|
Magazin:
"Teljes gázzal sehogy máshogy!" Április
11.
1994. 1994 egy
fontos mérföldkő volt mind Colin McRae, mind a Subaru életében.
Ez volt az első év, amikor a Subaru, illetve McRae is komolyabban
beleszólhatott a világbajnokság sorsába.
A régi
autót véglegesen lecserélték a ’93-as RAC Rally-n debütáló Subaru
Imprezára. Colin korábbi csapattársai sikeres múltjuk ellenére,
nem igazán váltak be. Így aztán vérfrissítésként leszerződtették
a kétszeres világbajnokot, Carlos Sainz-ot. A spanyol pilóta
rally karrierjét 1980-ban kezdte és korábban már három rangos
csapatnál is versenyzett. '88-ig a Ford-nál, '89-től - '91-ig
a Toyota-nál, majd a '92-es - '93-as esztendőben a Jolly Club-nál
volt szerződése, ahol egy "privát" Lancia Delta HF
Integrale-t vezetett. A szezonnyitó
Monte-Carlo Rallye-t, a megjelenő technikai újítások még érdekesebbé
tették. A Mitsubishi bemutatta a Lancer első Evo változatát.
A Ford először használt 18”-os kerekeket, amelyekhez nagyobb
méretű és hatásosabb féktárcsák tartoztak. Valamint egyre komolyabb
kísérleteket végeztek a szekvenciális váltó kifejlesztésére.
A Toyota a Forma 1-ből már ismert kipörgés gátlót próbálgatta
az autóiban. A Subaru új gumiszállítója a Michelin után a Pirelli
lett. Monte-Carlo
A nap végére
a Ford-os Delecour vette át a vezetést, és végig az élen autózva
megnyerte a futamot. Különleges siker volt ez Delecour csapatának,
mert a Ford utoljára 41évvel korábban tudott diadalmaskodni
Monte-Carlo-ban. A második helyért Juha Kankkunen és a Subaru-hoz
frissen szerződtetett Carlos Sainz csatázott. A párharcot Kankkunen
nyerte, de Sainz harmadik helyezése is ígéretes kezdésnek tűnt.
McRae igyekezett amennyire tudott. Ez két szakaszgyőzelmet jelentett,
de a korábban elvesztegetett időt már nem tudta ledolgozni.
10. pozíciójával, azért egy pontocskát begyűjtött. (Jó választásnak
tűnt a váltás a Pirelli abroncsaira, mert a technikás Sisteron
szakaszon a Subaru-k több mint egy percet adtak a későbbi győztes
Delecour-nak.) Portugália Az első
napi aszfaltos pályákon Delecour volt a leggyorsabb. Egyszer
hibázott és egy kicsit megtörte a Ford-ot, ekkor tudta csak
átvenni tőle az első helyet egy rövid időre Kankkunen. A Subaru-k
küzdöttek, de az aszfaltos szakaszokon a Michelin abroncsok
jobban teljesítettek, mint a Pirelli. A második
napon, murván folytatódott a küzdelem. Delecour-nak már a nap
elején ki kellett állnia motorhiba miatt. A négy Ford-ból egyedül
Miki Biasion maradt talpon, de őt Sainz szép lassan leszorította
a 3. helyről. A nap során elromlott az idő, és a heves esőzés
nagyon megnehezítette a pilóták dolgát, bár úgy tűnt, hogy Kankkunen-t
a csúszós utak nem zavarják. Magabiztosan tudta tartani az első
helyét. McRae két defektet is kapott, ráadásul mindkét Subaru-ban
eltört a turbócső. E miatt a hiba miatt Colin autója lángra
kapott, és a 24. szakaszon kénytelen volt feladni a versenyt.
(A 24 szakasz alatt Colin 4-szer első, 3-szor második és 5-ször
volt harmadik helyezett.) Sainz az említett műszaki hiba miatt
visszacsúszott a 4. helyre. A zárónapon
Auriol támadást indított és sikerült megelőznie Biasion-t, de
Kankkunen-t már nem érte utol, aki meg is nyerte a Portugál
Rallye-t. Ez volt Kankkunen 21. vb győzelme. A 3. Miki Biasion
lett, az egyedül versenyben maradt Ford-dal. Sainz a megbízhatóságáról
tett tanúbizonyságot és a gyengélkedő Subaru-val negyedikként
fejezte be a versenyt. (A turbócső gondok miatt a dobogós helyezésekért
nem tudott harcba szállni.) Korzika
Rally Auriol már
a verseny elején magához ragadta az első helyet, annak ellenére,
hogy a kocsiban időnként valamilyen ismeretlen eredetű vibráció
lépett fel. Colin úgy döntött, nem használja a defektmentes
abroncsokat, így némileg lassabban és óvatosabban kellett a
kanyarokat levágnia. Sikerült a 2. gyorsaságin egy második időt
autóznia, de a 3. szakaszon árokba csúszott és alaposan összetörte
a Subaru-t. Megpróbált a lesántult géppel eljutni a célig, de
nem sikerült neki, és kiesett a versenyből. Az utolsó
napon Auriol-nak kuplung gondjai voltak és Sainz ezt kihasználva
9 másodpercre megközelítette. Azonban nem volt szerencséje és
a következő szakaszon kapott egy defektet, ami miatt közel egy
percet elvesztegetett. Auriol-t már nem érhette utol, de a 2.
helyet sikerült megőriznie. A francia pilóta azzal a győzelmével
átvette a vezetést a vb tabellán. McRae viszont négy futam alatt
mindössze egy pontocskát tudott begyűjteni. Emiatt egyre jobban
kezdett leszakadni az élmezőnytől. Akropolisz
Rally Másnap McRae
egy hatalmas defektet kapott és elég sok műszaki gonddal küszködött.
Végül egy érdekes és máig homályos szituáció után kizárták a
versenyből. A nap során egy műszaki bizottság üzemanyag mintát
vett a Subaru-ból, ellenőrzés céljából. A motorháztetőt rosszul
csukták le, ami aztán felcsapódott és betörte a szélvédőt. (Miki
Biasion az ellenőrzés után ugyanígy járt.) Bonyolította a helyzetet,
hogy az adott helyszínen szerviztilalom volt. Végül a csapat
abban állapodott meg a sportbírókkal, hogy a közel fél órás
javítás alatt megállítják a mezőnyt, majd a szerelés után McRae
elsőként folytathatja az útját. Az esti pihenő alkalmával derült
ki, hogy a Subaru-s párost sportszerűtlen magatartás miatt kizárták.
A rendezők azt állították, hogy a skót a javítás ideje alatt
az úton keresztbe állította le a kocsiját, elzárva ezzel a mezőny
útját. Már soha nem fog kiderülni, hogy ki mondott igazat a
történtekről. Bár az is érdekes, hogy a rendezőség később azzal
védekezett, hogy a szélvédő törést megelőzően McRae-nek már
olyan sok műszaki problémája volt, hogy valószínűleg nem tudta
volna amúgy sem megnyerni a versenyt! Így Sainz
az élen magára maradva diadalmaskodott, miután 6 gyorsasági
szakaszt megnyert. (McRae 8-at fél verseny alatt.) Ettől az
incidenstől eltekintve nagy volt az öröm a "kékeknél",
mert a csapat 1,5 év kihagyás után megszerezte első futamgyőzelmét,
ami ráadásul a japán márka első európai diadala is volt egyben.
Carlos Sainz görögországi győzelmével holtversenyben Juha Kankkunen-nel
a világbajnoki tabella élére ugrott. Argentin
Rally A másik
Subaru-val Sainz jól ment, bár voltak a kocsival kormányzási
problémák. Hatalmas küzdelmet vívott Auriol-al az első helyért.
Nyolcszor cserélődött a vezető pozíció köztük. Végül a francia
győzött a Toyota-val és Sainz 6 másodperccel lemaradva 2. lett.
Ellenben a világbajnoki tabellán a spanyol pilóta átvette a
vezetést. Új-Zéland
Rally Az első
nap korai csatái Sainz és Kankkunen közt folytak, de Sainz versenye
nem sokáig tartott, mert az 5. szakaszon kénytelen volt motorgondok
miatt kiállni. Burns is csak féltávig jutott, mert összetörte
az autóját és hasonlóan járt 'Possum' Bourne is. Az év során
lefutott hat verseny alatt McRae-nek egy pontot sikerült begyűjtenie,
ám ezúttal neki kellett megmentenie a csapat becsületét. A korábbi
pech sorozat ellenére Colin olyat mutatott, hogy mindenkinek
tátva maradt a szája. Kiválóan működött az új Impreza. Semmi
gond nem volt az új fejlesztésű, elektronikus vezérlésű első
és középső differenciálművel. Colin a
második napon különösen elhúzott. Többen megpróbálták a skót
iszonyatos tempóját tartani, de nem jártak sikerrel. Auriol
kicsúszott, Vatanen kivitt egy fát, Schwarz pedig árkot járt
többször is. A rendezők megengedték az ott használatos Avgas
benzin tankolását. Ez a fajta benzin lényegesen jobb minőségű
volt, mint a szövetség által előírt Európában használatos. Ennek
hatására a legtöbb pályán megdőltek a rekordok. Többször előfordult,
hogy Colin fél percekkel is jobb időt ment, mint az előző évben.
McRae már
másodszor nyert a szigetországban, de ez volt az első győzelme
az Impreza-val! A 29 gyorsból, nem csak 13 szakaszgyőzelme volt,
hanem begyűjtött még öt második és négy harmadik helyet is.
(A verseny teljes távján, két gyorsaságit kivéve a Subaru vezetett.)
Nagyon lényeges volt, hogy hat hónap sikertelenség után ismét
pontokat szerzett. Így, ha némileg lemaradva is, de a Subaru
a gyártók versenyében felzárkózott a Toyota mögé a második helyre.
Colin 2. világbajnoki futamgyőzelmével egy csapásra feljött
a világbajnoki tabella 7. helyre. Finn
Rally Az utolsó
napon Auriol és Sainz között mindössze 7 másodperc volt a különbség,
de a harmadik nap első pályáján a spanyol hibázott és begyűjtött
még 10 másodpercet. Ekkor Sainz úgy döntött, hogy nem kockáztat
és inkább a biztos 3. helyen fejezi be a Finn Rally-t. Sanremo
Rallye A vegyes
talajú Sanremo Rally első napja után Carlos több mint két perccel
vezetett Auriol előtt. A spanyol a tízes rajtszámmal indult,
így élvezhette a "tiszta" utak előnyét. Ezt az előnyt
ki is használta, megnyerte az első nap összes gyorsasági szakaszát.
A második nap mindkettőjüknek kijutott a jóból. Mivel Sainz
elsőként indult az új pályákon, folyamatosan csúszkált és vesztett
az előnyéből. Ráadásul egy vasúti hídhoz túl gyorsan (150 km/h.)
érkezett és egy kis balesetet szenvedett. Auriol-t pedig elkapta
az influenza, így lázasan, betegen küzdötte végig a második
napot. Colin az 5. helyről követte az élen állók csatáját. Az utolsó
napon Auriol még mindig lázas volt, ennek ellenére támadást
indított az első helyért. Sainz elégedetlen volt a Subaru beállításaival
és problémák jelentkeztek az autója üzemanyag ellátási rendszerében
is. Auriol viszont szinte megtáltosodott és örült tempót diktálva
ledolgozta a hátrányát és megnyerte a versenyt. McRae először
versenyzett Olaszországban, ennek ellenére négy szakaszon is
a leggyorsabb volt és az összetett 5. helyén zárta a futamot.
RAC Rallye A Subaru
csapat ezúttal három kocsit indított. Harmadikként ismét Burns
kapott lehetőséget, hogy hazai pályán bizonyítson. Az első napon
rövid, csúszós, eső áztatta utakon kellett a pilótáknak versenyeznie.
Az első két gyorson Carlos volt a leggyorsabb, de áthajtott
egy hatalmas víztócsán, ami megrongálta hűtőjét és a motorja
is beázott. (Állítólag Colin a kocsijával tolta be Sainz Subaru-ját
a szervizparkba. Ezért kizárás járt volna, de mivel a rendezőknek
nem volt elég bizonyítéka Sainz nem kapott büntetést.) Auriol
az első napon 4 percet elvesztegetett, amikor egy kőnek csapódott.
Colin viszont remekül autózott és úgy tűnt, hogy a Subaru abroncsai
jobban teljesítettek a saras pályákon, mint a Toyota-é. A nap
végére a sorrend McRae, Sainz és Kankkunen volt. A második
napon Auriol tíz percet vesztett egy borulás miatt és négyet
egy patak átkelésnél, amikor beázott és leállt a Toyota motorja.
Ráadásul a turbóval is gondjai akadtak. Több mint 20 perces
hátrányt szedett össze, és a 94. helyről folytatta a versenyt.
McRea magabiztosan tartotta magánál a vezetést a rendkívül csúszós
pályákon. Közben Burns a 10. szakaszon kiesett felfüggesztési
gondok miatt. Bár Sainz-nak gondjai voltak a Subaru motorjának
hűtésével, mégis úgy nézett ki, hogy beér a második helyen.
Kankkunen és Sainz között kétszer is helycsere történt a nap
során. Az utolsó
napi verseny kavicsos utakon folytatódott. Colin magabiztosan
vezetett és öt gyorsasági szakaszt sikerült megnyernie. Auriol
ekkor a 9. volt. Ha valahogy mégis fel tudott volna kapaszkodni
a 8. helyre, akkor, ha csak egy ponttal is, de ő lett volna
a világbajnok. Állítólag ekkor a Subaru-nál szóba került, hogy
McRae-nek maga elé kellene engednie a csapattársát. Erre azonban
nem került sor, mert Sainz a 23. gyorsaságin árokba csúszott
és feladta a futamot. Colin 16 szakaszt megnyert, 9-szer volt
második és kétszer harmadik. McRae nyert és nem is akárhogyan!
3 perc 33 másodpercet adott Juha Kankkunen-nek, ami 3. vb futamgyőzelmét
jelentette. Auriol a 6. lett több mint fél órával lemaradva,
de ez nem számított, hiszen így is ő lett 1994 világbajnoka.
(Ráadásul ő lett az első francia rally világbajnok!)
A britek
számára a legnagyobb örömöt mégis az okozta, hogy 18 év után
ismét hazai versenyző nyerte a futamot, McRae személyében. A
skót azzal a győzelmével a 4. lett összesítettben a világbajnokságon,
49 pontot szerezve. Az éve lehetett volna jobb is, hiszen a
nyolc futamból, amin indult kettőt megnyert, egyszer volt 5.
és egyszer 10. helyezett. Négyszer esett ki. Bár a versenyek
felét nem tudta befejezni, mégis stílusával felhívta magára
a figyelmet és megszerettette magát a nézőkkel. Sainz beváltotta
a hozzá fűzött reményeket, még akkor is, ha nem sikerült megnyernie
a világbajnokságot. A spanyol kiegyensúlyozott teljesítménye
és Colin egyre nyilvánvalóbbá váló tehetsége meghozta az eredményét.
A Subaru nem indult minden futamon, mégis második lett a gyártók
versenyében a Toyota mögött. A folytatásban
McRae és a Rally Világbajnokság 1995-ös történéseit elevenítjük
fel. Colin
McRae (1968-2007) élete 1. rész - 1968-90 |
|