Magazin: "Teljes gázzal sehogy máshogy!"
Colin McRae (1968-2007) élete 12. rész

Július 10.
Colin a 2002-es év végén Sainz-cal együtt elhagyja a Ford csapatot és a bajnoki babérokra törő Citroenhez igazolnak. McRae utolsó teljes szezonját tölti a Rally VB-n.

2003
Az új szezonban ismét változott a pontrendszer. A rallye vb-n átvették a Forma 1-ben alkalmazott elszámolást. (10-8-6-5-4-3-2-1 pont) Bevezettek egy új műholdas időmérő rendszert. Az autókba GPS berendezések kerültek, melyen keresztül a rendezők végig követni tudták a járművek mozgását. Továbbá egy olyan készülék is beszerelésre került a kocsikba, melyen keresztül a versenyzők egy gombnyomással jelezhették, hogy bajba kerültek és segítséget kérnek. (pl.: baleset esetén) Minden szakasz rajtja előtt egy helikopter ellenőrizte a pályák biztonságát, és miután mindent rendben talált, csak akkor engedélyezték a rajtot.

Már az szezonnyitó futam előtt is érdekes hírek érkeztek a csapatok háza tájáról. A Skoda bejelentette, hogy várhatóan még az év vége előtt bemutatják a legújabb versenygépüket, a Fabia WRC-t. A Ford is egy erősen módosított Focus WRC-vel szeretett volna előrukkolni az év során. Két versenyzőjük, Martin és Duval javában tesztelte az új fejlesztéseket. A Peugeot-nál nem sok változás történt. Továbbra is Burns és Grönholm alkották a csapatot, annyi kiegészítéssel, hogy az aszfaltos futamokon Panizzi is megmutathatta, hogy mit tud. Sainz ismét csapattársa lett McRae-nek és állandó versenyzőként kapcsolódott be a Citroen csapatba. A Subarunál sem változott a csapatfelállás. Maradt Makinen és Solberg, de a négyszeres finn világbajnok bejelentette, hogy az utolsó szezonnak vág neki, aztán „nyugdíjba megy”. Bevetették a Subaru Impreza WRC2003-at. Fejlesztettek a motoron, a turbón és a kipufogórendszeren. Könnyebbé és merevebbé tették a karosszériát, illetve új légterelő elemeket alkalmaztak, hogy a motor jobb hűtését elősegítsék. Kizárólagos szerződést kötöttek a Pirelli-vel. A 2003-as évben csak a Subaru csapat használhatta a Pirelli abroncsait.

Monte-Carlo Rallye
Grönholm úgy kezdte az új szezont, ahogy az előzőt abbahagyta. Megint iszonyatos tempóval közlekedett. Már az első szakaszt megnyerte és az előnyét növelve a napot is a leggyorsabban teljesítette. Loeb sem volt lassú a Citroennel, nyert két szakaszt, de Grönholm-ot csak 20 mp-re tudta megközelíteni. Colin is szerzett egy szakaszgyőzelmet és harmadikként zárta a napot, azonban az ő hátránya már több mint egy perc volt. Sainz a harmadik Citroennel az ötödik helyen állt (+ 01:55,70).

 

Másnap jelentős változás történt az élen. Az első szakaszt törölték a rendezők biztonsági okokra hivatkozva, de a következőn Loeb meg tudta szorongatni Grönholm-ot. Kettejük párviadalát a kétszeres világbajnok hibája döntötte el, amikor Marcus elcsapott egy sziklát és csak 30 perc hátránnyal tudta folytatni a versenyt. Loeb két szakaszt megnyert a napi háromból és még mindig több mint egy perccel vezette a versenyt McRae előtt. A Citroen csapat öröme óriási lehetett, mert a harmadik helyet is az ő pilótájuk foglalta el Sainz személyében, aki szintén nyert egy gyorsaságit a nap során (+01:45,0).

Sebastien Loeb-bel már nem nagyon lehetett mit kezdeni, mint ahogy McRae-vel sem az utolsó napon. Simán befutottak az első két helyen, azonban Sainz harmadik pozíciója nem volt bebetonozva. Markko Martin keményen támadta a spanyolt, míg végül le is szorította a harmadik helyről. Az utolsó szakasz előtt 3 mp volt a differencia köztük Martin javára. Sainz az utolsó pályán belehúzott és hat mp-et adott az észt pilótának, visszaszerezve a dobogó legalsó fokát. A teljes pódiumot a Citroen versenyzői foglalták el, ami egy kitűnő szezon ígéretét sejtette. A futamon Szabó Gergő is elrajtolt egy Corolla WRC-vel, azonban az autó hajtásának hibájából feladni kényszerült a versenyt.

Svéd Rally
A futam előtt a Citroen csapat egy teszten vett részt. McRae elégedett volt az autóval, és úgy gondolta, hogy a Xsara WRC a havas pályákon is jól szerepel majd. Jól is indult a futam, mert az első szakaszt Loeb nyerte, azonban a második gyorsaságin Grönholm átvette a vezetést. (Loeb folyamatosan csúszott hátra.) Marcus 3 szakaszgyőzelmet aratott a nap során, és 27 mp előnnyel Makinen előtt tért nyugovóra. Burns is egész jól ment, szintén nyert egy szakaszt és harmadikként zárta a napot (+00:30,80). A remek szezonkezdés után a Citroenek nem villogtak. Egyikük sem tudott a pontszerző helyek közé beférkőzni. McRae már a második pályán bevágódott a hófalba és sok időt elvesztegetett, mire folytatni tudta a versenyt. Vissza is esett a 22. helyre, onnan küzdötte előre magát estére a 13. pozícióig.

 

Hat szakaszt kellett teljesíteni a következő napon. Ebből négyet Grönholm ismét megnyert, előnyét pedig 38 mp-re tudta növelni Makinen előtt. Burns még mindig tartotta a harmadik helyét, de már kb. egy perccel volt hátrányban Marcus-hoz képest. A Citroen még mindig elég gyengén muzsikált. McRae keményen nyomta egész nap, de még mindig csak az ötödik helyig jutott előre. Sainz az utolsó pontszerző helyen autózott, Sebastien Loeb pedig tízedikként zárta a napot. Történt egy érdekes baleset a második napon. Pykalisto belerohant a hófalba, és az utána érkező Rovanpera már nem tudta kikerülni a hó fogságába került autót. Az ütközés után mindketten kénytelenek voltak feladni a versenyt.

 

Grönholm a megszerzett előnyét beosztotta az utolsó öt gyorsaságira. Nem hajtott 100%-on, de nem is kellett, így is megnyerte (harmadszor) a Svéd Rallye-t. Makinen tett még egy próbát, hátha elcsípheti Marcus-t. Nyert két szakaszt, de nem sikerült leszorítania a Peugeot pilótáját az első helyről. Burns viszont próbát sem tett arra, hogy Makinen-t üldözze, helyette inkább a biztos harmadik helyet választotta. McRae egy küzdelmes verseny után ötödikként ért célba. Az ötödik helynek is örülhetett, mert Petter Solberg csupán négy másodperccel maradt le mögötte. (Ebben a négy másodperc különbségben volt egy 10 másodperces büntetés Solberg korai rajtja miatt.) Loeb is előre küzdötte magát valamelyest és végül a hetedik lett. Sainz csak a 9. pozícióban tudta befejezni a futamot. Két futam után Loeb és McRae holtversenyben, 12 ponttal a bajnokság élén álltak.

Török Rally
Új helyszínként Törökország bekerült a vb naptárba. A verseny különlegességét az adta, hogy a pályák sok helyen 1000 méternél magasabban feküdtek, illetve az útburkolat hihetetlenül durva volt, ami nagyon megnövelte a defekt veszélyét. Grönholm ismét keményen kezdett, de a szervó hibája miatt csak az első szakaszon tudott az élen autózni. Nagy nehezen eljutott a szervizig, ahol úgy tűnt, hogy kijavították a hibát. De csak úgy tűnt, mert miután elhagyta a szervizt újra gondok akadtak a szervóval. A műszaki problémák miatt, Marcus a napot csak a 19. helyen zárta. Solberg is vezetett a versenyben, de ő is csak egy rövid ideig. A norvég a kormányösszekötő törése miatt esett ki. Végül Rovanpera került előre, aki meg is őrizte vezető pozícióját estig. Hatalmas meglepetésként Armin Schwarz a Hyundai Accent WRC-vel egy darabig a második helyet birtokolta, aztán egy műszaki hibából, illetve egy időbüntetésből kifolyólag hátracsúszott a nyolcadik helyig. A helyét Sainz vette át, a nyomában a Fordot terelgető Francois Duval-al. Történt egy furcsa kiesés a nap során, melyet Sebastien Loeb produkált. A Citroen pilótája egyszerűen eltévedt, és addig bolyongott, míg ki nem fogyott a benzin az autóból.

 

Másnap, változás történt az élen, miután Rovanpera elcsapott egy sziklát, ami komoly károkat okozott a 206 WRC felfüggesztésében. A Peugeot pilótája tovább tudott menni, de a begyűjtött 7 perc hátrány már lehetetlenné tette, hogy ismét az élre kerüljön. Rovanpera hibája kapóra jött Sainz-nak, aki gyorsan az élre állt. Burns remekül vezetett egész nap és előre is tört a második helyre. A brit versenyzőt Duval, és negyedikként Colin McRae követte.

A zárónapon már nem történt változás az élen, mindenki tartotta a megszerzett helyét. Sainz nyert, mögötte Burns, Duval és McRae volt a sorrend. (Grönholm-nak sikerült megjavítania a kocsiját. Keményen küzdött, de végül csak kilencedikként fejezte be a Török Rallye-t.) A versenyen két magyar páros is elrajtolt, azonban a Fülöp Rajmund - Major Gábor kettős már a negyedik szakaszon kiesett a Toyota Corolla WRC váltójának a hibájából. A másik magyar pilóta, Benik Balázs, az M-Sport támogatásával vett részt a versenyen. Benik egy kissé küzdelmes futam után a kiváló abszolút 13. helyen ért célba. (Jól illusztrálja a verseny nehézségét, hogy az 58 indulóból csak 27-en tudták teljesíteni az előírt távot.)

A FIA új szabályt szeretett volna bevezetni, amely elsősorban a Peugeot és a Citroen csapat pilótáit érintették volna. Az elgondolás szerint, a jövőben azok a csapatok, akik három autót indítanak futamonként, csak olyan pilótát ültethetnének a harmadik kocsiba, aki még nem nyert vb futamot. A cél az lett volna, hogy a gazdagabb csapatok ne tudják megvenni a leggyorsabb versenyzőket. (Ennek az új szabálynak még nagyon fontos jelentősége lesz a későbbiekben!)

Új-Zéland Rally
Azon a versenyen mutatták be az új Ford Focus WRC-t. A csapat roppant bizakodó volt. A csapatfőnök kijelentette, hogy az új gép olyan komoly fejlesztéseken esett keresztül, mind megjelenésében, mind technikailag, hogy bármilyen talajon képes győzni. Az új Focus WRC-t egyszerűen minden idők legfejlettebb, és forradalmian új rallye autójának nevezte.

 

McRae a következőképpen latolgatta az esélyeit a futam előtt: "Ha száraz marad az idő, esélytelen vagyok, hacsak nem történik valami a többiekkel. Másodikként rajtolni az első napon óriási hátrányt jelent. Természetesen bármi megtörténhet, és ha elkezd esni, az egy egészen más történet lesz. Ha nedvesek lesznek az utak, a korai rajtpozíció nem akkora teher, tehát még jók is lehetünk."
17 páros már az első szakaszon sem jutott túl. Grönholm nemcsak, hogy átjutott a nyitó szakaszon, de meg is nyerte azt. A Peugeot dominálta a mezőnyt, mert a napi kilenc szakasz mindegyikét ők nyerték. (Hetet Grönholm, kettőt Burns.) Annak ellenére, hogy Martin nem tudott szakaszt nyerni, azért a nap végére bekocogott az abszolút második helyen. Harmadikként már tetemesnek mondható hátránnyal, Petter Solberg zárta az első napot. A Citroenek meglepően gyengén szerepeltek. Sainz a hatodik, Loeb csak a nyolcadik helyet tudta megszerezni. McRae pedig semmilyen helyezést sem, mert a hatodik szakaszon ugrott egy akkorát, hogy a leérkezésnél megrongálódott a Xsara WRC jobb első futóműve. „Nem igazán értem a dolgot, nem volt egy túl vészes hely, most is úgy próbálnám bevenni, mint akkor." - kommentálta az esetet McRae. (A Fordnál nem lehettek túl boldogok, mert Martin második helye mellett, Mikko Hirvonen a 15., míg a hidraulika gondokkal küszködő Duval csak a 16. volt.) Armin Schwarz bemutatott egy komoly bukfencet. "Egy gyors kanyargós részen történt a dolog. Úgy 170-180-al mentünk, egy kanyart rosszul vágtam le, az autó jobb eleje megakadt valamiben, az kitépte a kereket, azután átdobott minket a másik oldalra, és aztán csak forogtunk, nem tudom hányat."- foglalta össze az esést a Hyundai pilótája.

Grönholm-ról sok újat nem lehet írni a második nappal kapcsolatban sem. A többiek el voltak foglalva egymással, ő meg simán megnyerte a napot. Harc inkább mögötte alakult ki. Burns és Martin küzdött a második pozícióért, ami akkor dőlt el, amikor Markko Martin megpördült és nem tudta többé életre kelteni a Ford motorját. Az észt kiesése után Solberg lépett előre a harmadik helyre. A Citroen egyetlen "akcióképes" versenyzője Sebastien Loeb volt, aki a kieséseknek köszönhetően a negyedik helyig jutott előre. Sainz viszont lecsúszott az útról, és több mint félórás küzdelem után tudta csak folytatni a versenyt.

A top-3-ban már nem történt változás az utolsó napon. Grönholm harmadszor is diadalmaskodni tudott Új-Zéland-on. A dobogóra felléphetett még Burns és Solberg. Loeb meg tudta tartani a negyedik helyét. (A másik Citroen WRC-vel Sainz a 23. helyről tornázta fel magát egészen a tizenkettedikig.) Valószínűleg a Fordnál sem erre a végeredményre számítottak. Martin kiesett, Duval a 9., Hirvonen pedig a 10. pozícióban ért célba.

Argentin Rally
Ki kezdett a leggyorsabban? Természetesen megint Grönholm, azonban sokáig nem tudott az élen maradni, mert egy szikla megrogyasztotta a 206-os futóművét. Marcus versenyben maradt, de már csak ötödikként fejezte be a napot. Sainz ugrott az élre, három szakaszgyőzelmet is bezsebelve. Martin is szenzációsan kezdett. Nyert két szakaszt és folyamatosan támadta Carlos-t. Ki tudja mi történt volna, ha váltógondok miatt le nem lassul az észt pilóta. Így sem volt veszve még minden, mert a 22 másodperces hátránya még nem volt behozhatatlan. Martin-t, Burns és Rovanpera követte a 3.-4. helyen.

 

McRae-nek megint nem volt szerencséje. Amúgy sem villogott, azonban egy tűzeset miatt végleg el kellett búcsúznia a versenytől. "Valószínűleg az egyik első kerék felvágott egy követ. Az eltalálta a kipufogót, ami többé nem bírta tartani a forróságot, így a kocsi oldala lángra kaphatott. A tűz rákaphatott valami hidraulikus, vagy üzemanyag vezetékre, mert nagyon gyorsan terjedt. Mindent, még a telefonjainkat is a kocsiban hagytuk. Semmiért sem másztam vissza." - nyilatkozta Colin a tűzesettel kapcsolatban. Jobban is járt, hogy nem mászott vissza a lángoló kocsiba, mert akkora volt a tűz, hogy a Citroen WRC porig égett.

A rengeteg néző miatt, biztonsági okokból a rendezők törölték a másnapi első szakaszt. A második pályán átlagidőt kaptak a párosok, mert ott sem lehetett az autókat elrajtoltatni. Mire minden tisztázódott, közel két órás csúszás történt az eredeti tervekhez képest. A késés miatt az utolsó két szakaszt már sötétben kellett volna megtennie a mezőnynek, ezért a csapatvezetők kérték a rendezőket, hogy a kérdéses két szakaszt tegyék át a következő napra. A szervezők hozzájárultak a módosításhoz. Amikor aztán végre tényleg elkezdődött a harc, Sainz szenzációsan autózott, mégsem tudta megtartani a vezető helyét. Marc Marti, Sainz navigátora ugyanis elnézte az óráját, és túl korán érkeztek egy időellenőrző ponthoz. A tévesztést két perc büntetéssel „jutalmazták” a rendezők, Sainz pedig rögtön vissza is esett a negyedik helyre, ahonnan a nap végéig egy helyet sikerült előre lépnie (+23,3). Így, Markko Martin harc nélkül vehette át a vezetést. Grönholm nagyon belehúzott és egészen a második helyig tört előre (+15,2).

Úgy tűnt, hogy Martin nyeri a futamot, azonban a Ford motorja ezt másképp gondolta. (Megszűnt az olajnyomás.) Az észt kiesése után Grönholm ugrott az élre és ott is fejezte be a futamot. Sainz és Burns szintén felállhatott a dobogóra. (Richard úgy vezette a vb tabellát két ponttal Grönholm előtt, hogy nem nyert még egy versenyt sem 2003-ban.)

Acropolis Rally
A görög és a ciprusi futamon mindig problémát jelentettet a hőség. A kocsikban akár 50 fok fölé is emelkedhetett a forróság. Voltak kósza próbálkozások a Peugeot részéről, hogy sisakhűtéssel igyekezzenek enyhíteni a versenyzőkre ható meleget, de az ötlet nem vált be. Állítólag, ha légkondit építettek egy versenyautóba, az mínusz 4-5 lóerőbe és plusz 8-9 kg-ba "került". A csapatoknak fel volt adva a lecke, hogy bevállalják-e a "hátráltató" tényezőket, a pilóták "frissen tartása" érdekében?

 

Legnagyobb esélyesnek Colin McRae-t tartották, mivel a skót már négyszer tudott diadalmaskodni a durva útjairól hírhedt futamon. Annak ellenére, hogy az 50. jubileumi versenyről volt szó, először rendeztek szuper speciált a futam előtt. A korábbi erőpróbáktól eltérően nem Grönholm kezdett a legjobban, hanem a két Fordos, Martin és Duval. A belga pilóta nem sokáig villoghatott, mert lecsúszott az útról és leamortizálta a Focus WRC-t. Mikko Hirvonen-nek is le kellett parkolnia, mert a törött felfüggesztés lehetetlenné tette a továbbhaladást. Már csak Markko Martin-ban bízhatott a csapat. Az észt pilóta tette is szépen a dolgát, és megnyerte a napot, mindezt annak ellenére, hogy egyszer felcsapódott a motorháztető. Rovanpera is szépen autózott, kihasználva a letakarított utak előnyeit. Több gyorsaságit megnyert, mégis Martin mögött tudta csak befejezni a napot. (Igaz, csupán 4 mp volt köztük a differencia.) Grönholm takarította a pályákat szorgalmasan, és bemutatott egy megpördülést is, ettől függetlenül a harmadik helyet megszerezte. A Citroen nem kezdett túl fényesen, mert Loeb már az első pályán lehúzódott az út szélére, miután "találkozott" egy sziklával. McRae kocsija pedig nem indult be a rajtnál, így már a verseny elején kapott 50 mp büntetést. Miután sikerült beröffenteni a gépet, elkezdett sietni, ezért aztán néhány apróbb tartozék elmaradt a Focusról. (első lökhárító) Egyedül Sainz volt az, aki némi örömet okozhatott a Citroen csapat vezetőségének az ötödik pozíciójával. Az utolsó előtti pályán Grönholm volt a leggyorsabb, és mivel az utolsó szakaszt törölték, a mezőny elindult vissza a szervizparkba. Marcus autójának az üzemanyag-ellátási rendszerében valami meghibásodott és Grönholm feladni kényszerült a versenyt.

Markko Martin a második napon kissé nehézkesen vette fel a ritmust. A harmadik szakaszon viszont már rátalált a gázpedálra és elkezdte taposni rendesen, aminek az lett az eredménye, hogy négy szakaszgyőzelemmel továbbra is az élen állt. Rovanpera-nak fel kellett adnia második pozícióját, mivel a váltóból szép lassan „eltűntek” a fokozatok. Sokat nem kellett bajlódnia a váltásokkal, mert mire a szervizig eljutott már csak a hármas és az ötös fokozatot tudta használni. Kb. három percet elvesztegetett a hiba miatt, és a kilencedik helyig zuhant vissza. Sainz belehúzott és három pozíciót javítva másodikként fejezte be a napot. McRae és Petter Solberg csatázott a harmadik helyért. A norvég jócskán lelassult, mivel a Subaru váltója nem működött tökéletesen. Miután kijavították a hibát, Solberg ismét előretört és McRae-t megelőzve elfoglalta a harmadik helyet.

A zárónapon már nem történt változás a dobogós helyek tekintetében. Martin győzött, mögötte Sainz és Solberg teljesítette leggyorsabban a versenyt. McRae nem tudta megőrizni a negyedik helyét, mert a motor kissé "megfáradt" és emiatt csak a nyolcadik lett. Helyette negyedikként Richard Burns ért célba.

A futam után olyan hírek kezdtek terjengeni, hogy a Peugeot már az új WRC tesztelésénél tart. A franciák nem nagyon akarták még hivatalosan bejelenteni az eseményt, de a kiszivárgó információkból már tudni lehetett, hogy az új autó a 307 CC alapjaira épült.

Ciprus Rally
Rovanpera remekül autózott a mezőny élén, egészen a nyitónap utolsó szakaszáig, amikor Grönholm átvette tőle a vezetést. Solberg ismét jól ment és úgy szerezte meg a harmadik helyet, hogy csak 10 mp volt a lemaradása. A Citroen versenyzői valamivel jobban teljesítettek, mint az előző futamon. Igaz, Sainz kb. másfél perc hátránnyal a kilencedik helyen állt, de Loeb ötödik és McRae hatodik helyen még bizakodásra adott okot.

 

Csúnyán megtizedelődött a mezőny másnap. Csak 20 páros tudta teljesíteni az előírt távot. Grönholm már a reggeli nyitószakaszon kardántengelytörést szenvedett. Próbálta megjavítani a kocsit az út szélén, ami annyira sikerült, hogy első hajtással még gurult egy keveset, aztán félre kellett állnia. Martin, Duval, Panizzi, Loix és Burns autójában a motor, Auriol kocsijában pedig a generátor ment tönkre. Makinen rengeteg plusz időt gyűjtött be már az első nap, műszaki hibákból adódóan. Úgy tűnt, hogy sikerült orvosolni a gondokat, mert szépen lépegetett előre, amikor újabb problémákkal találta szembe magát a négyszeres világbajnok. Eljutott a szervizig, de a következő pályára már nem ment ki. Gardemeister azután állt félre, miután egy fának szaladt. McRae autójának is eltört a felfüggesztése, de a szervizig még elvergődött. Solberg elég jól megúszta a napot. Miután kiesett Grönholm és leelőzte Rovanpera-t, a Subaru versenyzője az élre ugrott. Úgy tűnt, hogy a zárónap nem sok csatát fog hozni, kivétel ez alól csak Solberg és Rovanpera lehetett, mert köztük csak 13 mp volt a különbség. A harmadik Loeb már két és fél percet gyűjtött be, és a francia mögött autózók közt is jelentős differencia alakult ki.

A csata elmaradt a zárónapra, mert Solberg szépen nyeregette a szakaszokat, míg Rovanpera-nak gondjai akadtak a váltóval, a nagyobb baj azonban az volt, hogy elcsapott egy sziklát, ami csúnyán megrongálta a 206-os felfüggesztését. A szerviz viszont még messze volt és Rovanpera csak komoly időveszteség árán jutott el a segítségig. Végül csupán 2,8 mp előnnyel, de meg tudta tartani a második helyét Loeb előtt. A francia után csapattársai következtek: McRae és Sainz sorrendben. Az egyetlen talpon maradt Fordot Hirvonen gurította be a hatodik helyen. (Azok voltak Hirvonen első vb pontjai.)

Német Rally
A Skoda a német futamon mutatta be a legújabb WRC autóját, a Fabia-t. A Citroen egy kétnapos tesztel készült az aszfaltos viadalra. "Sébastien lesz az, akit szerintem meg kell majd verni. Kicsit balszerencsés éve van, és azt hiszem mindent meg fog tenni, hogy megmutassa: a két eddigi győzelme nem a véletlen műve volt. Talán hosszú idő óta most a legnagyobb az esélyem, hogy győzhessek egy aszfalt rallye-n." - latolgatta az esélyeit McRae a verseny előtt. A Ford csapatnak az 50-es szám jegyében zajlott a német futam. Martin ötvenedszer állt rajthoz vb futamon, ráadásul egy olyan Focus-al, amelyet az M-Sport ötvenedikként épített meg. A versenyen részt vett az egyik legrégebben épített Focus (’99-ben Colin-nak készült), amely az ötvenedik versenyén állt rajthoz, Cserhalmi Tibor irányításával.

 

Burns kezdett a legjobban, de az ötödik szakaszon Martin átvette tőle a vezetést. Sokáig nem örülhetett az észt pilóta az első helynek, mert Burns összekapta magát és újra az élre ugrott. Martin-nak gondjai lettek a váltóval, ami miatt aztán egészen a 10. pozícióig esett vissza. Grönholm csak hetedikként kezdte a napot, de aztán fokozatosan lépegetett előre, egészen Burns mögé (+9 mp). Marcus-nak nem csak Burns miatt kellett taposnia a gázt, hanem a mögötte autózó Loeb miatt is, aki csupán +0,9 mp-el volt lemaradva. McRae is egész jól ment, és a negyedikként fejezete be a napot. Sainz a harmadik Citroennel, egy tévesztés miatt jelentős időhátrányba került. Nem sikerült túl fényesre a Fabia WRC bemutatkozása. Arra azért senki sem számított, hogy az élmenőket fogják szorongatni, de Gardemeister 12. helye és Auriol kiesése motorhiba miatt, kissé kiábrándító lehetett.

Burns másnap folyamatosan lassult. Értetlenül állt az időeredmények előtt, mert saját bevallása szerint nem volt semmi gond a kocsival, mégis az ötödik pozícióig zuhant hátra. Egy ideig Grönholm vette át a vezetést. Egészen addig, míg Loeb le nem szorította az első helyről. Martin autóját megjavították a szerelők, és az észt versenyző a 10. helyről egy hatalmas támadásba kezdett. Kilenc szakaszból megnyert ötöt, és estére 35 mp-el Sebastien Loeb mögött harmadikként ért célba. McRae tartani tudta negyedik helyét, és mivel Martin csak 10 mp-el volt előtte, nagy harcra lehetett tőlük számítani az utolsó napon. A hatodik helyért Sainz és Duval küzdött, azonban, miután Francois megpördült párszor, aznapra el is dőlt köztük a hatodik hely sorsa. (Auriol után Gardemeister is kiesett a Skodával, műszaki hiba miatt.)

Grönholm még indított néhány támadást Loeb ellen az utolsó napon, de megelőzni már nem tudta. Végül nem egészen 4 mp különbséggel be kellett érnie a második hellyel. McRae (két szakaszt is megnyerve) folyamatosan nyomás alatt tartotta a hajtásgondokkal küszködő Martin-t. El is vette tőle a harmadik pozíciót, de csak egy rövid időre, mert jött Burns és mindkettőjüket hátrébb szorította egy-egy pozícióval. A verseny végéig már nem is változott köztük az állás. Sainz hatodikként ért célba.

A rallye-n rajthoz állt Tagai Tamás és Tagai Róbert, egy N csoportos Mitsubishi Lancer Evo VI-al. A komoly felkészülés ellenére az első gyorsasági 4. kilométere után félre kellett állniuk, műszaki hiba miatt.

Finn Rally
A nyitónapon 10 szakaszt kellett teljesítenie a mezőnynek. Legjobban az öt szakaszt megnyerő Martin és a négy gyorsaságin diadalmaskodó Grönholm villogott. Ebben a sorrendben zárták a napot, mindössze 2,6 mp különbséggel. McRae negyedikként, míg Sainz hatodikként (+56,7) zárta a napot. A harmadik Xsara WRC-vel Sebastien Loeb a hetedik volt.

 

A legnagyobb ugratók a második napon várták a mezőnyt. A trükkös szakaszok meg is rostálták a társaságot. Mikko Hirvonen és Toni Gardemeister motorhiba miatt esett ki. Grönholm kocsijának kiszakadt az egyik kereke, Rovanpera és McRae pedig baleset miatt állt félre. (Colin az utolsó bukását mutatta be vb futamon.)

 

A legtöbb szakaszt Burns és az élen álló Martin nyerte meg. A Ford pilótájának már több mint egyperces előnye volt, de a második pozícióért nagy csata volt kialakulóban Burns, Sainz és Solberg között. Ők hárman csak egy másodpercen belül álltak egymáshoz képest. Sebastien Loeb az ötödik helyen zárta a második napot.

Markko Martin-nak már csak be kellett osztania az előnyét az utolsó napon. Nem is volt semmi különösebb gondja, és simán megnyerte a futamot. A dobogó középső fokáért viszont Burns és Solberg óriásit vívott egymással. Egész nap küzdöttek és csak az utolsó szakaszon dőlt el, hogy 1,2 mp-el Solberg-é a második hely. Colin kivételével a másik két Citroen célba ért, Sainz negyedikként, míg Loeb ötödikként.

Ausztrál Rally
Grönholm nem kezdett rosszul, és egy darabig vezette is a versenyt, aztán lecsúszott az útról és megrongálta a 206 WRC-t. Próbált volna tovább menni, egy szakaszt teljesített is, de gyorsan begyűjtött 16 perc hátrányt, ezért inkább a verseny feladása mellett döntött. Loeb-nek viszont nem voltak komolyabb gondjai. A Citroen pilótája megnyert három szakaszt és a mezőny élére állt. Petter Solberg is keményen taposta a gázt, ennek köszönhetően csupán négy másodperccel zárta az első napot Loeb mögött. Burns harmadikként ért célba. Sebastien teljesítményével biztosan nagyon elégedettek lehettek a Citroennél, de a másik két sztárpilóta nem sok örömre adott okot. Sainz beállítási gondokkal és egy borulással magyarázta a hatodik helyét. McRae egész nap fékproblémákkal bajlódott, ezért hetedikként fejezte be a napot.

 

Loeb és Solberg egy nagyon komoly csatába kezdett a második napon, mivel csak négy másodperc választotta el őket egymástól. A nap során négy-négy szakaszgyőzelmet sikerült begyűjteniük, és tulajdonképpen ugyanúgy zárták a napot, ahogy elkezdték. Loeb ugyanis csak egy másodperccel tudta növelni az előnyét. A Citroen és a Subaru pilótája nagyon kiemelkedett a mezőnyből. Senkinek sem sikerült a lépést tartania velük. Még a harmadik Richard Burns is cirka 40 mp-el volt lemaradva tőlük. McRae autóján sikerült a féket megjavítani, ezért a skót tudott egy kicsit gyorsulni, és előre lépett Makinen mögé a hatodik helyre. Az este folyamán történt egy érdekes kizárás, amely az addig negyedikként autózó Markko Martin-t érintette. A Ford pilótája kapott egy defektet, amit ki is cseréltek, azonban a defektes kereket a nagy sietség közepette nem rögzítették le, hanem egy, az út mellett talált nagyobbacska kővel súlyozták le, hogy a kerék ne pattogjon a csomagtartóban menet közben. Az egyik sportbíró észrevette a követ és jegyzőkönyv is készült az esetről. Végül Martint kizárták, mert a szabályok szerint csak rögzítve lehet nehezék az autóban.

A győzelemért az utolsó napon is folytatódott a küzdelem Loeb és Solberg között. A négy szakaszból Solberg kettőt, Loeb egyet, McRae szintén egyet nyert. A két szakaszgyőzelemmel Petter megelőzte Sebastien-t és megnyerte a futamot. Petter futamgyőzelmével a vb tabellán előre lépett a második helyre, holtversenyben Carlos Sainz-al (48 pont). Burns a harmadik helyével továbbra is vezette a világbajnokságot. McRae és Sainz a 4.-5. pozíciót szerezte meg.

Benik Balázs a török futamhoz hasonlóan, kiemelt prioritású, gyári támogatású versenyzőként rajthoz állhatott Ausztráliában is. Balázs nagyon jól kezdett, mert a privát versenyzők közül ő teljesítette leggyorsabban a prológot. Azonban a kitűnő kezdet után, már a harmadik szakaszon fel kellett adnia a versenyt. A Ford egy kanyarban lecsúszott az útról és fennakadt egy buckán. Mivel a kerekek nem értek le a talajra, Benik nem tudott visszatérni az útra.

Négy futammal a világbajnokság vége előtt a Citroen és a Peugeot 110-110 ponttal holtversenyben a gyártók versenyének élén állt. Ez a Citroennél elsősorban a második Sainz és a negyedik helyen álló Loeb (45 pont) érdeme volt. McRae csak az összetett hetedik pozíciót foglalta el a 33 pontjával. Valószínűleg Colin gyengébb teljesítménye megkönnyítette a Citroen vezetőinek döntését, miszerint az új „harmadik pilóta” szabályok bevezetése miatt Loeb és Sainz marad a Citroennél. Persze a csapat nagyon dicsérte McRae tudását és hozzáállását, de ettől a tény még tény, nevezetesen, hogy McRae csapat nélkül maradt 2004-re. A gyári csapatoknál már minden hely elkelt, így az új helyzet könnyen Colin karrierjének végét jelenthette. Felmerült egy olyan kérdés, miszerint McRae hajlandó lenne-e egy ütőképes autóba beülni, de pénz nélkül? „Ezt egészen biztosan nem fogom csinálni. Ez azt jelentené, hogy gyakorlatilag a semmiért kockáztatnék mindent. Körül fogok nézni milyen lehetőségek vannak a VB-n, de ha nem kapok ideális ajánlatot, lehet, hogy visszavonulok.” - nyilatkozta McRae.

Sanremo Rally
Az már korábban kiderült, hogy Loeb aszfalton érzi jól magát. Ezt Olaszországban is bebizonyította, mert már az első napot is 30 mp-es előnnyel zárta Martin előtt. A harmadik Grönholm pedig már 50 mp-re volt a Citroen pilótájától. (Martin egy alkalommal beröpült a fák közé, melynek következményeként megsérült a Ford hűtője. Onnantól kezdve a kocsi folyamatosan melegedett, az elektronika pedig leszabályozta a Focus teljesítményét.) A negyedikként célba érő Sainz, már több mint egyperces hátrányba került. McRae pedig csak az utolsó pontszerző helyeken tudott autózni.

 

A következő nap reggelén Martin kapott egy 30 mp-es büntetést. Loeb ezáltal olyan előnybe került, hogy kissé lazíthatott a tempón. Az első helyét 40 mp előnnyel megtartotta. Mögötte Martin, Grönholm és Sainz volt a sorrend. (Martin nem ment rosszul, mert a büntetéstől függetlenül meg tudta tartani a második helyét.) McRae-től a csapat azt kérte, hogy ne kockáztasson, inkább tartsa a pozícióját. Tartotta is, a "csodálatos" hetedik helyet.

Egy hatalmas esőzés kissé átrendezte a helyezéseket az utolsó napon. Loeb-öt nem nagyon izgatták a nedves utak, simán nyerte a futamot. Grönholm viszont összetörve a kocsiját, a harmadik helyről esett ki. Az addig ötödikként autózó Panizzi fivérek remekül választottak gumit, és egy hatalmas hajrát kivágva előre törtek a dobogó középső fokára. A támadásnak Martin sem tudott ellenállni, és az észt pilóta is visszacsúszott a harmadik helyre. Grönholm kiesésével mindenki egyet előrelépett. Így Sainz a negyedik, McRae a hatodik pozícióban zárta az olasz versenyt. "A körülmények elképesztők voltak, talán a legrosszabbak, amiket bármikor is átéltem. Nem esett végig egyformán, de amikor esett, alig lehetett úton tartani az autót." - nyilatkozta McRae a verseny után.

Korzika Rally
A futamon nem vett részt a Hyundai. A csapat olyan komoly anyagi problémákkal találta szemben magát, hogy a szezon további versenyein való részvételük is erősen megkérdőjeleződött.

 

Nem volt túl nagy meglepetés, hogy Loeb remekül kezdett. Egész nap a top-3-ban autózott, és estére a mezőny élén állt. Az már inkább okozott kellemes döbbenetet, hogy Duval a Forddal csupán 4 mp hátránnyal zárta a napot a Citroen pilótája mögött. Sainz-nak is sikerült egy szakaszgyőzelmet szereznie, de a nap során kissé hátrébb szorult és negyedikként fejezte be a napot. McRae-nek nem volt különösebb műszaki gondja, mégsem tudott beleszólni az élén állók csatájába. Szerényen az utolsó pontszerző helyeken autózott.

Loeb másnap hibázott egyet és összetörte a Xsara WRC-t. Versenyben maradt, de visszazuhant a 14. helyre. Duval gyorsan át is vette a vezetést, a nyomában Carlos Sainz-al. Ez az állás sem tartott sokáig, mert a nap végére Petter Solberg állt a mezőny élén. Azonban nem volt ez annyira sima ügy. Solberg, ugyanis már a shakedown alatt összetörte a Subarut. A szerelők „összeszögelték” az autót, és a norvég a 7. pozícióban zárta a nyitónapot. A második napon Petter belehúzott, és ismét „átformálta” kissé a Subarut. A szerelők újból helyrehozták a károkat. Időközben elkezdett esni az eső, aminek a Subarunál nagyon örültek, ugyanis a korábbi tesztek azt mutatták, hogy az autójuk a nedves viszonyok közt ütőképesebb, mint szárazon. Ez igaz is volt, mert Solberg megnyerte a nap utolsó három szakaszát és átvette a vezetést az abszolút sorrendben, Duval és Sainz pedig visszalépett egy-egy helyezést. McRae-nek is sikerült gyorsulni és előrelépett a negyedik pozícióba.

Solberg győzelme már nem volt kérdéses a zárónapon. Úgy tűnt, hogy Duval is megtartja a dobogó középső fokát. Sainz viszont másképp gondolta és az utolsó szakaszon leszorította Francois Duval-t a második helyről. Colin sem tudta megőrizni a korábbi pozícióját, mert Grönholm gyorsabbnak bizonyult. Végül a skót ötödikként ért célba a Korzika Rallye-n.

Sainz a második helyének köszönhetően, három ponttal átvette a vezetést Burns-től a vb tabellán. Érdekes helyzet alakult ki. Két futam volt még hátra, de matematikailag még hat versenyző lehetett világbajnok. (Sainz, Burns, Solberg, Loeb, Martin és Grönholm.) A három utóbbi pilótának inkább csak matematikailag lehetett esélye arra, hogy rallye világbajnok legyen.

Catalunya Rally
A verseny korán reggel kezdődött, és a nyitónap során nyolc gyorsaságit kellett teljesítenie a mezőnynek. Ma már tudjuk, hogy Loeb egy igazi aszfaltmenő, de ezt már akkor is bizonyítani tudta. Remek teljesítménnyel állt a mezőny élén. Mögötte egy komoly hármas igyekezett szorongatni Sebastien-t és egymást. Sainz, Martin és Panizzi ugyanis 7 másodpercen belül autózott egymáshoz képest. McRae megint csak erősen hátul vitézkedett.

 

Másnap Sebastien Loeb ott folytatta, ahol előző nap abbahagyta, az élen. Változás inkább a mögötte autózókat érintette. Sainz elvesztette a második helyét, mert próbált változtatni a Citroen beállításain, de inkább visszafelé sült el a dolog, a spanyol pedig vesztett két pozíciót. Panizzi, aki egyébként a nap első szakaszának győztese volt, remekül ment. Estére már a dobogó legalsó fokáról várta a zárónapot.

El is jött az utolsó nap egy hatalmas esőzéssel egybekötve, amelynek igazából csak a Subaru versenyzői örültek. Az már bebizonyosodott, hogy a Pirelli abroncsai lényegesen jobbak a vizes utakon, mint a Michelin. Talán pont a gumiknak köszönhetően Burns lecsúszott az útról és összetörte a 206 WRC-t. Sainz autójának a motorja egyszerűen leállt az egyik gyorsaságin. Mivel nem sikerült újraindítani, a lelkes spanyol szurkolók betolták a Citroent, de addigra Sainz már annyi időt elvesztegetett, hogy csak hetedikként ért célba. Loeb egészen az utolsó szakaszig tartani tudta vezető helyét. A záró gyorsaságin Panizzi megmutatta, hogy ő is ért valamennyit az aszfalton való autózáshoz, és egy iszonyatos időt felmutatva leszorította Loeb-öt az első helyről. A 3.-4. pozíciót a Ford két versenyzője, Martin és Duval szerezte meg. Solberg valamelyest javult az esős időnek és a Pirelli abroncsainak köszönhetően, de így is csak ötödikként ért célba. McRae-ről nem sok szó esett, nem véletlenül. Célba ért, de a teljesítménye csak a kilencedik helyezéshez volt elég.

A verseny új helyzetet teremtett a vb tabella szempontjából. Sainz és Loeb 63-63 ponttal holtversenyben vezették a bajnokságot. Solberg csupán egy ponttal követte őket, és a negyedik Burns az 58 pontjával is esélyes volt még a bajnoki címre. Azonban hamarosan a vb trófeáért küzdők száma háromra csökkent. Az történt, hogy Burns vezetés közben rosszul lett és elájult. Szerencsére a mellette ülő Markko Martin a kormányhoz kapott és egy balesetet megelőzve megállította a Porschét. Burns-t kórházba szállították, ahol az orvosok csak annyit mondtak, hogy nem komoly az állapota, de további vizsgálatokra van szükség. Az is kiderült, hogy Richard nem vesz részt az utolsó, mindent eldöntő brit futamon.

A 2003-as szezonzáró verseny előtt még egy bejelentés borzolta a kedélyeket. McRae-nek semmilyen csapattal nem sikerült szerződést kötnie a 2004-es szezonra, ezért a következő bejelentést tette: "Több oka is van, hogy nem veszek részt a 2004-es szezonban. Az egyik mindenképpen a jövő évi új szabályok által 2 főre korlátozott csapatlétszám. Jelenleg a Citroennél Carlos van jobb pozícióban a pontállást tekintve, és a csapat egyébként sem képes mindhármunkat megtartani, ezért egyértelmű, hogy mennem kell. Mindent egybevetve az idei év nem az én évem volt, nem is élveztem. Többször elmondtam már, ha nem élvezem a versenyzést, akkor vissza kell lépnem. Most inkább a motorsportok más területei felé nézelődöm. Nyílt titok, hogy most a Dakar foglalkoztat legjobban, amit már nagyon régóta a látószögemben tartok."

Brit Rally
Az utolsó futamon autóba pattant Colin és Alister McRae édesapja, Jimmy McRae is. A hatvan éves, ötszörös brit bajnok egy teszten vett részt, amikor kapott egy felkérést, hogy hét év kihagyás után bújjon újra tűzálló overálba és üljön be egy Subaruba. Az idősebb McRae nagy örömmel vállalta a feladatot. Elmondta, hogy elsősorban arra törekszik, hogy egy jót autózzon, az időeredmények kevésbé lényegesek. „Nem lesz rá lehetőség, hogy Colin-al vívjak. Ha mégis megközelíteném az idejét, az azt jelenti, hogy valami komoly problémája van." - nyilatkozta Jimmy McRae. Colin a következőképpen vélekedett a dologról: "Jó lesz újra az öreget a pályán látni, bár remélem, nem kell nagyon aggódnom, hogy milyen időket autózik a gyorsaságikon. Nem hiszem, hogy bármilyen tippel segíteni tudnék neki, hacsak azokkal nem, amiket ő adott nekem!"

 

A bajnoki címért folytatott csatából Sainz már a harmadik szakaszon kiszállt. Még az első rajt előtt kigyulladt a Citroen belső kamerája. Ijesztőnek tűnt a helyzet, mert hatalmas füst keletkezett a kocsiban. Szerencsére nem történt komolyabb tűzeset, és egy szerelő kijavította a hibát. Legalábbis úgy tűnt, de pár perccel később újra lángra kapott a kamera. Sainz ekkor már csak telefonon tudott segítséget kérni. A szerelők elmagyarázták, hogy melyik vezetéket vágja el a pilóta. Carlos el is vágta a drótot, és a probléma végleg megoldódott, de Sainz-ot annyira megzavarta az eset, hogy már nem tudott megfelelően koncentrálni. Elvétett egy féktávot és összetörte a Citroent. Ekkor a vb trófeáért folyó küzdelem már csak Loeb-re és Solberg-re korlátozódott. A spanyol kiesésekor Loeb 4 mp-el állt Solberg előtt. Harmadikként Martin taposta a gázt. Nem sokkal később a Ford pilótájának motorhiba miatt félre kellett állnia. Az észt helyét Makinen vette át. Solberg nagyon szeretett volna világbajnok lenni, és az egy olyan pillanat volt, ahol nem lehetett taktikázni, csak nyomni a gázpedált, de nagyon. Nyomta is, és estére 8 másodperccel Loeb előtt ért célba. A mögöttük autózó mezőny, mintha egy másik versenyen lett volna, mert a harmadik Makinen már több mint másfél perccel volt lemaradva. A negyedik McRae +1:43,6 hátrányt halmozott fel. Az már tisztán látszott, hogy ha a két élen álló valamelyikének nem lesz műszaki gondja, vagy balesete, senki sem tudja utolérni őket.

Solberg szenzációsan vezetett másnap és az összes szakaszt sikerült megnyernie. Loeb le is szakadt tőle 41 másodpercnyire. Makinen és McRae tartani tudta az előző napi pozícióját, de a hátrányukhoz hozzácsaptak még közel egy percet. A mezőny többi része pedig mesze lemaradva kullogott.

A zárónapra még három szakasz jutott a mezőnynek. Solberg előnye tudatában kissé lazított, ezért az első két gyorsaságit Loeb nyerte, az utolsó pálya ismét Solberg-é lett. Futamgyőzelmével a 29 éves Petter Solberg megszerezte pályafutása első világbajnoki címét. Bár Loeb nem lett világbajnok, mégis nagy volt az öröm a Citroennél, mert Sebastien második és Colin negyedik helyével a francia márka megszerezte a gyártóknak világbajnoki trófeáját. (A második a Peugeot lett 15 ponttal lemaradva.)

McRae nagy reményekkel vágott neki a 2003-as szezonnak, de egy könnyen felejthető évet zárt. Az autó nem volt rossz, ezt bizonyítja a gyártók bajnokságának megnyerése, Loeb összesített második helye (71 pont) és Sainz harmadik pozíciója (63 pont). Ezzel szemben McRae csak a hetedik lett az év során begyűjtött 45 pontjával. Futamot nem is tudott nyerni és a legjobb eredménye egy második helyezés volt. Mindenképpen romlott a teljesítménye a korábbi évekhez képest. Ezek után nem is csoda, hogy a Citroen Sainz-ot választotta. Tulajdonképpen McRae ezzel az eredménnyel zárta az utolsó teljes szezonját a rallye világbajnokságon.

Burns betegségéből kifolyólag szóba került, hogy McRae ismét a Subaruhoz kerül. Az orvosok idő közben megállapították, hogy Richard Burns-nek agydaganata van. Úgy tűnt, hogy a betegség gyógyítható, de a kezelés legalább egy évig elhúzódik. A brit pilóta már az év során aláírt a Subaruhoz, a helye azonban a betegsége miatt megüresedett. Elsődlegesen Markko Martin került szóba, illetve Colin neve is felkerült a lehetséges pilóták listájára. „Abban biztos vagyok, hogy a csapatra pozitív hatással volna Colin szerepeltetése."- vélekedett Solberg. Azonban a dologból nem lett semmi, mert a Subaru végül a 23 éves Mikko Hirvonen-t választotta Solberg mellé. David Richards a Prodrive vezetője a következőképpen magyarázta a döntését: "Minden sportágnak megvannak a saját nagy alakjai. Colin is ilyen, és mindenképpen részese volt a Subaru élvonalba kerülésének. Rengeteg PR előnyt tudtunk kovácsolni McRae, Burns és Solberg sikereiből. Az biztos, hogy egy szezonra Colin lenne a jobb választás, de három-négy szezonban gondolkozva egy feltörekvő tehetség többet hozhat a konyhára.” Colin roppant csalódottan fogadta a Subaru döntését. "Ez az üzlet nem a pénzről szólt, inkább rólam, hogy egy csapat tagja lehettem volna, és együtt valószínűleg nagyot durrantottunk volna a rallye világbajnokságon. Solberg-el és velem roppant erős csapata lett volna a Subarunak." - mondta McRae.

A Subaruhoz nem sikerült leszerződnie, de egy új, számára ismeretlen szakágból lehetőséget kapott, hogy bebizonyíthassa sokoldalúságát. A Nissan csapat egyik autóját kellett vezetnie a 2004-es Dakaron. Nem ismerte az autót, és a terep rallye-hoz sem volt semmilyen kötödése, ennek ellenére kihasználta a kínálkozó lehetőséget. "Ez valami olyasmi, amit mindig is szerettem volna csinálni. Mindig élveztem a Safari Rally-t, főleg a régebbieket, ahol a saját utadat járhatod, de ez egy nagyon komoly tanuló év lesz számomra."- vélekedett az új kihívásról.

A Colin McRae Rallye 3 egy kissé gyengébbre sikerült a szakértők szerint, mint a korábbi verziók, talán emiatt a fejlesztők igyekeztek egy „ütősebb” játékkal előrukkolni. A Colin McRae Rally 04 PlayStation 2-re és Xbox-ra 2003 őszén jelent meg, PC-re pedig 2004 tavaszán.

Colin McRae (1968-2007) élete 1. rész - 1968-90
Colin McRae (1968-2007) élete 2. rész - 1990-93
Colin McRae (1968-2007) élete 3. rész - 1994
Colin McRae (1968-2007) élete 4. rész - 1995
Colin McRae (1968-2007) élete 5. rész - 1996
Colin McRae (1968-2007) élete 6. rész - 1997
Colin McRae (1968-2007) élete 7. rész - 1998
Colin McRae (1968-2007) élete 8. rész - 1999
Colin McRae (1968-2007) élete 9. rész - 2000
Colin McRae (1968-2007) élete 10. rész - 2001
Colin McRae (1968-2007) élete 11. rész - 2002
Colin McRae (1968-2007) élete 12. rész - 2003
Colin McRae (1968-2007) élete 13. rész - 2004
Colin McRae (1968-2007) élete 14. rész - 2005
Colin McRae (1968-2007) élete 15. rész - 2006
Colin McRae (1968-2007) élete 16. rész - 2007

Bóka István