Magazin: "Teljes gázzal sehogy máshogy!"
Colin McRae (1968-2007) élete 9. rész

Június 19.
1999-ben Colin rekordgázsiért elhagyta a nevével egybeforrt Subarut és a debütáló Focus WRC-vel próbálta visszahódítani a világbajnoki címet.

2000.
Miután a Toyota kivonult a Rally VB-ről a versenyzők jövője bizonytalanná vált. Carlos Sainz aláírt a Fordhoz és újra McRae csapattársa lett. Auriol a visszavonuláson törte a fejét, végül leszerződött a Seat-hoz.

Monte-Carlo Rallye
A Michelin nyolc, míg a Pirelli hétféle gumival készült a szélsőséges útviszonyairól híres futamra. Az első szakaszt a Peugeot-t terelgető Panizzi nyerte, a második pályán viszont már Makinen volt a leggyorsabb. A tempót egész nap tartani tudta, még az utolsó két szakaszon is, ahol az utak felszíne sok helyen jeges volt. A négyszeres világbajnokot Burns és Panizzi követte. Sainz a negyedik, Colin a hetedik helyről várta a másnapi rajtot.

 

Másnap reggel a párás hidegben a három 206 WRC közül egyet sem tudtak beindítani. A franciák értetlenül álltak az eset előtt, hiszen korábban Svédországban teszteltek -14 fokos hidegben és akkor nem volt semmi gond. Makinen kénytelen volt másik utat választani az előírt helyett, hogy átjusson a következő pályára. A rendezők emiatt kis híján kizárták a finn versenyzőt aki többször is rosszul választott gumit és a futómű beállításokkal sem volt megelégedve, ennek ellenére tartotta első helyét Sainz előtt. McRae műszaki gondokkal küszködött, ettől függetlenül a negyedik pozícióban zárta a napot.

A harmadik nap McRae szédületes tempót diktálva megelőzte Gardemeister-t és egyperces hátrányát 12 másodpercre tudta csökkenteni Carlos Sainz-al szemben. "A szezon előtt mindkét pilóta kijelentette, hogy elfogadhatatlannak tartanák, ha létezne a csapaton belül bármilyen sorrend vagy megkülönböztetés. Majd a stopper eldönti a sorrendet." - nyilatkozta Malcolm Wilson a Ford csapatfőnöke. A Sainz-McRae csatát végül Colin autójának motorhibája döntötte el, ami miatt ki kellett állnia a versenyből. Makinen előnyét beosztva 19. VB diadalát aratta. Sainz látva az időkülönbséget nem támadta a finnt, megelégedett a második pozícióval. Gardemeister és Kankkunen nagy csatát vívott a dobogó legalsó fokáért, végül a fiatal finn egy túl kemény keverékű gumit választott, ami hiba volt, így leszorult a negyedik helyre.

Svéd Rally
A skandinávok szerint a jégnek kb. 50 fajtája létezik. Ezzel szemben a FIA hozott egy új szabályt, miszerint a csapatok csak kétfajta gumit használhatnak a svéd futamon. A szokatlanul enyhe idő miatt több pálya rajtját vagy célját meg kellett változtatnia a rendezőknek. Sőt, volt olyan szakasz (egy tó jegén), amit törölniük is kellett. A Hyundai bemutatta az első WRC autóját, melyet Kenneth Eriksson és Alister McRae vezetett.

 

Grönholm kezdett a legjobban, azonban a második szakasz után Marcus kocsijának differenciálművével gondok adódtak. A szervizben két biztosíték cseréje megoldotta a hibát. Az első nap 9 szakasza után Grönholm vezette a futamot, őt 15 másodperccel lemaradva Thomas Radström követte, majd Tommi Makinen és Colin McRae következett. Másnap egy alkatrész, pontosabban az olajpumpa több pilótának gondokat okozott. Sainz és Gardemeister ki is esett emiatt. Colin szerencsésebb volt, egy kis időveszteséggel de folytatni tudta a száguldást. Grönholm vezette a versenyt és ettől annyira ideges lett, hogy alig aludt. Csak akkor nyugodott meg, amikor hajnalban elkezdett szakadni a hó. Marcus ezután, a nap során végig tartani tudta a vezető pozícióját. Radström visszacsúszott a negyedik helyre. Makinen vette át tőle a második pozíciót, Colin harmadikként, csupán +3,1 mp-el lemaradva autózott a négyszeres világbajnok mögött.

A zárónapon Makinen tudott gyorsulni és faragott a hátrányából, de végül +6,8 mp-el Grönholm mögött fejezte be a versenyt. Marcus pályafutása 35. VB futamán megszerezte önmaga és a Peugeot 206 WRC első vb diadalát. Grönholm, győzelmét a halott édesapja emlékének ajánlotta fel, aki maga is rallyeversenyző volt, de egy finn futamon életét vesztette. Nagy volt a harc a dobogó legalsó fokáért McRae és Radström között. Colin megpördült és a hófalba ütközött, de folytatni tudta a futamot. Radström és McRae között csak tizedmásodpercnyi eltérések voltak. Az utolsó szakaszon a skót ráugrott a gázra és ment egy abszolút időt, amivel 1,6 másodperccel megszerezte a harmadik helyet. Az eredmény jól jött McRae-nek, hisz előzőleg kilenc egymást követő versenyt nem tudott befejezni.

Safari Rally
Az afrikai futam speciális kocsikat kívánt. Éppen ezért, a külön erre a célra épített autók már a szezon kezdetekor készen álltak a kenyai megmérettetésre. Az anyagi háttér, és ez által a technikai lehetőségek lényegesen eltértek a csapatok között. Jó példa erre, hogy a Skoda autónként mindössze 6 garnitúra (24 darab) lengéscsillapítót építhetett be, míg a Subarunál kocsinként 15 garnitúra (60 darab) állt a szerelők rendelkezésére.

 

Egyedül a Ford nevezett be három autót. A harmadik Focus WRC-t Petter Solberg vezette. Az első szakaszt, Auriol nyerte, aztán jött Burns zsinórban három szakaszgyőzelemmel, ami csaknem ötperces előnyt jelentett számára. Richard a nap végéig megőrizte vezető helyét. Kankkunen annak ellenére megszerezte a második pozíciót, hogy egy állattal ütközött. Auriol következett a Seat WRC volánja mögött harmadikként. Nagy meglepetés volt Petter Solberg negyedik helye, mivel megelőzte a Ford két lényegesen rutinosabb pilótáját. (Colin az ötödik, Sainz a kilencedik pozícióból várta a folytatást.) Kalandos nap után kiesett Makinen, aki először elütött egy úton sétáló állatot, majd kapott három defektet. Kettőt sikerült kicserélniük, a harmadikkal nem tudtak mit kezdeni. Megpróbáltak eljutni a szervizbe, de a futómű nem bírta a megpróbáltatásokat. Kiesett Toni Gardemeister is, aki már a tréning során bukott egyet, amit a versenyben is megismételt. Toni még 116 km tett meg úgy, hogy hiányzott a Cordoba bal oldalán a sárvédő és az ajtó. Végül, nem műszaki okokból kellett félreállnia, ugyanis navigátora, Paavo Lukander olyan erős agyrázkódást kapott, hogy nem bírta tovább diktálni az itinert.

A következő reggel egy kis "akcióval" kezdődött. Panizzi utolérte az előtte autózó argentin Sanchez-t, de megelőzni nem tudta, hiába dudált illetve próbált a fényszóróval jelezni. Az argentin azt állította, hogy nem látta a franciát a hatalmas portól. Panizzi annyira felidegesítette magát, hogy a cél utáni időellenőrző ponton odarohant az előtte álló Sanchez-hez és leosztott néhány "salátát". A dolognak sok értelme nem volt, mert Panizzi nem sokkal később összetörte a Peugeot-t, plusz kapott egy 50.000 dolláros pénzbüntetést a pofonokért. Colin versenyének egy patak vetett véget, a Focus motorja vizet szívott be. (A Ford kivételével minden csapat kivezette a levegőszűrőt a kocsik tetejére.) Sainz megúszta, mert a Fordokat követő helikopter rádión figyelmeztette a veszélyes patakra. Carlos a nap során a kilencedik helyről előre lépett a negyedik pozícióba. Ez azért is számított komoly teljesítménynek, mert több száz kilométert vezetett szervo nélkül. A második nap végére az első három helyen nem történt változás, de Solberg egyet hátralépett és az 5. helyről várta a másnapi 351 versenykilométert.

A harmadik napon Burns előnye már akkora volt, hogy csak be kellett osztania. Kettős Subaru győzelem született, ugyanis Kankkunen a második helyen ért célba. Auriol a Seat-tal, a dobogó legalsó fokán zárt. Bár Colin kiesett, a másik két Ford Sainz-al a negyedik, míg Solberg-el az ötödik helyen célba ért. Sainz-nak az utolsó nap műszaki problémái voltak és Solberg emiatt meg tudta előzni. Aztán jött egy csapatutasítás és Sainz ismét a negyedik lett.

Portugál Rally
A futam előtt olyan hírek keltek szárnyra, hogy Solberg átveheti McRae helyét a Fordnál. A skót ugyanis egyre elégedetlenebb volt a Focus-szal és a távozás gondolatával foglalkozott. A mezőny erősségét jelezte, hogy 31 WRC nevezett a versenyre. A Subaru itt mutatta be az Impreza új evolúcióját.

 

Reggel Colin volt a leggyorsabb, mögötte Sainz és Burns autózott. A nap során a skót autójában tönkrement a szervo, emiatt lassan kezdett hátrébb szorulni az első helyről. Végül a 9. szakaszon leszakadt az egyik hajtókar a motorban és McRae kiesett. Grönholm az első napi 11 szakasz után 28 másodperccel vezetett Sainz előtt. Burns szorongatta a spanyolt, de miután tönkrement a szervo a Subaruban, némileg lelassult.

Másnap Sainz műszaki hiba miatt visszacsúszott a harmadik helyre, és egyre jobban kezdett leszakadni a vezető duótól. A vezető pozícióért Grönholm és Burns harcolt. Az első nap végére a brit pilótának még 42 másodperc hátránya volt, azonban miután a szerelők helyrehozták a Subaru szervóját, Burns szárnyakra kapott. A csatából Grönholm került ki győztesen és 26 másodperces előnyt tudhatott a magáénak a nap végén.

A zárónapi három szakaszt szerviz nélkül kellett teljesíteni. Burns nagyon gyors volt és úgy érkezett az utolsó 11 kilométeres pálya rajtjához, hogy már 1,7 másodperc előnnyel rendelkezett. Beleadott mindent és megszerezte a győzelmet. Sainz elcsípte a dobogó legalsó fokát, de a hátránya már +2:09 volt.

Catalunya Rally
A Mitsubishinél elgondolkoztak a folytatáson, mert a Lancer fejlesztési lehetőségei lassan véget értek. Új megoldást kellett találnia a csapatnak, mivel már csak ők nem alkalmaztak WRC-t. A FIA talán az előző évi futam miatt, kötelezően 40 kilóval megnövelte az F2-es autók tömegét. Jimmy McRae a futam előtt azt nyilatkozta, hogy mivel a Ford megbízhatatlan, emiatt nem sikerült egy éve futamot nyernie Colin-nak, ezért új csapatot fognak keresni.

 

A nyitónapon eső fogadta a mezőnyt. Ez kedvezett az első helyen induló Burns-nek, mert neki még nem voltak sárfelhordások a kanyarokban. Az első napi öt szakaszból hármon a "kékek" voltak a leggyorsabbak. Colin-nak is sikerült szakaszt nyernie és a második helyen állt. Sainz óvatosan kezdett, ennek ellenére egy víztócsán megpördült. A spanyol a napot a harmadik helyen zárta 24 másodperccel lemaradva a vezető Burns mögött. Armin Schwarz sporttörténelmet írt, mert megszerezte a Skoda első szakaszgyőzelmét, köszönhetően annak, hogy a többiek még vizes pályára való gumikkal rajtoltak el, ő viszont már értesült arról, hogy az aszfalt kezd felszáradni és száraz utakra való abroncsokat rakatott fel.

A második nap legnehezebb szakasza egy 45 km-es pálya volt, amit kétszer kellett teljesíteni. A szakasz különlegességét adta, hogy az időjárás szélsőséges viszonyokat teremtett a pálya különböző pontjain. Colin megnyerte a szakaszt egy olyan idővel, ami 8 másodperccel volt kevesebb, mint Bugalski előző évi pályacsúcsa. A szakaszgyőzelemmel át is vette Burns előtt a vezetést. "Nagyon fontos volt, hogy ezen a szakaszon sikerült jó időt autóznunk, mert ennek köszönhetően már a nap elején átvettük a vezetést. Legyen világos mindenki számára, hogy ezt a versenyt én akarom megnyerni és ha jó lesz az autóm, ebben senki sem gátolhat meg!"- nyilatkozta McRae a szakasz után. Burns a gyengébb teljesítményét a gumik tapadásával, a rossz futómű beállítással és a rakoncátlankodó fékekkel magyarázta. Sainz tartani tudta a harmadik pozícióját.

Félbehagyta a futamot Kankkunen, de nem baleset vagy műszaki hiba miatt. A finn autóján generátort kellett cserélni és a csere közben megsérült a kormány szervo, amit a szerelők csak késve tudtak megjavítani. A késés miatt időbüntetést kapott Kankkunen és négy perc hátrányba került Burns-el szemben. Juha csak David Richards csapatfőnök határozott utasítására volt hajlandó folytatni a versenyt. "A szezon végén megüresedik az egyik pilótaülés. Richard Burns-re a világbajnoki cím várományosára természetesen továbbra is számítunk!"- nyilatkozta Richards az egyik szakasz után. Ezt lejátszották Kankkunen-nek is, aki ezek után a parc fermé-ben hagyta a Subaru-t és köszönés nélkül hazautazott.

A zárónapon McRae kocsijának kuplung gondjai voltak. A szerelők megjavították a Fordot, de a skót késett az egyik időellenőrző pontról, a 10 másodperces büntetéssel pedig el is vesztette az első helyét. Az utolsó előtti szakaszt azonban megnyerte és 5,9 másodperc előnnyel ismét az élre állt. Az utolsó szakaszon hajszálra azonos időt autózott Burns-el, így 6 másodperccel megnyerte a futamot. Természetesen Jimmy McRae azonnal letiltotta a futam előtti nyilatkozatát és Colin is módosította álláspontját miszerint, amennyiben jönnek az eredmények továbbra is szívesen marad a Fordnál. A másik Focus-al Sainz a harmadik helyet szerzett.

Argentin Rally
Grönholm a tesztek alatt bukott egy olyan hatalmasat, hogy meghajlottak a bukócsövek az autóban, és Marcus sisakját is újra kellett cserélni. A 60.000 néző nagy örömére a lámpafényes prológot meg kellett ismételni, mert menet közben derült ki, hogy az egyik pálya 3 másodperccel rövidebb, mint a másik.

 

Az első nap végéig háromszor változott az állás az élen, végül Sainz szerezte meg az első helyet 4,2 mp-el Grönholm előtt. Colin teljesítménye a Ford műszaki állapotát tükrözte, amikor gondjai voltak a fékekkel hátracsúszott az ötödik pozícióba, amikor megjavították feljött a harmadik helyre. A nap során sok probléma volt a fegyelmezetlen nézőkkel, Eriksson és Loix autóját kővel dobták meg, az 5. szakaszt törölni is kellett.

A második nap leesett az eső, ami legkevésbé Sainz-ot zavarta, át is vette a vezetést. Azonban később korlátnak csapódott és csúnyán összetörte a kocsit. Burns egyre jobban gyorsult és estére az élen állt Grönholm és McRae előtt. Colin egy patakátkelés során majdnem bemutatott egy orron átfordulást, amit Solberg még meg tudott fejelni.

McRae kocsijának motorját nem tudták tökéletesen megjavítani a szerelők, emiatt az utolsó nap nyitó szakaszán kiesett a versenyből. Burns kocsiján jól teljesítettek a Pirelli abroncsai. A brit pilóta nem minden szakaszt tudott megnyerni, mégis több mint egy perccel előbb ért célba, mint Grönholm. A dobogó legalsó fokáért Kankkunen és Makinen harcolt. A csatát Makinen nyerte, miután "kollégája" egy fának szaladt. Juha befejezte a versenyt, de csak a negyedik helyen. (Sainz és McRae kiesése után a Ford csapat csak Solberg pontszerző helyével vigasztalódhatott.

Acropolis Rally
A szakértők a legnagyobb esélyesnek a Ford csapatot tartották, mivel Sainz háromszor, McRae kétszer tudott győzni Görögországban. Grönholm kezdett a legjobban, de a 3. szakaszon eltalált egy sziklát, amitől kiszakadt a kocsi egyik kereke. Marcus nagy időveszteség árán, de folytatni tudta a versenyt. McRae, Grönholm hibája utén átvette a vezetést és meg is tartotta az esti célig. A skótot Sainz 38 másodperccel lemaradva követte. Delecour állt a harmadik helyen, de cirka másfél perces hátránnyal. Solberg kocsijában tönkrement a váltó, és a norvég pilóta 8 percet vesztegetett el mire eljutott a szervizig.

 

Másnap McRae tartotta a vezető pozícióját Sainz előtt, sőt az előnyét még egy kicsit növelni is tudta. A harmadik helyet Burns örökölte meg, Grönholm motorgondok miatt feladta a versenyt. Az utolsó napon Sainz hihetetlen tempót autózott és lassan kezdte ledolgozni a hátrányát McRae-vel szemben, aki ráadásul kapott egy defektet. Burns próbált támadni, de először a Subaru turbójával akadtak gondok, majd a motor robbant le. Miután Burns is kiesett, a Ford csapatfőnöke arra kérte a versenyzőit, hogy lassítsanak le egy kicsit, Sainz ne támadja McRae-t, mert Kankkunen cirka 6 perccel volt lemaradva. Colin eleget tett a kérésnek, Sainz viszont nem. Az utolsó szakasz előtt már közel másfél perc volt a két Fordos közt a differencia. Ekkor a Ford csapatfőnöke még egyszer beszélt a spanyollal. Ezek után Sainz az utolsó időellenőrző állomás előtt megállt és két percet várakozott, míg Colin elszáguldott mellette és megszerezte a 20. futamgyőzelmét. A futam előtt Sainz állt jobban a vb tabellán, mégis McRae-nek kedvezett a csapat. A dobogó legalsó fokát Juha Kankkunen szerezte meg. Solberg az utolsó szakaszon kiesett, mert meghibásodott a differenciálmű a Fordon. Előtte azonban öt szakaszgyőzelmet szerzett, ugyanúgy, mint a győztes Colin McRae.

Új-Zéland Rally
A futamra a csapatok Argentínából hajóval szállították át Új-Zealand-ra a kocsikat. Eközben Európából is elindult egy teherszállító-hajó, ami a csapatok után vitte a pótalkatrészeket, és a kocsikhoz a legújabb fejlesztéseket. Az első hajót törölték. A második eljutott egészen Ausztráliáig, de a kikötés előtt elromlott a motorja. Csak egy harmadik hajó tudta eljutatni a felszerelést a célállomásra, de hat nap késéssel. A futamig hátralevő hét napban kellett a szerelőknek a kocsikat a versenyre alkalmas állapotba hozniuk.

 

Az első napi végeredmény hozott néhány meglepetést. A vezető helyet ugyanis az addig nem túl eredményesen versenyző Francois Delecour foglalta el. A második pozíciót szintén nem kis meglepetésre Petter Solberg szerezte meg, aki két szakaszgyőzelmet is bezsebelt a nap során. Harmadikként Marcus Grönholm autózott, Sainz negyedik, Colin pedig a hatodik helyen zárt.

Másnap már az első szakasz előtt elkezdett esni az eső. Az élről Delecour kihullott váltóhiba miatt. Ezután McRae, Burns és Grönholm kezdte nyeregetni a szakaszokat. Végül a 206 WRC-vel Marcus Grönholm zárta az élen a napot. Következett Colin (+22,9), majd Burns (+37,4).

A zárónapon Alister McRae megszerezte a Hyundai első szakaszgyőzelmét, de öröme nem tartott sokáig, néhány szakasszal később műszaki hiba miatt feladta a versenyt. A 20. gyorsaságin, egy rejtélyes hiba miatt mindkét Subaru leállt és nem tudták újraindítani őket. A csata így már csak Grönholm-ra és McRae-re korlátozódott, Sainz már cirka egyperces hátrányba volt. Az utolsó előtti szakaszon Grönholm nekiütközött egy töltésnek, onnan átvágódott a másik oldalon levő árokba, amiben cirka 30 méter tett meg mire vissza tudott térni az útra. Megúszta a kalandot és 14,5 mp-el Colin előtt megszerezte második VB győzelmét. Sainz korábban már négyszer is tudott diadalmaskodni a szigetországban, ám ezúttal be kellett érnie a dobogó legalsó fokával. Solberg a negyedik helyen vitte célba a Focus WRC-t.

Finn Rallye
A verseny egyik különlegességét az adta, hogy ötvenedszer rendezték meg zsinórban. A legnagyobb esélyesnek az ötször diadalmaskodó Tommi Makinen-t tartották. A nyitónap tíz szakaszából ötöt mégis Grönholm nyert meg, de csak öt másodperccel tudott elhúzni Burns-től. Következett Rovanpera (+25,5), akit miután kitettek a Seat-tól, volt egy privát Corolla WRC-vel indult. McRae negyedikként autózott, valamivel több, mint fél perc hátránnyal. Sainz elektromos hiba miatt szinte csak vánszorgott a pályákon. Ebből kis híján lett is egy baleset, mert Makinen egy ugrató után majdnem ráesett a spanyol autójára.

 

A másnap reggeli nyitószakasz után Burns egy hatalmasat bukott. A cél után egy jobbkanyarhoz túl nagy sebességgel érkezett, még visszahúzta 5.-be a váltót, de jöttek sorban a bukfencek 70-80 méteren keresztül. Richard kiesésével Grönholm előnye jelentősen megnőtt, illetve mindenki előre lépett egyet, így lett második Rovanpera (+56,2), Colin pedig a harmadik (+1.13,1)

Az utolsó nap reggelén nagy csata alakult ki McRae és Rovanpera között a második helyért. Colin-nak sikerült szakaszgyőzelmet aratnia és átvenni vetélytársától a második pozíciót, de ehhez Rovanpera balszerencséjére is szüksége volt. Harri a 20. szakaszon elcsapott egy sziklát, ami megrongálta a kocsija hátsó felfüggesztését. Az út menti javítást követően késett egy időellenőrző pontról, amiért kapott 10 mp büntetést. Miután sikerült Rovanpera kocsiját megjavítani, a 22. szakaszon őrületes időt autózott. Grönholm-nak adott 5 másodpercet, Colin-nak pedig 9,1-et. Ezzel ismét visszavette a második helyet. Minden az utolsó szakaszon dőlt el. McRae megnyerte a szakaszt és 3,4 másodperc különbséggel megszerezte a dobogó középső fokát. Grönholm nem ejtett hibákat, kitűnően autózott, megérdemelten nyert több mint egy perccel Colin előtt. "Nekem van születésnapon, erre ő nyer!" - viccelődött McRae. (A 32. születésnapját a Finn Rallye-n ünneplő Colin McRae egy újabb kétéves szerződést írt alá a Fordnál.) Sainz a 14. helyen zárta a futamot, azt azonban nem árt tudni, hogy elektronikai hiba miatt a 110. helyről zárkózott fel.) Győzelmével Grönholm az élre ugrott a vb tabellán. Colin 8 ponttal lemaradva a harmadik helyen állt. A Ford 3 ponttal átvette a vezetést a Subarutól a gyártók versenyében. A korábbi eredménytelenséget látva a Seat bejelentette, hogy szünetelteti a WRC programját, és visszatér az F-2-es autók fejlesztéséhez.

Ciprus Rally
A FIA a törölt kínai verseny helyett iktatta be a versenynaptárba a ciprusi futamot. Jellegét tekintve a görög versenyre hasonlított, csak sokkal lassabb volt annál. Kanyarokból nem volt hiány, az egyik pályán 800 kanyar várt a mezőnyre. A Skoda kihagyta a megelőző két versenyt, így volt idejük az Octavia WRC fejlesztésével foglalkozni. Javítottak a motor teljesítményén, valamint a víz- és olajhűtésen. Egy picit áthelyezték a váltót, javítva ezzel a kocsi egyensúlyán.

 

Sok versenyzőnek volt műszaki gondja az első nap. Sainz viszont jól kezdett és a napi 9 szakaszból megnyert hetet. Száguldásról nem igen lehetett beszélni, mert a gyorsabb pályákon is csak 90 km/h volt az átlagsebesség, a lassabbakon pedig alig érte el az 50 km/h-t. A spanyolt, Delecour és Burns követte, McRae két gyorson is fékproblémákkal küzdött és negyedik helyről várta a folytatást. A meglepetés az észt Markko Martin szolgáltatta, aki 5. helyen zárta a napot.

Másnap Sainz megőrizte vezető helyét, Burns, Delecour-t próbálta támadni, amikor véletlenül összekevert két kapcsolót. "Az első differenciálzár és a második fokozatot rögzítő kapcsoló nagyon közel vannak egymáshoz és egyszerre nyomtam meg őket. Nem tett jót a hajtásláncnak" - vallotta be Burns. Valószínű, hogy tényleg nem használt a mozdulat a Subarunak, mert ezek után a brit pilóta visszacsúszott a negyedik helyre. Miután McRae megnyerte a leghosszabb 32 km-es szakaszt, a Ford mérnökei 130 fokot mértek a Focus hűtőjénél. Kapott a gép rendesen, de megérte, mert a skót feljött a második helyre.

A zárónapon Colin megpróbálta utolérni csapattársát, de az utolsó szervizponton Malcolm Wilson arra kérte Colin-t, hogy hagyjon fel a küzdelemmel, mert nem szeretnék a Ford kettős győzelmét kockára tenni. McRae eleget tett a kérésnek és a második helyen fejezte be a versenyt. Diadalával Sainz utolérte az örökranglistán a 23 győzelemmel rendelkező Juha Kankkunen-t. Burns olyannyira sietett, hogy négy szakaszt meg is nyert, aztán lángok csaptak ki a Subaru turbójából és Richard kénytelen volt erősen visszavenni a tempóból. A dobogó legalsó fokára Delecour léphetett fel, viszont ő sem úszta meg a kalandot. A francia kocsijából kis híján kifogyott a benzin, 20 kilométert kellett megtenniük a szervizig kb. két liter benzinnel. Az első 7-8 kilométeren az út emelkedett és alig tudtak feljutni a hegy tetejére. Lefele leállították a motort és gurultak. Markko Martin hatodik helyezése után a Subaru bejelentette, hogy 2001-ben Petter Solberg és az észt Martin a csapat pilótái lesznek. (Colin két ponttal felzárkózott a vb élén álló Marcus Grönholm mögé.)

Corsica Rally
A Ford, Piero Liatti-t szerződtette a harmadik autóba. A Citroen bejelentette, hogy készítik a WRC kocsijukat és a 2001-es évben már szeretnének rajthoz állni.

 

A Peugeot kezdett a legjobban. Delecour állt az élen az 5. szakaszig, amikor disznók tévedtek a pályára. Míg Delecour kikerülte az állatokat, időt veszített és Panizzi vette át a vezetést. Estére 6 mp volt köztük a differencia, majd Sainz és McRae következett. Liatti a 10. helyen szerénykedett, de tudni kell hogy egy új félautomata váltót és új felfüggesztést tesztelt. Nem tudta teljesíteni az első napot Freddy Loix, aki a versenyen hosszabb utatt tett meg a levegőben mint a pályán, az első szakasz rajtja után 70 méterrel lerepült az útról és egy patakban landolt.

Delecour és Panizzi továbbra is egymást szorongatták a második napon. A nap végére 0,2 mp volt a különbség köztük! A harmadik helyen álló Sainz már 25,9 mp-el volt lemaradva. McRae egy nagy támadásba kezdett, ami egy hatalmas balesettel fejeződött be. "Őrült gyorsan jött a Focus. A nyújtott bal kanyarban a kocsi eleje egy leheletnyit hozzáért a sziklához és az útról lerepülve, fejjel lefelé 40 méternyi repülés után belefúródott a földbe. Mire mi odaértünk Nicky Grist már kimászott, de a pilóta teljesen kifacsarodott helyzetben beszorult a roncsba!" - mesélte egy szemtanú. Colin több mint tíz percig eszméletlenül lógott fejjel lefelé a törött autóban. Arca összeroncsolódott, szeme alig látszott a bevérzéstől és az orrából is szivárgott a vér. Nicky Grist szinte sértetlenül szállt ki a kocsiból, de a látványtól sokkot kapott. McRae-nek eltört két bordája, az arccsontja és a tüdeje is megsérült. A mentők 35 perces megfeszített munkával tudták csak kivágni a roncsból Colin-t.

A zárónapon már semmi kétség nem volt afelől, hogy a Peugeot lesz a nyerő. Nagy küzdelem után, az utolsó gyorsasági előtt, Delecour már csak 3,3 mp-re volt Panizzitől. Nem meglepő módon csapatdöntés született. A csapat Panizzi-nak kedvezett, amit Delecour csak nehezen tudott elfogadni. Carlos Sainz-nak kormány szervo problémája támadt, majd az utolsó gyorsaságira azt az információt kapta a csapatától, hogy a pálya száraz, ennek ellenére esett az eső. Így bő egy perccel leszakadt az elsőktől, de a dobogó legalsó fokát megszerezte. A 6. helyre Piero Liatti érkezett be a Ford Focus WRC-vel. Megemlítenék még egy pilótát a top 10-ből, aki a 9. pozíciót foglalta el egy privát Toyota Corolla WRC-vel. Az illető nem volt más, mint Sébastien Loeb.

Érdekességképpen megjegyezném, hogy a futamon részt vett egy magyar páros is. A Hideg Krisztián - Tajnafői Péter kettős egy Mitsubishivel rajtolt el. Kiváló teljesítménnyel a 65 fős N csoport negyedik helyét szerezték meg.

Colin McRae több mint két órás arckoponyaműtétje sikeres volt. "A balesetek és az állandó veszély hozzátartoznak a ralihoz. Tudom, hogy nagyon rossz állapotban vagyok, de ennél sokkal rosszabbul is végződhetett volna a dolog. A sérüléseim egyelőre elég fájdalmasak, ha csak egy kicsit is megmozdulok, sajog minden porcikám, de remélem, Sanremo-ban már újra versenyezhetek." - nyilatkozta McRae a műtét után. (A baleset és a Sanremo Rallye közt mindössze három hét szünet volt!) Ám a műtét sikere ellenére is bizonytalan volt, hogy Colin rajthoz tud-e állni az olasz futamon. A Ford csapat végrehajtott egy tesztet McRae-vel. Az orvos úgy látta, hogy nem okoz gondot a bukósisak viselése, ezért engedélyezte a rajtot.

Sanremo Rally
A rendezők egyik legnehezebb feladata, hogy a nagyszámú tömeget megfelelően kezelni tudja. (a Portugál Rallyra 1 millió ember látogatott ki.) Az olasz futamon a szervezők úgy próbálták a nézők vándorlását megakadályozni, hogy egy pályán a mezőny többször is áthaladt. McRae is az indulók között volt, mert világbajnok szeretett volna lenni. A tüdősérülése kevésbé volt komoly, mint amilyennek először látszott, viszont az arcában a törött csontokat egy fémlappal kellett rögzíteni, éjszakáit pedig egy speciális oxigénsátorban töltötte.

 

Ismét a Peugeot-k kezdtek a legjobban. Miután elkezdett esni az eső, Delecour és Burns kissé visszavett a tempóból. Panizzi-t viszont nem zavarták a nedves utak és estére az első helyen állt. A legjobb Ford versenyző, a futamra leszerződtetett Piero Liatti volt. Az olasz annak ellenére megszerezte a negyedik helyet, hogy a nap során gondjai voltak a differenciálművel. Sainz a hatodik pozícióban autózott, Colin pedig nyolcadikként zárt.

Másnap Panizzi túl kemény gumikat választott, emiatt kissé lelassult, azonban miután az abroncsokkal megszűntek a gondjai 21 mp-re növelte előnyét Delecour előtt. Delecour utol akarta érni csapattársát, még előző évi beállításait is kipróbálta, hátha segít. (Nem segített.) Burns kiesett a 10. szakaszon, miután nekihajtott egy sziklának. Helyét Makinen vette át, akinek az egyik fő feladata az volt, hogy az alig két másodperccel mögötte autózó Grönholm támadásait visszaverje. Következtek a Ford pilótái, Sainz a negyedik, McRae az ötödik pozícióban. (Liatti a 12. szakaszon kiesett, motorhiba miatt.)

A zárónapon már csak két 41 km-es szakaszt kellett a mezőnynek teljesítenie. A Peugeot csapatvezetője, hogy elkerüljön egy esetleges balesetet, csapatutasítást adott ki, miszerint Delecour ne támadja Panizzi-t és maradjon a második helyen. Delecour ezen annyira felidegesítette magát, hogy kis híján tettlegességig fajult a dolog. Makinen tartani tudta a harmadik helyét a verseny végéig. Sainz és McRae az 5.-6. helyen fejezték be a versenyt.

A futamot egy halálos baleset árnyékolta be. Egy motoros rendőr, egy körözött bűnöző üldözése közben véletlenül elsodort egy kocogót, majd kizuhant az úttestre, ahol egy kamion halálra gázolta. A kocogót, aki egyébként Makinen erőnléti edzője volt, medencecsont- és állkapocstöréssel szállították a kórházba. A versenynek volt egy magyar résztvevője is. Az N/2-es kategóriában indult Radóné Sisák Mária egy Honda Civic-el. Sajnos az autó műszaki hibája miatt kiestek a 13. szakaszon.

Ausztrál Rally
Már a futam elején megfogyatkozott a mezőny. Loix és Martin váltóhiba miatt állt ki, Solberg pedig balesetet szenvedett. Gyászos napja volt a Fordnak is. Először Colin búcsúzott motorhiba miatt. "A gyors közepén vettük észre, hogy csökken az olajnyomás, és Nicky oldalán is olajos volt a szélvédő. Abban a pillanatban, amikor megállt a motor, szembe kellett néznünk azzal a ténnyel, hogy minden esélyünk elszállt a bajnokság megnyerésére.' -nyilatkozta Colin. Sainz is félreállt, szintén műszaki gondok miatt. A sok kiesés után Kankkunen került az élre. Mögötte 9,6 mp-el lemaradva autózott Delecour, majd következett Makinen.

 

Másnap Kankkunen kicsúszott, és befejezte a versenyt. Hárman is harcba kezdtek az első helyért. A küzdelemben mindhárman megelőzték a negyedik pozícióba visszaszoruló Delecour-t. Estére Grönholm vezette, de kevéske előnyt tudhatott csak a magáénak. Burns +2,6 mp-el, Makinen pedig csak +8,4 mp-el volt lemaradva.

A zárónapon Makinen kiváló teljesítményt nyújtva előretört és átvette a vezetést. Grönholm +5,5 mp-el lemaradva megszerezte a második helyet. Burns pedig harmadikként (+8,2) fejezte be a futamot. Az izgalmaknak itt még nem volt vége. A versenyt követő technikai ellenőrzésen gondok merültek fel Makinen autójának turbójával, ugyanis hiányzott róla egy nyilvántartási szám. A csapat azzal védekezett, hogy kompletten kapja a gyártól a motorokat és nem tudtak a hiányosságról. Végül, mivel a szabálytalanság nem jelentett teljesítmény növekedést, nem kapott a Mitsubishi csapat plusz büntetést, de a kizárást nem vonták vissza. Elég nagy büntetés volt ez így is, mert az eset miatt Marcus Grönholm nyerte a futamot, amellyel be is biztosította a gyártók versenyében a Peugeot első helyezését, ráadásul 9 pontra növelte az előnyét az utolsó futam előtt.

RAC Rallye
A Peugeot már világbajnokként érkezett az utolsó futamra. Az egyéni cím sorsa azonban még nem dőlt el. Az esélyes mindenképpen Grönholm volt, mert 9 pontos előnyével elég volt, ha csak két pontocskát szerez, míg Burns-nek nyernie kellett ahhoz, hogy megszerezze élete első világbajnoki címét. A szokásos körülmények fogadták a 149 versenyzőpárost. Köd, eső és sár minden mennyiségben. Colin az élre tudott állni és estig meg is tartotta vezető helyét. Grönholm két szakaszon is a leggyorsabb volt, azonban akadtak gondjai is. Nem működött rendesen a 206 WRC központi differenciálműve, elcsapott egy sziklát és az útra tévedő állatokat is kerülgetnie kellett. Ettől függetlenül +19,7 mp hátránnyal a második pozícióban zárta a napot. Sainz volt a harmadik +51,3 mp-el lemaradva. Burns rosszabbul járt, mint Grönholm. Szintén sziklának ütközött, és visszaesett a 17. helyre, onnan küzdötte ismét előre magát az ötödik pozícióba (+58,3).

 

Az éjszaka esőzések miatt sokat romlott az utak állapota. Colin-nak már 56 másodperc előnye volt, amikor a 11. szakaszon lecsúszott az útról és összetörte a Focus-t. A skót kiesése után egy rövid időre Grönholm állt az élre, aztán jött a hihetetlenül felgyorsuló Burns és átvette a vezetést, A nap végére már 20 mp-el állt Marcus előtt. Nagy küzdelem folyt a dobogó legalsó fokáért, Sainz és Makinen között. A nap során kétszer is helyet cseréltek egymással, Makinen a nagy sietségben még egy fával is ütközött. Végül a spanyol maradt a harmadik pozícióban, de csak 0,3 mp előnnyel.

A zárónapon Burns megőrizte előnyét és megnyerte a versenyt. Mégsem lehetett maradéktalanul boldog, mert Grönholm második helyével is megszerezte a 2000-es év világbajnoki címét!

Colin 43 pontot gyűjtve negyedik helyen zárta az évet. Hosszú idő után először fordult elő, hogy a csapatban nem ő szerezte a legtöbb pontot. Sainz 46 pontjával a dobogó alsó fokát szerezte meg. A 14 futamból hétszer nem szerzett pontot, amiben jelentős szerepet játszott a Ford megbízhatatlansága is. McRae küzdeni akarását a korzikai balest utáni gyors "felépülése" tökéletesen jellemezte.

2000-ben megjelent a Colin McRae Rally játéksorozat második része. Már az első kiadás is osztatlan sikert aratott, a második részben kihasználva az azóta megerősödött számítógépek teljesítményét, még tettek egy lapáttal a valóságérzethez. Sokat javítottak az irányításon és az autótörések is válóság hűbbek lettek. A navigátor pedig Nicky Grist hangján diktálta az itinert. A Colin McRae Rally 2 ismét magasra tette a mércét a konkurens fejlesztő cégeknek, sokak szerint máig a legélvezetesebb rally szimulátor.

Colin McRae (1968-2007) élete 1. rész - 1968-90
Colin McRae (1968-2007) élete 2. rész - 1990-93
Colin McRae (1968-2007) élete 3. rész - 1994
Colin McRae (1968-2007) élete 4. rész - 1995
Colin McRae (1968-2007) élete 5. rész - 1996
Colin McRae (1968-2007) élete 6. rész - 1997
Colin McRae (1968-2007) élete 7. rész - 1998
Colin McRae (1968-2007) élete 8. rész - 1999
Colin McRae (1968-2007) élete 9. rész - 2000
Colin McRae (1968-2007) élete 10. rész - 2001
Colin McRae (1968-2007) élete 11. rész - 2002
Colin McRae (1968-2007) élete 12. rész - 2003
Colin McRae (1968-2007) élete 13. rész - 2004
Colin McRae (1968-2007) élete 14. rész - 2005
Colin McRae (1968-2007) élete 15. rész - 2006
Colin McRae (1968-2007) élete 16. rész - 2007

Bóka István