|
Magazin:
"Teljes gázzal sehogy máshogy!" Július
10.
2003 Már az szezonnyitó
futam előtt is érdekes hírek érkeztek a csapatok háza tájáról.
A Skoda bejelentette, hogy várhatóan még az év vége előtt bemutatják
a legújabb versenygépüket, a Fabia WRC-t. A Ford is egy erősen
módosított Focus WRC-vel szeretett volna előrukkolni az év során.
Két versenyzőjük, Martin és Duval javában tesztelte az új fejlesztéseket.
A Peugeot-nál nem sok változás történt. Továbbra is Burns és
Grönholm alkották a csapatot, annyi kiegészítéssel, hogy az
aszfaltos futamokon Panizzi is megmutathatta, hogy mit tud.
Sainz ismét csapattársa lett McRae-nek és állandó versenyzőként
kapcsolódott be a Citroen csapatba. A Subarunál sem változott
a csapatfelállás. Maradt Makinen és Solberg, de a négyszeres
finn világbajnok bejelentette, hogy az utolsó szezonnak vág
neki, aztán „nyugdíjba megy”. Bevetették a Subaru Impreza WRC2003-at.
Fejlesztettek a motoron, a turbón és a kipufogórendszeren. Könnyebbé
és merevebbé tették a karosszériát, illetve új légterelő elemeket
alkalmaztak, hogy a motor jobb hűtését elősegítsék. Kizárólagos
szerződést kötöttek a Pirelli-vel. A 2003-as évben csak a Subaru
csapat használhatta a Pirelli abroncsait. Monte-Carlo
Rallye Másnap jelentős
változás történt az élen. Az első szakaszt törölték a rendezők
biztonsági okokra hivatkozva, de a következőn Loeb meg tudta
szorongatni Grönholm-ot. Kettejük párviadalát a kétszeres világbajnok
hibája döntötte el, amikor Marcus elcsapott egy sziklát és csak
30 perc hátránnyal tudta folytatni a versenyt. Loeb két szakaszt
megnyert a napi háromból és még mindig több mint egy perccel
vezette a versenyt McRae előtt. A Citroen csapat öröme óriási
lehetett, mert a harmadik helyet is az ő pilótájuk foglalta
el Sainz személyében, aki szintén nyert egy gyorsaságit a nap
során (+01:45,0). Sebastien
Loeb-bel már nem nagyon lehetett mit kezdeni, mint ahogy McRae-vel
sem az utolsó napon. Simán befutottak az első két helyen, azonban
Sainz harmadik pozíciója nem volt bebetonozva. Markko Martin
keményen támadta a spanyolt, míg végül le is szorította a harmadik
helyről. Az utolsó szakasz előtt 3 mp volt a differencia köztük
Martin javára. Sainz az utolsó pályán belehúzott és hat mp-et
adott az észt pilótának, visszaszerezve a dobogó legalsó fokát.
A teljes pódiumot a Citroen versenyzői foglalták el, ami egy
kitűnő szezon ígéretét sejtette. A futamon Szabó Gergő is elrajtolt
egy Corolla WRC-vel, azonban az autó hajtásának hibájából feladni
kényszerült a versenyt. Svéd
Rally Hat szakaszt
kellett teljesíteni a következő napon. Ebből négyet Grönholm
ismét megnyert, előnyét pedig 38 mp-re tudta növelni Makinen
előtt. Burns még mindig tartotta a harmadik helyét, de már kb.
egy perccel volt hátrányban Marcus-hoz képest. A Citroen még
mindig elég gyengén muzsikált. McRae keményen nyomta egész nap,
de még mindig csak az ötödik helyig jutott előre. Sainz az utolsó
pontszerző helyen autózott, Sebastien Loeb pedig tízedikként
zárta a napot. Történt egy érdekes baleset a második napon.
Pykalisto belerohant a hófalba, és az utána érkező Rovanpera
már nem tudta kikerülni a hó fogságába került autót. Az ütközés
után mindketten kénytelenek voltak feladni a versenyt. Grönholm
a megszerzett előnyét beosztotta az utolsó öt gyorsaságira.
Nem hajtott 100%-on, de nem is kellett, így is megnyerte (harmadszor)
a Svéd Rallye-t. Makinen tett még egy próbát, hátha elcsípheti
Marcus-t. Nyert két szakaszt, de nem sikerült leszorítania a
Peugeot pilótáját az első helyről. Burns viszont próbát sem
tett arra, hogy Makinen-t üldözze, helyette inkább a biztos
harmadik helyet választotta. McRae egy küzdelmes verseny után
ötödikként ért célba. Az ötödik helynek is örülhetett, mert
Petter Solberg csupán négy másodperccel maradt le mögötte. (Ebben
a négy másodperc különbségben volt egy 10 másodperces büntetés
Solberg korai rajtja miatt.) Loeb is előre küzdötte magát valamelyest
és végül a hetedik lett. Sainz csak a 9. pozícióban tudta befejezni
a futamot. Két futam után Loeb és McRae holtversenyben, 12 ponttal
a bajnokság élén álltak. Török
Rally Másnap,
változás történt az élen, miután Rovanpera elcsapott egy sziklát,
ami komoly károkat okozott a 206 WRC felfüggesztésében. A Peugeot
pilótája tovább tudott menni, de a begyűjtött 7 perc hátrány
már lehetetlenné tette, hogy ismét az élre kerüljön. Rovanpera
hibája kapóra jött Sainz-nak, aki gyorsan az élre állt. Burns
remekül vezetett egész nap és előre is tört a második helyre.
A brit versenyzőt Duval, és negyedikként Colin McRae követte. A zárónapon
már nem történt változás az élen, mindenki tartotta a megszerzett
helyét. Sainz nyert, mögötte Burns, Duval és McRae volt a sorrend.
(Grönholm-nak sikerült megjavítania a kocsiját. Keményen küzdött,
de végül csak kilencedikként fejezte be a Török Rallye-t.) A
versenyen két magyar páros is elrajtolt, azonban a Fülöp Rajmund
- Major Gábor kettős már a negyedik szakaszon kiesett a Toyota
Corolla WRC váltójának a hibájából. A másik magyar pilóta, Benik
Balázs, az M-Sport támogatásával vett részt a versenyen. Benik
egy kissé küzdelmes futam után a kiváló abszolút 13. helyen
ért célba. (Jól illusztrálja a verseny nehézségét, hogy az 58
indulóból csak 27-en tudták teljesíteni az előírt távot.) A FIA új
szabályt szeretett volna bevezetni, amely elsősorban a Peugeot
és a Citroen csapat pilótáit érintették volna. Az elgondolás
szerint, a jövőben azok a csapatok, akik három autót indítanak
futamonként, csak olyan pilótát ültethetnének a harmadik kocsiba,
aki még nem nyert vb futamot. A cél az lett volna, hogy a gazdagabb
csapatok ne tudják megvenni a leggyorsabb versenyzőket. (Ennek
az új szabálynak még nagyon fontos jelentősége lesz a későbbiekben!) Új-Zéland
Rally McRae a
következőképpen latolgatta az esélyeit a futam előtt: "Ha
száraz marad az idő, esélytelen vagyok, hacsak nem történik
valami a többiekkel. Másodikként rajtolni az első napon óriási
hátrányt jelent. Természetesen bármi megtörténhet, és ha elkezd
esni, az egy egészen más történet lesz. Ha nedvesek lesznek
az utak, a korai rajtpozíció nem akkora teher, tehát még jók
is lehetünk." Grönholm-ról
sok újat nem lehet írni a második nappal kapcsolatban sem. A
többiek el voltak foglalva egymással, ő meg simán megnyerte
a napot. Harc inkább mögötte alakult ki. Burns és Martin küzdött
a második pozícióért, ami akkor dőlt el, amikor Markko Martin
megpördült és nem tudta többé életre kelteni a Ford motorját.
Az észt kiesése után Solberg lépett előre a harmadik helyre.
A Citroen egyetlen "akcióképes" versenyzője Sebastien
Loeb volt, aki a kieséseknek köszönhetően a negyedik helyig
jutott előre. Sainz viszont lecsúszott az útról, és több mint
félórás küzdelem után tudta csak folytatni a versenyt. A top-3-ban
már nem történt változás az utolsó napon. Grönholm harmadszor
is diadalmaskodni tudott Új-Zéland-on. A dobogóra felléphetett
még Burns és Solberg. Loeb meg tudta tartani a negyedik helyét.
(A másik Citroen WRC-vel Sainz a 23. helyről tornázta fel magát
egészen a tizenkettedikig.) Valószínűleg a Fordnál sem erre
a végeredményre számítottak. Martin kiesett, Duval a 9., Hirvonen
pedig a 10. pozícióban ért célba.
Argentin Rally McRae-nek
megint nem volt szerencséje. Amúgy sem villogott, azonban egy
tűzeset miatt végleg el kellett búcsúznia a versenytől. "Valószínűleg
az egyik első kerék felvágott egy követ. Az eltalálta a kipufogót,
ami többé nem bírta tartani a forróságot, így a kocsi oldala
lángra kaphatott. A tűz rákaphatott valami hidraulikus, vagy
üzemanyag vezetékre, mert nagyon gyorsan terjedt. Mindent, még
a telefonjainkat is a kocsiban hagytuk. Semmiért sem másztam
vissza." - nyilatkozta Colin a tűzesettel kapcsolatban.
Jobban is járt, hogy nem mászott vissza a lángoló kocsiba, mert
akkora volt a tűz, hogy a Citroen WRC porig égett. A rengeteg
néző miatt, biztonsági okokból a rendezők törölték a másnapi
első szakaszt. A második pályán átlagidőt kaptak a párosok,
mert ott sem lehetett az autókat elrajtoltatni. Mire minden
tisztázódott, közel két órás csúszás történt az eredeti tervekhez
képest. A késés miatt az utolsó két szakaszt már sötétben kellett
volna megtennie a mezőnynek, ezért a csapatvezetők kérték a
rendezőket, hogy a kérdéses két szakaszt tegyék át a következő
napra. A szervezők hozzájárultak a módosításhoz. Amikor aztán
végre tényleg elkezdődött a harc, Sainz szenzációsan autózott,
mégsem tudta megtartani a vezető helyét. Marc Marti, Sainz navigátora
ugyanis elnézte az óráját, és túl korán érkeztek egy időellenőrző
ponthoz. A tévesztést két perc büntetéssel „jutalmazták” a rendezők,
Sainz pedig rögtön vissza is esett a negyedik helyre, ahonnan
a nap végéig egy helyet sikerült előre lépnie (+23,3). Így,
Markko Martin harc nélkül vehette át a vezetést. Grönholm nagyon
belehúzott és egészen a második helyig tört előre (+15,2). Úgy tűnt,
hogy Martin nyeri a futamot, azonban a Ford motorja ezt másképp
gondolta. (Megszűnt az olajnyomás.) Az észt kiesése után Grönholm
ugrott az élre és ott is fejezte be a futamot. Sainz és Burns
szintén felállhatott a dobogóra. (Richard úgy vezette a vb tabellát
két ponttal Grönholm előtt, hogy nem nyert még egy versenyt
sem 2003-ban.) Acropolis
Rally Legnagyobb
esélyesnek Colin McRae-t tartották, mivel a skót már négyszer
tudott diadalmaskodni a durva útjairól hírhedt futamon. Annak
ellenére, hogy az 50. jubileumi versenyről volt szó, először
rendeztek szuper speciált a futam előtt. A korábbi erőpróbáktól
eltérően nem Grönholm kezdett a legjobban, hanem a két Fordos,
Martin és Duval. A belga pilóta nem sokáig villoghatott, mert
lecsúszott az útról és leamortizálta a Focus WRC-t. Mikko Hirvonen-nek
is le kellett parkolnia, mert a törött felfüggesztés lehetetlenné
tette a továbbhaladást. Már csak Markko Martin-ban bízhatott
a csapat. Az észt pilóta tette is szépen a dolgát, és megnyerte
a napot, mindezt annak ellenére, hogy egyszer felcsapódott a
motorháztető. Rovanpera is szépen autózott, kihasználva a letakarított
utak előnyeit. Több gyorsaságit megnyert, mégis Martin mögött
tudta csak befejezni a napot. (Igaz, csupán 4 mp volt köztük
a differencia.) Grönholm takarította a pályákat szorgalmasan,
és bemutatott egy megpördülést is, ettől függetlenül a harmadik
helyet megszerezte. A Citroen nem kezdett túl fényesen, mert
Loeb már az első pályán lehúzódott az út szélére, miután "találkozott"
egy sziklával. McRae kocsija pedig nem indult be a rajtnál,
így már a verseny elején kapott 50 mp büntetést. Miután sikerült
beröffenteni a gépet, elkezdett sietni, ezért aztán néhány apróbb
tartozék elmaradt a Focusról. (első lökhárító) Egyedül Sainz
volt az, aki némi örömet okozhatott a Citroen csapat vezetőségének
az ötödik pozíciójával. Az utolsó előtti pályán Grönholm volt
a leggyorsabb, és mivel az utolsó szakaszt törölték, a mezőny
elindult vissza a szervizparkba. Marcus autójának az üzemanyag-ellátási
rendszerében valami meghibásodott és Grönholm feladni kényszerült
a versenyt. Markko
Martin a második napon kissé nehézkesen vette fel a ritmust.
A harmadik szakaszon viszont már rátalált a gázpedálra és elkezdte
taposni rendesen, aminek az lett az eredménye, hogy négy szakaszgyőzelemmel
továbbra is az élen állt. Rovanpera-nak fel kellett adnia második
pozícióját, mivel a váltóból szép lassan „eltűntek” a fokozatok.
Sokat nem kellett bajlódnia a váltásokkal, mert mire a szervizig
eljutott már csak a hármas és az ötös fokozatot tudta használni.
Kb. három percet elvesztegetett a hiba miatt, és a kilencedik
helyig zuhant vissza. Sainz belehúzott és három pozíciót javítva
másodikként fejezte be a napot. McRae és Petter Solberg csatázott
a harmadik helyért. A norvég jócskán lelassult, mivel a Subaru
váltója nem működött tökéletesen. Miután kijavították a hibát,
Solberg ismét előretört és McRae-t megelőzve elfoglalta a harmadik
helyet. A zárónapon
már nem történt változás a dobogós helyek tekintetében. Martin
győzött, mögötte Sainz és Solberg teljesítette leggyorsabban
a versenyt. McRae nem tudta megőrizni a negyedik helyét, mert
a motor kissé "megfáradt" és emiatt csak a nyolcadik
lett. Helyette negyedikként Richard Burns ért célba. A futam
után olyan hírek kezdtek terjengeni, hogy a Peugeot már az új
WRC tesztelésénél tart. A franciák nem nagyon akarták még hivatalosan
bejelenteni az eseményt, de a kiszivárgó információkból már
tudni lehetett, hogy az új autó a 307 CC alapjaira épült.
Ciprus Rally Csúnyán
megtizedelődött a mezőny másnap. Csak 20 páros tudta teljesíteni
az előírt távot. Grönholm már a reggeli nyitószakaszon kardántengelytörést
szenvedett. Próbálta megjavítani a kocsit az út szélén, ami
annyira sikerült, hogy első hajtással még gurult egy keveset,
aztán félre kellett állnia. Martin, Duval, Panizzi, Loix és
Burns autójában a motor, Auriol kocsijában pedig a generátor
ment tönkre. Makinen rengeteg plusz időt gyűjtött be már az
első nap, műszaki hibákból adódóan. Úgy tűnt, hogy sikerült
orvosolni a gondokat, mert szépen lépegetett előre, amikor újabb
problémákkal találta szembe magát a négyszeres világbajnok.
Eljutott a szervizig, de a következő pályára már nem ment ki.
Gardemeister azután állt félre, miután egy fának szaladt. McRae
autójának is eltört a felfüggesztése, de a szervizig még elvergődött.
Solberg elég jól megúszta a napot. Miután kiesett Grönholm és
leelőzte Rovanpera-t, a Subaru versenyzője az élre ugrott. Úgy
tűnt, hogy a zárónap nem sok csatát fog hozni, kivétel ez alól
csak Solberg és Rovanpera lehetett, mert köztük csak 13 mp volt
a különbség. A harmadik Loeb már két és fél percet gyűjtött
be, és a francia mögött autózók közt is jelentős differencia
alakult ki. A csata
elmaradt a zárónapra, mert Solberg szépen nyeregette a szakaszokat,
míg Rovanpera-nak gondjai akadtak a váltóval, a nagyobb baj
azonban az volt, hogy elcsapott egy sziklát, ami csúnyán megrongálta
a 206-os felfüggesztését. A szerviz viszont még messze volt
és Rovanpera csak komoly időveszteség árán jutott el a segítségig.
Végül csupán 2,8 mp előnnyel, de meg tudta tartani a második
helyét Loeb előtt. A francia után csapattársai következtek:
McRae és Sainz sorrendben. Az egyetlen talpon maradt Fordot
Hirvonen gurította be a hatodik helyen. (Azok voltak Hirvonen
első vb pontjai.) Német
Rally Burns kezdett
a legjobban, de az ötödik szakaszon Martin átvette tőle a vezetést.
Sokáig nem örülhetett az észt pilóta az első helynek, mert Burns
összekapta magát és újra az élre ugrott. Martin-nak gondjai
lettek a váltóval, ami miatt aztán egészen a 10. pozícióig esett
vissza. Grönholm csak hetedikként kezdte a napot, de aztán fokozatosan
lépegetett előre, egészen Burns mögé (+9 mp). Marcus-nak nem
csak Burns miatt kellett taposnia a gázt, hanem a mögötte autózó
Loeb miatt is, aki csupán +0,9 mp-el volt lemaradva. McRae is
egész jól ment, és a negyedikként fejezete be a napot. Sainz
a harmadik Citroennel, egy tévesztés miatt jelentős időhátrányba
került. Nem sikerült túl fényesre a Fabia WRC bemutatkozása.
Arra azért senki sem számított, hogy az élmenőket fogják szorongatni,
de Gardemeister 12. helye és Auriol kiesése motorhiba miatt,
kissé kiábrándító lehetett. Burns másnap
folyamatosan lassult. Értetlenül állt az időeredmények előtt,
mert saját bevallása szerint nem volt semmi gond a kocsival,
mégis az ötödik pozícióig zuhant hátra. Egy ideig Grönholm vette
át a vezetést. Egészen addig, míg Loeb le nem szorította az
első helyről. Martin autóját megjavították a szerelők, és az
észt versenyző a 10. helyről egy hatalmas támadásba kezdett.
Kilenc szakaszból megnyert ötöt, és estére 35 mp-el Sebastien
Loeb mögött harmadikként ért célba. McRae tartani tudta negyedik
helyét, és mivel Martin csak 10 mp-el volt előtte, nagy harcra
lehetett tőlük számítani az utolsó napon. A hatodik helyért
Sainz és Duval küzdött, azonban, miután Francois megpördült
párszor, aznapra el is dőlt köztük a hatodik hely sorsa. (Auriol
után Gardemeister is kiesett a Skodával, műszaki hiba miatt.) Grönholm
még indított néhány támadást Loeb ellen az utolsó napon, de
megelőzni már nem tudta. Végül nem egészen 4 mp különbséggel
be kellett érnie a második hellyel. McRae (két szakaszt is megnyerve)
folyamatosan nyomás alatt tartotta a hajtásgondokkal küszködő
Martin-t. El is vette tőle a harmadik pozíciót, de csak egy
rövid időre, mert jött Burns és mindkettőjüket hátrébb szorította
egy-egy pozícióval. A verseny végéig már nem is változott köztük
az állás. Sainz hatodikként ért célba. A rallye-n
rajthoz állt Tagai Tamás és Tagai Róbert, egy N csoportos Mitsubishi
Lancer Evo VI-al. A komoly felkészülés ellenére az első gyorsasági
4. kilométere után félre kellett állniuk, műszaki hiba miatt. Finn
Rally A legnagyobb
ugratók a második napon várták a mezőnyt. A trükkös szakaszok
meg is rostálták a társaságot. Mikko Hirvonen és Toni Gardemeister
motorhiba miatt esett ki. Grönholm kocsijának kiszakadt az egyik
kereke, Rovanpera és McRae pedig baleset miatt állt félre. (Colin
az utolsó bukását mutatta be vb futamon.) A legtöbb
szakaszt Burns és az élen álló Martin nyerte meg. A Ford pilótájának
már több mint egyperces előnye volt, de a második pozícióért
nagy csata volt kialakulóban Burns, Sainz és Solberg között.
Ők hárman csak egy másodpercen belül álltak egymáshoz képest.
Sebastien Loeb az ötödik helyen zárta a második napot. Markko Martin-nak
már csak be kellett osztania az előnyét az utolsó napon. Nem
is volt semmi különösebb gondja, és simán megnyerte a futamot.
A dobogó középső fokáért viszont Burns és Solberg óriásit vívott
egymással. Egész nap küzdöttek és csak az utolsó szakaszon dőlt
el, hogy 1,2 mp-el Solberg-é a második hely. Colin kivételével
a másik két Citroen célba ért, Sainz negyedikként, míg Loeb
ötödikként. Ausztrál
Rally Loeb és
Solberg egy nagyon komoly csatába kezdett a második napon, mivel
csak négy másodperc választotta el őket egymástól. A nap során
négy-négy szakaszgyőzelmet sikerült begyűjteniük, és tulajdonképpen
ugyanúgy zárták a napot, ahogy elkezdték. Loeb ugyanis csak
egy másodperccel tudta növelni az előnyét. A Citroen és a Subaru
pilótája nagyon kiemelkedett a mezőnyből. Senkinek sem sikerült
a lépést tartania velük. Még a harmadik Richard Burns is cirka
40 mp-el volt lemaradva tőlük. McRae autóján sikerült a féket
megjavítani, ezért a skót tudott egy kicsit gyorsulni, és előre
lépett Makinen mögé a hatodik helyre. Az este folyamán történt
egy érdekes kizárás, amely az addig negyedikként autózó Markko
Martin-t érintette. A Ford pilótája kapott egy defektet, amit
ki is cseréltek, azonban a defektes kereket a nagy sietség közepette
nem rögzítették le, hanem egy, az út mellett talált nagyobbacska
kővel súlyozták le, hogy a kerék ne pattogjon a csomagtartóban
menet közben. Az egyik sportbíró észrevette a követ és jegyzőkönyv
is készült az esetről. Végül Martint kizárták, mert a szabályok
szerint csak rögzítve lehet nehezék az autóban. A győzelemért
az utolsó napon is folytatódott a küzdelem Loeb és Solberg között.
A négy szakaszból Solberg kettőt, Loeb egyet, McRae szintén
egyet nyert. A két szakaszgyőzelemmel Petter megelőzte Sebastien-t
és megnyerte a futamot. Petter futamgyőzelmével a vb tabellán
előre lépett a második helyre, holtversenyben Carlos Sainz-al
(48 pont). Burns a harmadik helyével továbbra is vezette a világbajnokságot.
McRae és Sainz a 4.-5. pozíciót szerezte meg. Benik Balázs
a török futamhoz hasonlóan, kiemelt prioritású, gyári támogatású
versenyzőként rajthoz állhatott Ausztráliában is. Balázs nagyon
jól kezdett, mert a privát versenyzők közül ő teljesítette leggyorsabban
a prológot. Azonban a kitűnő kezdet után, már a harmadik szakaszon
fel kellett adnia a versenyt. A Ford egy kanyarban lecsúszott
az útról és fennakadt egy buckán. Mivel a kerekek nem értek
le a talajra, Benik nem tudott visszatérni az útra. Négy futammal
a világbajnokság vége előtt a Citroen és a Peugeot 110-110 ponttal
holtversenyben a gyártók versenyének élén állt. Ez a Citroennél
elsősorban a második Sainz és a negyedik helyen álló Loeb (45
pont) érdeme volt. McRae csak az összetett hetedik pozíciót
foglalta el a 33 pontjával. Valószínűleg Colin gyengébb teljesítménye
megkönnyítette a Citroen vezetőinek döntését, miszerint az új
„harmadik pilóta” szabályok bevezetése miatt Loeb és Sainz marad
a Citroennél. Persze a csapat nagyon dicsérte McRae tudását
és hozzáállását, de ettől a tény még tény, nevezetesen, hogy
McRae csapat nélkül maradt 2004-re. A gyári csapatoknál már
minden hely elkelt, így az új helyzet könnyen Colin karrierjének
végét jelenthette. Felmerült egy olyan kérdés, miszerint McRae
hajlandó lenne-e egy ütőképes autóba beülni, de pénz nélkül?
„Ezt egészen biztosan nem fogom csinálni. Ez azt jelentené,
hogy gyakorlatilag a semmiért kockáztatnék mindent. Körül fogok
nézni milyen lehetőségek vannak a VB-n, de ha nem kapok ideális
ajánlatot, lehet, hogy visszavonulok.” - nyilatkozta McRae. Sanremo
Rally
A következő
nap reggelén Martin kapott egy 30 mp-es büntetést. Loeb ezáltal
olyan előnybe került, hogy kissé lazíthatott a tempón. Az első
helyét 40 mp előnnyel megtartotta. Mögötte Martin, Grönholm
és Sainz volt a sorrend. (Martin nem ment rosszul, mert a büntetéstől
függetlenül meg tudta tartani a második helyét.) McRae-től a
csapat azt kérte, hogy ne kockáztasson, inkább tartsa a pozícióját.
Tartotta is, a "csodálatos" hetedik helyet. Egy hatalmas
esőzés kissé átrendezte a helyezéseket az utolsó napon. Loeb-öt
nem nagyon izgatták a nedves utak, simán nyerte a futamot. Grönholm
viszont összetörve a kocsiját, a harmadik helyről esett ki.
Az addig ötödikként autózó Panizzi fivérek remekül választottak
gumit, és egy hatalmas hajrát kivágva előre törtek a dobogó
középső fokára. A támadásnak Martin sem tudott ellenállni, és
az észt pilóta is visszacsúszott a harmadik helyre. Grönholm
kiesésével mindenki egyet előrelépett. Így Sainz a negyedik,
McRae a hatodik pozícióban zárta az olasz versenyt. "A
körülmények elképesztők voltak, talán a legrosszabbak, amiket
bármikor is átéltem. Nem esett végig egyformán, de amikor esett,
alig lehetett úton tartani az autót." - nyilatkozta McRae
a verseny után. Korzika
Rally Nem volt
túl nagy meglepetés, hogy Loeb remekül kezdett. Egész nap a
top-3-ban autózott, és estére a mezőny élén állt. Az már inkább
okozott kellemes döbbenetet, hogy Duval a Forddal csupán 4 mp
hátránnyal zárta a napot a Citroen pilótája mögött. Sainz-nak
is sikerült egy szakaszgyőzelmet szereznie, de a nap során kissé
hátrébb szorult és negyedikként fejezte be a napot. McRae-nek
nem volt különösebb műszaki gondja, mégsem tudott beleszólni
az élén állók csatájába. Szerényen az utolsó pontszerző helyeken
autózott. Loeb másnap
hibázott egyet és összetörte a Xsara WRC-t. Versenyben maradt,
de visszazuhant a 14. helyre. Duval gyorsan át is vette a vezetést,
a nyomában Carlos Sainz-al. Ez az állás sem tartott sokáig,
mert a nap végére Petter Solberg állt a mezőny élén. Azonban
nem volt ez annyira sima ügy. Solberg, ugyanis már a shakedown
alatt összetörte a Subarut. A szerelők „összeszögelték” az autót,
és a norvég a 7. pozícióban zárta a nyitónapot. A második napon
Petter belehúzott, és ismét „átformálta” kissé a Subarut. A
szerelők újból helyrehozták a károkat. Időközben elkezdett esni
az eső, aminek a Subarunál nagyon örültek, ugyanis a korábbi
tesztek azt mutatták, hogy az autójuk a nedves viszonyok közt
ütőképesebb, mint szárazon. Ez igaz is volt, mert Solberg megnyerte
a nap utolsó három szakaszát és átvette a vezetést az abszolút
sorrendben, Duval és Sainz pedig visszalépett egy-egy helyezést.
McRae-nek is sikerült gyorsulni és előrelépett a negyedik pozícióba. Solberg
győzelme már nem volt kérdéses a zárónapon. Úgy tűnt, hogy Duval
is megtartja a dobogó középső fokát. Sainz viszont másképp gondolta
és az utolsó szakaszon leszorította Francois Duval-t a második
helyről. Colin sem tudta megőrizni a korábbi pozícióját, mert
Grönholm gyorsabbnak bizonyult. Végül a skót ötödikként ért
célba a Korzika Rallye-n. Sainz a
második helyének köszönhetően, három ponttal átvette a vezetést
Burns-től a vb tabellán. Érdekes helyzet alakult ki. Két futam
volt még hátra, de matematikailag még hat versenyző lehetett
világbajnok. (Sainz, Burns, Solberg, Loeb, Martin és Grönholm.)
A három utóbbi pilótának inkább csak matematikailag lehetett
esélye arra, hogy rallye világbajnok legyen. Catalunya
Rally Másnap
Sebastien Loeb ott folytatta, ahol előző nap abbahagyta, az
élen. Változás inkább a mögötte autózókat érintette. Sainz elvesztette
a második helyét, mert próbált változtatni a Citroen beállításain,
de inkább visszafelé sült el a dolog, a spanyol pedig vesztett
két pozíciót. Panizzi, aki egyébként a nap első szakaszának
győztese volt, remekül ment. Estére már a dobogó legalsó fokáról
várta a zárónapot. El is jött
az utolsó nap egy hatalmas esőzéssel egybekötve, amelynek igazából
csak a Subaru versenyzői örültek. Az már bebizonyosodott, hogy
a Pirelli abroncsai lényegesen jobbak a vizes utakon, mint a
Michelin. Talán pont a gumiknak köszönhetően Burns lecsúszott
az útról és összetörte a 206 WRC-t. Sainz autójának a motorja
egyszerűen leállt az egyik gyorsaságin. Mivel nem sikerült újraindítani,
a lelkes spanyol szurkolók betolták a Citroent, de addigra Sainz
már annyi időt elvesztegetett, hogy csak hetedikként ért célba.
Loeb egészen az utolsó szakaszig tartani tudta vezető helyét.
A záró gyorsaságin Panizzi megmutatta, hogy ő is ért valamennyit
az aszfalton való autózáshoz, és egy iszonyatos időt felmutatva
leszorította Loeb-öt az első helyről. A 3.-4. pozíciót a Ford
két versenyzője, Martin és Duval szerezte meg. Solberg valamelyest
javult az esős időnek és a Pirelli abroncsainak köszönhetően,
de így is csak ötödikként ért célba. McRae-ről nem sok szó esett,
nem véletlenül. Célba ért, de a teljesítménye csak a kilencedik
helyezéshez volt elég. A verseny
új helyzetet teremtett a vb tabella szempontjából. Sainz és
Loeb 63-63 ponttal holtversenyben vezették a bajnokságot. Solberg
csupán egy ponttal követte őket, és a negyedik Burns az 58 pontjával
is esélyes volt még a bajnoki címre. Azonban hamarosan a vb
trófeáért küzdők száma háromra csökkent. Az történt, hogy Burns
vezetés közben rosszul lett és elájult. Szerencsére a mellette
ülő Markko Martin a kormányhoz kapott és egy balesetet megelőzve
megállította a Porschét. Burns-t kórházba szállították, ahol
az orvosok csak annyit mondtak, hogy nem komoly az állapota,
de további vizsgálatokra van szükség. Az is kiderült, hogy Richard
nem vesz részt az utolsó, mindent eldöntő brit futamon. A 2003-as
szezonzáró verseny előtt még egy bejelentés borzolta a kedélyeket.
McRae-nek semmilyen csapattal nem sikerült szerződést kötnie
a 2004-es szezonra, ezért a következő bejelentést tette: "Több
oka is van, hogy nem veszek részt a 2004-es szezonban. Az egyik
mindenképpen a jövő évi új szabályok által 2 főre korlátozott
csapatlétszám. Jelenleg a Citroennél Carlos van jobb pozícióban
a pontállást tekintve, és a csapat egyébként sem képes mindhármunkat
megtartani, ezért egyértelmű, hogy mennem kell. Mindent egybevetve
az idei év nem az én évem volt, nem is élveztem. Többször elmondtam
már, ha nem élvezem a versenyzést, akkor vissza kell lépnem.
Most inkább a motorsportok más területei felé nézelődöm. Nyílt
titok, hogy most a Dakar foglalkoztat legjobban, amit már nagyon
régóta a látószögemben tartok." Brit
Rally
A bajnoki
címért folytatott csatából Sainz már a harmadik szakaszon kiszállt.
Még az első rajt előtt kigyulladt a Citroen belső kamerája.
Ijesztőnek tűnt a helyzet, mert hatalmas füst keletkezett a
kocsiban. Szerencsére nem történt komolyabb tűzeset, és egy
szerelő kijavította a hibát. Legalábbis úgy tűnt, de pár perccel
később újra lángra kapott a kamera. Sainz ekkor már csak telefonon
tudott segítséget kérni. A szerelők elmagyarázták, hogy melyik
vezetéket vágja el a pilóta. Carlos el is vágta a drótot, és
a probléma végleg megoldódott, de Sainz-ot annyira megzavarta
az eset, hogy már nem tudott megfelelően koncentrálni. Elvétett
egy féktávot és összetörte a Citroent. Ekkor a vb trófeáért
folyó küzdelem már csak Loeb-re és Solberg-re korlátozódott.
A spanyol kiesésekor Loeb 4 mp-el állt Solberg előtt. Harmadikként
Martin taposta a gázt. Nem sokkal később a Ford pilótájának
motorhiba miatt félre kellett állnia. Az észt helyét Makinen
vette át. Solberg nagyon szeretett volna világbajnok lenni,
és az egy olyan pillanat volt, ahol nem lehetett taktikázni,
csak nyomni a gázpedált, de nagyon. Nyomta is, és estére 8 másodperccel
Loeb előtt ért célba. A mögöttük autózó mezőny, mintha egy másik
versenyen lett volna, mert a harmadik Makinen már több mint
másfél perccel volt lemaradva. A negyedik McRae +1:43,6 hátrányt
halmozott fel. Az már tisztán látszott, hogy ha a két élen álló
valamelyikének nem lesz műszaki gondja, vagy balesete, senki
sem tudja utolérni őket. Solberg
szenzációsan vezetett másnap és az összes szakaszt sikerült
megnyernie. Loeb le is szakadt tőle 41 másodpercnyire. Makinen
és McRae tartani tudta az előző napi pozícióját, de a hátrányukhoz
hozzácsaptak még közel egy percet. A mezőny többi része pedig
mesze lemaradva kullogott. A zárónapra
még három szakasz jutott a mezőnynek. Solberg előnye tudatában
kissé lazított, ezért az első két gyorsaságit Loeb nyerte, az
utolsó pálya ismét Solberg-é lett. Futamgyőzelmével a 29 éves
Petter Solberg megszerezte pályafutása első világbajnoki címét.
Bár Loeb nem lett világbajnok, mégis nagy volt az öröm a Citroennél,
mert Sebastien második és Colin negyedik helyével a francia
márka megszerezte a gyártóknak világbajnoki trófeáját. (A második
a Peugeot lett 15 ponttal lemaradva.) McRae nagy
reményekkel vágott neki a 2003-as szezonnak, de egy könnyen
felejthető évet zárt. Az autó nem volt rossz, ezt bizonyítja
a gyártók bajnokságának megnyerése, Loeb összesített második
helye (71 pont) és Sainz harmadik pozíciója (63 pont). Ezzel
szemben McRae csak a hetedik lett az év során begyűjtött 45
pontjával. Futamot nem is tudott nyerni és a legjobb eredménye
egy második helyezés volt. Mindenképpen romlott a teljesítménye
a korábbi évekhez képest. Ezek után nem is csoda, hogy a Citroen
Sainz-ot választotta. Tulajdonképpen McRae ezzel az eredménnyel
zárta az utolsó teljes szezonját a rallye világbajnokságon.
Burns betegségéből
kifolyólag szóba került, hogy McRae ismét a Subaruhoz kerül.
Az orvosok idő közben megállapították, hogy Richard Burns-nek
agydaganata van. Úgy tűnt, hogy a betegség gyógyítható, de a
kezelés legalább egy évig elhúzódik. A brit pilóta már az év
során aláírt a Subaruhoz, a helye azonban a betegsége miatt
megüresedett. Elsődlegesen Markko Martin került szóba, illetve
Colin neve is felkerült a lehetséges pilóták listájára. „Abban
biztos vagyok, hogy a csapatra pozitív hatással volna Colin
szerepeltetése."- vélekedett Solberg. Azonban a dologból
nem lett semmi, mert a Subaru végül a 23 éves Mikko Hirvonen-t
választotta Solberg mellé. David Richards a Prodrive vezetője
a következőképpen magyarázta a döntését: "Minden sportágnak
megvannak a saját nagy alakjai. Colin is ilyen, és mindenképpen
részese volt a Subaru élvonalba kerülésének. Rengeteg PR előnyt
tudtunk kovácsolni McRae, Burns és Solberg sikereiből. Az biztos,
hogy egy szezonra Colin lenne a jobb választás, de három-négy
szezonban gondolkozva egy feltörekvő tehetség többet hozhat
a konyhára.” Colin roppant csalódottan fogadta a Subaru döntését.
"Ez az üzlet nem a pénzről szólt, inkább rólam, hogy egy
csapat tagja lehettem volna, és együtt valószínűleg nagyot durrantottunk
volna a rallye világbajnokságon. Solberg-el és velem roppant
erős csapata lett volna a Subarunak." - mondta McRae. A Subaruhoz
nem sikerült leszerződnie, de egy új, számára ismeretlen szakágból
lehetőséget kapott, hogy bebizonyíthassa sokoldalúságát. A Nissan
csapat egyik autóját kellett vezetnie a 2004-es Dakaron. Nem
ismerte az autót, és a terep rallye-hoz sem volt semmilyen kötödése,
ennek ellenére kihasználta a kínálkozó lehetőséget. "Ez
valami olyasmi, amit mindig is szerettem volna csinálni. Mindig
élveztem a Safari Rally-t, főleg a régebbieket, ahol a saját
utadat járhatod, de ez egy nagyon komoly tanuló év lesz számomra."-
vélekedett az új kihívásról. A Colin
McRae Rallye 3 egy kissé gyengébbre sikerült a szakértők szerint,
mint a korábbi verziók, talán emiatt a fejlesztők igyekeztek
egy „ütősebb” játékkal előrukkolni. A Colin McRae Rally 04 PlayStation
2-re és Xbox-ra 2003 őszén jelent meg, PC-re pedig 2004 tavaszán.
Colin
McRae (1968-2007) élete 1. rész - 1968-90 |
|