|
Magazin:
"Teljes gázzal sehogy máshogy!" Július
24.
2004
A 2004-es
Dakaron 17 szakaszt kellett teljesítenie a népes mezőnynek.
180 motor, 142 autó és 60 kamion állt rajthoz a több mint 11
ezer km hosszú erőpróbán. Az indulók között szép számmal akadtak
magyarok is. (5 autós, 2 motoros egység, illetve 8 kísérő kamion) Colin a
Nissannál sok év után ismét csapattársa lett fiatal kori példaképének,
Ari Vatanen-nek. Vatanen már rutinosnak számított a Dakaron,
mivel korábban már négyszer megnyerte a sivatagot átszelő futamot.
McRae navigátornak Tina Thorner-t kapta, aki korábban Vatanen-t
is segítette a tájékozódásban. A hideg
ellenére kb. 5000 néző látogatott ki a 1,5 km hosszú prológra.
A rövid gyorsasági nem számított bele a versenybe, de a másnapi
rajtsorrendet meghatározta. A bemelegítő szakaszt Sinozuka nyerte.
McRae csak a 25. lett. Másnap egy
25 km-es szakaszon kellett átrobogniuk a versenyzőknek. A táv
nem jelentett komoly gondot, viszont a pálya sok helyen nagyon
keskeny és sáros volt, ami okozott meglepetéseket. A szakaszt
Josep-Maria Servia nyerte, egy a Schlesser féle Buggy-ban. Colin
kilencedikként teljesítette a távot (+1,21). A harmadik
napon az utolsó európai szakasz (9 km) várt a mezőnyre. Annak
ellenére, hogy a Nissant vezető De Villiers nyerte a szakaszt,
az élre mégis a napot harmadikként teljesítő Peterhansel ugrott.
Colin 11 mp hátránnyal, holtversenyben Miki Biasion-nal hetedikként
zárta a napot. Összetettben szintén a hetedik helyen állt valamivel
kevesebb, mint másfél perces lemaradással. Három nap után McRae
volt a Nissan csapat legeredményesebb versenyzője. A következő
napon Ari Vatanen diadalmaskodott. A Nissan pilótájának az volt
az ötvenedik szakaszgyőzelme a Dakaron. Vatanen sikere ellenére
az élen továbbra is Stéphane Peterhansel állt. McRae 41 mp lemaradással
negyedikként fejezte be a napot, ami azt jelentette, hogy összetettben
is előrelépett a hatodik pozícióba (+1:55). (A magyarok közül,
a Benyó-Maurer kettősnek fel kellett adnia a versenyt, az adagoló
meghibásodása miatt.)
Tovább növelte
előnyét az autósok között az összetettben vezető Stéphane Peterhansel.
A francia pilóta érte el a legjobb időt az ötödik, 337 km-es
szakaszon. (Kb. egy perccel vezetett csapattársa, Maszouka előtt.)
McRae hatodikként teljesítette a napi távot. A begyűjtött több
mint 14 perc hátrány ellenére kettővel előrébb ugrott összetettben.
Öt nap után még mindig a skót autózott a Nissanos pilóták közül
a legeredményesebben. A hatodik
napon változás történt az élen. Miután Maszuoka teljesítette
leggyorsabban a 351 lm-es távot, +6:40-el átvette a vezetést
Peterhansel-től. Bár Colin-nak korábban nem volt gyakorlata
a Nissan vezetésében, úgy tűnt, hogy hamar hozzászokott a géphez,
mert harmadikként ért célba. A kiváló eredménynek köszönhetően
az összetettben is előrelépett egyet, és a harmadik pozícióból
várta a folytatást. (A magyarok közül két egységnek is fel kellett
adnia a Dakart. Palik László cirka 170-es tempónál kapott egy
defektet, ami miatt a Bowler felborult. Palik kéztörést szenvedett
a baleset következtében. Kis Sándor a legeredményesebb magyarként,
a 29. helyről állt ki váltógondok miatt.) Maszuoka
érte el a legjobb időt a Dakar 7. szakaszán, és ezzel a Mitsubishi
pilótája már több mint 11 perccel vezetett csapattársa, Peterhansel
előtt. McRae elakadt egy homokbuckán, ezért kénytelen volt kiásni
az autóját. Az időveszteség ellenére megszerezte az ötödik helyet,
amellyel még mindig tartani tudta összetettbeli harmadik pozícióját.
A nyolcadik
napi 355 km ismét változásokat hozott a dobogón. A napot Peterhansel
nyerte közel 29 percet adva a másodikként célba érő Jutta Kleinschmidt-nek.
Peterhansel újra a mezőny élére ugrott. Igaz, ebben az is szerepet
játszott, hogy az addig élen álló Maszuoka-nak tönkrement a
váltója, és emiatt rengeteg időt elvesztegetett. A műszaki gondok
miatt Maszuoka visszacsúszott a harmadik helyre. Colin-nak is
kalandosra sikeredett a napja. A 300. kilométernél órákat kényszerült
várakozni a segítségre és csak a 24. helyen zárta a napot. Ráadásként
még kapott egy 10 perces büntetést is. Ezek után nem csoda,
hogy elvesztette a harmadik pozícióját, és hátrazuhant a nyolcadik
helyre. A hátránya ekkor + 3:31.58 volt. "Egy jókora röppenés
után elment a hátsó meghajtás a Nissanon. Szerencsére De Villers
"vontára" fogott, de őt két defekt állította meg.
A túlzott terhelés miatt mind a két autóból vészesen fogyott
az üzemanyag, így megálltunk, hogy megvárjuk Ari Vatanen-t.
De ő csak nem jött. Amikor végre megérkezett kiderült, hogy
eltévedt. Tőle kaptunk benzint. Ma már tudom, mert megértettem
- amit korábban kétkedéssel fogadtam - a Dakar Rallye-n azaz
első siker, ha célba érsz a napi szakaszon és a versenyen is.
Ha pedig az élbolyban végzel, az már hab a tortán! Néha szeretem,
néha utálom a Dakart. Bosszant, ha olyan kiszolgáltatott helyzetbe
kerülök, hogy nincs ráhatásom a dolgokra. Ez most előfordult!
Nagy szerencsém volt, hogy a bölcs, de legalábbis nálam sokkal
bölcsebb Ari Vatanan-el kellett várakoznom. Az ő tudása, világlátása,
műveltsége a sivatag közepén rettenetesen hatott rám. Megértettem:
egy kicsi pont vagyok a hatalmas természetben!" - mesélte
később Colin. (Egy újabb magyar páros fejezte be a versenyt
idő előtt. A Liszi - Rack duót neki sem vágott a szakasznak.
Nem érkezett meg a szervizkamionjuk, a kocsi motorja viszont
vészesen melegedni kezdett. Emiatt a páros úgy döntött, hogy
feladja a küzdelmet.) Másnap a
Dakar legkeményebb szakasza, egy 700 km-es menet várt a mezőnyre.
A napot Maszuoka teljesítette a leggyorsabban, mögötte 18 és
fél perccel Peterhansel ért célba. Peterhansel megőrizte elsőségét,
valamivel több, mint egy órás előnnyel. Maszuoka szakaszgyőzelme
révén előrelépett a második helyre. Maliban
"ellenőrizhetetlen bandák garázdálkodtak", így biztonsági
okokból a szervezők törölték a szombati és vasárnapi etapokat,
hétfőn pedig az eredetileg tervezett szünnapra került sor. A
megfogyatkozott mezőnynek jól jött egy kis pihenő. A kényszerszünet
után Luc Alphand nyerte a napot, másfél perccel Schlesser előtt.
Peterhansel a harmadikként ért célba. Colin-nak nem sikerült
túl fényesen a napja, de a Nissan pilótái közül még mindig ő
volt a leggyorsabb. A 13. helyen fejezte be a szakaszt (+ 24.12).
Nem tudom,
hogy babonásak voltak-e a Nissannál, minden esetre a 13. napon
szenzációsan mentek a Nissan versenyzői. McRae megnyerte az
aznapra előírt 478 km-es szakaszt. Nyolc perccel előzte meg
De Villiers-t és közel kilenccel Ari Vatanen-t. (Mindhárman
a Nissan pilótái voltak.) A siker ellenére Colin a korábbi óriási
időveszteségéből keveset tudott faragni. 13. nap után a 20.
helyen állt valamivel több, mint 17 óra hátránnyal. (Az összetettben
továbbra is a francia Stéphane Peterhansel állt az élen.) A következő
nap ismét egy embert és gépet próbára tevő 547 kilométerből
állt. Ezúttal Luc Alphand (BMW) volt a leggyorsabb. McRae a
hatalmas hátránya ellenére sem adta fel a küzdelmet, és a napot
a második helyen fejezte be (+ 14.20). 14 nap után az összetett
állása a következő volt: 1. Peterhansel, a 2. Maszuoka (+ 1.05.04),
a 3. Schlesser (+ 2.31.44). Colin-nak sikerült a két eredményes
nap után feljönnie a 16. helyre (+ 17:07.30). Másnap,
Maszuoka futotta le leggyorsabban a Mauritániában kijelölt 579
km-es szakaszt. Több mint kilenc perccel előzte meg Stéphane
Peterhansel-t. McRae-nek hajtásproblémái akadtak a Nissannal,
emiatt ismét nagyon komoly időveszteséget könyvelhetett el.
Az utolsó
előtti napon a Jutta Kleinschmidt - Fabrizia Pons női kettős
nyerte a szakaszt. Peterhansel semmit nem akart kockáztatni
és csak a 9. időt autózta, ennek ellenére továbbra is az élen
állt az összetettben. (Valamivel több, mint 51 perc előnye volt
Maszuoka-val szemben.) McRae a 15. helyet szerezte meg, ami
az összetettben a 20. pozíciót jelentette, 24 és fél órás hátránnyal. Az utolsó
napi szakaszt sikerült Colin-nak megnyernie. Az összetettbeli
első két hely a Mitsubishi csapaté lett. Peterhansel nagyon
óvatosan vezetett, és csak a 19. időt autózta. Ennek már nem
volt igazán jelentősége, mert több mint 49 perccel megnyerte
a 2004-es Dakar-t csapattársa, Maszuoka előtt. Peterhansel lett
a második versenyző, aki motorkerékpárral és autóval is meg
tudta nyerni a sivatagi futamot. Peterhansel korábban hatszor
(1991, 1992, 1993, 1995, 1997, 1998) nyert motorkerékpárral.
Colin a 20. helyen zárta élete első Dakarját. A hátránya 24
és fél óra volt. (A Szalay Balázs - Bunkóczi László (Opel Frontera)
duó a 41. lett az utolsó nap, ami az összetettben az 52. pozíciót
jelentette.) Ha valaki
csak a Dakar végeredményét látja, könnyen azt mondhatja, hogy
McRae terep ralis próbálkozása kudarc volt. Azonban azt gondolom,
ha egy kicsit részletesebben megnézzük a teljesítményét, nincs
miért kritizálni. A rallye és a terep rallye közt jelentős különbség
van. Az egyik a másodpercek, tizedmásodpercek lefaragásáról
szól, míg a másik a több száz kilométeren nyújtott egyenletes
teljesítményről. McRae fel tudta venni a terep rallye ritmusát,
ezt két szakaszgyőzelmével és két dobogós helyezésével bizonyította.
A műszaki hibák és az elakadások miatt jelentős hátránnyal fejezte
be a Dakart, de a részeredményeivel nem okozott csalódást és
az új szakágban is felhívta magára a figyelmet. A figyelemfelkeltés
olyannyira sikerült, hogy a Nissan 2004 nyarán bejelentette,
hogy McRae 2005-ben is náluk fog rajthoz állni. A japán márka
McRae nevét jelentette be először, azonban, hogy kik lesznek
a csapattársai egyelőre nem derült ki. A szerződés egy elég
széles "területet" foglalt le, mert a versenyzésen
kívül McRae komoly szerepet vállalt az új autó fejlesztésében
és tesztelésében. A Dakar
után, már 2004 februárjában felröppentek olyan hírek, miszerint
McRae esetleg visszatérhet egy gyári csapathoz. A Peugeot roppant
elégedetlen volt Freddy Loix teljesítményével. A belga pilóta
a 307 WRC gyengeségével magyarázta a "bizonyítványát".
Az igazság viszont az volt, hogy Grönholm ugyanolyan autóval
5-7 perceket adott Loix-nak egy-egy versenyen. A csapatnak elege
lett a kifogásokból, és egy új pilótát kerestek ideiglenesen
Freddy helyére. A Peugeot kétszer is tárgyalt Jimmy McRae-vel,
aki Colin menedzsere volt. Végül a felcsillanó lehetőségből
nem lett semmi. Loix helyét pedig átmenetileg Harri Rovanpera
foglalta el. 2005 júniusában
McRae ismét új oldaláról mutatkozott be. Meghívást kapott a
Le Mans-i 24 órás versenyre, amely nem csak egy hosszú távú
futam, hanem a világ egyik legrangosabb, több évtizedes tradíciókkal
rendelkező versenye. A megmérettetés a gyorsaság mellett, a
kocsik megbízhatóságáról, illetve a pilóták állóképességéről
is szól. A Care Racing Development nevű csapat tagjaként, (amely
egyébként a Prodrive-hoz kapcsolódott) egy Ferrari 550 Maranello
GTC volánja mögött kellett rónia a köröket. Csapattársai Rickard
Rydell / Darren Turner voltak. A Ferrari 550 Maranello, a szériaautó-alapokra
épülő GTS kategóriába indult. Colin és a társai remek teljesítményt
nyújtottak, mert több lényegesen erősebb autót megelőzve az
összetett kilencedik, kategóriájukban pedig a harmadik helyén
zárták a 24 órás versenyt. (A GTS kategória első két helyezettje
két gyári Chevrolett Corvette C5-R versenyautó lett.) Korábban
már írtam, hogy Colin egyik célja volt a versenyzésen kívül,
hogy tehetséges pilótáknak segítsen, hogy mihamarabb ütőképes
csapathoz kerüljenek, ahol bizonyíthatják tudásukat. Colin első
számú támogatottja Chris Meeke volt. A skót világbajnok fényes
sikereket jósolt honfitársának és pártfogoltjának, aki akkor
a Super 1600-as kategóriában vitézkedett. 2004 nyár végén McRae
és Meeke neve összefüggésbe került a Skodával. A tárgyalások
szerint mindketten rajthoz állhattak volna néhány vb futamon.
Colin saját karrierjét illetően a következőket nyilatkozott:
"A Dakart nagyon élveztem, az olyasvalami volt, amire szeretnék
jövőre is koncentrálni, de ez nem zárja ki, hogy esetleg a Rallye
VB-n is menjek majd. A Brit Rallye-n, idén év végén szeretnék
majd indulni, és ha az jól megy, még jól is alakulhatnak a dolgok.
Hogy addig mi lesz: nem nagyon tudom. Ha visszatérek a rallye
VB-re, nem a pontgyűjtögetés lesz a célom, én világbajnok akarok
lenni és tudom, hogy ehhez olyan csapatra van szükségem, amely
versenyképes." (Azt csak halkan jegyzem meg, hogy a Skoda
azért nem azok közé a csapatok közé tartozott, amelyek világbajnokokat
adtak a rallye-nak.) McRae azonban nagyon bizakodó volt a Skoda
jövőjét illetően. A cseh csapat McRae-n kívül más pilótákkal
is felvette a kapcsolatot. Olyan nevek kerültek szóba, mint
Armin Schwarz, Toni Gardemeister, Jani Paasonen ás állítólag
a DTM-es Mattias Ekstrom. Végül Colin a Katalán Rallye előtt
tesztelhette a Fabia WRC-t. Pozitívan nyilatkozott az autóról,
de semmilyen összehasonlításra nem volt hajlandó a Citroen Xsara
WRC-vel. A tárgyalásokon szó volt arról is, hogy McRae újra
Nicky Grist navigálásával venne részt a rallye VB-n. Colin nem
csak a Skodával tárgyalt, hanem a Mitsubishi-vel is. "Természetesen
visszajönnék a VB-re, ha megfelelő ajánlatot kapnék egy teljes
szezonra. Az ideális az lenne, ha valamelyik top csapathoz szerződhetnék,
de nekik sok más jelöltjük van. Ha ez nem lehetséges, akkor
a Skodával vagy a Mitsubishi-vel egy rövid távú kapcsolat lenne
a legjobb megoldás. Mindkét csapat esélyes pontszerzésre, és
szeretnének tovább lépni a kocsikkal egy következő szintre.
"A tárgyalások és a teszt végül nem vezetett sehová. "Nem
volt igazán kedvező az ajánlat. A csomag nem azt tartalmazta,
amire szükségem van. Ezzel a dolog el is dőlt." - mondta
Colin. Állítólag a sikertelenség egyik oka az volt, hogy az
új csapatnak a skót mellett Kris Meeke-nek is helyet kellett
volna adnia. Semmi féle
vb szereplés nem jött össze 2004-ben, azonban a decemberben,
a Franciaországban először megrendezett Bajnokok Tornájára meghívást
kapott. (Pedig nem volt aktív vb szereplő.) David Coluthard-al
együtt képviselték Skóciát. "David nagyon jó pilóta, így
remélem, hogy jól fogunk szerepelni. Én személy szerint pedig
egyike szeretnék lenni azon keveseknek, akik meg tudják verni
Schumacher-t.” - nyilatkozta Colin. A versenyt nem sikerült
megnyernie. A Bajnokok Bajnoka: Kovalainen (finn) lett. A nemzetek
kupájában viszont a harmadikak lettek holtversenyben Brazíliával. Colin
McRae (1968-2007) élete 1. rész - 1968-90 |
|