábban hatszor (1991, 1992, 1993, 1995, 1997, 1998) nyert motorkerékpárral. Colin a 20. helyen zárta élete első Dakarját. A hátránya 24 és fél óra volt. (A Szalay Balázs - Bunkóczi László (Opel Frontera) duó a 41. lett az utolsó nap, ami az összetettben az 52. pozíciót jelentette.)

Ha valaki csak a Dakar végeredményét látja, könnyen azt mondhatja, hogy McRae terep ralis próbálkozása kudarc volt. Azonban azt gondolom, ha egy kicsit részletesebben megnézzük a teljesítményét, nincs miért kritizálni. A rallye és a terep rallye közt jelentős különbség van. Az egyik a másodpercek, tizedmásodpercek lefaragásáról szól, míg a másik a több száz kilométeren nyújtott egyenletes teljesítményről. McRae fel tudta venni a terep rallye ritmusát, ezt két szakaszgyőzelmével és két dobogós helyezésével bizonyította. A műszaki hibák és az elakadások miatt jelentős hátránnyal fejezte be a Dakart, de a részeredményeivel nem okozott csalódást és az új szakágban is felhívta magára a figyelmet. A figyelemfelkeltés olyannyira sikerült, hogy a Nissan 2004 nyarán bejelentette, hogy McRae 2005-ben is náluk fog rajthoz állni. A japán márka McRae nevét jelentette be először, azonban, hogy kik lesznek a csapattársai egyelőre nem derült ki. A szerződés egy elég széles "területet" foglalt le, mert a versenyzésen kívül McRae komoly szerepet vállalt az új autó fejlesztésében és tesztelésében.

A Dakar után, már 2004 februárjában felröppentek olyan hírek, miszerint McRae esetleg visszatérhet egy gyári csapathoz. A Peugeot roppant elégedetlen volt Freddy Loix teljesítményével. A belga pilóta a 307 WRC gyengeségével magyarázta a "bizonyítványát". Az igazság viszont az volt, hogy Grönholm ugyanolyan autóval 5-7 perceket adott Loix-nak egy-egy versenyen. A csapatnak elege lett a kifogásokból, és egy új pilótát kerestek ideiglenesen Freddy helyére. A Peugeot kétszer is tárgyalt Jimmy McRae-vel, aki Colin menedzsere volt. Végül a felcsillanó lehetőségből nem lett semmi. Loix helyét pedig átmenetileg Harri Rovanpera foglalta el.

 

2005 júniusában McRae ismét új oldaláról mutatkozott be. Meghívást kapott a Le Mans-i 24 órás versenyre, amely nem csak egy hosszú távú futam, hanem a világ egyik legrangosabb, több évtizedes tradíciókkal rendelkező versenye. A megmérettetés a gyorsaság mellett, a kocsik megbízhatóságáról, illetve a pilóták állóképességéről is szól. A Care Racing Development nevű csapat tagjaként, (amely egyébként a Prodrive-hoz kapcsolódott) egy Ferrari 550 Maranello GTC volánja mögött kellett rónia a köröket. Csapattársai Rickard Rydell / Darren Turner voltak. A Ferrari 550 Maranello, a szériaautó-alapokra épülő GTS kategóriába indult. Colin és a társai remek teljesítményt nyújtottak, mert több lényegesen erősebb autót megelőzve az összetett kilencedik, kategóriájukban pedig a harmadik helyén zárták a 24 órás versenyt. (A GTS kategória első két helyezettje két gyári Chevrolett Corvette C5-R versenyautó lett.)

Korábban már írtam, hogy Colin egyik célja volt a versenyzésen kívül, hogy tehetséges pilótáknak segítsen, hogy mihamarabb ütőképes csapathoz kerüljenek, ahol bizonyíthatják tudásukat. Colin első számú támogatottja Chris Meeke volt. A skót világbajnok fényes sikereket jósolt honfitársának és pártfogoltjának, aki akkor a Super 1600-as kategóriában vitézkedett. 2004 nyár végén McRae és Meeke neve összefüggésbe került a Skodával. A tárgyalások szerint mindketten rajthoz állhattak volna néhány vb futamon. Colin saját karrierjét illetően a következőket nyilatkozott: "A Dakart nagyon élveztem, az olyasvalami volt, amire szeretnék jövőre is koncentrálni, de ez nem zárja ki, hogy esetleg a Rallye VB-n is menjek majd. A Brit Rallye-n, idén év végén szeretnék majd indulni, és ha az jól megy, még jól is alakulhatnak a dolgok. Hogy addig mi lesz: nem nagyon tudom. Ha visszatérek a rallye VB-re, nem a pontgyűjtögetés lesz a célom, én világbajnok akarok lenni és tudom, hogy ehhez olyan csapatra van szükségem, amely versenyképes." (Azt csak halkan jegyzem meg, hogy a Skoda azért nem azok közé a csapatok közé tartozott, amelyek világbajnokokat adtak a rallye-nak.) McRae azonban nagyon bizakodó volt a Skoda jövőjét illetően. A cseh csapat McRae-n kívül más pilótákkal is felvette a kapcsolatot. Olyan nevek kerültek szóba, mint Armin Schwarz, Toni Gardemeister, Jani Paasonen ás állítólag a DTM-es Mattias Ekstrom. Végül Colin a Katalán Rallye előtt tesztelhette a Fabia WRC-t. Pozitívan nyilatkozott az autóról, de semmilyen összehasonlításra nem volt hajlandó a Citroen Xsara WRC-vel. A tárgyalásokon szó volt arról is, hogy McRae újra Nicky Grist navigálásával venne részt a rallye VB-n. Colin nem csak a Skodával tárgyalt, hanem a Mitsubishi-vel is. "Természetesen visszajönnék a VB-re, ha megfelelő ajánlatot kapnék egy teljes szezonra. Az ideális az lenne, ha valamelyik top csapathoz szerződhetnék, de nekik sok más jelöltjük van. Ha ez nem lehetséges, akkor a Skodával vagy a Mitsubishi-vel egy rövid távú kapcsolat lenne a legjobb megoldás. Mindkét csapat esélyes pontszerzésre, és szeretnének tovább lépni a kocsikkal egy következő szintre. "A tárgyalások és a teszt végül nem vezetett sehová. "Nem volt igazán kedvező az ajánlat. A csomag nem azt tartalmazta, amire szükségem van. Ezzel a dolog el is dőlt." - mondta Colin. Állítólag a sikertelenség egyik oka az volt, hogy az új csapatnak a skót mellett Kris Meeke-nek is helyet kellett volna adnia.

Semmi féle vb szereplés nem jött össze 2004-ben, azonban a decemberben, a Franciaországban először megrendezett Bajnokok Tornájára meghívást kapott. (Pedig nem volt aktív vb szereplő.) David Coluthard-al együtt képviselték Skóciát. "David nagyon jó pilóta, így remélem, hogy jól fogunk szerepelni. Én személy szerint pedig egyike szeretnék lenni azon keveseknek, akik meg tudják verni Schumacher-t.” - nyilatkozta Colin. A versenyt nem sikerült megnyernie. A Bajnokok Bajnoka: Kovalainen (finn) lett. A nemzetek kupájában viszont a harmadikak lettek holtversenyben Brazíliával.

Colin McRae (1968-2007) élete 1. rész - 1968-90
Colin McRae (1968-2007) élete 2. rész - 1990-93
Colin McRae (1968-2007) élete 3. rész - 1994
Colin McRae (1968-2007) élete 4. rész - 1995
Colin McRae (1968-2007) élete 5. rész - 1996
Colin McRae (1968-2007) élete 6. rész - 1997
Colin McRae (1968-2007) élete 7. rész - 1998
Colin McRae (1968-2007) élete 8. rész - 1999
Colin McRae (1968-2007) élete 9. rész - 2000
Colin McRae (1968-2007) élete 10. rész - 2001
Colin McRae (1968-2007) élete 11. rész - 2002
Colin McRae (1968-2007) élete 12. rész - 2003
Colin McRae (1968-2007) élete 13. rész - 2004
Colin McRae (1968-2007) élete 14. rész - 2005
Colin McRae (1968-2007) élete 15. rész - 2006
Colin McRae (1968-2007) élete 16. rész - 2007

Bóka István