Magazin: "Teljes gázzal sehogy máshogy!"
Colin McRae (1968-2007) élete 2. rész

Április 5.
Folytatjuk Colin McRae élettörténetét felelevenítő sorozatunk második részét, 90 és 93 közt Colin gyári csapathoz szerződött és megszerezte első világbajnoki futamgyőzelmét

1990.
Bár, a ’89-ben Új-Zélandon megszerzett 5. helye bíztató volt mégsem segítette hozzá olyan szponzorokhoz, akik olyan mértékű támogatást tudtak volna nyújtani, amivel több vb futamon is indulhatott volna. Így aztán 1990-ben a hazai versenyeken kívül csak három nemzetközi erőpróbán tudott részt venni.

Viszont, ha már nem volt lehetősége rendszeresen a világbajnokságon indulni, komoly meg-mérettetésnek ott volt az Európa Bajnokság. Abban az időben EB-n sem akárkik versenyeztek az. Elég, ha csak olyan neveket említek, mint pl.: az ifjú Bruno Thiry vagy Francois Delecour. Colin ebben a szezonban két rangos, 20-as szorzójú aszfaltos futamot szemelt ki magának. Elsőként a júniusban megrendezett Heures d'Ypres Rallye-n kellett bizonyítania. A verseny népszerűségét jól mutatta, hogy 176 páros rajtolt el, a keménységét pedig az, hogy még a mezőny egyharmada sem látta meg a célt. A fiatal McRae kitűnően teljesített a nehéz versenyen és a 4. helyen ért célba. Következő lépésként az akkori viszonyokhoz képest "rövidke", 410 km-es Manx International Rally kö¬vetkezett. Bár előző évben műszaki hiba miatt fel kellett adnia ezt a futamot, McRae nem vette ezt rossz előjelnek. Inkább ráugrott a gázra és megszerezte a dobogó legalsó fokát. A két futamon elért eredménye az év végi el-számolásban az Európa Bajnokság 6. helyét jelentette.

Továbbra is apjával egy csapatba versenyzett, és a navigátora, Derek Ringer is kitartott mellette. Azonban egy új támogató bevonásával (Shell UK Oil) a csapat kissé megújult. Az EB-n elért sikerek adtak egy kis lendületet, hogy az év utolsó VB futamán, a RAC Rally-n elindul-hassanak. A korábbi kudarcok után, ezúttal sem baleset, sem műszaki hiba nem hátráltatta és a 6. helyen zárt. (Ez alkalommal az apján volt a sor az autótörésben, aki kissé leamortizálta a Sierra-t.) A három rangos erőpróbán elért eredménye bizonyította, hogy van (lesz) mit keresnie a rally világ élmezőnyében. Az év végi elszámolásban ismét a 34. helyre volt elég a RAC Rally-n megszerzett 6 pont.

Az 1990-es VB-n egy kicsit cserélődtek a csapatok. A 12 verseny alatt 16 team szerzett pontokat, de futamot nyerni az előző évhez hasonlóan ismét csak két gyári alakulat tudott. A gyártók világbajnoki címét megint a Lancia nyerte, ám az egyéni bajokságért járó trófeát a Toyota Celica-val versenyző Carlos Sainz vehette át. A gyártók versenyében negyedikként a Subaru végzett. Bár jócskán lemarad pontszerzésben a top csapattól, de már sikerült időnként felhívnia magára a figyelmet. A sikerhez, és ez által a nagyobb ismertséghez néhány "jó kezű" pilótára lett volna szükségük.

1991.

McRae karrierje akkor vett új fordulatot, amikor 1991-ben a Subaru Rally Team Europe szerződtette. Az új csapat benne látta az egyik „jó kezű” pilótát. ’91-ben Colin már Subaru Legacy-val versenyzett az angliai, a skót és a wales-i pályákon. Akárki is fedezte fel a 23 éves McRae-t a hatcsillagos márka szá¬mára, kiválóan döntött, mert a fiatal skót rögtön meg is nyerte a brit bajnokságot.

A Subaru Team még két nemzetközi futamra is benevezte. A Manx International Rally-ra szép emlékekkel térhetett vissza, hiszen az előző évben 3. lett. Úgy tűnik, hogy McRae-nek "feküdtek" azok az aszfaltos pályák, mert ez alkalommal megnyerte a versenyt. Erős tempót diktált a Subaru Legacy-val és csúnyán elverte a mezőnyt. A 2. helyezett is kapott cirka két és fél percet, az utolsó pontszerző (10.) pedig több mint 27 percet. A győzelméért kapott pontok az 1991-es Európa Bajnokság végelszámolásában a 7. helyre volt elég.

 

A másik "nemzetközi" verseny ismét a RAC Rally volt. Colin csapattársai igazi "nagyágyúk" voltak, Markku Alén és Ari Vatanen személyében. Óriási érzés lehetett egy csapatban versenyezni tini kori példaképével. A siker azonban elmaradt, mert csak Vatanen ért célba az 5. helyen. Alén turbó hiba miatt volt kénytelen feladni a harcot. Colin pedig nemes egyszerűség-gel összetörte a Legacy-t. A csapatfőnök egyszerre kaphatta a hírt, hogy a háromból két piló-tája feladta a versenyt, ugyanis Alén és McRae is a 31. gyorsaságin állt ki.

A brit bajnoki címet és a győztes EB futamot szép sikernek könyvelhette el a ’91-es évre, de a világbajnoki sorozatban nem szerzet pontot. A 14 futamos világbajnokságot nagyon nagy küzdelem jellemezte, amely a Lancia-s Juha Kankkunen és a Toyota-s Carlos Sainz között zajlott. Mindketten 5-5 futamgyőzelmet szerezetek, de végül Kankkunen-nek 7 ponttal sike-rült elnyernie a világbajnoki trófeát.

1992.

1992-ben az előző évhez hasonlóan a Subaru Rally Team Europe Colin-t első sorban a brit bajnokság futamain indította. A skót pilóta kitűnően teljesített, mert ’91 után 1992-ben is megnyerte a sorozatot. Mivel a csapat egyre érdekeltebb lett a világbajnoki sorozatban, a 14 futamos bajnokságból ötön tervezték McRae-t indítani.

 

Colin számára az évadnyitó Monte-Carlo Rallye kimaradt, így az évet február elején, a svéd futammal kezdte. Csapattársként, Ari Vatanen-t kapta. (Vatanen egyébként szintén kétszeres brit bajok volt ’76-ban és ’80-ban, illetve a világbajnoki címet is sikerült megszereznie 1981-ben.) Ari, már az első szakaszon összetörte a Subaru-t, így McRae-re maradt, hogy pontokat szerezzen a csapatnak. Jó formában volt és végig az első helyért küzdött a Toyota-s Mats Jonsson-nal. Végül azonban mégsem tudta legyőzni ellenfelét, de a második helyért sem kellett szégyenkeznie.

Három és fél hónap szünet után következett a durva, köves útburkolatairól híres Acropolis Rallye, ahol az indulók fele kényszerült a verseny feladására. A Martini Racing két pilótája, Didier Auriol és Juha Kankkunen letarolta a talpon maradt mezőnyt és megszerezték az első két helyet. Ari Vatanen ismét kiállni kényszerült, motorhiba miatt. Colin pedig, ha kissé lema-radva is, a szétszakadt mezőnyben a 4. pozíciót szerezte meg.

A görög futam után egy hónappal rajtolt a Új-Zéland Rally. Könnyen felejthető futam volt a Subaru csapat számára, a két Legacy a versenytáv feléig sem jutott el. Mindkét egység motorgondok miatt adta fel a versenyt. (Ari Vatanen zsinórban harmadszor esett ki motorhiba végett.)

 

Finnországban az 1000 Tó Rally-n aztán kicsit összekapta magát a csapat. Colin 8.-ként ért célba és végre Vatanen sem esett ki, és egy abszolút 4. helyet csípett el. Didier Auriol meg-szerezte ötödik győzelmét a ’92-es szezonban. A Toyota és a Lancia fölénye egy¬értelművé vált, és az is biztosnak látszott, hogy a ’92-es világbajnoki cím csak három ember közt dőlhet el. (Auriol, Sainz és Kankkunen)

Colin ’92-es vb programjából már csak a RAC Rally volt vissza novemberben. A szünetet kihasználva az előző két évhez hasonlóan harmadszor is visszatért a 20-as szorzójú Manx International Rallye-ra. Csak önmagamat tudom ismételni, miszerint "nagyon feküdtek azok a pályák Colin-nak." Már a 2. helyezett, a szintén egy Subaru Legacy-val versenyző Bertie Fisher is valamivel több, mint hat percet kapott! Ez az egy győzelem az év végi elszámolásban a 7. helyhez volt elég a ’92-es Európa Bajnokságban.

 

Nem túl pozitív előjelekkel érkezett Colin a RAC Rally-ra. Öt próbálkozásából csak egyszer ért célba. Szerencsére sikerült javítania a statisztikán és egy 6. hellyel pár pontot begyűjtött.
Vatanen is összekapta magát és a 2. helyen fejezte be a versenyt Carlos Sainz mögött.

Sainznak kétszer sikerült nyernie az év utolsó öt versenyéből, így a spanyol versenyző szerezte meg az 1992-es világbajnoki trófeát. Kankkunen négyszer állhatott még fel a dobogóra, de ez "csak" az összetett 2. helyéhez volt elég. Auriolnak pedig be kellett érnie a dobogó legalsó fokával. A márkák világbajnokságát magasan a Lancia nyerte 144 ponttal, a Subaru 60 pontjával a negyedik helyen "szerénykedett". Colin McRae 34 ponttal a 8. helyen zárta az évet, míg Ari Vatanen csak a 11. lett 25 ponttal. Colin második brit bajnoki címe és az öt vb futamból megszerzett abszolút 8. helye, újabb pozitív változásokat hozott az életében.

1993
Természetesen a Subaru csapat a ’92-es eredményei után nem hagyta "elkallódni" McRae-t. 1993-ban nyolc újabb vb futamokon kapott lehetőséget. A 93-as év 13 futamból állt, és öt csapat nevezett a márka világbajnokságba. A Subaru Legacy RS maradt, de a csapat már nem a Subaru Rally Team Europe volt, hanem a gyári 555 Subaru World Rally Team.

McRae Svédországban kezdte a szezont. Colin csapattársa a finn Hannu Mikkola volt, aki 1963-ban kezdte a rallye-t és 1973-tól rendszeres résztvevője volt a VB futamoknak. A nagy rutin ellenére nem volt szerencséje, ugyanis motorhiba miatt négy szakasszal a vége előtt ki-állni kényszerült. McRae azonban nem hibázott és nem voltak komoly műszaki gondjai sem, így sikerült a 3. helyet megszereznie.

Következett a Portugál futam március elején. McRae akkor indult először Portugáliában és Markku Alén-t kapta csapattársul. (Alén a rutinos pilóták közé tartozott, hiszen 69 óta ralizott és 1973 óta vett részt vb futamokon.) A Ford csapat két Ford Escort RS Cosworth-ja a francia François Delecour és az olasz Miki Biasion irányításával lehengerelték a mezőnyt. Senki sem tudta tartani velük a tempót. Markku Alén a 4. helyen fejezte be a versenyt, de tisztes távolból tudta csak követni az elsőket. McRae-nek sikerült a 7. helyet megszereznie, igaz ő már közel 17 percet kapott a győztestől.

Az 1993-as Safari Rallye egy kicsit "kilógott" Colin versenynaptárából. A gyári csapat nem indult azon a versenyen, ezért McRae a Subaru M.S.G. csapat tagjaként rajtolt el egy Subaru Vivio-val. Egy igazi autógyilkos futam volt, 3718 versenykilométerrel! A kiesők közt volt McRae is, mert a pirinyó autó felfüggesztése nem bírta a megpróbáltatásokat. A csapat másik két autója szintén kiesett. A verseny győztese Kankkunen volt, aki egy Toyota-t vezetett. A Toyota Castrol Team és a Toyota Celica megbízhatóságát és erejét az is mutatta, hogy a csapat mind a négy autója célba ért, ráadásul az első négy hely mindegyikét ők foglalták el.

A sikertelen afrikai "kirándulás" után a vb egy aszfaltos futammal, a Corsica Rally-val foly-tatódott. François Delecour magabiztosan vezetve megnyerte a versenyt. A francia pilótának az volt a második győzelme ’93-ban, amivel át is vette a világbajnoki tabellán Kankkunentől az első helyet. McRae az 5. helyen fejezte be a versenyt, a hátránya valamicskével több, mint 9 perc volt.

A kegyetlen Safari Rallye után szinte pihentető volt a Corsica Rallye. Aztán ismét egy autógyilkos verseny következett, a durva köves útjairól híres Acropolis Rallye. A Subaru csapat egy súlyos kudarcként könyvelhette el a görög erőpróbát. McRae a 15. szakaszon feladta a versenyt felfüggesztési gondok miatt és Ari Vatanen is kiállni kényszerült, miután a 21. gyorsaságin összetörte a Legacy-t.

 

Az eredménytelenül záruló Acropolis Rallye után szüksége lett volna a csapatnak egy kis sikerre, ami ismét lendületet és önbizalmat adhatott volna. A vb programjába az Új-Zéland Rally volt a következő futam. Az 555 Subaru World Rally Team igyekezett biztosra menni, ezért három autót indított. McRae mellett Ari Vatanen és a hazai 'Possum' Bourne kapott lehetőséget. Nagy csata dúlt az első helyért Colin, Delecour és Auriol között. Vatanen ismét nem ért célba felfüggesztési problémák miatt és 'Possum' Bourne is csak a 6. helyen tudta célba juttatni a Legacy-t. Viszont McRae 27 másodperccel megelőzve Francois Delecour-t, megnyerte élete első vb futamát!

A sikert igyekezett a Subaru csapat "tovább vinni", és az ausztrál versenyre a korábbi három pilótát nevezte be. Azonban a bombaformában versenyző Juha Kankkunen-nel nem lehetett mit kezdeni. Ari Vatanen megszerezte a 2. helyet, de már ő is közel hat percet kapott a győztestől. Colin a 6. pozícióban zárt. A harmadik Subaruval 'Possum' Bourne már a 3. szakaszon kiesett motor gondok miatt.

 

Az 1993-as RAC Rallye-nak több szempontból is nagy jelentősége volt. Itt dőlt el a világbajnoki cím sorsa Kankkunen és Delecour között, valamint akkor mutatkozott be a Subaru Impreza. A Subaru World Rally Team négy autót indított, Vatanen és McRae az új Impreza-val, míg Richard Burns és Alister McRae a már ismert Legacy-val. A Kankkunen - Grist párost ezúttal sem lehetett megállítani, majd két perccel nyerték meg a versenyt Kenneth Eriksson előtt. Győzelmével Kankkunen megszerezte 4. világbajnoki címét. Francois Delecour a 4. helyével a 2. helyen zárta az évet. Colin a korábbi brit vb futamokat tekintve nem vallhatta magát túl szerencsésnek és nem történt ez másként azon a versenyen sem. Bár vezette a versenyt, az új Impreza motorja megadta magát, így feladni kényszerült a viadalt. (Ez volt az 5. kiesése a RAC Rallye-n.) Ellenben, Ari Vatanen az 5., Richard Burns a 7., és Alister McRae a 10. helyen fejezte be a versenyt. (Jimmy McRae is indult, de a 19. szakaszon összetörte az autóját.)

A márka világbajnokságra nevező öt csapat közül a Toyota és a Ford mögött a Subaru lett a harmadik. Bár a nyolc futamból, amin indult háromszor kiesett, mégis a ’93-as év eredményei már körvonalazták McRae jövőjét, miszerint érdemes vele számolni a továbbiakban, mert okozhat még meglepetéseket a rutinos "rallye rókáknak". (’92-ben és ’93-ban is eredményesebb volt, mint Ari Vatanen.) Az 1993-ban 50 pontot gyűjtött, amivel a világbajnokság 5. helyét szerezte meg.

A folytatásban McRae 1994-es szezonját vesszük szemügyre.

Colin McRae (1968-2007) élete 1. rész - 1968-90
Colin McRae (1968-2007) élete 2. rész - 1990-93
Colin McRae (1968-2007) élete 3. rész - 1994
Colin McRae (1968-2007) élete 4. rész - 1995
Colin McRae (1968-2007) élete 5. rész - 1996
Colin McRae (1968-2007) élete 6. rész - 1997
Colin McRae (1968-2007) élete 7. rész - 1998
Colin McRae (1968-2007) élete 8. rész - 1999
Colin McRae (1968-2007) élete 9. rész - 2000
Colin McRae (1968-2007) élete 10. rész - 2001
Colin McRae (1968-2007) élete 11. rész - 2002
Colin McRae (1968-2007) élete 12. rész - 2003
Colin McRae (1968-2007) élete 13. rész - 2004
Colin McRae (1968-2007) élete 14. rész - 2005
Colin McRae (1968-2007) élete 15. rész - 2006
Colin McRae (1968-2007) élete 16. rész - 2007

Bóka István