|
Magazin:
"Teljes gázzal sehogy máshogy!" Április
5.
1990. Viszont,
ha már nem volt lehetősége rendszeresen a világbajnokságon indulni,
komoly meg-mérettetésnek ott volt az Európa Bajnokság. Abban
az időben EB-n sem akárkik versenyeztek az. Elég, ha csak olyan
neveket említek, mint pl.: az ifjú Bruno Thiry vagy Francois
Delecour. Colin ebben a szezonban két rangos, 20-as szorzójú
aszfaltos futamot szemelt ki magának. Elsőként a júniusban megrendezett
Heures d'Ypres Rallye-n kellett bizonyítania. A verseny népszerűségét
jól mutatta, hogy 176 páros rajtolt el, a keménységét pedig
az, hogy még a mezőny egyharmada sem látta meg a célt. A fiatal
McRae kitűnően teljesített a nehéz versenyen és a 4. helyen
ért célba. Következő lépésként az akkori viszonyokhoz képest
"rövidke", 410 km-es Manx International Rally kö¬vetkezett.
Bár előző évben műszaki hiba miatt fel kellett adnia ezt a futamot,
McRae nem vette ezt rossz előjelnek. Inkább ráugrott a gázra
és megszerezte a dobogó legalsó fokát. A két futamon elért eredménye
az év végi el-számolásban az Európa Bajnokság 6. helyét jelentette. Továbbra
is apjával egy csapatba versenyzett, és a navigátora, Derek
Ringer is kitartott mellette. Azonban egy új támogató bevonásával
(Shell UK Oil) a csapat kissé megújult. Az EB-n elért sikerek
adtak egy kis lendületet, hogy az év utolsó VB futamán, a RAC
Rally-n elindul-hassanak. A korábbi kudarcok után, ezúttal sem
baleset, sem műszaki hiba nem hátráltatta és a 6. helyen zárt.
(Ez alkalommal az apján volt a sor az autótörésben, aki kissé
leamortizálta a Sierra-t.) A három rangos erőpróbán elért eredménye
bizonyította, hogy van (lesz) mit keresnie a rally világ élmezőnyében.
Az év végi elszámolásban ismét a 34. helyre volt elég a RAC
Rally-n megszerzett 6 pont. Az 1990-es
VB-n egy kicsit cserélődtek a csapatok. A 12 verseny alatt 16
team szerzett pontokat, de futamot nyerni az előző évhez hasonlóan
ismét csak két gyári alakulat tudott. A gyártók világbajnoki
címét megint a Lancia nyerte, ám az egyéni bajokságért járó
trófeát a Toyota Celica-val versenyző Carlos Sainz vehette át.
A gyártók versenyében negyedikként a Subaru végzett. Bár jócskán
lemarad pontszerzésben a top csapattól, de már sikerült időnként
felhívnia magára a figyelmet. A sikerhez, és ez által a nagyobb
ismertséghez néhány "jó kezű" pilótára lett volna
szükségük. 1991. McRae karrierje
akkor vett új fordulatot, amikor 1991-ben a Subaru Rally Team
Europe szerződtette. Az új csapat benne látta az egyik „jó kezű”
pilótát. ’91-ben Colin már Subaru Legacy-val versenyzett az
angliai, a skót és a wales-i pályákon. Akárki is fedezte fel
a 23 éves McRae-t a hatcsillagos márka szá¬mára, kiválóan döntött,
mert a fiatal skót rögtön meg is nyerte a brit bajnokságot.
A Subaru
Team még két nemzetközi futamra is benevezte. A Manx International
Rally-ra szép emlékekkel térhetett vissza, hiszen az előző évben
3. lett. Úgy tűnik, hogy McRae-nek "feküdtek" azok
az aszfaltos pályák, mert ez alkalommal megnyerte a versenyt.
Erős tempót diktált a Subaru Legacy-val és csúnyán elverte a
mezőnyt. A 2. helyezett is kapott cirka két és fél percet, az
utolsó pontszerző (10.) pedig több mint 27 percet. A győzelméért
kapott pontok az 1991-es Európa Bajnokság végelszámolásában
a 7. helyre volt elég. A másik
"nemzetközi" verseny ismét a RAC Rally volt. Colin
csapattársai igazi "nagyágyúk" voltak, Markku Alén
és Ari Vatanen személyében. Óriási érzés lehetett egy csapatban
versenyezni tini kori példaképével. A siker azonban elmaradt,
mert csak Vatanen ért célba az 5. helyen. Alén turbó hiba miatt
volt kénytelen feladni a harcot. Colin pedig nemes egyszerűség-gel
összetörte a Legacy-t. A csapatfőnök egyszerre kaphatta a hírt,
hogy a háromból két piló-tája feladta a versenyt, ugyanis Alén
és McRae is a 31. gyorsaságin állt ki. A brit bajnoki
címet és a győztes EB futamot szép sikernek könyvelhette el
a ’91-es évre, de a világbajnoki sorozatban nem szerzet pontot.
A 14 futamos világbajnokságot nagyon nagy küzdelem jellemezte,
amely a Lancia-s Juha Kankkunen és a Toyota-s Carlos Sainz között
zajlott. Mindketten 5-5 futamgyőzelmet szerezetek, de végül
Kankkunen-nek 7 ponttal sike-rült elnyernie a világbajnoki trófeát. 1992. 1992-ben
az előző évhez hasonlóan a Subaru Rally Team Europe Colin-t
első sorban a brit bajnokság futamain indította. A skót pilóta
kitűnően teljesített, mert ’91 után 1992-ben is megnyerte a
sorozatot. Mivel a csapat egyre érdekeltebb lett a világbajnoki
sorozatban, a 14 futamos bajnokságból ötön tervezték McRae-t
indítani. Colin számára
az évadnyitó Monte-Carlo Rallye kimaradt, így az évet február
elején, a svéd futammal kezdte. Csapattársként, Ari Vatanen-t
kapta. (Vatanen egyébként szintén kétszeres brit bajok volt
’76-ban és ’80-ban, illetve a világbajnoki címet is sikerült
megszereznie 1981-ben.) Ari, már az első szakaszon összetörte
a Subaru-t, így McRae-re maradt, hogy pontokat szerezzen a csapatnak.
Jó formában volt és végig az első helyért küzdött a Toyota-s
Mats Jonsson-nal. Végül azonban mégsem tudta legyőzni ellenfelét,
de a második helyért sem kellett szégyenkeznie. Három és
fél hónap szünet után következett a durva, köves útburkolatairól
híres Acropolis Rallye, ahol az indulók fele kényszerült a verseny
feladására. A Martini Racing két pilótája, Didier Auriol és
Juha Kankkunen letarolta a talpon maradt mezőnyt és megszerezték
az első két helyet. Ari Vatanen ismét kiállni kényszerült, motorhiba
miatt. Colin pedig, ha kissé lema-radva is, a szétszakadt mezőnyben
a 4. pozíciót szerezte meg. A görög
futam után egy hónappal rajtolt a Új-Zéland Rally. Könnyen felejthető
futam volt a Subaru csapat számára, a két Legacy a versenytáv
feléig sem jutott el. Mindkét egység motorgondok miatt adta
fel a versenyt. (Ari Vatanen zsinórban harmadszor esett ki motorhiba
végett.) Finnországban
az 1000 Tó Rally-n aztán kicsit összekapta magát a csapat. Colin
8.-ként ért célba és végre Vatanen sem esett ki, és egy abszolút
4. helyet csípett el. Didier Auriol meg-szerezte ötödik győzelmét
a ’92-es szezonban. A Toyota és a Lancia fölénye egy¬értelművé
vált, és az is biztosnak látszott, hogy a ’92-es világbajnoki
cím csak három ember közt dőlhet el. (Auriol, Sainz és Kankkunen)
Colin ’92-es
vb programjából már csak a RAC Rally volt vissza novemberben.
A szünetet kihasználva az előző két évhez hasonlóan harmadszor
is visszatért a 20-as szorzójú Manx International Rallye-ra.
Csak önmagamat tudom ismételni, miszerint "nagyon feküdtek
azok a pályák Colin-nak." Már a 2. helyezett, a szintén
egy Subaru Legacy-val versenyző Bertie Fisher is valamivel több,
mint hat percet kapott! Ez az egy győzelem az év végi elszámolásban
a 7. helyhez volt elég a ’92-es Európa Bajnokságban. Nem túl
pozitív előjelekkel érkezett Colin a RAC Rally-ra. Öt próbálkozásából
csak egyszer ért célba. Szerencsére sikerült javítania a statisztikán
és egy 6. hellyel pár pontot begyűjtött. Sainznak
kétszer sikerült nyernie az év utolsó öt versenyéből, így a
spanyol versenyző szerezte meg az 1992-es világbajnoki trófeát.
Kankkunen négyszer állhatott még fel a dobogóra, de ez "csak"
az összetett 2. helyéhez volt elég. Auriolnak pedig be kellett
érnie a dobogó legalsó fokával. A márkák világbajnokságát magasan
a Lancia nyerte 144 ponttal, a Subaru 60 pontjával a negyedik
helyen "szerénykedett". Colin McRae 34 ponttal a 8.
helyen zárta az évet, míg Ari Vatanen csak a 11. lett 25 ponttal.
Colin második brit bajnoki címe és az öt vb futamból megszerzett
abszolút 8. helye, újabb pozitív változásokat hozott az életében. 1993 McRae Svédországban
kezdte a szezont. Colin csapattársa a finn Hannu Mikkola volt,
aki 1963-ban kezdte a rallye-t és 1973-tól rendszeres résztvevője
volt a VB futamoknak. A nagy rutin ellenére nem volt szerencséje,
ugyanis motorhiba miatt négy szakasszal a vége előtt ki-állni
kényszerült. McRae azonban nem hibázott és nem voltak komoly
műszaki gondjai sem, így sikerült a 3. helyet megszereznie.
Következett
a Portugál futam március elején. McRae akkor indult először
Portugáliában és Markku Alén-t kapta csapattársul. (Alén a rutinos
pilóták közé tartozott, hiszen 69 óta ralizott és 1973 óta vett
részt vb futamokon.) A Ford csapat két Ford Escort RS Cosworth-ja
a francia François Delecour és az olasz Miki Biasion irányításával
lehengerelték a mezőnyt. Senki sem tudta tartani velük a tempót.
Markku Alén a 4. helyen fejezte be a versenyt, de tisztes távolból
tudta csak követni az elsőket. McRae-nek sikerült a 7. helyet
megszereznie, igaz ő már közel 17 percet kapott a győztestől.
Az 1993-as
Safari Rallye egy kicsit "kilógott" Colin versenynaptárából.
A gyári csapat nem indult azon a versenyen, ezért McRae a Subaru
M.S.G. csapat tagjaként rajtolt el egy Subaru Vivio-val. Egy
igazi autógyilkos futam volt, 3718 versenykilométerrel! A kiesők
közt volt McRae is, mert a pirinyó autó felfüggesztése nem bírta
a megpróbáltatásokat. A csapat másik két autója szintén kiesett.
A verseny győztese Kankkunen volt, aki egy Toyota-t vezetett.
A Toyota Castrol Team és a Toyota Celica megbízhatóságát és
erejét az is mutatta, hogy a csapat mind a négy autója célba
ért, ráadásul az első négy hely mindegyikét ők foglalták el.
A sikertelen
afrikai "kirándulás" után a vb egy aszfaltos futammal,
a Corsica Rally-val foly-tatódott. François Delecour magabiztosan
vezetve megnyerte a versenyt. A francia pilótának az volt a
második győzelme ’93-ban, amivel át is vette a világbajnoki
tabellán Kankkunentől az első helyet. McRae az 5. helyen fejezte
be a versenyt, a hátránya valamicskével több, mint 9 perc volt. A kegyetlen
Safari Rallye után szinte pihentető volt a Corsica Rallye. Aztán
ismét egy autógyilkos verseny következett, a durva köves útjairól
híres Acropolis Rallye. A Subaru csapat egy súlyos kudarcként
könyvelhette el a görög erőpróbát. McRae a 15. szakaszon feladta
a versenyt felfüggesztési gondok miatt és Ari Vatanen is kiállni
kényszerült, miután a 21. gyorsaságin összetörte a Legacy-t.
Az eredménytelenül
záruló Acropolis Rallye után szüksége lett volna a csapatnak
egy kis sikerre, ami ismét lendületet és önbizalmat adhatott
volna. A vb programjába az Új-Zéland Rally volt a következő
futam. Az 555 Subaru World Rally Team igyekezett biztosra menni,
ezért három autót indított. McRae mellett Ari Vatanen és a hazai
'Possum' Bourne kapott lehetőséget. Nagy csata dúlt az első
helyért Colin, Delecour és Auriol között. Vatanen ismét nem
ért célba felfüggesztési problémák miatt és 'Possum' Bourne
is csak a 6. helyen tudta célba juttatni a Legacy-t. Viszont
McRae 27 másodperccel megelőzve Francois Delecour-t, megnyerte
élete első vb futamát! A sikert
igyekezett a Subaru csapat "tovább vinni", és az ausztrál
versenyre a korábbi három pilótát nevezte be. Azonban a bombaformában
versenyző Juha Kankkunen-nel nem lehetett mit kezdeni. Ari Vatanen
megszerezte a 2. helyet, de már ő is közel hat percet kapott
a győztestől. Colin a 6. pozícióban zárt. A harmadik Subaruval
'Possum' Bourne már a 3. szakaszon kiesett motor gondok miatt.
Az 1993-as
RAC Rallye-nak több szempontból is nagy jelentősége volt. Itt
dőlt el a világbajnoki cím sorsa Kankkunen és Delecour között,
valamint akkor mutatkozott be a Subaru Impreza. A Subaru World
Rally Team négy autót indított, Vatanen és McRae az új Impreza-val,
míg Richard Burns és Alister McRae a már ismert Legacy-val.
A Kankkunen - Grist párost ezúttal sem lehetett megállítani,
majd két perccel nyerték meg a versenyt Kenneth Eriksson előtt.
Győzelmével Kankkunen megszerezte 4. világbajnoki címét. Francois
Delecour a 4. helyével a 2. helyen zárta az évet. Colin a korábbi
brit vb futamokat tekintve nem vallhatta magát túl szerencsésnek
és nem történt ez másként azon a versenyen sem. Bár vezette
a versenyt, az új Impreza motorja megadta magát, így feladni
kényszerült a viadalt. (Ez volt az 5. kiesése a RAC Rallye-n.)
Ellenben, Ari Vatanen az 5., Richard Burns a 7., és Alister
McRae a 10. helyen fejezte be a versenyt. (Jimmy McRae is indult,
de a 19. szakaszon összetörte az autóját.) A márka
világbajnokságra nevező öt csapat közül a Toyota és a Ford mögött
a Subaru lett a harmadik. Bár a nyolc futamból, amin indult
háromszor kiesett, mégis a ’93-as év eredményei már körvonalazták
McRae jövőjét, miszerint érdemes vele számolni a továbbiakban,
mert okozhat még meglepetéseket a rutinos "rallye rókáknak".
(’92-ben és ’93-ban is eredményesebb volt, mint Ari Vatanen.)
Az 1993-ban 50 pontot gyűjtött, amivel a világbajnokság 5. helyét
szerezte meg. A folytatásban
McRae 1994-es szezonját vesszük szemügyre. Colin
McRae (1968-2007) élete 1. rész - 1968-90 |
|