|
Magazin:
"Teljes gázzal sehogy máshogy!" Június
26.
2001.
Monte
Carlo Rallye Az első
szakasz előtt a gumiválasztás szempontjából fontos szerepet
játszott a jégkémek jelentése. McRae autóján a Michelin gumikat,
Pirellik váltották és a skótnak sikerült is a megfelelő gumikat
kiválasztania. Komolyabb műszaki gondja sem volt, így a nyitónapot
az élen zárta. "Csak azért mert az élen állok, még nem
szerettem meg a Monte-Carlo Rallye-t. Még csak egy nap telt
el, tehát inkább óvatosnak, mintsem bátornak kell lennem. Ugyanakkor
a rali nekem nem arról szól, hogy félgázzal végigpöfögök a gyorsasági
szakaszokon és várom, hogy kiessenek a többiek.” Makinen jó
formában volt másodikként zárt, Sainz-nak viszont nem sikerült
a gumiválasztás. (Az első szakaszon még az első 15-ben sem volt)
Ellenben, miután megtalálta a jó gumikat felgyorsult és az utolsó,
sötétben megrendezett szakaszt meg is tudta nyerni. Végül a
napot harmadikként zárta 34 mp hátránnyal. A Ford harmadik versenyzője,
Delecour is jó tempóban haladt, de két defekt miatt csak az
ötödik helyen állt. A nap során történt egy komoly baleset is.
A Peugeot pilótája, Panizzi megcsúszott és 40 métert zuhanva
becsapódott a fák közé. Nem történt komolyabb sérülés, de a
biztonság kedvéért helikopterrel kórházba szállították a versenyzőket. Másnap ismét
főszerephez jutott a gumiválasztás. A 37 km-es sisteroni pálya
közepén volt egy 7 km-es havas rész. McRae a száraz utakra való
gumik mellett döntött. A száraz részen sikerült is adnia 16
mp-et Makinen-nek, de a 7 km-es havas szakaszon a finn 40 mp-el
gyorsabb volt. A szakaszgyőzelemmel Makinen az élre állt. A
nap utolsó szakasza ismét a Sisteron volt, ám ezúttal sötétben
kellett teljesítenie a mezőnynek. McRae ekkor már jól döntött.
Megnyerte a gyorsaságit és 3,5 mp-el Makinen előtt újra az élre
került. Sainz megint rosszul választott gumit. Megtartotta harmadik
helyét, de a hátránya már közel egy percre nőtt. Delecour műszaki
gondjai ellenére őrizte ötödik pozícióját. A kezelhetetlen nézők
miatt törölni kellett a 10. szakaszt. Olyan dolgok történtek,
ami előtt a rendezők és a versenyzők is értetlenül álltak. Többen
átszaladgáltak a száguldó autók előtt, páran a pucér feneküket
mutogatták a közeledő McRae-nek. Néhány vandál Alister McRae
lassan guruló autóján letörte a visszapillantó tükröket és összerugdosta
a Hyundai WRC oldalát. Az utolsó
nap rosszul kezdődött Colin-nak. Kétszer is leállt a Ford motorja,
amit még sikerült újraindítani, aztán végleg elhallgatott a
Focus. Makinen vette át az első helyet, amit meg is tartott
a célig sorozatban harmadik győzelmét szerezte a hercegségben.
Sainz másodikként ért a célba. Delecour nagy csatában leszorította
Armin Schwarz-ot a dobogó legalsó fokáról. Svéd
Rally Sainz kezdésnek
rossz gumit választott és gondjai voltak a Focus kuplungjával
is. Mégis az élen állt, annak ellenére, hogy egyetlen szakaszt
sem nyert a nap során. Következett Thomas Radström és Harri
Rovanpera, aki privát versenyzőként vett részt a futamon. A
2. szakaszon Colin egy árokba csúszott és felborult. (Igyekezett
kihasználni az út mentén húzódó hófalakat, ám egy helyen kevesebb
és puhább volt a hó, mint amire számított. A nézők rögtön segítettek,
de három perc hátrányt így is sikerült begyűjtenie.) Delecour
hasonló okból, szintén komoly hátrányt halmozott fel. A második
napon változás történt az élen. A pályákat Sainz-nak kellett
takarítania, ami időveszteséggel járt, a spanyol vissza is csúszott
a negyedik helyre. Ekkor Rovanpera állt az élre. Makinen jelentősen
felgyorsult és több vetélytársát megelőzve előre lépett a második
pozícióba (+7,3), majd következett Radström harmadikként (+12,4).
Delecour szintén támadásba lendült és átvette Didier Auriol-tól
az ötödik pozíciót. McRae szenzációsan autózott. Megnyerte a
nap összes szakaszát, ám ahhoz, hogy az összetett 11. helyéről
előrébb lépjen még ez is kevés volt. A zárónapon
mindkét Mitsubishi rossz gumikkal rajtolt el, emiatt kissé leszakadtak
az élen álló Rovanpera-tól. Gumicsere után Makinen ismét támadásba
lendült, de lecsúszott az útról és egy fának csapódott. Rovanpera
így közel félperces előnnyel megnyerte a futamot, a szintén
Mitsubishi-vel versenyző Radström előtt. Sainz szerezte meg
a dobogó legalsó fokát. A záró napon felgyorsult Toni Gardemeister,
aki leszorította Delecour-t a negyedik helyről. McRae váltógondokkal
küzdött, lelassult, de kilencedikként be tudta fejezni a futamot.
A legtöbb szakaszt a skót nyerte, hét pályán volt a leggyorsabb,
míg a futamgyőztes Rovanpera csak két győzelemmel büszkélkedhetett. Portugál
Rally Soha nem
látott időjárási viszonyok fogadták a mezőnyt. Az eső folyamatosan
zuhogott, ami olyan sártengert okozott néhány helyen, hogy az
autók alig tudták átverekedni magukat rajtuk. A köd pedig tovább
rontotta a látási viszonyokat. Még az is szóba került, hogy
elhalasztják a futamot, de végül mégis elrajtoltatták a mezőnyt.
A sáros utakon Makinen volt a leggyorsabb és a napot 17 mp-es
előnnyel zárta Sainz előtt. Harmadikként (+26) Harri Rovanpera
fejezte be a nyitónapi szakaszokat, amikből kettőt a mostoha
körülmények miatt törölni kellett. McRae is nehezen haladt és
csak hatodik körüli időket tudott autózni, míg végül a Ford
motorja feladta a küzdelmet. (Colin nagyon elégedetlen volt
a Focus megbízhatóságával. Ismét szárnyra kaptak olyan hírek,
hogy ha nem történik változás, akkor inkább elhagyja a csapatot.) A második
napi dagonyához hatalmas köd párosult, és az eső továbbra is
zuhogott. Makinen és Sainz között ment az adok-kapok, a nap
végére azonban a finn maradt az első, közel 14 másodperces előnnyel.
A napi hat szakaszból négyet Makinen, kettőt Sainz nyert meg.
Eltömődött a 206-os hűtője a sok sártól és felforrt a motor,
emiatt Rovanpera kiesett és elvesztette a harmadik helyét a
12. szakaszon. A kieső Rovanpera helyéért Grönholm és Burns
kezdett el csatázni. A harc kimenetelét a Subaru szervójának,
majd váltójának hibája döntötte el. Burns-nek be kellett érnie
a negyedik pozícióval. Delecour ötödikként zárta a napot. Az utolsó
napi három gyorsaságiból mindjárt az elsőt törölni kellett a
járhatatlan út miatt. A következő szakaszt Sainz nyerte, amivel
0,3 mp-el át is vette a vezetést. A záró gyorsaságin Makinen
mindent egy lapra feltéve száguldott. Közel 10 másodpercet adott
a spanyolnak, mellyel megszerezte a 22. vb győzelmét. (100 futamból
22 győzelem!) Harmadikként Marcus Grönholm ért célba. Burns
kis híján két tehénnel ütközött a ködben, ennek ellenére meg
tudta tartani a negyedik pozícióját. Delecour ötödikként fejezte
be a Portugál Rallye-t, Alister McRae előtt. (Colin három futam
után még mindig nem szerzett pontot.) Catalunya
Rally Puras szenzációsan
kezdett és már az első szakaszon magához ragadta a vezetést.
Csapattársa, Bugalski lassabb volt, mert egy fékbetét törés
hátráltatta. Azonban miután kijavították a hibát, ő is felgyorsult
és a nap végére 8,7 mp hátránnyal felzárkózott Puras mögé. Auriol
is jó formában autózott, mert 11,2 mp-el harmadikként zárta
a napot a két Citroen mögött. A Ford mindhárom pilótája rendkívül
gyengén szerepelt. Sem a beállításokkal, sem a motorerővel nem
voltak megelégedve. A nap utolsó szakaszán McRae motorja végleg
leállt, mint kiderült, a benzinpumpa romlott el. Valószínűleg
a másik két Focus is hasonló hibától gyengélkedett. A második
napon 6 gyorsasági várt a mezőnyre, köztük a verseny leghosszabbja,
egy 36 km-es pálya. Puras-nak már reggel gondjai voltak a fékekkel,
aztán egyre több műszaki hiba kezdte lassítani. Később meg is
pördült egyszer, végül a kitűnő kezdés ellenére kiállni kényszerült.
Puras gondjai miatt Bugalski vette át a vezetést, mögötte Auriol
autózott 27 mp hátránnyal. A napot harmadikként befejező Panizzi
lemaradása már több mint egy perc volt Bugalski-hoz képest.
A Ford továbbra is az utolsó pontszerző pozíciókért küzdött.
Sainz ötödik helyét a gyenge autó mellett a gumik rossz tapadásával
magyarázta. Delecour hatodikként már közel két és fél perc lemaradást
gyűjtött be. Bugalski
a kuplung hibája miatt elvesztette az első helyét a zárónapon.
Végül több időbüntetést begyűjtve csak a nyolcadik helyen ért
célba, így Auriol vette át a vezetést, és két év kihagyás után
felállhatott a dobogó legfelső fokára. Következett Panizzi,
majd a vb pontversenyt vezető Tommi Makinen. Az utolsó két pontszerző
helyet Sainz és Delecour szerezte meg. Soványka vigaszt jelenthetett
a Citroennek, hogy a Super 1600-as kategóriát a szárnyait bontogató
Sebastien Loeb nyerte meg. Argentin
Rally A prológot
McRae fölényesen nyerte a betegeskedő Sainz előtt. Ködös reggellel
folytatódott a verseny, de McRae-t ez nem zavarta. Hat szakaszból
megnyert négyet, ráadásul hármon új pályacsúcsot autózott. Burns
is szerzett egy szakaszgyőzelmet, de még így is 41 mp hátrányt
gyűjtött össze másodikként. A nyitónap végén Sainz állt a harmadik
helyen. A második
nap McRae és Burns egymást váltogatva nyerték a szakaszokat.
Estére még mindig Colin vezetett és Burns-nek 37 mp-et kellett
ledolgoznia a győzelemért. Fájdalmai ellenére Sainz is tartotta
harmadik pozícióját. A nap során egy érdekes baleset borzolta
a kedélyeket. Néhány néző grillezés közben véletlenül felgyújtotta
az aljnövényzetet. A kis tűzből lett egy nagy és végül egy fél
focipályányi terület égett az ott parkoló autókkal együtt. Az
egyik tűzoltóautó túl gyorsan érkezett egy kanyarhoz, amit nem
tudott bevenni, felborult és pont rádőlt a beírónál várakozó
egyik Skoda Octavia WRC-re. Bruno Thiry amikor meglátta a nagy
sebességgel közeledő autót, átvetődött navigátora ölébe. Bár
a Skoda összetörött, a benne ülők nem sérültek meg. Viszont,
a kocsi mellett álló mérnököt medence és kulcscsonttöréssel
kórházba kellett szállítani. A baleset után a Skoda visszavonta
autóit. A zárónapon
Burns megpróbálta McRae-t utolérni. A vége előtt két szakasszal
még 21,8 mp-el volt lemaradva a skóttól. Colin, hogy elvegye
egy kicsit Burns kedvét, ráugrott a gázra és megnyerte a maradék
két gyorsaságit. Burns így kénytelen volt beérni a második hellyel.
McRae győzelme több szempontból is fontos volt. Az első pontjait
szerezte meg a 2001-es szezonban, első közös diadala volt Nicky
Grist-tel Argentínában, valamint 21. futamgyőzelmével az örökranglista
harmadik helyére lépett Kankkunen és Sainz mögé. (Mindkettőjüknek
23 győzelme volt.) Sainz-tól igazán szép teljesítmény volt,
hogy harmadikként ért célba úgy, hogy végigkínlódta a versenyt
egy idegbecsípődéssel. Makinen úgy tudott negyedik lenni, hogy
a kilyukadt hűtőt egy rágógumival ragasztotta meg. Ciprus
Rally Másnap Grönholm
takarította az utat, de egy defektet és egy kormánymű törés
is lassította, hátracsúszott a negyedik helyre. Helyét Burns
vette át, aki meg is tartotta a vezető pozíciót a nap végéig.
Burns első helyéhez McRae taktikázása is hozzájárult. Colin-nak
ugyanis sikerült megelőznie Burns-t, de mivel másnap nem akarta
a pályákat takarítani, az utolsó pálya végét már csak lépésben
tette meg. Carlos Sainz nagyon beindult, a napi nyolc szakaszból
haton ő volt a leggyorsabb és estére már harmadikként várta
a folytatást. McRae taktikája
bevállt. Míg Burns kénytelen volt lasabban menni, Colin átvette
a vezetést és megszerezte pályafutása 22. győzelmét. Burns egy
darabig próbált küzdeni, de inkább a második helyért járó pontok
mellett döntött. Sainz harmadik helye egyáltalán nem tűnt biztosnak,
mert Grönholm szintén a dobogóra szeretett volna állni. Csupán
0,5 mp választotta őket el egymástól, amikor üzemanyag ellátási
gondok miatt Marcus-nak félre kellett állnia. McRae két győzelmével
előreugrott a bajnokság harmadik helyére, a Ford pedig átvette
a vezetést a Mitsubishi előtt a gyártók versenyében. Acropolis
Rally Másnap még
mindig McRae és Sainz állt az élen, mögöttük azonban változott
a sorrend. Burns tekintete egy pillanattal tovább időzött az
út mellett felállított táblán, amin az információkat kapta a
csapattól, emiatt belehajtott egy árokba. Nagy időveszteség
árán tudott csak visszatérni az útra és ezért lecsúszott a hetedik
helyre. Markko Martin a Subaru felfüggesztési hibájából kiesett.
Delecour-nak a 10. szakaszon tönkrement a kormányszervoja. 20
km-t kellett a franciának törött csuklóval, rásegítés nélkül
megtennie az iszonyatos forróságban. A szakasz után a navigátornak
kellett a kocsit a szervizig elvezetnie, Delecour-t pedig az
orvosok térítették magához a szervizponton. A francia versenyző,
törött csuklója ellenére négy szakaszon is a leggyorsabb tudott
lenni! Burns kezdte
legjobban a zárónapot, de az osztómű hibája miatt kiesett. McRae
és Sainz között csupán 5 mp volt a differencia. Mindenki azt
várta, hogy lesz-e csapatutasítás? Nem lett, mert a spanyol
kocsijából "elment" az olajnyomás és kiesett a versenyből.
McRae zsinórban megnyerte harmadik futamát is. "Hihetetlenül
boldog vagyok, hiszen négy verseny telt el úgy, hogy nem láttam
meg a célt. Most pedig, Tommi Makinen-nel holtversenyben vezetem
a világbajnokságot!" - mondta a skót boldogan a célban.
Sainz kiesésével Petter Solberg és Harri Rovanpera állhatott
fel a dobogóra. A hősiesen küzdő Delecour az ötödik helyen fejezte
be az Acropolis Rallye-t. Safari
Rally Nagy meglepetésre
az első 118 km-es szakaszt Armin Schwarz nyerte meg a Skoda
Octavia WRC-vel, aztán Makinen vette át a vezetést, amit meg
is tartott a nap végéig, annak ellenére, hogy elcsapott egy
keselyűt. Sainz nem kockáztatott, egyenletes tempót autózva
Makinen mögött fejezte be a napot. Rovanpera remekül autózva
harmadikként teljesítette a napi négy szakaszt. Burns egy ugrató
után állt ki a versenyből, mivel a Subaru lengéscsillapítója
kiszakadt a doblemezből. Richard ezek után helikopterbe szállt
és a levegőből igyekezett az úton leselkedő veszélyekre figyelmeztetni
a versenyben maradt 20 Subaruval induló versenyzőpárost. McRae
egy árokba hajtott, ahol megsérült a Ford futóműve, majd tönkrement
a kuplungja. Ezzel meg is szakadt a sikersorozata. Másnap ismét
esőáztatta pályákon folyt a küzdelem. Makinennek a 7. szakaszon
hatalmasat ugratott. A "becsapódás" után furcsa zajok
jöttel elő a Mitsubishi-ből. A szerelők a váltóra gyanakodtak,
de nem találtak komolyabb problémát, biztos ami biztos alapon
váltót cseréltek. Makinen továbbra is az élen maradt és előnyét
is tudta növelni. Sainz próbálta volna finn vetélytársát üldözőbe
venni, de a Focus motorhibája miatt kénytelen volt feladni a
harcot. A spanyol kiesése miatt Rovanpera lépett előre a második
helyre. Petter Solberg három szakaszon is a leggyorsabb volt,
a harmadik pozícióból várta az utolsó napi rajtot. Makinen
jól teljesített a 817 km (350 versenykilométer) hosszú zárónapon
is. 12 perces előnnyel nyerte a futamot Rovanpera előtt, a célban
23. világbajnok futamgyőzelmét ünnepelte. Az örökranglista élén
már négyen álltak holtversenyben: Sainz, McRae, Kankkunen és
Makinen. Nagy volt az öröm a Skodánál, mert Armin Schwarz megszerezte
a dobogó legalsó fokát. Delecour annak ellenére, hogy először
versenyzett a Safari Rally-n, negyedikként zárta a futamot,
ráadásul még két szakaszgyőzelmet is bezsebelt. A verseny egyik
legnagyobb vesztese Solberg volt, akinek eltörött a felfüggesztése
a Subaruban. Megpróbált eljutni három keréken a szervizig, de
az autó nem bírta a megpóbáltatásokat. A verseny nehézségét
jól tükrözi az az adat, hogy a 13 gyári autóból csak 5 érkezett
célba. (A Subaru csapat kompletten kiesett.) 1000
Tó Rally Másnap,
a Peugeot két versenyzője is Burns elé tudott kerülni. Grönholm
állt az élre, őt követte 14,2 mp-el Rovanpera. Burns, mivel
neki kellett takarítania a pályákat, sok időt vesztett, ráadásul
kapott még egy defektet is. Auriol, a harmadik 206 WRC-vel igyekezett
átvenni Burns-től a harmadik helyet (+38 mp), de egy baleset
során kiszakadt a Peugeot első futóműve. Colin összekapta magát,
és két helyet is előre lépve, átvette Martin-tól a negyedik
pozíciót. Az utolsó
napon a Peugeot kiadott egy csapatutasítást, miszerint Grönholm-nak
az első, Rovanpera-nak pedig a második helyen kell célba érnie.
Az utasítást csak részben sikerült végrehajtani. Grönholm 25
mp előnnyel megnyerte a futamot, de Rovanpera visszacsúszott
a negyedik helyre. Először kapott egy defektet, aztán megsérült
a 206 WRC egyik lengéscsillapítója. A műszaki hibát látva Burns
és McRae is beleerősített és meg is előzte a finnt. Colin-nak
még szakaszt is sikerült nyernie, és a harmadik helyével, mivel
Makinen nem szerzett pontot, hat pontra tudta csökkenteni a
lemaradását a négyszeres világbajnokhoz képest. Carlos Sainz-nak
rengeteg műszaki gondja volt, ezért még annak is örülhetett,
hogy hatodikként ért célba. Delecour viszont műszaki hiba miatt
kiállni kényszerült. Új-Zéland
Rally A verseny
első napja nem várt végeredményt hozott. Kenneth Eriksson a
Hyundai WRC-vel az élre ugrott és estig meg is tudta tartani
a vezető pozícióját. Mindenki kapkodta a fejét, hogy miként
történhetett ez, hiszen a Hyundai még soha nem állt élen vb
futamon. Nem lehetett véletlen a dolog, mert a másik autóval
Alister McRae is a harmadik helyen autózott a nap során és csupán
taktikai okokból esett vissza a nyolcadik helyre. Az Eriksson-t
üldöző Grönholm 20,5 mp-el lemaradva fejezte be a napot, Sainz
harmadikként várta a folytatást. Valószínűnek
tartom, hogy a Hyundai jó szerepléséhez a többi csapat taktikázása
is hozzájárult. A másnapi események után nem tűnik hibásnak
a gondolatmenet, mert komoly változás történt a sorrendben.
Eriksson a pályák takarítása miatt rengeteg időt vesztett. Estére
az első helyről visszacsúszott a tizenegyedikre, a hátránya
pedig öt és fél perc volt. (Azon a napon rendezték meg a vb
leghosszabb szakaszát, az 59 km-es Parahi-Ararua közti gyorsaságit.)
A hosszú pálya okozott érdekes szituációkat. Delecour gyorsan
felborította a Focus-t, ezek után 47 km-t tett meg szélvédő
nélkül. Hasonlóan járt Didier Auriol is, aki viszont saját maga
rúgta ki a szélvédőt, hogy lásson valamit. Burns a nyolcadik
helyről (holtversenyben Alister McRae-vel) rajtolt, így élvezte
a tiszta utak előnyét. Hat szakaszon volt a leggyorsabb a nyolcból
és átvette a vezetést. McRae szintén nagyot autózott és estére
42,6 mp-el állt Burns mögött. Rovanpera előző nap még a 12.
volt, de gyorsabb tempóra kapcsolt és egészen a harmadik helyig
tört előre. A nagy sebességnek kis híján baleset lett a vége,
amikor hatodik padlógázon egy bukkanó után bemutattott egy kétkerekes
leérkezést. A zárónapon
Burns takarított. Nem is nyert szakaszt, viszont az előnyéből
csak szép lassan fogytak el a másodpercek. Gond igazán akkor
volt, amikor a 22. szakaszon defektet kapott. McRae igyekezett
Burns problémáját kihasználni és beleerősített. Azonban az utolsó
előtti pályán Colin megpördült és lefulladt a Focus motorja,
amit csak nagyon nehezen sikerült újraindítania. A skót ezek
után már nem tudta üldözni Burns-t, aki meg is nyerte a futamot.
Colin, a második helyért járó pontokkal holtversenybe került
a vb-t vezető Makinen-nel. (A finn csak a 8. lett.) A harmadik
helyért Rovanpera, Grönholm és Sainz harcolt. Marcus volt közülük
a „leglassabb”, így csak az ötödik helyet tudta megszerezni.
Sainz megpördülésével, pedig el is dőlt, hogy Rovanpera-é a
harmadik hely. (A két Hyundai is célba ért. Alister McRae a
9., Eriksson pedig a 10. pozícióban zárta a ralit. San
Remo Rally Burns-nek
hamar véget ért a futam, mert már négy km után összetörte a
Subarut. Viszont Panizzi, Puras és Loeb felváltva nyeregette
a szakaszokat. A nap leggyorsabb versenyzője Jesus Puras volt,
aki a gyorsasága ellenére csupán 1,5 mp-el állt Panizzi előtt.
Bugalski annak ellenére a harmadik tudott lenni a Citroen-nel,
hogy kétszer is odacsapta a gépet (+16,0). Auriol negyedikként
zárta a napot. Nagy meglepetésre, az életében először WRC-vel
versenyző Sebastien Loeb megszerezte az ötödik pozíciót. Grönholm
a Peugeot-val a hatodik volt, majd McRae következett. Másnap aztán
kicsit megfogyatkoztak a francia autók. Puras egy kőfalnak ütközött,
Bugalski pedig műszaki hiba miatt kényszerült a verseny feladására.
Panizzi került az élre, de az ő helyzete is bizonytalan volt,
mert a váltó elkezdett rakoncátlankodni. Végül mégis maradt
az első helyen, 35 mp-el Loeb előtt. (Loeb két szakszon is a
leggyorsabb volt.) A további sorrend Auriol, Grönholm és Sainz
volt. A zárónapon
már esőben és ködben száguldozott a mezőny. Panizzi többnyire
a második időket autózta, de már az is elég volt, hogy 11,4
mp-el Loeb előtt érjen célba. A WRC-vel először bemutatkozó
Loeb teljesítménye egyszerűen fantasztikus volt. A francia pilóta
meg is jegyezte, hogy a Citroen WRC-vel a következő évben is
szívesen állna rajthoz. Auriol szerezte meg a dobogó legalsó
fokát, mögötte Sainz végzett. Delecour elcsípte az utolsó pontszerző
helyet. (A francia először alkalmazta a balláb fékezést és nagyon
tetszett neki.) McRae csak nyolcadikként fejezte be a versenyt
és Makinen sem szerzett pontot. A finn műszaki gondokkal küzdött,
majd végül egy fa tövében fejezte be a versenyt. Makinen nagyon
elégedetlen volt az új WRC-vel. Véleménye szerint az EVO VI-ossal
gyorsabb lett volna. Ez a nyilatkozata nagyon nem tetszett a
csapat vezetésének, ráadásul olyan hírek is szárnyra keltek,
hogy Makinen részt vesz egy tesztvezetésen a Subaru-nál. Korzika
Rally A helyzet
hasonló volt az előző futamhoz, ahol a francia márkák uralták
a mezőnyt. Bugalski és Sainz már az első napon kiesett baleset
miatt. Az első négy pozíciót ismét francia autók foglalták el:
Puras, Panizzi, Auriol és Grönholm vezetésével. A vb két éllovasa
Makinen és McRae sem tudta megszorongatni az élen haladókat.
A finn nagyon elégedetlen volt a Lancer WRC-vel, túl lassúnak
találta, aztán az 5. szakaszon csúnyán össze is törte a Lancer-t.
Navigátorát, Risto Mannisenmaki-t helikopterrel kellett kórházba
szállítani, mert erős hátfájásra panaszkodott és a fejét sem
tudta forgatni. Puras másnap
is kitűnően autózott és a nap végére tudta növelni az előnyét
23,5 mp-re Panizzi előtt. Auriol nem volt felkészülve egy hirtelen
jött záporra és emiatt vesztett egy kis időt. Ettől függetlenül
megtartotta harmadik helyét. Grönhom-nak tönkrement a hátsó
hajtása, emiatt kiesett a 8. gyorsaságin, helyét Petter Solberg
vette át. Panizzi
igyekezett nyomást gyakorolni Puras-ra és faragott is valamennyit
a hátrányából, de mégsem tudta átvenni a vezetést. Auriol a
biztos harmadik helyet választotta és nem támadta az előtte
levőket. Solberg késett két percet egy időellenőrző ponton,
így az időbüntetéssel Burns mögé került. Richard így egy ponttal
átvette a vb tabellán a harmadik helyet Carlos Sainz-tól. (Természetesen
az egész akció egy csapatutasítás miatt történt, hiszen Burns
és Solberg is a Subaru pilótája volt.) A Ford szégyenteljesen
szerepelt. Sainz kiesett, Delecour a 10., McRae pedig csak a
11. pozícióban fejezte be a versenyt. A Mitsubishi-nél sem lehettek
boldogok, mert Makinen kiesett, Loix pedig csak a tizenkettedik
lett. Ausztrál
Rally Grönholm
nyerte az első két szakaszt, és az élre állt. A napot az élen
zárta, de csak 3,6 mp előnnyel Burns előtt. Burns-t Auriol követte,
köztük 0,2 mp volt csupán a differencia. Colin negyedikként
zárt, de elkövetett egy komoly hibát. Elkésett arról a versenyzői
megbeszélésről, ahol a pilóták megválaszthatták a másnapi rajtpozíciójukat.
Így nem meglepő, hogy az élről rajtolva neki kellett az utakat
takarítania. Sainz kiválóan kezdte a napot, négy szakaszt is
megnyernt, majd csúnyán összetörte a Focus hátulját. A baleset
után a jobb hátsó kerék hozzáért a kasztnihoz, amitól egy kis
tűz keletkezett. Sikerült eloltani a tüzet és kicserélni a kereket,
de mindez időveszteséggel járt, amiért másfélperces büntetést
kaptak. Sainz emiatt csak a 15. helyen zárta a napot. Delecour
ütközött egy fával, és neki is el kellett oltania egy kisebb
tüzet. A gondok ellenére folytatni tudta a versenyt. Grönholm
remekül autózott a második napon. Egy kivételével megnyerte
az összes szakaszt, előnyét pedig 35 mp-re növelte Burns előtt.
Auriol műszaki gondjai ellenére tartotta a harmadik helyet.
Colin cirka 1 mp-et vesztett kilométerenként, mivel neki kellett
az utakat takarítania. A Ford úgy próbálta megoldani ezt a problémát,
hogy Delecour késett 13 percet, így ő rajtolt a továbbiakben
McRae előtt. Ez nyújtott valamennyi segítséget Colin-nak, de
csak addig amíg Delecour neki nem ütközött egy fának. Navigátora,
Daniel Grataloup komolyan megsérült a balesetben, három bordája,
a kulcscsontja és a lapockacsontja tört el, valamint enyhén
a tüdeje is megsérült. Miután nem McRae rajtolt az élről, jelentősen
felgyorsult és a nap végére az ötödik helyen állt. Sainz ezer
gonddal küzdött. Odacsapta a Ford oldalát, kiszakadt a jobb
hátsó kereke és a motor is túlmelegedett időnként. Burns igyekezett
ledolgozni hátrányát, de be kellett látnia, hogy nem bír Grönholm-al,
inkább beérte a második hellyel. Auriol cirka másfél perces
hátrányt gyűjtött össze, ettől függetlenül ővé lett a dobogó
legalsó foka. Colin sem tudott már előre lépni és Rovanpera
mögött ötödikként fejezte be a futamot. A Peugeot pilóták által
szerzett pontokkal a francia márka 4 ponttal átvette a vezetést
a konstruktőrök világbajnokságában. Makinen csak egy pontot
szerzett, így McRae egy pont előnnyel átvette a vezetését. Egy
futammal a vége előtt még akár négyen lehettek világbajnokok.
Ismét nagy csatára volt kilátás a RAC Rallye-n. Brit
Rally Igazából
hárman voltak esélyesek a vb címre. McRae 1 ponttal előzte meg
Makinen-t, és kettővel Burns-t. Sainz negyedikként csak akkor
lehetett volna világbajnok, ha megnyeri a futamot, és az imént
említett három versenyző közül senki sem szerez pontot. "Négyszer
zsinórban nyerni egy versenyt az már nagyon nehéz dolog, nem
fogadnék rá."- vélekedett McRae Burns esélyeiről. "Pozitívan
állok a dolgokhoz, bizakodó vagyok. A hétvége életem egyik legnagyobb
kihívását jelenti, ugyanígy volt ez 1995-ben is, de most sokkal
élesebb a verseny, több a jó versenyző. Remélem tiszta, kemény
harcban fog eldőlni a világbajnokság sorsa." A Citroen
kivételével minden csapat benevezte valamennyi pilótáját. (A
Ford Delecour helyett Mark Higgins-t küldte harcba.) A Peugeot
a gyártók világbajnoki trófeáját szerette volna megszerezni,
ezért bevetette az új, három aktív differenciálműves, ötsebességes
autóit. (Csak Auriol ragaszkodott a hatsebességes váltóhoz.) McRae nyerte
a Cardiff-ban megrendezett szuper-specialt, 2,5 mp-el Burns
előtt. Az első "igazi" versenynapon Makinen már a
2. szakaszon kiesett. Elcsapott valamit, ami kiszakította a
Lancer WRC bal első kerekét. (Így zárta Makinen a Mitsubishi-nél
eltöltött 7 évét.) Sainz esélye a vb címre inkább csak elméletben
volt lehetséges, de miután fékgondok miatt rengeteg időt vesztett
a gyakorlatban is lemodhatott a trófeáról. Ezek után tulajdonképpen
csak McRae és Burns között dőlhetett el a vb cím sorsa. Sokáig
nem kellett a két pilóta esélyeit számolgatni, mert Colin az
élen autózva, a negyedik szakaszon bukott egy embereset. Burns-nek
ezután már csak arra kellett figyelnie, hogy az első négyben
érjen célba. (Pontegyenlőség esetén is McRae lett volna a világbajnok.)
A nap végére Grönholm állt az élen. Cirka másfél perccel lemaradva
követte őt Burns, Rovanpera harmadik, Sainz ötödik lett a nyitónapon. A Ford
egy komoly baleset miatt másnap kénytelen volt visszavonni a
versenyben maradt két autóját. Az történt, hogy Sainz kicsúszott
az útról és a nézők közé csapódott. A baleset következtében
13 néző sérült meg, közülük két felnőtt és két gyerek súlyosan.
Mivel a Ford-nak nem maradt versenyben egy autója sem, szinte
biztos volt, hogy a Peugeot nyeri a gyártók világbajnokságát.
A hajtás hibájából kiesett is Loix, az új Mitsubishi WRC-vel
a két pilóta, négy versenyen csupán 3 pontot gyűjtött be. Grönholm
a második napot is az élen zárta sőt, . Valószínű, hogy Richard
sem ment 100%-on, hiszen ő elsősorban a vb-t akarta megnyerni,
nem a futamot. Rovanpera tartani tudta a harmadik helyét. A zárónapon
Grönholm simán megnyerte a futamot. Burns a végén már annyira
óvatosan ment, hogy Rovanpera is megelőzte. Ez azonban nem számított,
mert Richard harmadikként is kapott annyi pontot, hogy ő lett
2001 világbajnoka. "Nem
a taktikánkkal volt a baj. Richard előtt kellett mennünk, hogy
biztosan nyerhessük a VB-t. Utólag persze mindig okosabb az
ember. Félrehallottam az itinert, a negyedik gyorson: úgy értettem,
hogy a jobbost kell levágnom, és nem a balost, ami utána jön.
Még javíthattam is volna, mert nem nézett ki komolynak a dolog.
Nem kellett volna ennyire tőre menni. Hibáztam.” „Szerintem
senki sem mondhatja, hogy Richard nem érdemelte meg a címet.
Mindenki előre tudta, mit kell tennie ahhoz, hogy világbajnok
lehessen. Én hibáztam, Tomi hibázott és Carlos sem ment túl
jól. Richard pedig tette a dolgát." - nyilatkozta McRae
a futam után. Colin két pontal Burns mögött második lett az
év végi értékelésben. A fő gond inkább az volt, hogy az elmúlt
évek során szinte mindig ugyanaz a forgatókönyv játszódott le.
Az év elején több nulla pontos verseny után kellett megkezdenie
a felzárkózást. A végére mindig a vb cím esélyesei közé küzdötte
fel magát a tehetsége révén, de mindig hiányoztak a kezdetekkor
elvesztegetett pontok. A szezon Sainz-nak sem ment túl jól,
mert csak a 6. lett 33 pontot begyűjtve. Delecour 15 pontja
pedig a 9. helyre volt elég az év végi elszámolásban. A 2001-es
évben a Ford másodikként zárta a konstruktőrök versenyét, 20
ponttal lemaradva a Peugeot-tól. Érdekességképpen
még egy motoros tesztet megemlítenék McRae 2001-es évéből. Colin
lehetőséget kapott arra, hogy a Brands Hatch-i versenypályán
kipróbálhasson egy gyári építésű Suzuki GSX-R 750 superbike
motorkerékpárt. A skótnak egyébként volt otthon egy új Suzuki
GSX-R 1000-s motorja, de pályán csak egyszer tudott körözni
vele korábban. Mivel az ő életében sem sűrűn adatott meg a lehetőség,
hogy egy gyári superbike-ot teszteljen, örömmel tett eleget
a felkérésnek. A szezon
lezárult, de már a jövő évi átigazolásokról, változtatásokról
kezdtek el keringeni a hírek. Az egyik nagyon lényeges újítás
a rajtolás rendszerét érintette. A murvás versenyeken a folyamatos
taktikázást szerették volna ezzel a módszerrel megakadályozni.
Az új rendszer a következő volt: az első napon a vb állása szerint
rajtoltak el a párosok. A többi napon pedig az első 15 versenyző
fordított sorrendben vágott neki a távnak. Colin
McRae (1968-2007) élete 1. rész - 1968-90 |
|